REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 11

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW I GOSPODARKI1)

z dnia 12 września 2025 r.

w sprawie określenia zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa zakresy czynności: Ministra Finansów i Gospodarki, jako kierującego działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, zwanego dalej „Ministrem”, sekretarza stanu i podsekretarzy stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwanym dalej „Ministerstwem”, oraz dyrektora generalnego Ministerstwa.

§ 2.

1. Minister Andrzej Domański kieruje działalnością Ministerstwa oraz określa podstawowe kierunki jego polityki.

2. Minister Andrzej Domański nadzoruje merytorycznie:

1) Gabinet Polityczny Ministra (GP);

2) Departament Innowacji i Polityki Przemysłowej (DIP);

3) Departament Jednostek Nadzorowanych i Podległych (DNP);

4) Departament Przemysłu Obronnego (DPO);

5) Departament Rozwoju Inwestycji (DRI);

6) Biuro Ministra (BM);

7) Biuro Obsługi Medialnej (BOM);

8) Biuro Promocji (BP).

3. Minister Andrzej Domański podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, ministrów i kierowników urzędów centralnych, posłów i senatorów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.

4. Minister Andrzej Domański sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.

5. Do wyłącznej kompetencji Ministra Andrzeja Domańskiego należy:

1) kierowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz strategii, programów i polityk pod obrady Rady Ministrów;

2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;

3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów;

4) nadzór nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa, w których prawa z akcji i udziałów Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw gospodarki;

5) realizacja uprawnień ministra właściwego w rozumieniu ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2023 r. poz. 166), wobec fundacji, których główne cele wiążą się z zakresem działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister;

6) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia członków organów spółek, w tym członków zarządów i rad nadzorczych, pełnomocników wspólnika oraz likwidatorów, w spółkach, w których Minister wykonuje uprawnienia Skarbu Państwa, a także kierowników jednostek organizacyjnych, członków jednostek organizacyjnych oraz kierowników lub członków innych podmiotów podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub w stosunku do których Minister posiada stosowne uprawnienia;

7) tworzenie, łączenie, podział i likwidacja jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych;

8) sprawowanie nadzoru organizacyjno-personalnego nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;

9) sprawowanie nadzoru nad instytutami badawczymi oraz wykonywanie uprawnień dotyczących wykonywania praw z akcji i udziałów posiadanych przez nadzorowane instytuty badawcze;

10) sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją zadań biur informacji gospodarczej;

11) przyznawanie odznaczeń resortowych.

§ 3.

Sekretarz stanu i podsekretarze stanu, w zakresie swojej właściwości:

1) realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra oraz wykonują zadania wyznaczone przez Ministra;

2) realizują zadania w zakresie powierzonych im kompetencji, określone dla działów administracji rządowej kierowanych przez Ministra;

3) są upoważnieni do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków;

4) dokonują kontroli zgodności aktów prawa miejscowego z polityką Rady Ministrów;

5) realizują zadania:

a) wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi oraz innymi podmiotami podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi,

b) związane z wykonywaniem kompetencji kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, z późn. zm.).

§ 4.

1. Sekretarz stanu, podsekretarze stanu i dyrektor generalny, w zakresie swojej właściwości:

1) podejmują, w imieniu Ministra, decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia;

2) podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, w szczególności:

a) kierujące opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych na poszczególne etapy procesu legislacyjnego,

b) zawierające uwagi zgłaszane do projektów dokumentów rządowych na poszczególnych etapach procesu legislacyjnego,

c) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, oraz na wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra, z zastrzeżeniem § 5 ust. 5 pkt 1,

d) odpowiedzi do posłów i senatorów w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji, z zastrzeżeniem § 5 ust. 5 pkt 2;

3) wydają, w zakresie udzielonych im odrębnie pełnomocnictw lub upoważnień: decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia, udzielają odpowiedzi na skargi o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 935, z późn. zm.), wnoszą środki odwoławcze oraz podpisują inne pisma procesowe w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pisma przedsądowe w sprawach cywilnych i pisma w postępowaniach egzekucyjnych;

4) składają, w zakresie udzielonych im odrębnie pełnomocnictw lub upoważnień, oświadczenia woli w imieniu Ministra;

5) współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra, w szczególności przez:

a) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw,

b) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach;

6) przedkładają pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięcia oraz przedstawiają informacje i propozycje w innych istotnych sprawach;

7) parafują projekty pism przedkładanych do podpisu Ministra przez nadzorowane komórki organizacyjne Ministerstwa.

2. Sekretarz stanu, podsekretarze stanu oraz dyrektor generalny, z upoważnienia Ministra, w zakresie swojej właściwości:

1) zgłaszają umotywowane zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego, o których mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 2022 r. poz. 623), zwanej dalej „ustawą o NIK”;

2) wnoszą zażalenie na postanowienie o odmowie przyjęcia zastrzeżeń, o którym mowa w art. 54 ust. 4 ustawy o NIK;

3) cofają, zgodnie z art. 55 ustawy o NIK, zgłoszone zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego;

4) informują, zgodnie z art. 62 ustawy o NIK, o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków sformułowanych w wystąpieniu pokontrolnym oraz o podjętych działaniach lub przyczynach niepodjęcia tych działań;

5) przedstawiają stanowisko do informacji o wynikach kontroli, o którym mowa w art. 64 ust. 2 ustawy o NIK.

3. Sekretarz stanu, podsekretarze stanu i dyrektor generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy osób kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.

§ 5.

1. Sekretarz stanu Michał Jaros nadzoruje merytorycznie:

1) Departament Architektury, Budownictwa i Geodezji (DAB);

2) Departament Gospodarki Cyfrowej, z wyłączeniem spraw związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych oraz gospodarowaniem sprzętem teleinformatycznym (DGC);

3) Departament Lokalizacji Inwestycji (DLI);

4) Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw (DMP);

5) Departament Prawa Gospodarczego i Analiz (DPG).

2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, sekretarz stanu Michał Jaros reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, wojewodów oraz partnerów społecznych i gospodarczych.

3. Sekretarz stanu Michał Jaros reprezentuje Ministra w:

1) Stałym Komitecie Rady Ministrów;

2) Zespole do spraw Programowania Prac Rządu;

3) Komitecie Koordynacyjnym do spraw Polityki Rozwoju;

4) Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

5) Komitecie Rady Ministrów do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu.

4. Sekretarz stanu Michał Jaros, w imieniu Ministra, sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań przez Głównego Geodetę Kraju, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Instytut Geodezji i Kartografii oraz Instytut Techniki Budowlanej.

5. Sekretarz stanu Michał Jaros podpisuje, z upoważnienia Ministra:

1) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie, oświadczenia i wystąpienia senatorskie, oraz wystąpienia posłów Parlamentu Europejskiego skierowane do Ministra,

2) odpowiedzi do posłów i senatorów w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji

- w zakresie swojej właściwości oraz w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 2 i w § 8 ust. 4.

6. Sekretarz stanu Michał Jaros podpisuje, z upoważnienia Ministra, korespondencję do Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków Sejmu i Senatu, Prezesa Rady Ministrów, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz do ministrów, kierowników urzędów centralnych i wojewodów, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów, w zakresie swojej właściwości oraz w zakresie, o którym mowa w § 2 ust. 2.

7. Sekretarz stanu Michał Jaros podpisuje, w czasie nieobecności Ministra, w jego zastępstwie: akty wykonawcze do ustaw, akty wewnętrzne Ministra, wytyczne, komunikaty oraz obwieszczenia.

§ 6.

1. Podsekretarz stanu Michał Baranowski nadzoruje merytorycznie:

1) Departament Handlu i Współpracy Międzynarodowej (DHM);

2) Departament Obrotu Towarami Wrażliwymi i Bezpieczeństwa Technicznego (DOT);

3) Departament Spraw Europejskich (DSE);

4) Departament Zrównoważonej Gospodarki (DZG).

2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, podsekretarz stanu Michał Baranowski reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, wojewodów oraz partnerów społecznych i gospodarczych.

3. Podsekretarz stanu Michał Baranowski:

1) reprezentuje Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;

2) w imieniu Ministra koordynuje udział Ministra w przygotowaniu i realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

4. Podsekretarz stanu Michał Baranowski, w imieniu Ministra, sprawuje nadzór merytoryczny nad realizacją zadań przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, Urząd Dozoru Technicznego oraz Polskie Centrum Akredytacji oraz nad działalnością Wydziału Ekonomiczno-Handlowego nadzorowanego przez Ministra w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli i zespołów w stałych przedstawicielstwach Rzeczypospolitej Polskiej przy organizacjach międzynarodowych za granicą.

§ 7.

1. Podsekretarz stanu Tomasz Lewandowski nadzoruje merytorycznie:

1) Departament Gospodarki Nieruchomościami (DN);

2) Departament Mieszkalnictwa (DM);

3) Departament Orzecznictwa (DO);

4) Departament Planowania Przestrzennego (DPR).

2. W sprawach należących do właściwości komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, podsekretarz stanu Tomasz Lewandowski reprezentuje Ministra wobec podmiotów zewnętrznych, w szczególności Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Komisji Europejskiej, wojewodów oraz partnerów społecznych i gospodarczych.

3. Podsekretarz stanu Tomasz Lewandowski reprezentuje Ministra w:

1) Komitecie do spraw Umowy Partnerstwa;

2) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

§ 8.

1. Dyrektor generalny Ilona Kowalska zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 409, z późn. zm.).

2. Dyrektor generalny Ilona Kowalska odpowiada za nadzorowanie spraw:

1) związanych z budżetem Ministerstwa;

2) związanych z budową, rozwojem, utrzymaniem oraz zapewnieniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych w Ministerstwie;

3) dotyczących kontroli prowadzonych w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra;

4) dotyczących zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych.

3. Dyrektor generalny Ilona Kowalska odpowiada za opracowanie budżetu Ministerstwa oraz realizację zadań dysponenta części budżetowych, w zakresie części budżetowej 18 - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, a także części budżetowej 20 - gospodarka.

4. Dyrektor generalny Ilona Kowalska nadzoruje merytorycznie:

1) Departament Budżetu i Finansów (DBF);

2) Departament Gospodarki Cyfrowej, w zakresie spraw związanych z utrzymaniem i rozwojem systemów teleinformatycznych oraz gospodarowaniem sprzętem teleinformatycznym (DGC);

3) Departament Kontroli i Audytu (DKT);

4) Departament Prawno-Legislacyjny (DPL);

5) Biuro Administracyjne (BA);

6) Biuro Bezpieczeństwa (BB);

7) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG).

§ 9.

1. Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:

1) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;

2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.

2. Szczegółowy zakres zadań realizowanych przez Gabinet Polityczny Ministra ustala Minister.

§ 10.

1. Ministra Andrzeja Domańskiego w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 3, sekretarz stanu Michał Jaros.

2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra Andrzeja Domańskiego oraz sekretarza stanu Michała Jarosa, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.

3. W przypadku nieobecności sekretarza stanu lub podsekretarzy stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:

1) sekretarza stanu Michała Jarosa zastępuje podsekretarz stanu Michał Baranowski;

2) podsekretarza stanu Michała Baranowskiego zastępuje podsekretarz stanu Tomasz Lewandowski;

3) podsekretarza stanu Tomasza Lewandowskiego zastępuje podsekretarz stanu Michał Baranowski.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących się nawzajem według zasad określonych w ust. 3, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister Andrzej Domański.

§ 11.

Minister Andrzej Domański może zlecać sekretarzowi stanu, podsekretarzom stanu i dyrektorowi generalnemu inne zadania, niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.

§ 12.

1. Spory kompetencyjne związane z realizacją zadań przez sekretarza stanu, podsekretarzy stanu lub dyrektora generalnego rozstrzyga Minister Andrzej Domański.

2. Spory kompetencyjne pomiędzy komórkami organizacyjnymi Ministerstwa rozstrzyga dyrektor generalny Ilona Kowalska w porozumieniu z właściwymi w sprawie członkami Kierownictwa Ministerstwa.

§ 13.

Traci moc zarządzenie nr 37 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 31 grudnia 2024 r. w sprawie określenia zakresów czynności członków Kierownictwa Ministerstwa Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 42).

§ 14.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

MINISTER FINANSÓW I GOSPODARKI
ANDRZEJ DOMAŃSKI


1) Minister Finansów i Gospodarki kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 i 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów i Gospodarki (Dz. U. poz. 997).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-09-12
  • Data wejścia w życie: 2025-09-12
  • Data obowiązywania: 2025-09-12
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA