REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 41

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 17 sierpnia 2022 r.

w sprawie ustalenia Karty audytu wewnętrznego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Ustala się Kartę audytu wewnętrznego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, stanowiącą załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER KLIMATU
I ŚRODOWISKA

Anna Moskwa


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).

Załącznik 1. [Karta audytu wewnętrznego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska]

Załącznik do zarządzenia
Ministra Klimatu i Środowiska
z dnia 17 sierpnia 2022 r. (Poz. 41)

Karta audytu wewnętrznego w Ministerstwie Klimatu i Środowiska

Rozdział 1

Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego

1. Celem prowadzenia w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, zwanym dalej "Ministerstwem", audytu wewnętrznego jest wspieranie Ministra Klimatu i Środowiska, zwanego dalej "Ministrem", w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.

2. Audyt wewnętrzny obejmuje zadania zapewniające oraz czynności doradcze. Podstawowe znaczenie mają zadania zapewniające.

3. Audyt wewnętrzny, przez niezależną i obiektywną ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej funkcjonującej w Ministerstwie, przyczynia się do racjonalnego zapewniania Ministra o prawidłowości działania systemu kontroli zarządczej (zadania zapewniające).

4. Czynności doradcze mogą być wykonywane o ile ich cele i zakres nie naruszają zasad obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego i ze względu na swój charakter wykonywane są w odpowiedzi na konkretne zapotrzebowanie Ministra.

5. Zadania zapewniające i czynności doradcze audytor wewnętrzny przeprowadza na podstawie upoważnienia Ministra.

6. Audyt wewnętrzny realizowany jest przez Zespół do spraw Audytu Wewnętrznego, zwany dalej "Zespołem", wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Biura Kontroli i Audytu.

Rozdział 2

Niezależność

1. Kierownikiem komórki audytu wewnętrznego w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 i 1692) jest Dyrektor Biura Kontroli i Audytu, natomiast Zespołem kieruje Kierujący Zespołem.

2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego podlega merytorycznie Ministrowi, a organizacyjnie Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

3. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, Kierujący Zespołem i pracownicy Zespołu są niezależni w wykonywaniu swoich zadań.

4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, Kierujący Zespołem i pracownicy Zespołu nie mogą brać udziału w bieżącej (operacyjnej) działalności Ministerstwa. Kierownik komórki audytu wewnętrznego jest wyłączony z zadań audytowych, które dotyczą obszaru jego nieaudytowej działalności.

5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, Kierujący Zespołem i pracownicy Zespołu postępują zgodnie z:

1) obowiązującymi przepisami prawa;

2) Międzynarodowymi standardami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego;

3) Definicją audytu wewnętrznego;

4) Kodeksem etyki;

5) Podstawowymi zasadami praktyki zawodowej audytu wewnętrznego.

6. Zakres współpracy Kierownika komórki audytu wewnętrznego, Kierującego Zespołem i pracowników Zespołu z audytorami i kontrolerami zewnętrznymi nie może stać w sprzeczności z celami audytu wewnętrznego oraz stanowić zagrożenia dla obiektywizmu i niezależności funkcji audytu wewnętrznego.

Rozdział 3

Zakres audytu wewnętrznego

1. Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej.

2. Zadania audytowe obejmują w szczególności:

1) przegląd ustanowionych mechanizmów kontroli oraz wiarygodności i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych;

2) ocenę przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz programów, strategii i standardów;

3) ocenę efektywności działalności oraz gospodarności wykorzystania zasobów;

4) ocenę zabezpieczenia mienia;

5) sprawozdawczość z przeprowadzonych czynności audytowych;

6) czynności sprawdzające.

3. Audyt wewnętrzny obejmuje także wykonywanie czynności doradczych mających na celu usprawnienie funkcjonowania Ministerstwa.

4. Czynności doradcze obejmują w szczególności:

1) usługi doradcze;

2) usługi szkoleniowe;

3) uczestnictwo z głosem doradczym w zespołach zadaniowych w celu przeprowadzenia analizy działalności operacyjnej Ministerstwa;

4) analizę mechanizmów kontrolnych wbudowanych w procesy zarządzania ryzykiem, ładu organizacyjnego i kontroli (np. doradczy udział w pracach przy opracowaniu procedur);

5) przegląd zarządzania kluczowymi ryzykami oraz procesu raportowania o nich;

6) opiniowanie procedur zarządzania ryzykiem przed ich wdrożeniem.

5. Kierownik komórki audytu wewnętrznego może odmówić wykonania czynności doradczej, jeżeli uzna, że cel i zakres tej czynności nie jest zgodny z celami audytu wewnętrznego.

6. Audyt wewnętrzny, w tym zadania zapewniające, mogą objąć swoim zakresem wszystkie obszary działania Ministerstwa i wszystkie komórki organizacyjne Ministerstwa.

7. Zakres audytu wewnętrznego nie może być ograniczany. Minister powinien być niezwłocznie powiadamiany o wszelkich próbach ograniczenia zakresu audytu wewnętrznego.

Rozdział 4

Prawa i obowiązki dyrektorów, zastępców dyrektorów i pracowników audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa

1. Dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa mają prawo do czynnego uczestniczenia w zadaniach audytowych, a w szczególności do:

1) zapoznania się na każdym etapie audytu z ustaleniami audytora wewnętrznego;

2) zgłaszania uwag i zastrzeżeń do wstępnych wyników audytu wewnętrznego w przypadku zadania zapewniającego;

3) zgłaszania do kierownika komórki audytu wewnętrznego zastrzeżeń co do pracy lub zachowania audytora wewnętrznego, a w przypadku zastrzeżeń co do pracy kierownika komórki audytu wewnętrznego - zgłaszania ich do Ministra.

2. Dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz ich pracownicy mają obowiązek opracowywania i przekazywania, w terminie wskazanym przez audytora wewnętrznego, materiałów oraz informacji dotyczących zakresu działania ich komórki, które audytor wewnętrzny uzna za niezbędne do realizacji celów audytu wewnętrznego.

3. Dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa mają obowiązek, w zakresie swoich kompetencji, przedłożyć Ministrowi, Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa i kierownikowi komórki audytu wewnętrznego plan działań naprawczych w odpowiedzi na poszczególne ustalenia audytu wewnętrznego lub przedstawić przyczyny odmowy podjęcia działań naprawczych.

4. Dyrektorzy lub zastępcy dyrektorów audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz ich pracownicy mają obowiązek współpracować z audytorem wewnętrznym Ministerstwa w zakresie identyfikacji, analizy i oceny ryzyka, identyfikacji procesów funkcjonujących w Ministerstwie, a także innych czynności audytowych, przy których taka współpraca jest niezbędna.

Rozdział 5

Uprawnienia i obowiązki audytora wewnętrznego

1. Audytor wewnętrzny jest uprawniony do przeprowadzania audytu wewnętrznego we wszystkich obszarach działalności Ministerstwa.

2. Audytor wewnętrzny ma wszelki dostęp do dokumentacji i informacji dotyczących bezpośrednio lub pośrednio działalności audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa oraz ich pracowników, a także ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń Ministerstwa z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej.

3. Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od dyrektorów, zastępców dyrektorów i pracowników audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego.

4. Audytor wewnętrzny może z własnej inicjatywy składać wnioski Ministrowi mające na celu usprawnienie działania komórki organizacyjnej Ministerstwa.

5. Audytor wewnętrzny powinien być obiektywny i bezstronny oraz wykonywać zadania z należytą starannością.

6. Audytor wewnętrzny ma obowiązek szanować wartość i własność informacji, którą otrzymał, i nie ujawniać jej bez odpowiedniego upoważnienia, chyba że istnieje prawny lub zawodowy obowiązek jej ujawnienia.

7. Audytor wewnętrzny powstrzymuje się od oceny działalności obszaru, w którym realizował zadania w roku poprzedzającym audyt wewnętrzny.

8. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli zarządczej w Ministerstwie, ale wspomaga Ministra we właściwej ich realizacji, przez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego.

9. Audytor wewnętrzny nie może brać udziału w zadaniach, które wchodzą w zakres związany z zarządzaniem Ministerstwem.

10. W przypadkach wymagających specjalnych kwalifikacji, audytor wewnętrzny w uzgodnieniu z Ministrem lub osobą przez niego upoważnioną, może powołać eksperta zarówno z wewnątrz, jak i z zewnątrz Ministerstwa, na zasadach obowiązujących w Ministerstwie.

Rozdział 6

Sprawozdawczość

1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z zadania zapewniającego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.

2. Kierownik komórki audytu wewnętrznego przekazuje sprawozdanie dyrektorom audytowanych komórek organizacyjnych Ministerstwa, Ministrowi oraz Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa.

3. Sposób i tryb przekazania sprawozdania określają odrębne przepisy.

4. Kierownik komórki audytu wewnętrznego, w terminie do końca stycznia każdego roku, sporządza sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

Rozdział 7

Współpraca z innymi organami kontroli zewnętrznej, w tym z Najwyższą Izbą Kontroli

1. Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych wykonywanych przez inne organy kontroli zewnętrznej tak, by uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.

2. Przy przeprowadzaniu analizy ryzyka kierownik komórki audytu wewnętrznego powinien brać pod uwagę wyniki kontroli przeprowadzonych przez inne organy kontroli zewnętrznej.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-08-19
  • Data wejścia w życie: 2022-08-20
  • Data obowiązywania: 2022-08-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA