REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 25

ZARZĄDZENIE NR 25/22
SZEFA CENTRALNEGO BIURA ANTYKORUPCYJNEGO

z dnia 5 lipca 2022 r.

w sprawie czynności konwojowo-ochronnych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1671 i 2333) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1.

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Zarządzenie określa:

1) zasady oraz tryb organizowania i realizowania konwoju przez funkcjonariuszy lub pracowników Centralnego Biura Antykorupcyjnego, zwanego dalej "CBA", polegającego na przemieszczaniu osób lub mienia, w tym:

a) materiałów zawierających informacje niejawne,

b) wartości pieniężnych oraz przedmiotów wartościowych,

c) broni i amunicji,

d) osób zatrzymanych, tymczasowo aresztowanych lub skazanych,

e) obecnych lub byłych funkcjonariuszy CBA, lub osób udzielających pomocy CBA

- oraz podejmowaniu zespołu czynności realizowanych w związku z tym przemieszczaniem;

2) sposób dokumentowania czynności, o których mowa w pkt 1, oraz zasady postępowania w razie wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych podczas ich wykonywania.

§ 2.

Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) dowódca - wyznaczonego konwojenta, odpowiedzialnego za prawidłowy przebieg konwoju;

2) jednostka - jednostkę organizacyjną, o której mowa w statucie CBA, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2010 r. w sprawie nadania statutu Centralnemu Biuru Antykorupcyjnemu (M. P. z 2010 r. Nr 76, poz. 953, z 2019 r. poz. 259 oraz z 2021 r. poz. 618);

3) jednostka obliczeniowa - 120-krotność przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504);

4) konwojent - funkcjonariusza CBA lub, w przypadku określonym w § 11 ust. 4, pracownika CBA, przeszkolonego w CBA w zakresie zasad i trybu konwojowania, wykonującego czynności, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1, i wyposażonego w szczególności w broń palną, z zastrzeżeniem § 11 ust. 4;

5) organizator konwoju - kierownika jednostki lub upoważnionego przez niego funkcjonariusza, odpowiedzialnego za planowanie, zabezpieczenie materiałowe i przebieg konwoju;

6) osoba transportująca - osobę przenoszącą lub przewożącą wartości pieniężne;

7) przedmiot konwoju - osoby lub przedmioty, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1;

8) służba ochrony - służbę ochrony, o której mowa w § 6 ust. 4 pkt 1 zarządzenia nr 25/20 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 6 października 2020 r. w sprawie ochrony obiektów i zasad dostępu do nich, organizacji służby ochrony oraz prowadzenia działań profilaktycznych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA poz. 26 i 30 oraz z 2021 r. poz. 25);

9) uczestnik konwoju - osobę niebędącą konwojentem upoważnioną do ustaleń lub uczestniczenia w konwoju i posiadającą istotne informacje dla jego realizacji, w tym osobę transportującą;

10) zdarzenie nadzwyczajne - sytuację wyjątkową stwarzającą realne zagrożenie dla przeprowadzanego konwoju lub w inny sposób zakłócającą jego prawidłową realizację, w szczególności zamach, czynną napaść, kolizję drogową oraz inne zdarzenia powodujące poważne zagrożenie dla konwojentów, uczestników konwoju lub przedmiotu konwoju.

Rozdział 2.

Organizacja i realizacja konwoju

§ 3.

1. Konwój organizuje i realizuje jednostka, w której zaistniała konieczność jego przeprowadzenia.

2. W przypadku gdy ze względów technicznych jednostka, o której mowa w ust. 1, nie ma możliwości zorganizowania konwoju samodzielnie lub gdy konwój dotyczy przemieszczania osób szczególnie niebezpiecznych albo występują inne przesłanki dotyczące potencjalnych zagrożeń, kierownik tej jednostki lub osoba przez niego upoważniona występuje z pisemnym wnioskiem o zorganizowanie i przeprowadzenie konwoju przez jednostkę dysponującą odpowiednimi środkami.

3. We wniosku, o którym mowa w ust. 2, określa się planowaną datę i przedmiot konwoju, trasy lub miejsca, uczestników konwoju z jednostki wnioskującej oraz inne informacje istotne dla jego realizacji.

4. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 1.

§ 4.

1. Organizator konwoju wyznacza konwojentów, w tym dowódcę oraz przydziela środki konieczne do jego realizacji.

2. Organizator konwoju sporządza zlecenie wykonania konwoju i zapoznaje z nim dowódcę.

3. Wzór zlecenia, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 2.

4. Zlecenie wykonania konwoju podlega rejestracji w jednostce organizatora konwoju.

§ 5.

1. Dowódca, na podstawie zlecenia wykonania konwoju, sporządza plan konwoju i przedstawia go do zatwierdzenia organizatorowi konwoju.

2. Przed rozpoczęciem konwoju:

1) organizator konwoju przeprowadza instruktaż dla dowódcy;

2) dowódca zapoznaje pozostałych konwojentów z planem konwoju i przeprowadza dla nich instruktaż;

3) dowódca nawiązuje kontakt ze służbą ochrony właściwą dla organizatora konwoju w celu:

a) omówienia trasy,

b) ustalenia sposobu powiadamiania o fakcie rozpoczęcia, prowadzenia i zakończenia konwoju.

3. Konwojenci są obowiązani do stosowania wyposażenia przewidzianego w zatwierdzonym planie konwoju.

4. W trakcie konwoju dowódca, zgodnie z ustaleniami, na bieżąco informuje służbę ochrony właściwą dla organizatora konwoju o jego przebiegu.

5. W przypadku rozpoczęcia lub kontynuowania konwoju po zakończeniu pełnienia służby przez służbę ochrony właściwą dla organizatora konwoju, obowiązki służby ochrony określone w niniejszym zarządzeniu wykonuje służba ochrony obiektu CBA przy Al. Ujazdowskich 9 w Warszawie.

6. Przed zakończeniem pełnienia służby w obiekcie, służba ochrony właściwa dla organizatora konwoju powiadamia o kontynuowaniu konwoju służbę ochrony obiektu CBA przy Al. Ujazdowskich 9 w Warszawie, a ta przejmuje nadzór nad realizowanym konwojem i niezwłocznie nawiązuje kontakt z dowódcą oraz ustala z nim sposób dalszego powiadamiania jej o przebiegu i zakończeniu konwoju. Informacje dotyczące przekazania nadzoru nad konwojem wpisują w książce wydarzeń służba ochrony organizatora konwoju oraz służba ochrony obiektu CBA przy Al. Ujazdowskich 9 w Warszawie.

§ 6.

1. Konwój odbywa się pojazdami służbowymi CBA wyposażonymi w mobilne urządzenia monitorowania pojazdów albo pieszo, z zastrzeżeniem ust. 2, § 23 ust. 3 oraz § 25.

2. Gdy jest to uzasadnione interesem służby, za zgodą organizatora konwoju, konwój można przeprowadzić z użyciem pojazdu służbowego CBA niewyposażonego w mobilne urządzenie monitorowania pojazdu.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2, organizator konwoju w trakcie udzielania instruktażu dowódcy przekazuje wytyczne dotyczące sposobu bieżącego informowania o przebiegu konwoju, o którym mowa w § 5 ust. 4, z uwzględnieniem zagrożeń związanych z brakiem wyposażenia pojazdu służbowego CBA w mobilne urządzenie monitorowania pojazdu.

§ 7.

1. Dowódca może odstąpić od realizacji konwoju, jeżeli posiadane środki uniemożliwiają jego prawidłowe wykonanie.

2. O odstąpieniu od realizacji konwoju dowódca, za pośrednictwem swojego bezpośredniego przełożonego, bezzwłocznie powiadamia organizatora konwoju, wskazując przyczyny odstąpienia.

§ 8.

1. Konwojentom, w tym dowódcy, zabrania się:

1) udzielania osobom nieupoważnionym informacji dotyczących konwoju, w szczególności o trasie przejazdu oraz czasie i miejscu jego przeznaczenia;

2) wykonywania w czasie konwoju innych czynności niż wynikające z planu konwoju;

3) nieuzasadnionego odstąpienia od realizacji planu konwoju;

4) pozostawiania przedmiotu konwoju bez nadzoru.

2. Przemieszczanie przedmiotu konwoju należy zaplanować w taki sposób, aby mogło być zrealizowane w możliwie najkrótszym czasie.

§ 9.

1. Za opracowanie procedur regulujących sposób organizacji konwoju w trybie niejawnym odpowiada kierownik jednostki.

2. Procedury, o których mowa w ust. 1, wymagają zatwierdzenia przez dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa.

3. Do konwoju organizowanego w trybie niejawnym nie stosuje się obowiązku dokonywania adnotacji, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, a zadania służby ochrony określone w niniejszym zarządzeniu realizuje organizator konwoju lub osoba przez niego wyznaczona.

Rozdział 3.

Dokumentacja konwoju

§ 10.

1. Dokumentację konwoju stanowią:

1) zlecenie wykonania konwoju;

2) plan konwoju;

3) adnotacje funkcjonariuszy służby ochrony w dzienniku wydarzeń dotyczące rozpoczęcia, przebiegu i zakończenia konwoju.

2. Wzór planu konwoju, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi załącznik nr 3.

3. Zatwierdzony plan konwoju podlega rejestracji w jednostce organizatora konwoju.

4. Ponowne wykorzystanie tego samego planu konwoju jest dopuszczalne, o ile nie zmieniły się istotne warunki przeprowadzania konwoju, w szczególności w zakresie: punktów newralgicznych i rozpoznanych zagrożeń, tras przejazdów, miejsc oraz przedmiotu konwoju.

Rozdział 4.

Konwój materiałów zawierających informacje niejawne

§ 11.

1. Materiały zawierające informacje niejawne są przewożone i chronione przez konwojentów posiadających odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa, o którym mowa w przepisach o ochronie informacji niejawnych.

2. Materiały zawierające informacje niejawne o klauzuli "ściśle tajne", "tajne" lub "poufne" przewozi i ochrania co najmniej dwóch konwojentów.

3. Na terenie tej samej miejscowości dopuszczalny jest konwój materiałów zawierających informacje niejawne o klauzuli "poufne" przez jednego konwojenta.

4. Materiały zawierające informacje niejawne o klauzuli "zastrzeżone" może przewozić i ochraniać jeden nieuzbrojony konwojent, będący funkcjonariuszem lub pracownikiem CBA.

5. W przypadku gdy użycie pojazdu nie jest uzasadnione odległością miejsca, do którego są transportowane materiały zawierające informacje niejawne, ich konwój, z zachowaniem szczególnej ostrożności, może być wykonywany pieszo.

§ 12.

1. W trakcie konwoju materiały zawierające informacje niejawne umieszcza się w zamkniętym neseserze, worku lub innym pojemniku służącym do transportu materiałów niejawnych, z umieszczoną na nim nazwą i adresem nadawcy oraz informacją o treści: "Znalazca niniejszego pojemnika proszony jest o niezwłoczne przekazanie go do najbliższej jednostki Policji. Pojemnika nie rozplombowywać i nie otwierać.".

2. Konwój materiałów zawierających informacje niejawne może być realizowany pieszo wyłącznie w przypadku zastosowania pojemnika, o którym mowa w ust. 1, zamykanego przynajmniej dwoma zamkami kluczowymi lub szyfrowymi i wyposażonego w system paralizatora, system sygnalizacji akustycznej oraz pilot zdalnego uruchamiana.

3. Wymogów określonych w ust. 1 i 2 można nie stosować przy konwoju przesyłki zawierającej informacje niejawne o klauzuli "zastrzeżone".

§ 13.

W sytuacjach szczególnych dopuszcza się przewożenie materiałów niejawnych bez sporządzania planu konwoju, o ile wyrazi na to zgodę kierownik jednostki, z której materiały są przesyłane lub upoważniony przez niego funkcjonariusz.

Rozdział 5.

Konwój wartości pieniężnych lub przedmiotów wartościowych

§ 14.

W trakcie konwoju wartości pieniężne powinny być zamknięte w pojemnikach specjalistycznych, na których umieszcza się:

1) nazwę i adres nadawcy;

2) informację o treści: "Znalazca niniejszego pojemnika proszony jest o niezwłoczne przekazanie go do najbliższej jednostki Policji. Pojemnika nie rozplombowywać i nie otwierać.".

§ 15.

1. Konwój wartości pieniężnych realizuje co najmniej:

1) jeden konwojent - przy transporcie wartości pieniężnych do 4 jednostek obliczeniowych;

2) dwóch konwojentów - przy transporcie wartości pieniężnych powyżej 4 do 8 jednostek obliczeniowych;

3) czterech konwojentów - przy transporcie wartości pieniężnych powyżej 8 jednostek obliczeniowych.

2. Dopuszcza się transportowanie wartości pieniężnych nieprzekraczających 0,05 jednostki obliczeniowej bez organizowania konwoju.

3. Podczas konwoju wartości pieniężnych lub przedmiotów wartościowych nie można łączyć funkcji konwojenta, osoby transportującej i kierującego pojazdem.

Rozdział 6.

Konwój broni i amunicji

§ 16.

1. W przypadku transportowania:

1) nie więcej niż 10 jednostek broni lub nie więcej niż 10 tysięcy sztuk amunicji - konwój realizuje co najmniej jeden konwojent;

2) nie więcej niż 40 jednostek broni lub nie więcej niż 50 tysięcy sztuk amunicji - konwój realizuje co najmniej dwóch konwojentów;

3) więcej niż 40 jednostek broni lub więcej niż 50 tysięcy sztuk amunicji - konwój realizuje co najmniej czterech konwojentów oraz konwój ubezpiecza się poprzez przydzielenie co najmniej jednego samochodu ubezpieczającego.

2. W uzasadnionym przypadku, dozwolone jest przewiezienie jednej sztuki broni i przypisanej do niej amunicji, z uwzględnieniem obowiązków, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 3 i ust. 4, oraz z zastosowaniem adnotacji, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3, uwzględniających dodatkowo informacje dotyczące trybu przewożenia broni, bez sporządzania dokumentacji, o której mowa w § 10 ust. 1 pkt 1-2 oraz w § 18, przez funkcjonariusza CBA za pisemną zgodą kierownika jego jednostki.

3. Wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 2, stanowi załącznik nr 4.

4. Dokument, o którym mowa w ust. 2, podlega rejestracji w jednostce, w której go wystawiono.

§ 17.

Broń i amunicję transportuje się w sposób uniemożliwiający powstanie zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. W trakcie transportowania konwojowana broń pozostaje cały czas w stanie rozładowanym.

§ 18.

W jednostce, na której rzecz jest realizowany transport broni lub amunicji, sporządza się wykaz numerowy transportowanej broni lub wykaz ilościowy transportowanej amunicji. Przed rozpoczęciem konwoju jeden egzemplarz wykazu przekazuje się organizatorowi konwoju, celem dołączenia go do zlecenia konwoju.

Rozdział 7.

Konwój osób zatrzymanych, tymczasowo aresztowanych lub skazanych

§ 19.

Funkcjonariusze CBA realizują konwój osób zatrzymanych, tymczasowo aresztowanych lub skazanych w celu przewiezienia ich do wyznaczonych miejsc w związku z prowadzonymi czynnościami procesowymi.

§ 20.

1. Konwój osób, o których mowa w § 19, realizuje co najmniej trzech konwojentów, z zastrzeżeniem § 23 ust. 3.

2. W przypadku konwoju osób, o których mowa w § 19, uznanych za szczególnie niebezpieczne lub w innych uzasadnionych okolicznościach, konwój powinien być realizowany przez co najmniej czterech konwojentów z użyciem pojazdu służbowego CBA zapewniającego bezpieczne jego zrealizowanie. Konwój ubezpiecza się poprzez przydzielenie co najmniej jednego samochodu ubezpieczającego.

§ 21.

W przypadku konwoju, o którym mowa w § 19, jeżeli organizator konwoju podejmie taką decyzję, zadania służby ochrony określone w zarządzeniu realizuje organizator konwoju lub osoba przez niego wyznaczona oraz można nie stosować adnotacji, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 3.

§ 22.

Dopuszcza się przewożenie osób, o których mowa w § 19, bez sporządzania planu konwoju, o ile wyrazi na to zgodę organizator konwoju.

§ 23.

1. W przypadku zaistnienia podejrzenia, że osoba konwojowana znajduje się w stanie zagrażającym jej życiu lub zdrowiu, konwój kontynuuje się zgodnie z planem konwoju po zbadaniu osoby konwojowanej przez lekarza oraz wystawieniu zaświadczenia lekarskiego stwierdzającego brak przeciwskazań medycznych.

2. W przypadku gdy po zbadaniu osoby konwojowanej lekarz stwierdzi niezdolność osoby konwojowanej do przebywania w miejscu, w którym planowano zakończenie konwoju, konwój jest kontynuowany celem przewiezienia osoby konwojowanej do miejsca, w którym będzie możliwe zapewnienie jej niezbędnej opieki medycznej.

3. W przypadku gdy po zbadaniu osoby konwojowanej lekarz stwierdzi, że jej stan zdrowia nie pozwala na jej przewożenie pojazdem służbowym CBA lub konwojowanie pieszo, konwój wykonuje się z użyciem odpowiedniego środka transportu sanitarnego oraz z zapewnioną na czas przewozu obsługą medyczną, z udziałem co najmniej jednego konwojenta.

Rozdział 8.

Konwój osób ochranianych przez funkcjonariuszy CBA

§ 24.

Ze względu na dobro służby lub w innych sytuacjach szczególnych można realizować konwój, którego przedmiotem są obecni lub byli funkcjonariusze CBA, jeżeli ma to związek ze służbą, a także osoby udzielające pomocy CBA.

§ 25.

Konwój, o którym mowa w § 24, w zależności od poziomu zagrożenia oraz dostępnych środków, realizuje co najmniej jeden konwojent, również z wykorzystaniem środków transportu zbiorowego lub pieszo.

Rozdział 9.

Postępowanie w przypadku zaistnienia zdarzenia nadzwyczajnego

§ 26.

1. W przypadku zaistnienia zdarzenia nadzwyczajnego konwojent jest obowiązany:

1) podjąć działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa przedmiotowi konwoju, uczestnikom konwoju oraz konwojentom;

2) podjąć działania zmierzające do wyeliminowania przyczyn i skutków zaistniałej sytuacji;

3) niezwłocznie powiadomić służbę ochrony oraz organizatora konwoju za pośrednictwem bezpośredniego przełożonego.

2. Działania, o których mowa w ust. 1, polegają w szczególności na ewentualnym odparciu ataku, ewakuacji z miejsca zdarzenia do miejsca bezpiecznego oraz zapewnieniu pomocy medycznej osobom poszkodowanym.

§ 27.

Z przebiegu zdarzenia nadzwyczajnego lub innego zdarzenia mającego wpływ na przebieg konwoju dowódca sporządza notatkę służbową, włączaną do dokumentacji konwoju, w której szczegółowo opisuje:

1) miejsce i czas zdarzenia;

2) charakter zdarzenia;

3) imiona i nazwiska dowódcy i pozostałych konwojentów, uczestników konwoju oraz organizatora konwoju;

4) podjęte przez dowódcę i pozostałych konwojentów działania oraz środki zmierzające do wyeliminowania przyczyn i usunięcia skutków zaistniałej sytuacji;

5) obrażenia u konwojentów, uczestników konwoju lub osób konwojowanych, poniesione straty oraz uszkodzenia konwojowanego mienia;

6) przypadki zapewnienia pomocy medycznej poszkodowanym, w szczególności poprzez wskazanie czy pomocy udzielono samodzielnie, czy wezwano Pogotowie Ratunkowe;

7) przypadki wezwania Policji;

8) okoliczności wykorzystania albo użycia środków przymusu bezpośredniego lub broni palnej;

9) inne okoliczności mające wpływ na organizację i przebieg działań podejmowanych z powodu zaistniałego zdarzenia.

Rozdział 10.

Przepisy końcowe

§ 28.

Traci moc zarządzenie nr 5/17 Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego z dnia 3 lutego 2017 r. w sprawie czynności konwojowo-ochronnych w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. Urz. CBA poz. 5).

§ 29.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Szef Centralnego Biura Antykorupcyjnego
Andrzej Stróżny

Załącznik 1. [WZÓR WNIOSKU O ZORGANIZOWANIE I PRZEPROWADZENIE KONWOJU]

Załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 25/22
Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego
z dnia 5 lipca 2022 r.

WZÓR WNIOSKU O ZORGANIZOWANIE I PRZEPROWADZENIE KONWOJU

Załącznik 2. [WZÓR ZLECENIA WYKONANIA KONWOJU]

Załącznik Nr 2 do Zarządzenia Nr 25/22
Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego
z dnia 5 lipca 2022 r.

WZÓR ZLECENIA WYKONANIA KONWOJU

Załącznik 3. [WZÓR PLANU KONWOJU]

Załącznik Nr 3 do Zarządzenia Nr 25/22
Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego
z dnia 5 lipca 2022 r.

WZÓR PLANU KONWOJU

Załącznik 4. [WZÓR ZGODY NA PRZETRANSPORTOWANIE ORAZ ZDANIE BRONI Z WYPOSAŻENIEM]

Załącznik Nr 4 do Zarządzenia Nr 25/22
Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego
z dnia 5 lipca 2022 r.

WZÓR ZGODY NA PRZETRANSPORTOWANIE ORAZ ZDANIE BRONI Z WYPOSAŻENIEM

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-07-06
  • Data wejścia w życie: 2022-07-07
  • Data obowiązywania: 2022-07-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA