Kategorie

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Dołącz do grona ekspertów
Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych


Blog Prawa Zamówień Publicznych poświęcony jest tematyce prawa zamówień publicznych i partnerstwa publiczno-prywatnego.

Blog powstał 2 września 2011 roku z intencją, aby być miejscem wymiany poglądów i doświadczeń dla prawników i praktyków.

Znajdą na nim Państwo oprócz bieżących informacji na temat rynku zamówień publicznych i zmian w prawie, także liczne opinie, interpretacje prawa i omówienie najciekawszego orzecznictwa.

blogprawazamowienpublicznych.blogspot.com

Jednolity Europejski Dokument Zamówienia od 18 kwietnia 2018 r. będzie mógł być przekazywany tylko w formie elektronicznej. Jakie informacje powinien zawierać formularz JEDZ?
Jednolity Europejski Dokument Zamówienia ma stanowić oficjalne oświadczenie wykonawcy, w którym stwierdza on m.in. spełnianie kryteriów kwalifikacji. Nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych pracuje obecnie Sejm.
Jakie warunki będzie trzeba spełnić, aby wziąć udział w postępowaniu? Czy projekt nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych, będący realizacją obowiązku implementacji unijnych dyrektyw zawiera w tym zakresie zmiany?
Wykazanie interesu przez potencjalnego wykonawcę nie pozbawia go jego posiadania również na późniejszych etapach postępowania. Okoliczności te zostały w sposób jednoznaczny uregulowane przez KIO w orzeczeniu z dnia 24 listopada 2014 r.
Obowiązek udostępnienia specyfikacji na stronie internetowej zamawiającego należy rozumieć w ten sposób, że zamawiający powinien umożliwić wykonawcy złożenie prawidłowej oferty bez konieczności ubiegania się o wersję papierową specyfikacji. Każdy zainteresowany wykonawca oraz inne osoby mogą bowiem złożyć prośbę o jego udostępnienie w wersji elektronicznej bez konieczności wnioskowania do zamawiającego o przekazanie wersji papierowej specyfikacji.
Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie przyjmuje się, że oczywista omyłka pisarska polegająca na przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym lub pisarskim powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W ocenie Krajowej Izby Odwoławczej poprawienie niedokładności, które widoczne są dla każdego nie wywołuje zmiany treści merytorycznej oświadczenia woli złożonego przez wykonawcę.
Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wejść w życie od 1 lipca 2015 r. Co się zmieni?
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że treść odwołania nie stanowi tajemnicy przedsiębiorstwa. Wykonawca jest uprawniony do ochrony elementów swojej oferty jako tajemnicy, jednak nie odnosi się to do zarzutów i żądań odwołującego w zakresie udostępniania ich w uzasadnieniu.
Za niedopuszczalną praktykę KIO uznała określenie przez zamawiającego jedynie górnej granicy swojego zobowiązania, wynikającej z opisu przedmiotu zamówienia, bez wskazania gwarantowanej, minimalnej wielkości.
Ustawodawca w ustawie Prawo zamówień publicznych zawarł obostrzenia co do zawierania umów na okres dłuższy niż 12 miesięcy. Nie budzi wątpliwości, że ustawodawca dopuszcza umowy długoterminowe, ale je ogranicza.
Odwołujący składając ofertę oświadczył, że realizując zamówienie nie będzie korzystał ze wsparcia podmiotu trzeciego. Następnie dokonał zmiany złożonej uprzednio oferty deklarując, że będzie korzystał z pomocy podwykonawców wskazując podmiot, którego wiedza i doświadczenie stanowić będzie gwarancje prawidłowego wykonania zamówienia. W ocenie zamawiającego działanie to skutkowało niezgodnością oferty z ustawa Pzp i stanowiło tym samym podstawę do odrzucenia oferty odwołującego. Sprawę rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza.
Problematyka uzupełnienia dokumentów przez wykonawcę kształtowała się w orzecznictwie dość niejasno. Sytuację powinien zmienić najnowszy wyrok KIO z grudnia 2014 r.
Przepisy rozporządzenia w sprawie dokumentów, jakich zamawiający może zadąć od wykonawcy w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej nie ustanawiają hierarchii dokumentów, jakie może złożyć wykonawca w celu udowodnienia, że spełnia warunki udziału w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego.
Nowelizacja ustawy Pzp z dnia 29 sierpnia 2014 r. zmieniła zasady udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe. Powstają w związku z tym wątpliwości co do możliwości składania odwołań na czynności zamawiającego podjęte w tej nowej procedurze.
Kwota na sfinansowanie zamówienia i szacunkowa kwota zamówienia są zazwyczaj tożsame, ale może zdarzyć się również tak, że są inne. Którą kwotę należy w takim razie brać pod uwagę przy ocenie rażąco niskiej ceny?
Zamawiający nie ma podstaw do żądania poświadczenia przez wykonawcę za zgodność z oryginałem złożonych w toku prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego samodzielnie pobranych wydruków komputerowych aktualnych informacji o podmiotach wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego oraz zaświadczeń z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Nie jest zakazany sam podział jednego zamówienia na części, a jedynie taki podział, który zmierza do uniknięcia stosowania przez zamawiającego przepisów ustawy. Jak zatem rozstrzygnąć czy w konkretnym przypadku zamówienia planowanego w perspektywie roku budżetowego istnieje jedno czy też kilka zamówień?
Tajemnicą przedsiębiorstwa są nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, handlowe lub organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Nie można za tajemnicę uznać informacji powszechnie znanej, do której dostęp ma szeroki krąg osób.
W przypadku, gdy zamawiający jest podmiotem, na rzecz którego roboty budowlane, dostawy lub usługi wskazane w odpowiednim wykazie zostały wcześniej wykonane, wykonawca nie ma obowiązku przedkładania dowodów, o których mowa w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane.
W czasie gdy ustawa nadal obowiązuje to Sejm będzie musiał ustalić, jaka ma być maksymalna stawka opłaty i na jakiej podstawie obliczana. Trybunał uznał, że po 5 miesiącach funkcjonowania nowych przepisów jest już możliwe określenie górnego pułapu opłat należy też doprecyzować przepisy o zwolnieniach przedmiotowych i dopłatach.