REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 26
ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)
z dnia 16 czerwca 2025 r.
w sprawie organizacji systemu stałych dyżurów
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907) oraz art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2024 r. poz. 248, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
1) organizację systemu stałych dyżurów Ministra Edukacji, zwanego dalej „systemem”, na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
2) zadania realizowane w zakresie tworzenia systemu na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
§ 2.
1) Ministrze - należy przez to rozumieć ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
2) Ministerstwie - należy przez to rozumieć Ministerstwo Edukacji Narodowej;
3) jednostkach - należy przez to rozumieć Centrum Informatyczne Edukacji, Centralną Komisję Egzaminacyjną, Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie i Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą;
4) stałym dyżurze - należy przez to rozumieć dyżur pełniony w ramach systemu stałych dyżurów w Ministerstwie i w jednostkach w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 4 ust. 1.
§ 3.
1) stały dyżur w Ministerstwie;
2) stałe dyżury w jednostkach.
§ 4.
1) w stanie stałej gotowości obronnej państwa umożliwia realizację czynności przygotowujących Ministerstwo i jednostki do wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa i polega na:
a) sprawdzeniu elementów systemu kierowania Ministra, w tym obroną państwa;
b) aktualizacji planów i procedur będących we właściwości Ministra i jednostek;
c) przeglądzie zasobów osobowych i materiałowych;
d) realizacji innych czynności wynikających z właściwości Ministra i jednostek, służących utrzymaniu stałej gotowości obronnej państwa;
2) w stanie pełnej gotowości obronnej państwa umożliwia przeprowadzenie mobilizacji, wprowadzenie stanu wojennego oraz pełne rozwinięcie systemu obronnego państwa.
2. System organizuje się z wykorzystaniem dostępnych sił i środków w ramach istniejącej struktury Ministerstwa i jednostek.
3. Organizacja systemu obejmuje:
1) wytypowanie pomieszczeń, w których będzie pełniony stały dyżur, i wyposażenie ich w urządzenia teleinformatyczne;
2) wyznaczenie obsady do pełnienia stałych dyżurów;
3) wyposażenie miejsc do pełnienia stałego dyżuru w dokumentację stałego dyżuru.
§ 5.
1) uruchamiania procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2) przekazywania decyzji oraz zadań wynikających ze stanów gotowości obronnej państwa organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej - oświata i wychowanie w warunkach zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny wynikających z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej, oraz przekazywania właściwym organom informacji o stanie sił uruchamianych podczas wprowadzania stanu pełnej gotowości obronnej państwa;
3) przekazywania decyzji w sprawie uruchomienia przedsięwzięć wynikających z Planu Zarządzania Kryzysowego Ministra oraz wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 194) - w przypadku zagrożenia wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są realizowane przez:
1) przyjmowanie i przekazywanie informacji o wydarzeniach mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa i funkcjonowanie Ministerstwa oraz jednostek;
2) przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie operacyjnym funkcjonowania działu administracji rządowej - oświata i wychowanie w warunkach zagrożenia zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny wynikających z Planu Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej;
3) monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
4) współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach dla bezpieczeństwa państwa;
5) monitorowanie zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa i sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
6) ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach dla bezpieczeństwa państwa;
7) przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego, w tym zagrożenia terrorystycznego;
8) prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§ 6.
1) siedzibie Ministerstwa - w przypadku, o którym mowa w § 3 pkt 1;
2) miejscu wskazanym przez kierownika jednostki - w przypadku, o którym mowa w § 3 pkt 2.
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek wyznaczają do pełnienia stałych dyżurów pracowników odpowiednio Ministerstwa albo jednostki posiadających dostęp do informacji niejawnych oznaczonych co najmniej klauzulą „zastrzeżone”.
§ 7.
1) Ministerstwie - na polecenie Ministra lub Prezesa Rady Ministrów;
2) jednostce - na polecenie jej kierownika lub Ministra;
2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:
1) organizację stałego dyżuru;
2) organizację szkoleń dla osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
3) zapewnianie wyposażenia osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru w środki niezbędne do wykonywania obowiązków, w szczególności w dokumenty, materiały biurowe, wyżywienie, środki do przechowywania dokumentacji, środki łączności i transportu, a także pomieszczenia do pracy, odpoczynku i higieny osobistej;
4) zabezpieczenie sieci teleinformatycznej dla potrzeb stałego dyżuru
- odpowiednio w Ministerstwie albo w jednostce.
§ 8.
2. Dokumentację stałego dyżuru stanowią, w szczególności:
1) instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2) wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
3) grafik stałego dyżuru;
4) dziennik ewidencji przyjętych i nadanych informacji i sygnałów;
5) książka meldunków stałego dyżuru.
3. Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1) strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2) zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3) zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru.
4. Dokumentacja stałego dyżuru jest na bieżąco aktualizowana.
§ 9.
1) obligatoryjnie - w przypadku wprowadzenia stanu pełnej gotowości obronnej państwa;
2) fakultatywnie:
a) w stanie stałej gotowości obronnej państwa - w celu realizacji zadań szkoleniowych lub ćwiczeń, przeprowadzania kontroli lub w innych uzasadnionych przypadkach;
b) w sytuacjach kryzysowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
c) na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć w związku z wprowadzeniem stopni alarmowych lub stopni alarmowych CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych.
§ 10.
2. W ramach nadzoru sprawdza się w szczególności:
1) aktualność i kompletność dokumentacji stałego dyżuru;
2) skuteczność procedur uruchamiania, działania i odwoływania stałego dyżuru.
§ 11.
§ 12.
Minister Edukacji: B. Nowacka
1) Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 834, 1089, 1222, 1248, 1585, 1871 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39, 620 i 718.
- Data ogłoszenia: 2025-06-17
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA