REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 14

DECYZJA NR DPP-WOPN.718.4.2024.AR
PREZESA URZĘDU TRANSPORTU KOLEJOWEGO

z dnia 29 lipca 2025 r.

w sprawie przyznania Gepard Express otwartego dostępu dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 5 oraz art. 13a ust. 1 w związku z art. 29c ust. 1, 5, 7 i 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym1 ("ustawa o transporcie kolejowym"), art. 11 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/1795 z dnia 20 listopada 2018 r. ustanawiającego procedurę i kryteria do celów stosowania badania równowagi ekonomicznej zgodnie z art. 11 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE2 ("rozporządzenie 2018/1795") oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego3 ("k.p.a."), po rozpoznaniu wniosku Gepard Express, SE z siedzibą w Brnie (Republika Czeska) ("Gepard Express") w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030 - z 12 czerwca 2024 r. (data wpływu do Urzędu Transportu Kolejowego ("Urząd") za pośrednictwem poczty elektronicznej: 14 czerwca 2024 r.) - wniosek został zaktualizowany i przekazany przez Gepard Express za pośrednictwem poczty elektronicznej: 31 lipca 2024 r., 19 sierpnia 2024 r., 16 września 2024 r. oraz 14 kwietnia 2025 r.,

PRZYZNAJĘ

Gepard Express otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

realizowany liniami kolejowymi nr 1, 2, 4, 6, 8, 40, 51, 138, 139, 140, 151, 158, 449 w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030, z zachowaniem wskazanych poniżej warunków i zakresu wykorzystania dostępu do linii kolejowych:

I. Decyzja zobowiązuje do:

1. uruchomienia na wnioskowanej trasie 1 pary pociągów na dobę codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji;

2. uruchomienia nowego połączenia pasażerskiego w częstotliwości oraz terminach wynikających z decyzji;

3. uruchomienia pociągów w pełnej relacji, tj. Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n.

4. zatrzymywania się pociągów na następujących stacjach lub przystankach:

- w relacji Praha hl.n. - Vilnius: Chałupki, Rybnik, Katowice, Warszawa Centralna, Białystok, Sokółka, Suwałki (przystanki tylko do wejścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej);

- w relacji Vilnius - Praha hl.n.: Suwałki, Sokółka, Białystok, Warszawa Centralna, Katowice, Rybnik, Chałupki (przystanki tylko do wyjścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej).

5. realizacji przewozów:

- przy pomocy lokomotyw TRAXX lub Vectron oraz wagonów Bcmz, Bvcmz, Bvcmbz, Bmz, WLABmz, WLABmee, Bvmz;

- wyłącznie taborem spełniającym warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.

II. Decyzja uprawnia do:

1. uruchomienia pociągów w mniejszym wymiarze, tj. częstotliwości lub terminach innych niż to wynika z sentencji decyzji, wyłącznie w wyniku zaistnienia niemożliwych do przewidzenia zdarzeń zewnętrznych, będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury;

2. uruchomienia połączeń w krótszej relacji, wyłącznie w wyniku zaistnienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury;

3. wprowadzenia dodatkowych postojów:

a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym4 ("ustawa o publicznym transporcie zbiorowym"), realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji lub przystanku,

b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych,

c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury;

4. korzystania z tras przebiegających innymi liniami kolejowymi niż wymienione w decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Gepard Express;

5. uruchomienia połączeń w innych godzinach niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Gepard Express;

6. wykorzystywania również innych typów pojazdów kolejowych niż wskazane w decyzji, o ile posiadają takie same bądź lepsze parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe.

Ponadto:

7. w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowej, przez którą przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej;

8. uruchamianie nowych przewozów kolejowych na podstawie decyzji nie powinno skutkować likwidacją skomunikowań pociągów uruchamianych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych w zakresie publicznego transportu zbiorowego;

III. Na mocy decyzji Gepard Express zobowiązany jest:

1. poinformować Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego ("Prezes UTK"), o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie na wnioskowanej trasie połączenia:

a) w niepełnej relacji,

b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z decyzji, oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących,

c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy,

d) wprowadzeniem dodatkowych postojów,

w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, wraz z uzasadnieniem;

2. poinformować Prezesa UTK, o każdym przewoźniku kolejowym uprawnionym do wykorzystania zdolności przepustowej, zgodnie z art. 30b ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, w zakresie decyzji, poprzez przekazanie:

a) nazwy i adresu przewoźnika kolejowego oraz numeru wpisu do właściwego rejestru przedsiębiorców,

b) informacji o sposobie i warunkach wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej,

w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia wykonywania przewozów przez każdego z przewoźników kolejowych.

UZASADNIENIE:

14 czerwca 2024 r. wpłynął do Prezesa UTK, za pośrednictwem poczty elektronicznej, wniosek Gepard Express z 12 czerwca 2024 r., o przyznanie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej Praha hl.n - Vilnius - Praha hl.n., w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 15 grudnia 2055 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029, 2029/2030, 2030/2031, 2031/2032, 2032/2033, 2033/2034, 2034/2035, 2035/2036, 2036/2037, 2037/2038, 2038/2039, 2039/2040, 2040/2041, 2041/2042, 2042/2043, 2043/2044, 2044/2045, 2045/2046, 2046/2047, 2047/2048, 2048/2049, 2049/2050, 2050/2051, 2051/2052, 2052/2053, 2053/2054, 2054/2055 oraz 2055/2056 ("Wniosek").

Pismem z 27 czerwca 2024 r. Prezes UTK wezwał Gepard Express do uzupełnienia braków formalnych i merytorycznych Wniosku.

Pismem z 26 czerwca 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem operatora pocztowego: 5 lipca 2024 r.) czeski organ regulacyjny Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ("UOHS") poinformował m.in. o wpływie wniosku Gepard Express o planowanych nowych pasażerskich przewozach kolejowych na trasie międzynarodowej Praha - Olomouc - Bohumin - PL - Vilnius, LT.

12 lipca 2024 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, Gepard Express zwrócił się o prolongatę terminu odpowiedzi na pismo Prezesa UTK z 27 czerwca 2024 r.

31 lipca 2024 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, Gepard Express uzupełnił i zaktualizował Wniosek z 12 czerwca 2024 r.

Pismem z 7 sierpnia 2024 r. Prezes UTK ponownie wezwał Gepard Express do uzupełnienia braków merytorycznych Wniosku.

Pismem wysłanym 7 sierpnia 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem operatora pocztowego: 8 sierpnia 2024 r.), Gepard Express przekazał zaktualizowany Wniosek z 12 czerwca 2024 r. wraz z załącznikami.

19 sierpnia 2024 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, Gepard Express ponownie przekazał zaktualizowany Wniosek wraz z załącznikami.

Pismem z 4 września 2024 r. Prezes UTK ponownie wezwał Gepard Express do uzupełnienia braków merytorycznych Wniosku.

Pismem z 9 września 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem operatora pocztowego: 16 września 2024 r.) UOHS poinformował m.in. o braku wpływu, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej do powiadomienia Gepard Express o nowych pasażerskich przewozach kolejowych na trasie międzynarodowej Praha - Olomouc - Bohumin - PL - Vilnius, LT.

16 września 2024 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, Gepard Express przekazał zaktualizowany Wniosek wraz z załącznikami.

Pismem z 24 września 2024 r. oraz pismem z 14 października 2024 r. Prezes UTK ponownie wezwał Gepard Express do uzupełnienia braków merytorycznych Wniosku.

Pismem z 21 listopada 2024 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem poczty elektronicznej: 28 listopada 2024 r.) Gepard Express przekazał swoje stanowisko w sprawie.

Pismem z 23 grudnia 2024 r. Prezes UTK zawiadomił Gepard Express o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji w sprawie dotyczącej otwartego dostępu na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030. Gepard Express został także poinformowany o dokumentach włączonych do materiału dowodowego sprawy. W tym samym piśmie Prezes UTK poinformował Gepard Express o przysługującym prawie wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, kopii lub odpisów.

Postanowieniem z 23 stycznia 2025 r. Prezes UTK zawiadomił Gepard Express o wyznaczeniu terminu zakończenia sprawy do 24 lutego 2025 r.

Pismem z 24 lutego 2025 r. Prezes UTK ponownie wezwał Gepard Express do uzupełnienia braków merytorycznych Wniosku oraz poinformował o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia sprawy do 24 marca 2025 r.

14 kwietnia 2025 r., za pośrednictwem poczty elektronicznej, Gepard Express przekazał zaktualizowany Wniosek wraz z załącznikami.

Postanowieniem z 22 kwietnia 2025 r. Prezes UTK poinformował Gepard Express o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia sprawy do 26 maja 2025 r.

23 kwietnia 2025 r. Prezes UTK opublikował informację o wpływie Wniosku Gepard Express na stronie internetowej Urzędu pod adresem: https://utk.gov.pl/pl/dostep-do-infrastruktur/dostep-do-infrastruktu/kabotaz/powiadomienia/22230,Powiadomienia-Gepard-Express-o-planowanych-nowych-uslugach-pasazerskich.html.

Pismem z 25 kwietnia 2025 r. Prezes UTK powiadomił podmioty uprawnione o otrzymanym Wniosku Gepard Express w sprawie uruchamiania planowanego nowego kolejowego przewozu pasażerskiego na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n. oraz poinformował o przysługującym prawie zgłoszenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, w terminie i na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia 2018/1795.

Również pismem z 25 kwietnia 2025 r. Prezes UTK poinformował (w polskiej i angielskiej wersji językowej) UOHS oraz litewski organ regulacyjny (Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba) o wpływie Wniosku Gepard Express o planowanych nowych pasażerskich przewozach kolejowych na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n.

15 maja 2025 r. UOHS (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem poczty elektronicznej: 15 maja 2025 r.), poinformował, że 25 kwietnia 2024 r. Gepard Express powiadomił UOHS o planowanych nowych przewozach pasażerskich m.in. na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n. Informacja o wpływie powiadomienia Gepard Express została przekazana polskiemu organowi regulacyjnemu pismem z 26 czerwca 2024 r.

Postanowieniem z 26 maja 2025 r. Prezes UTK poinformował Gepard Express o dokumentach wchodzących w skład materiału dowodowego, faktach znanych Prezesowi UTK z urzędu oraz o przysługującym prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Ponadto Prezes UTK poinformował o wyznaczeniu terminu zakończenia sprawy do 26 czerwca 2025 r.

Pismem z 27 maja 2025 r. (data wpływu do Urzędu za pośrednictwem platformy ePUAP: 27 maja 2025 r.) "PKP Intercity" S.A. z siedzibą w Warszawie ("PKP Intercity") poinformowała, że nie będzie składać wniosku o badanie równowagi ekonomicznej.

Pismem z 16 czerwca 2025 r. Prezes UTK zawiadomił PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie ("PKP PLK"), że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

Pismem z 16 czerwca 2025 r. Prezes UTK zawiadomił Gepard Express, że w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795 nie został złożony żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Jednocześnie Prezes UTK poinformował Gepard Express o dokumentach wchodzących w skład materiału dowodowego i o przysługującym prawie do wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, w terminie 7 dni od doręczenia pisma.

Postanowieniem z 27 czerwca 2025 r. Prezes UTK poinformował Gepard Express o wyznaczeniu terminu załatwienia sprawy do 28 lipca 2025 r.

Gepard Express nie skorzystał z przysługującego na podstawie art. 10 § 1 k.p.a. prawa do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.

Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK zważył, co następuje:

Stosownie do art. 13a ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym do postępowania przed Prezesem UTK stosuje się, z zastrzeżeniem art. 13ab i art. 13b ust. 2 i 3, przepisy k.p.a.

Zgodnie z art. 104 § 1 k.p.a.: "Organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej".

Art. 13 ust. 1 pkt 5 ustawy o transporcie kolejowym przyznaje Prezesowi UTK kompetencję do wydawania decyzji dotyczących otwartego dostępu.

We Wniosku Gepard Express wystąpił o przyznanie otwartego dostępu na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n. - po aktualizacji Wniosku na okres 5 kolejnych rocznych rozkładów jazdy pociągów, począwszy od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r.

Stosownie do art. 29c ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym: "Regularny przewóz kolejowy osób niebędący przewozem o charakterze użyteczności publicznej jest wykonywany na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu".

Zgodnie z art. 29d ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym: "W zakresie kolejowych przewozów osób innych niż przewozy okazjonalne zarządca zawiera umowę o przydzielenie zdolności przepustowej w takim zakresie, w jakim aplikant zawarł umowę o świadczenie usług publicznych, przedstawił oświadczenie organizatora publicznego transportu kolejowego o zamiarze objęcia pociągów umową o świadczenie usług publicznych albo uzyskał decyzję o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzję o przyznaniu ograniczonego dostępu".

W świetle wyżej cytowanych przepisów ustawy o transporcie kolejowym podmiotem uprawnionym do złożenia wniosku o przyznanie otwartego dostępu na danej trasie jest więc aplikant. Zgodnie z treścią art. 4 pkt 9b ustawy o transporcie kolejowym aplikantem jest przewoźnik kolejowy, międzynarodowe ugrupowanie interesów gospodarczych obejmujące przewoźników kolejowych lub inny podmiot zainteresowany uzyskaniem zdolności przepustowej, w szczególności organizator publicznego transportu kolejowego, spedytor, nadawca ładunku lub operator transportu kombinowanego.

Tym samym należy stwierdzić, że Gepard Express spełnia warunki uznania go za aplikanta.

Wniosek został podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentacji Gepard Express, zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi w wyciągu z Rejestru Handlowego prowadzonego przez Sąd Okręgowy w Brnie (odpowiednik polskiego Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego). Gepard Express przedłożył również Urzędowi tłumaczenie przysięgłe wskazanego wyciągu.

Zgodnie z treścią art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym aplikant, który zamierza wystąpić o przydzielenie zdolności przepustowej w celu wykonywania przewozu na podstawie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu, na trasie, na której są wykonywane przewozy na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, informuje o tym właściwego zarządcę infrastruktury oraz Prezesa UTK. Informacja o planowanym uruchomieniu komercyjnych przewozów osób na danej trasie powinna zostać przedstawiona za pomocą standardowego formularza powiadomienia, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia 2018/1795, nie później niż w terminie 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów, którego będzie dotyczył wniosek o przydzielenie zdolności przepustowej.

Gepard Express przekazał Wniosek 14 czerwca 2024 r., czyli zachowując termin 18 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu jazdy pociągów 2025/2026. Powyższe oznacza, że moment wniesienia przez Gepard Express Wniosku do Prezesa UTK, a także szacowany czas uruchomienia przewozów są zgodne z postanowieniami art. 29c ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym.

Stosownie do art. 29c ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym: "Prezes UTK, nie później niż przed upływem 10 dni od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2, przekazuje tę informację organizatorowi publicznego transportu kolejowego i przewoźnikowi kolejowemu, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na trasie, o której mowa w ust. 2".

Artykuł 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym określa, że w terminie miesiąca od dnia otrzymania informacji o zamiarze wykonywania regularnego przewozu osób, o której mowa w ust. 2 tego przepisu, organizator publicznego transportu kolejowego i przewoźnik kolejowy, którzy zawarli umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, oraz zarządca właściwej infrastruktury kolejowej mogą złożyć do Prezesa UTK wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu przepisów rozporządzenia 2018/1795.

Pismem z 25 kwietnia 2025 r. Prezes UTK zawiadomił podmioty uprawnione, tj. te, którym przysługuje możliwość złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o planowanym uruchomieniu nowej usługi. W przedmiotowym postępowaniu administracyjnym podmiotami uprawnionymi do złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej, o których mowa w art. 11 ust. 2 dyrektywy 2012/34/UE5, byli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Koleje Śląskie sp. z o.o., PKP Intercity oraz PKP PLK.

Ze względu na to, że obowiązujące przepisy nie wiążą ze sobą początku biegu terminu dla złożenia wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z momentem publikacji jawnej wersji powiadomienia aplikanta (tu: Gepard Express) o planowanej nowej usłudze, Prezes UTK przyjął, że początek biegu terminu dla każdego z podmiotów uprawnionych liczony jest indywidualnie. Początek biegu terminu dla złożenia przez podmiot uprawniony wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej związany jest z momentem doręczenia pisma organu regulacyjnego informującego o otrzymaniu wniosku o przyznanie otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej. Z tego względu należało przyjąć, że termin na dokonanie czynności, o której mowa powyżej, rozpoczynał się, zgodnie z obowiązującymi zasadami obliczania terminów, od momentu doręczenia podmiotom uprawionym pisma Prezesa UTK z 25 kwietnia 2025 r.

W ustawie o transporcie kolejowym znajduje się również regulacja dotycząca sposobu postępowania Prezesa UTK w przypadku braku wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej oraz w sytuacji otrzymania takiego wniosku.

Zgodnie z art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, wydanie decyzji o przyznaniu otwartego dostępu na danej trasie jest możliwe:

1) gdy żaden podmiot uprawniony nie złoży w terminie przewidzianym przepisami, wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej;

2) albo gdy w wyniku przeprowadzonego badania, o którym mowa w art. 29c ust. 4 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK oceni, że proponowane połączenie pasażerskie nie zagraża równowadze ekonomicznej umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

W ramach postępowania zostało złożone pismo PKP Intercity z 27 maja 2025 r., w którym wskazany podmiot przedstawił swoje stanowisko.

Pismo PKP Intercity z 27 maja 2025 r.

W piśmie z 27 maja 2025 r. PKP Intercity oświadczyło, że nie będzie składać wniosku o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

W związku z powyższym należy uznać, że w ramach tego postępowania, w terminie określonym w art. 5 ust. 1 rozporządzenia 2018/1795, do Prezesa UTK nie wpłynął żaden wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej.

Wobec tego, w świetle art. 29c ust. 5 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK zobowiązany był wydać decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, realizowanego liniami kolejowymi nr 1, 2, 4, 6, 8, 40, 51, 138, 139, 140, 151, 158 oraz 449 w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030.

Zgodnie z treścią art. 29c ust. 7 ustawy o transporcie kolejowym: "W decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo o przyznaniu ograniczonego dostępu określa się w szczególności:

1) aplikanta, jego siedzibę i adres;

2) trasy, na których mają być realizowane przewozy;

3) okres, na jaki decyzja zostaje wydana;

4) warunki oraz zakres korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej".

Przepis art. 29c ust. 7 pkt 4 ustawy o transporcie kolejowym obliguje Prezesa UTK do określenia w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu warunków oraz zakresu korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej.

Prezes UTK określił częstotliwość kursowania na wnioskowanej trasie w wymiarze 1 pary pociągów na dobę codziennie, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji.

Na mocy decyzji pociągi będą uruchamiane w pełnej relacji, tj. Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n. W ocenie Prezesa UTK, skoro Gepard Express złożył wniosek o przyznanie otwartego dostępu na wykonywanie nowych przewozów kolejowych na trasie Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., to niecelowe byłoby działanie polegające na wykonywaniu połączeń w krótszej relacji. Prezes UTK zauważa, że takie działanie mogłoby godzić nie tylko w prawidłowość przeprowadzonego postępowania przez organ regulacyjny oraz ocenę ewentualnie zgłoszonych wniosków przez podmioty uprawnione, ale również w interes potencjalnych podróżnych.

Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest zatrzymywanie się pociągów na następujących stacjach lub przystankach:

- w relacji Praha hl.n. - Vilnius: Chałupki, Rybnik, Katowice, Warszawa Centralna, Białystok, Sokółka, Suwałki (przystanki tylko do wejścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej);

- w relacji Vilnius - Praha hl.n.: Suwałki, Sokółka, Białystok, Warszawa Centralna, Katowice, Rybnik, Chałupki (przystanki tylko do wyjścia - nie dotyczy pasażerów korzystających z usługi w relacji międzynarodowej).

Zgodnie ze złożonym przez Gepard Express Wnioskiem, przewozy realizowane na trasie Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., przebiegającej liniami kolejowymi oznaczonymi w sentencji decyzji, będą realizowane przy pomocy lokomotyw TRAXX lub Vectron oraz wagonów Bcmz, Bvcmz, Bvcmbz, Bmz, WLABmz, WLABmee, Bvmz. Do realizacji powyższej usługi zezwala się na wykorzystywanie wyłącznie taboru spełniającego warunki techniczne, środowiskowe i eksploatacyjne określone przez zarządcę infrastruktury dla poszczególnych linii kolejowych.

Prezes UTK w pkt II sentencji decyzji określił dopuszczalne odstępstwa w warunkach oraz zakresie korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej na podstawie decyzji.

Uruchamianie pociągów w mniejszym wymiarze, tj. częstotliwości lub terminach innych niż to wynika z pkt I sentencji decyzji, jest dopuszczalne wyłącznie w wyniku zaistnienia niemożliwych do przewidzenia zdarzeń zewnętrznych, będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Uruchamianie połączeń w krótszej relacji, niż wynika to z pkt I sentencji decyzji, zostało zastrzeżone dla zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Jednocześnie Prezes UTK stwierdził, że nie stanowi naruszenia postanowień decyzji wprowadzenie dodatkowych postojów:

a) po otrzymaniu pisemnego wniosku, zawierającego uzasadnienie, od organizatora publicznego transportu zbiorowego, w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, realizującego zadania w zakresie przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym, o wprowadzenie dodatkowego zatrzymania na wskazanej stacji/przystanku,

b) ustalonych w ramach procesu koordynacji przy konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, na wniosek zarządcy infrastruktury kolejowej w celu zachowania cykliczności rozkładu jazdy pociągów przewoźników kolejowych,

c) w przypadku wystąpienia zdarzeń będących następstwem siły wyższej lub działalności zarządcy infrastruktury.

Prezes UTK zastrzegł, że podczas realizacji usługi przyznanej decyzją dopuszczalne jest korzystanie z tras przebiegających liniami kolejowymi innymi niż wymienione w decyzji, przyznanych przez zarządcę infrastruktury, o ile ich przyznanie nastąpi z przyczyn niezależnych od Gepard Express (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową konkretnego odcinka infrastruktury kolejowej lub obowiązywaniem trasy okrężnej dla określonego fragmentu trasy).

Prezes UTK ustalił, że dopuszczalne jest uruchomienie połączeń, o których mowa w pkt I sentencji decyzji, w godzinach innych niż wskazane w rozkładzie jazdy zawartym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji, o ile nastąpi to z przyczyn niezależnych od Gepard Express (np. w związku z ograniczoną zdolnością przepustową infrastruktury kolejowej lub przesunięciem godzin odjazdu ze względu na obowiązujące priorytety przy układaniu rozkładu jazdy).

Jednocześnie Prezes UTK zastrzegł możliwość wykonywania przewozów taborem innym aniżeli wskazany w pkt I sentencji decyzji, o ile zostaną zagwarantowane takie same bądź lepsze (wyższe) parametry techniczne, eksploatacyjne i jakościowe.

Prezes UTK określił także w decyzji, że w przypadku prac modernizacyjnych lub remontowych skutkujących zmniejszeniem zdolności przepustowej na odcinkach linii kolejowych, przez które przebiega trasa pociągów kursujących na podstawie decyzji i odcinkach linii kolejowych stycznych do nich, kursowanie pociągów na podstawie decyzji nie może powodować nieuruchomienia pociągów ważnych z punktu widzenia interesu społeczno-gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej.

Uruchamianie nowej usługi nie powinno powodować zakłócenia, a w szczególności likwidacji, istniejących skomunikowań pomiędzy pociągami uruchamianymi na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

Prezes UTK zwrócił uwagę na to, że przewozy wykonywane na podstawie decyzji powinny mieć charakter uzupełniający wobec istniejącej oferty przewozowej, a więc stanowić dla niej wartość dodaną, a nie skutkować jej pogorszeniem. Z tego względu zarządca infrastruktury powinien uwzględniać w procesie alokacji zdolności przepustowej charakter realizowanej na mocy decyzji usługi.

Mając na względzie rolę Prezesa UTK jako organu regulacyjnego w zakresie sektora kolejowego ustalono, że Gepard Express zobowiązany jest poinformować Prezesa UTK o każdym przypadku wystąpienia okoliczności uzasadniających uruchomienie połączenia na trasie Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

a) w niepełnej relacji;

b) w częstotliwości i terminie innymi niż wprost wynikającymi z decyzji,

oraz o wystąpieniu okoliczności skutkujących:

c) zaprzestaniem wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy;

d) wprowadzeniem dodatkowych postojów.

W przypadku wystąpienia okoliczności, o których mowa w lit. a - d, Gepard Express zobowiązany jest, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wystąpienia, przedstawić stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem.

Gepard Express zobowiązany jest także poinformować Prezesa UTK o każdym przewoźniku kolejowym, którego wskaże do wykorzystania zdolności przepustowej do realizacji przewozów na podstawie decyzji.

W przypadku skutecznego skorzystania z uprawnienia z art. 30b ust. 3 ustawy o transporcie kolejowym, Gepard Express zobowiązany, jest w terminie nie krótszym niż 14 dni przed dniem rozpoczęcia przewozów, przedstawić dane każdego z przewoźników kolejowych wraz z informacją o sposobie i warunkach wykorzystania przydzielonej zdolności przepustowej.

Powyższe klauzule mają na celu uzyskiwanie na bieżąco wiedzy na temat faktycznie realizowanych na podstawie decyzji przewozów i ich zgodności z treścią zawartych w tej decyzji postanowień.

Mając powyższe na uwadze, Prezes UTK rozstrzygnął jak w sentencji.

Zgodnie z art. 29c ust. 8 ustawy o transporcie kolejowym decyzja o przyznaniu otwartego dostępu jest wydawana na okres nieprzekraczający 5 lat. Ze względu na złożony przez Gepard Express Wniosek, Prezes UTK przyznał Gepard Express prawo otwartego dostępu na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius - Praha hl.n., w zakresie odcinka przebiegającego przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030, zgodnie z projektem rozkładu jazdy pociągów wskazanym w załącznikach nr 1 i 2 do decyzji.

Prezes UTK dokonuje okresowej kontroli działalności przewoźników kolejowych wykonujących przewozy w ramach otwartego dostępu w zakresie spełniania warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w decyzji o przyznaniu otwartego dostępu (art. 29c ust. 10 ustawy o transporcie kolejowym).

Decyzja o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej wygasa w przypadku likwidacji albo ogłoszenia upadłości aplikanta, któremu decyzja została wydana (art. 29c ust. 11 ustawy o transporcie kolejowym).

Zgodnie z art. 29c ust. 12 ustawy o transporcie kolejowym, Prezes UTK uchyla decyzję o przyznaniu otwartego dostępu do infrastruktury kolejowej w przypadku:

1) wystąpienia rażącego naruszenia warunków korzystania z dostępu do infrastruktury kolejowej określonych w tej decyzji;

2) zaprzestania wykonywania przewozów przez co najmniej 6 miesięcy z przyczyn leżących po stronie aplikanta.

POUCZENIE

Do spraw prowadzonych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572), wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego6 ("ustawa deregulacyjna"), stosuje się przepisy k.p.a. w brzmieniu dotychczasowym (art. 31 ust. 1 ustawy deregulacyjnej).

Stronie niezadowolonej z decyzji przysługuje prawo zwrócenia się do Prezesa UTK z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 30 dni od daty doręczenia decyzji (art. 127 § 3 w zw. z art. 129 § 2 k.p.a. w zw. z art. 29c ust. 9 ustawy o transporcie kolejowym).

Jeżeli strona nie chce skorzystać z prawa do zwrócenia się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, może wnieść do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji stronie (art. 3 § 2 pkt 1, art. 13 § 1 i § 2 w zw. z art. 52 § 1 i § 3 oraz art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi7 "p.p.s.a.").

Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezesa UTK (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Wpis od skargi wynosi 200 zł i uiszczany jest gotówką do kasy sądu administracyjnego lub na rachunek bankowy tego sądu (art. 219 oraz 230-233 p.p.s.a. w zw. z § 2 ust. 1 pkt 2 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości oraz szczegółowych zasad pobierania wpisu w postępowaniu przed sądami administracyjnymi8).

Stronie przysługuje możliwość ubiegania się o prawo pomocy, obejmujące zwolnienie strony od kosztów sądowych oraz bezpłatne ustanowienie profesjonalnego pełnomocnika (art. 239 - art. 262 p.p.s.a.).

Strona zadowolona z decyzji może złożyć, przed upływem terminu do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnienia do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, skutkujące prawomocnością decyzji (art. 16 § 3 w zw. z art. 127a k.p.a.). Złożenie oświadczenia następuje na zasadach ogólnych przewidzianych dla wniesienia podania (art. 63 § 1 k.p.a.).

OPŁATA:

Od decyzji należna opłata skarbowa wynosi 10 zł (słownie: dziesięć złotych 00/100), zgodnie z cz. I pkt 53 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej9. Gepard Express przedstawił potwierdzenie uiszczenia 19 sierpnia 2024 r. ww. opłaty skarbowej na rachunek Centrum Obsługi Podatnika Urzędu m.st. Warszawy.

W związku z powyższym uznać należy, że opłata za wydanie decyzji została uiszczona przez Gepard Express w całości.

z up. Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Wiceprezes Marcin Trela

 

 

1 Dz. U. z 2024 r. poz. 697 i poz. 731

2 Dz. Urz. UE L 294 z 21 listopada 2018 r., str. 5

3 Dz.U. z 2024 r. poz. 572

4 Dz. U. z 2025 r. poz. 285

5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (wersja przekształcona) (Dz. Urz. UE L 343 z 14 grudnia 2012 r., str. 32, z późn. zm.).

6 Dz. U. z 2025 r. poz. 769

7 Dz.U. z 2024 r. poz. 935 i poz. 1685

8 Dz.U. z 2021 r. poz. 535

9 Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 oraz z 2024 r. poz. 1222 i poz. 1757 oraz z 2025 r. poz. 619

Załącznik 1. [Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie międzynarodowej Praha hl.n. – Vilnius]

ZAŁĄCZNIKI:

1. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie międzynarodowej Praha hl.n. - Vilnius

2. Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie międzynarodowej Vilnius - Praha hl.n.

Załącznik nr 1 do decyzji znak: DPP-WOPN.718.4.2024.AR

Pociąg niedostępny w relacjach krajowych

Stacja

odległość

odległość całkowita

Czas przyjazdu

Czas odjazdu

Praha hl.n.

0

0

 

16:00

Kolín

65

65

16:39

16:41

Pardubice hl.n.

42

107

17:01

17:03

Česká Třebová

60

167

17:44

17:46

Zábřeh na Moravě

40

207

18:07

18:09

Olomouc hl.n.

46

253

18:40

18:43

Hranice na Moravě

51

304

19:20

19:22

Ostrava-Svinov

50

354

19:47

19:49

Ostrava hl.n.

5

359

19:55

19:58

Bohumín

8

367

20:07

20:37

Chałupki

5

372

20:43

20:46

Rybnik

35

407

21:16

21:18

Katowice

51

458

22:06

22:08

Warszawa Centralna

291

749

00:49

00:51

Białystok

188

937

03:40

03:41

Sokółka

42

979

04:16

04:17

Suwałki

84

1063

06:03

06:34

Mockava

34

1097

09:30

09:31

Marijampole

38

1135

10:39

10:40

Kazlų Rūda

27

1162

10:59

11:00

Kaunas

39

1201

11:26

11:28

Vilnius

107

1308

12:34

 

 

Załącznik 2. [Projekt rocznego rozkładu jazdy w okresie od 15 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r., tj. w rocznych rozkładach jazdy pociągów: 2025/2026, 2026/2027, 2027/2028, 2028/2029 oraz 2029/2030 na trasie międzynarodowej Vilnius – Praha hl.n.]

Załącznik nr 2 do decyzji znak: DPP-WOPN.718.4.2024.AR

Pociąg niedostępny w relacjach krajowych

Stacja

odległość

odległość całkowita

Czas przyjazdu

Czas odjazdu

Vilnius

0

0

 

16:56

Kaunas

107

107

18:02

18:04

Kazlų Rūda

39

146

18:30

18:31

Marijampole

27

173

18:50

18:51

Mockava

38

211

19:59

20:00

Suwałki

34

245

20:56

21:27

Sokółka

84

329

23:13

23:14

Białystok

42

371

23:49

23:50

Warszawa Centralna

188

559

02:39

02:41

Katowice

291

850

05:22

05:24

Rybnik

51

901

06:12

06:14

Chałupki

35

936

06:44

06:47

Bohumín

5

941

06:53

07:23

Ostrava hl.n.

8

949

07:32

07:35

Ostrava-Svinov

5

954

07:41

07:43

Hranice na Moravě

50

1004

08:08

08:10

Olomouc hl.n.

51

1055

08:47

08:50

Zábřeh na Moravě

46

1101

09:21

09:23

Česká Třebová

40

1141

09:44

09:46

Pardubice hl.n.

60

1201

10:27

10:29

Kolín

42

1243

10:49

10:51

Praha hl.n.

65

1308

11:30

 

 

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-08-07
  • Data wejścia w życie: 2025-08-07
  • Data obowiązywania: 2025-08-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA