Kategorie
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł


Funkcjonariusz Służby Celnej, czynny wykładowca w Służbie Celnej z zakresu zagadnień podatkowych.

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu: kierunek Finanse i bankowość, specjalność Finanse i polityka pieniężna.

Prowadził zajęcia z zakresu Wspólnotowego kodeksu celnego w Podyplomowym Studium Podatków i Skarbowości na Wydziale Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Autor i współautor publikacji z zakresu podatków i postępowania podatkowego.

Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 5 czerwca 2013 r., od 6 czerwca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,25%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,50% (od 9 maja 2013 r. było to 11%). Obniżone odsetki wynoszą od 6 czerwca 7,88%. To siódma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich ośmiu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 8 maja 2013 r., od 9 maja 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,50%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11% (od 7 marca 2013 r. było to 11,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 9 maja 8,25%. To szósta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich siedmiu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 3 lipca 2013 r., od 4 lipca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,00%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 10,00% (od 6 czerwca 2013 r. było to 10,5%). Obniżone odsetki wynoszą od 4 lipca 7,50%. To ósma z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich dziewięciu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 6 lutego 2013 r., od 7 lutego 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 5,25%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 12,5% (od 10 stycznia 2013 r. było to 13,00 %).
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 6 marca 2013 r., od 7 marca 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 4,75%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 11,5% (od 7 lutego 2013 r. było to 12,50%). Obniżone odsetki wynoszą od 7 marca 8,63%. To piąta z kolei obniżka stóp NBP i jednocześnie stawki odsetek podatkowych w ostatnich pięciu miesiącach.
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 5 grudnia 2012 r., od 6 grudnia 2012 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 5,75%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 13,5% (od 8 listopada 2012 r. było to 14%).
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 9 stycznia 2013 r., od 10 stycznia 2013 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 5,50%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 13% (od 6 grudnia 2012 r. było to 13,5%).
Decyzją Rady Polityki Pieniężnej z 7 listopada 2012 r., od 8 listopada 2012 r. stopa oprocentowania kredytu lombardowego NBP spada do poziomu 6,00%, w związku z czym stawka odsetek od zaległości podatkowych wynosić będzie od tego dnia 14% (od 10 maja 2012 r. było to 14,5%).
Będzie łatwiej dokumentować transakcje sprzedaży węgla. 3 kwietnia 2012 wchodzi w życie istotna nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów dotyczącego stosowania dokumentu dostawy.
Objęcie lekarzy obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej wywołało „z lasu” problem, czy lekarz może mieć tylko jedną „przenośną” kasę fiskalną, jeżeli prowadzi kilka punktów sprzedaży usług jednocześnie, tj. leczy pacjentów w kilku miejscach.
Prowadzenie działalności gospodarczej przebiega czasami inaczej, niż początkowo sobie założyliśmy. Czasami dokonujemy zmiany profilu tej działalności, co wynika albo z naszej woli, jak i niekiedy z przymusu. Zmiana profilu często wiąże się ze zmianą docelowej grupy naszych klientów, co również może mieć przełożenie na nasze obowiązki podatkowe.
Podstawową zasadą wyliczania podstawy opodatkowania VAT w imporcie jest, kolokwialnie mówiąc, „dodawanie wszystkiego, co się rusza”, co wynika bezpośrednio z treści art. 29 ust. 13-16 ustawy o VAT.
Istniejący w podatku akcyzowym system zawieszenia jego poboru pozwala na odroczenie płatności tego podatku na terytorium kraju, jak i umożliwia „tańszy” przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE. „Taniość” ta polega na tym, że można zakupić towar akcyzowy w innym kraju UE bez uiszczania tam akcyzy kraju zakupu i przywieźć go do kraju i tu zapłacić wyłącznie polską akcyzę.
Wśród zwolnień z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych istnieje jedno, które sprawia bardzo dużo kłopotów w identyfikacji podmiotów uprawnionych do korzystania z niego. Zwolnienie to zawarto w art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym i dotyczy ono podmiotów gospodarczych, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Jednym z warunków stosowania stawki VAT 0% dla usług międzynarodowego transportu drogowego towarów importowanych do kraju, jest posiadanie potwierdzonego przez urząd celny dokumentu, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.
Wchodzący od 2 stycznia 2012 r. nowy system opodatkowania akcyzą węgla i koksu przewiduje bardzo szeroki zakres zwolnień od tego podatku. Aby móc skorzystać z tych wszystkich zwolnień, konieczne jest, aby obie strony danej transakcji posiadały odpowiedni status akcyzowy. Obowiązkowo należy stosować też tzw. dokument dostawy w przypadku przemieszczania węgla lub koksu. Ponadto część podmiotów zużywających te wyroby do celów opałowych, musi prowadzić stosowną ewidencję zużycia.
Jeżeli po 1 stycznia 2012 r. będzie się chciało kupić węgiel lub koks bez akcyzy, to trzeba będzie spełnić łącznie 3 warunki.
Od 2 stycznia 2012 r. wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące akcyzy od węgla i koksu. Ponieważ akcyza jest podatkiem jednofazowym, to płacić ją będzie tylko jedna osoba w całym łańcuszku obrotu, przy czym nie zawsze będzie to pierwsza z nich.
1 stycznia 2012 r., tradycyjnie, jak co roku, nastąpił wzrost cen papierosów wywołany wzrostem stawek podatku akcyzowego. Znów Minister Finansów nie jest Janosikiem.
Podległa Ministrowi Finansów Służba Celna stara się być coraz bardziej przyjazna dla importerów i eksporterów. Wprowadzane są kolejne ułatwienia w stosowaniu procedur celnych, w tym procedur uproszczonych. Po „uakcyzowieniu” procedur uproszczonych, Minister postanowił wykonać kolejny krok naprzód i upraszcza procedury uproszczone.