REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Meritoros

Kompleksowe usługi oursourcingu księgowości oraz kadr i płac

Meritoros SA to wiodący dostawca kompleksowych usług outsourcingowych, który od 2004 roku wspiera rozwój polskich przedsiębiorstw. Firma specjalizuje się w profesjonalnej obsłudze księgowej, kadrowo-płacowej oraz IT, łącząc doświadczenie ponad 170 ekspertów z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, w tym automatyzacją procesów (RPA).

Wybierając Meritoros, przedsiębiorcy zyskują pewność najwyższej jakości usług, potwierdzoną certyfikatami ISO 9001:2015 oraz ISO/IEC 27001:2017-06. Zaufało nam już ponad 1000 firm z sektora MSP i dużych przedsiębiorstw, doceniając naszą skuteczność, co potwierdzają prestiżowe wyróżnienia Gazele Biznesu i Diamenty Forbes."

Kontakt:
Telefon:+48 12 423 32 99
Email:biuro@meritoros.pl
Strona: www.meritoros.pl

MERITOROS SA
Aleja Pokoju 62/8
31-564 Kraków

Co trzeba wiedzieć o elektronicznych aktach osobowych pracowników? Jakie są zasady prowadzenia dokumentacji pracowniczej? Jak długo trzeba przechowywać akta?
Pracownik, który wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych ze swojej winy wyrządził pracodawcy szkodę, ponosi odpowiedzialność materialną według zasad określonych w Kodeksie pracy.

REKLAMA

Prawo do odprawy w przypadku rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem przez pracodawcę z przyczyn nie dotyczących pracownika np. z powodu likwidacji stanowiska pracy jest jednym z częściej zadawanych pytań przez pracowników.
Co to są hipotetyczne odsetki od kapitału własnego? Jak obliczyć wartość tych odsetek? Jak je zaksięgować? Wyjaśnia Martyna Skrzypczak, księgowa z Meritoros SA.

REKLAMA

Wokół zastosowania i rozliczania zryczałtowanych pięćdziesięcioprocentowych kosztów uzyskania przychodów od dawna powstają różnego rodzaju rozterki i pytania. I można by się spodziewać, że obecnie wiele wątpliwości zostało rozwianych w stosunku do choćby roku 2019, to nadal w 2023 roku temat ten jest wyzwaniem dla wielu specjalistów ds. płac. 
Jakie są obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy odnośnie pracowników wykonujących pracę zdalną? Kiedy można skontrolować zdalnego pracownika w zakresie przestrzegania wymogów BHP? Wyjaśnia Justyna Kurbiel, specjalista ds. kadr i płac w Meritoros SA.
Bieżący rok rozpoczął się bardzo intensywnie dla specjalistów działów kadrowo płacowych. Rozliczenia roczne, praca zdalna, kontrola trzeźwości i… kolejna nowelizacja Kodeksu Pracy. Oprócz zmian wprowadzonych w uprawnieniach rodzicielskich, ważne są również nowe regulacje dotyczące umów o pracę i informacji o warunkach zatrudnienia. Co dokładnie zmieniło się w tym zakresie? Tego dowiesz się w dalszej części niniejszego artykułu.
Co trzeba zapisać w regulaminie prewencyjnej kontroli trzeźwości w zakładzie pracy? Co wynika z nowych przepisów kodeksu pracy?
Ustawodawca w 2023 roku nie zwalnia tempa. Po raz kolejny pracodawców i pracowników działów kadrowo-płacowych stawia przed szeregiem wyzwań. Choć obowiązki dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a co za tym idzie -  możliwość kontroli trzeźwości pracowników przy uzasadnionym podejrzeniu, nie są nam obce, to nowelizacja przepisów Kodeksu Pracy w tym zakresie, powoduje powstanie wielu pytań i wątpliwości. Jak nowe regulacje umożliwiające pracodawcom przeprowadzanie prewencyjnej kontroli trzeźwości wyglądają w praktyce? Odpowiedź na to pytanie postaram się przybliżyć w dalszej części tego artykułu. 
Pracownicy często zastanawiają się, czy zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę jest dla nich najkorzystniejszym rozwiązaniem. Zdarzają się sytuacje, w których prowadzenie własnej działalności i świadczenie usług na podstawie B2B pozwala osiągnąć więcej korzyści. Jednakże należy dokładnie przeanalizować kwestie związane z prowadzeniem działalności na rzecz byłego bądź obecnego pracodawcy, ponieważ nałożone zostały pewne ograniczenia w tej kwestii. Na co powinna zwrócić uwagę osoba, która chciałaby zmienić formę współpracy z pracodawcą z umowy o pracę na świadczenie usług B2B (tzw. samozatrudnienie)?
Z jakich ulg i odliczeń podatkowych może skorzystać przedsiębiorca opodatkowany podatkiem liniowym?
Jakie ulgi i odliczenia są dostępne dla podatników rozliczających się w 2023 roku (za 2022 rok) wg tzw. zasad ogólnych PIT (czyli wg skali podatkowej)? Co można odliczyć w PIT-37 i PIT-36? Które ulgi można odliczyć od podatku a które od dochodu?
Sprzedaż opodatkowana VAT poza terytorium kraju, do rozliczenia której zobowiązany jest nabywca, nie powinna być ujmowana w limicie zwolnienia podmiotowego VAT.
W okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, a także paliw wykorzystywanych do ich napędu - regulują przepisy ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nabycia licencji, zdjęć, aplikacji, programów antywirusowych na zagranicznych portalach internetowych. Czy otrzymywanie przez nią potwierdzenia dokonania transakcji stanowić będą podstawę zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych w księgach rachunkowych?
Zasadniczym dowodem będącym podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (w skrócie PKPiR) jest faktura VAT, w tym m.in. faktura VAT marża, faktura VAT RR, faktura VAT MP, dokument celny, rachunek, faktura korygująca czy nota korygująca. Niekiedy zdarza się jednak, że nie ma możliwości udokumentowania wydatku jednym z powyższych dowodów.
Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą każdego miesiąca same opłacają składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i fundusz pracy na konta ZUS. Obecnie składki te wynoszą 890,14 zł miesięcznie, jednak przez pierwsze 2 lata przedsiębiorca może korzystać z ulgi i płacić mniejsze składki. Nie każdy jest świadom, że długość tego obniżenia zależy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.
W praktyce gospodarczej często zdarza się, że pracownicy wykorzystują swoje prywatne samochody dla celów służbowych. Z tego tytułu przysługuje im zwrot poniesionych przez nich wydatków.
W związku z wprowadzeniem podstawowej stawki VAT na poziomie 23% w 2011 roku wiele osób fizycznych ubiegających się o zwrot VAT za materiały budowlane może mieć problem z wyliczeniem kwoty zwrotu, jeśli posiadają faktury ze stawkami VAT 22 i 23%. Podpowiadamy jak to zrobić bez błędów.
Zapewne wielu startujących w biznesie przedsiębiorców zastanawia się nad praktycznymi różnicami między wyborem opodatkowania VAT, a zwolnieniem z tego podatku. Najlepiej wyjaśnić to na następującym przykładzie.

REKLAMA