REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 38

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA1)

z dnia 9 lipca 2025 r.

w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 3 i art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907) w związku z § 8 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2025 r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz. U. poz. 355), zarządza się co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:

1) Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;

2) Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;

3) jednostkach - rozumie się przez to:

a) centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane wraz z podległymi instytucjami,

b) jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,

c) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

d) wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej,

e) Biuro Nasiennictwa Leśnego,

f) Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,

g) instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,

h) parki narodowe,

i) szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister,

j) Centralny Azyl dla Zwierząt;

4) przedsiębiorcach - rozumie się przez to spółki, w stosunku do których Minister posiada właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa i na które nałożono obowiązek realizacji takich zadań w drodze decyzji administracyjnej oraz zawarto umowę na ich realizację;

5) punkcie kontaktowym - rozumie się przez to pracowników sekretariatów lub innych pracowników wyznaczonych w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce, o której mowa w § 2 ust. 4 lit. c-j, w celu przekazywania decyzji i zadań w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1;

6) stałym dyżurze - rozumie się zespół pracowników w Ministerstwie, jednostce, o której mowa w § 2 pkt. 4 lit a-b, oraz u przedsiębiorcy, pełniący, w wyznaczonym miejscu, całodobowy dyżur w celu przekazywania decyzji i zadań w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.

§ 3.

System stałych dyżurów Ministra organizuje się w celu zapewnienia ciągłości przekazywania decyzji oraz zadań:

1) Rady Ministrów w zakresie uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;

2) Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierownikom jednostek oraz przedsiębiorcom.

§ 4.

1. System stałych dyżurów Ministra tworzą:

1) system stałych dyżurów jednostek, o który mowa w § 2 pkt 3 lit. a, o ile posiadają one jednostki podległe lub nadzorowane;

2) stały dyżur w Ministerstwie;

3) stałe dyżury w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. b, oraz u przedsiębiorców;

4) punkty kontaktowe w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, oraz w komórkach organizacyjnych Ministerstwa.

2. W Ministerstwie zadania stałego dyżuru realizuje zespół stałego dyżuru we współpracy z Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.

3. Skład osobowy zespołu, o którym mowa w ust. 2, stanowią pracownicy wszystkich komórek organizacyjnych Ministerstwa, wyznaczeni, w formie decyzji, przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.

4. Pracownicy, o których mowa w ust. 3, powinni posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa lub upoważnienie wydane na podstawie art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 820), ważne zaświadczenie stwierdzające odbycie przeszkolenia w zakresie ochrony informacji niejawnych, a także upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w zakresie powierzonych zadań.

§ 5.

1. Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:

1) uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;

2) uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji;

3) przekazywanie informacji o decyzjach i stanie realizacji zadań.

2. Osoby pełniące dyżur w ramach systemu stałych dyżurów Ministra realizują zadania, o których mowa w ust 1, przez:

1) przyjmowanie i przekazywanie, w ramach przyjętego systemu stałych dyżurów, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, w szczególności osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;

2) przyjmowanie i przekazywanie decyzji Rady Ministrów o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania osobom, o których mowa w § 3 pkt 2;

3) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;

4) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;

5) monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;

6) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;

7) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru lub punktu kontaktowego.

§ 6.

1. Kierujący komórką organizacyjną do spraw obronnych w Ministerstwie, odpowiada za utworzenie i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz we współpracy z kierującym komórką do spraw administracyjno-gospodarczych i kierującym komórką organizacyjną do spraw informatyzacji Ministerstwa za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.

2. Kierownicy urzędów obsługujących organy, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a, kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. b, oraz przedsiębiorcy odpowiadają za utworzenie i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie podmiotach.

3. Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:

1) określenie:

a) składu osobowego stałego dyżuru,

b) miejsca pełnienia stałego dyżuru,

c) zadań osób pełniących stały dyżur;

2) opracowanie dokumentacji stałego dyżuru i jej bieżącą aktualizację;

3) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru:

a) w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów,

b) wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w sprzęt biurowy i kwaterunkowy oraz zabezpieczenie socjalne;

4) zapewnienie:

a) ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru,

b) ochrony fizycznej miejsca pełnienia dyżuru.

§ 7.

1. Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają:

1) w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, kierownicy tych jednostek;

2) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami we współpracy z kierującym komórką organizacyjną do spraw administracyjno-gospodarczych i kierującym komórką organizacyjną do spraw informatyzacji Ministerstwa.

2. Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:

1) określenie:

a) składu osobowego punktu kontaktowego,

b) miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,

c) zadań osób pełniących dyżur w punkcie kontaktowym;

2) opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego i jej bieżącą aktualizację;

3) wyposażenie punktu kontaktowego w środki łączności i systemy teleinformatyczne oraz zapewnienie bezpieczeństwa tych systemów;

4) zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.

3. Skład osobowy punktu kontaktowego stanowią pracownicy komórek organizacyjnych w jednostkach, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. c-j, wyznaczeni w formie decyzji przez kierowników tych jednostek.

4. Kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa wyznacza osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym Ministerstwa.

§ 8.

1. Dokumentację stałego dyżuru stanowią:

1) instrukcja stałego dyżuru;

2) dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych decyzji i zadań.

2. Instrukcja stałego dyżuru określa:

1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;

2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;

3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;

4) procedury zmiany stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;

5) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru.

3. Instrukcja stałego dyżuru zawiera:

1) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;

2) wykaz telefonów i adresów e-mail członków Kierownictwa Ministerstwa, kadry kierowniczej i pracowników odpowiednio, w Ministerstwie, w jednostkach oraz u przedsiębiorców;

3) wykaz osób odpowiedzialnych za realizację zadań operacyjnych i ich wykonawców;

4) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;

5) grafik pełnienia stałego dyżuru;

6) tabelę zgłoskowania oraz zasady przekazywania zadań operacyjnych.

4. Instrukcja stałego dyżuru może zawierać dodatkowo:

1) plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;

2) wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania decyzji i zadań w ramach stałego dyżuru;

3) tabele sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;

4) plan ewakuacji.

5. Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:

1) instrukcja punktu kontaktowego;

2) dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych decyzji i zadań.

6. Instrukcja punktu kontaktowego określa:

1) zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;

2) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;

3) procedury zmiany stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;

4) procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego.

7. Instrukcja punktu kontaktowego zawiera:

1) wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej.

2) wykaz telefonów i adresów e-mail kierownictwa, kadry kierowniczej i pracowników, odpowiednio w Ministerstwie albo jednostkach organizacyjnych;

3) wykaz osób odpowiedzialnych za realizację zadań operacyjnych i ich wykonawców;

4) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym;

5) tabelę zgłoskowania oraz zasady przekazywania zadań operacyjnych.

§ 9.

W stanie stałej gotowości obronnej państwa zadanie przekazania decyzji o uruchomieniu systemu stałych dyżurów Ministra oraz wprowadzeniu stanu pełnej gotowości obronnej państwa, realizuje Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.

§ 10.

1. Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramem przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania stanu pełnej gotowości obronnej państwa, opracowywanym odpowiednio w Ministerstwie, jednostkach i u przedsiębiorców.

2. Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:

1) w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;

2) w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;

3) u przedsiębiorców - kierownicy przedsiębiorstw.

3. Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:

1) w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;

2) w jednostkach - kierownicy tych jednostek.

4. Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub dyżuru w punkcie kontaktowym w Ministerstwie lub w jednostkach w ramach ćwiczeń obronnych może wydać kierownik ćwiczenia pod warunkiem ujęcia realizacji tego ćwiczenia w zatwierdzonym planie przeprowadzenia ćwiczenia obronnego. Zasady uruchomienia i odwołania stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego, określone w ust. 2 i 3 oraz w § 11, stosuje się odpowiednio.

§ 11.

1. Polecenie Ministra o uruchomieniu lub odwołaniu stałego dyżuru lub punktu kontaktowego przekazuje się osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:

1) ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo

2) w formie pisemnej.

2. Kierujący komórką organizacyjną do spraw obronnych w Ministerstwie w celu zapewnienia warunków do przekazania kierującym komórkami organizacyjnymi w Ministerstwie, kierownikom jednostek i przedsiębiorcom, polecenia, o którym mowa w ust. 1, określi te warunki i sposoby powiadamiania wyżej wymienionych kierowników i przedsiębiorców, również w godzinach pozasłużbowych i w dni wolne od pracy.

§ 12.

Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.

§ 13.

Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.

§ 14.

Sprawdzenie gotowości do działania stałych dyżurów i punktów kontaktowych następuje w ramach:

1) kontroli wykonywania zadań obronnych;

2) treningów praktycznego wykonywania zadań, organizowanych przez Ministra, nie rzadziej niż dwa razy w roku;

3) innych ćwiczeń obronnych.

§ 15.

Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy dostosować do niniejszego zarządzenia w terminie do dnia 28 września 2025 r.

§ 16.

Traci moc zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 34 i 76).

§ 17.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER KLIMATU I ŚRODOWISKA
Paulina Hennig-Kloska


1) Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-07-10
  • Data wejścia w życie: 2025-07-11
  • Data obowiązywania: 2025-07-11
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA