REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 30
DECYZJA NR 121
KOMENDANTA GŁÓWNEGO STRAŻY
GRANICZNEJ
z dnia 26 maja 2025 r.
zmieniająca decyzję w sprawie określenia zakresu
obowiązków i uprawnień Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa
i Higieny Służby/ Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży
Granicznej
Na podstawie § 5 ust. 4 zarządzenia nr 30 Komendanta Głównego Straży Granicznej z dnia 18 lipca 2019 r. w sprawie organizacji Komendy Głównej Straży Granicznej (Dz. Urz. KGSG poz. 26, z późn. zm.1)) ustala się, co następuje:
§ 1.
1) tytuł decyzji otrzymuje brzmienie „w sprawie określenia zakresu obowiązków i uprawnień Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej”;
2) załącznik do decyzji otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszej decyzji.
§ 2.
Komendant Główny Straży Granicznej
gen. dyw. SG Robert BAGAN
1) Zmiany zarządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. KGSG z 2020 r. poz. 52, z 2022 r. poz. 8, 27 i 37, z 2023 r. poz. 7, 23 i 29, z 2024 r. poz. 33 i 37 oraz z 2025 r. poz. 10.
Załącznik do decyzji nr 121
Komendanta Głównego Straży Granicznej
z dnia 26 maja 2025 r.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW I UPRAWNIEŃ STARSZEGO ASYSTENTA DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY W SEKCJI DO SPRAW BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY SŁUŻBY/PRACY W KIEROWNICTWIE KOMENDY GŁÓWNEJ STRAŻY GRANICZNEJ
1. Starszy asystent do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy w Sekcji do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Służby/Pracy w Kierownictwie Komendy Głównej Straży Granicznej, zwanej dalej Sekcją BHS/P, podlega bezpośrednio Kierownikowi Sekcji BHS/P.
2. Do zakresu obowiązków Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy Sekcji BHS/P należy:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy lub służby oraz przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
2) bieżące informowanie Komendanta Głównego Straży Granicznej o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania tych zagrożeń;
3) przeprowadzanie szkoleń wstępnych dla funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
4) prowadzenie rejestru szkolenia wstępnego z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
5) potwierdzanie w skierowaniach na badania okresowe/kontrolne funkcjonariusza Komendy Głównej Straży Granicznej informacji o występowaniu na stanowisku służbowym czynników szkodliwych lub uciążliwych, lub innych wynikających z warunków pełnienia służby;
6) sporządzanie i przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej, co najmniej raz w roku, analizy stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej zawierającej propozycje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia funkcjonariuszy pełniących służbę oraz pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a także poprawę ich warunków służby lub pracy;
7) udział w opracowywaniu planów oraz w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji obiektów, pomieszczeń pracy lub służby i nowych inwestycji w Komendzie Głównej Straży Granicznej oraz przedstawianie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach, założeniach i dokumentacji rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
8) opracowywanie projektów zarządzeń, regulaminów i instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
9) przedstawianie Komendantowi Głównemu Straży Granicznej wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy (służby);
10) zgłaszanie wniosków dotyczących wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na stanowiskach pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
11) udział w przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowanych (wyremontowanych) obiektów, budynków i urządzeń mających wpływ na warunki pracy lub służby, bezpieczeństwo funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
12) opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na poszczególnych stanowiskach pracy lub służby;
13) prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych i uciążliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub służby;
14) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
15) udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz wypadków w związku ze służbą, w opracowywaniu wniosków wynikających z przeprowadzonego badania przyczyn i okoliczności tych wypadków, a także zachorowań na choroby zawodowe oraz kontrola realizacji tych wniosków;
16) udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą lub pełnioną służbą;
17) doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy lub służby na stanowiskach pracy lub służby, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
18) współpraca z laboratoriami upoważnionymi, zgodnie z odrębnymi przepisami, do dokonywania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych występujących w środowisku pracy lub służby w zakresie organizowania tych badań i pomiarów oraz sposobów ochrony funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przed tymi czynnikami lub warunkami;
19) współpraca z lekarzem medycyny pracy w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad funkcjonariuszami i pracownikami pełniącymi służbę i zatrudnionymi w Komendzie Głównej Straży Granicznej, a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich dla tych funkcjonariuszy i pracowników;
20) współdziałanie ze społeczną inspekcją pracy oraz organizacjami związków zawodowych funkcjonariuszy pełniących służbę i pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej przy:
a) podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w trybie i zakresie określonym w odrębnych przepisach,
b) podejmowanych przez Komendanta Głównego Straży Granicznej przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy lub służby;
21) inicjowanie i rozwijanie w Komendzie Głównej Straży Granicznej różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz ergonomii;
22) uczestniczenie w konsultacjach w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), a także w pracach powołanej w Komendzie Głównej Straży Granicznej komisji bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), oraz innych komisjach zajmujących się problematyką bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), w tym zapobieganiem chorobom zawodowym i wypadkom przy pracy lub służbie;
23) współpraca z właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnionych funkcjonariuszy i pracowników w Komendzie Głównej Straży Granicznej
24) współpraca z Inspektorem Sanitarnym w zakresie nadzoru nad higienicznymi warunkami pracy (służby) w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
25) współpraca z Państwową Inspekcją Pracy w zakresie sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem pracy w Komendzie Głównej Straży Granicznej;
26) znajomość przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz doskonalenie poziomu wiedzy fachowej w tym zakresie.
3. Do zakresu uprawnień Starszego asystenta do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy Sekcji BHS/P należy:
1) wstęp do wszystkich obiektów i do pomieszczeń będących w użytkowaniu Komendy Głównej Straży Granicznej, przy czym do pomieszczeń, w których przetwarzane są informacji niejawne tylko wówczas, gdy nie jest wykonywana praca;
2) przeprowadzanie kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy (służby), przestrzegania przepisów i zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) na wszystkich stanowiskach pracy i służby w Komendzie Głównej Straży Granicznej i w każdym innym miejscu wykonywania pracy lub pełnienia służby;
3) uzyskiwanie informacji mogących wywierać wpływ na bezpieczeństwo pracy (służby) i ochronę zdrowia pracowników;
4) żądanie wyjaśnień i informacji w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy (służby) oraz przepisów przeciwpożarowych;
5) występowanie z wnioskiem do Komendanta Głównego Straży Granicznej o:
a) niezwłoczne wstrzymanie pracy w zakładzie pracy, w jego części lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę do wykonywania pracy, w wypadku stwierdzenia bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia pracowników albo innych osób,
b) zastosowanie kar porządkowych lub sankcji dyscyplinarnych w stosunku do funkcjonariuszy pełniących służbę lub pracowników zatrudnionych w Komendzie Głównej Straży Granicznej odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (służby);
6) niezwłoczne odsunięcie od służby funkcjonariusza lub od pracy pracownika:
a) pełniącego służbę lub zatrudnionego przy pracy wzbronionej,
b) który swoim zachowaniem lub sposobem wykonywania pracy lub pełnienia służby stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia własnego albo innych osób.
- Data ogłoszenia: 2025-05-26
- Data wejścia w życie: 2025-06-01
- Data obowiązywania: 2025-06-01
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA