Kategorie
Monika Serwatka

Aplikantka radcowska

Absolwentka Wydziału Prawa UMCS w Lublinie. Ekspert w dziedzinie prawa cywilnego i handlowego. Zawodowo zajmuje się prawem telekomunikacyjnym.

Przedsiębiorca, który otrzymał promesę może mieć dużą pewność, że uzyska również koncesję. Jednak już samo ubieganie się o promesę koncesji pozwoli przedsiębiorcy rozpoznać jakie ma szansę na koncesję. Czy warto zatem ubiegać się o promesę koncesji?
Przetarg w postępowaniu koncesyjnym pomoże dokonać wyboru przedsiębiorcy lub też przedsiębiorców spośród tych, którzy najlepiej odpowiadają warunkom podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesjonowaniem.
Podjęcie niektórych rodzajów działalności gospodarczej nie jest możliwe bez uzyskania koncesji. Koncesjonowanie przez państwo działalności gospodarczej czynione jest w imię ochrony dziedzin szczególnie ważnych dla gospodarki narodowej oraz dla bezpieczeństwa obywateli. Wymóg uzyskania koncesji w znacznym stopniu ogranicza swobodę gospodarczą. W jakim przypadku konieczne jest uzyskanie koncesji?
Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w określonych przypadkach przewidują obowiązek dokonywania przez przedsiębiorcę płatności za pośrednictwem rachunku bankowego. Kiedy taka forma rozliczeń jest obowiązkowa?
Grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Jednym z rodzajów gry losowej jest gra bingo pieniężne.
Podjęcie prowadzenia działalności gospodarczej objętej niegdyś monopolem państwa wymaga uzyskania koncesji. Również na prowadzenie kasyna ustawodawca przewidział wymóg uzyskania koncesji. Koncesji na prowadzenie kasyna gry udziela się na okres 6 lat, przy czym jedna koncesja jest udzielana na prowadzenie jednego kasyna gry. Kto udziela koncesji?
Musisz wiedzieć, że w przypadku reklamy gier ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Zakazy dotyczą zarówno nadawania reklam, promocji jak i informowania o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier.
Ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny. Z pewnością ochrona zdrowia zarówno palaczy tytoniu i papierosów, jak i osób, które muszą dym tytoniowy wdychać stanowi przesłankę do wprowadzenie ustawowych zakazów reklamy tytoniu.
Co do zasady przedsiębiorca może swobodnie kształtować ceny swoich usług. Jednak w przypadku działalności taksówkarzy i firm świadczących usługi przewozowe transportu zbiorowego rada gminy może ustalić ceny urzędowe.
Co do zasady strony mają swobodę w kształtowaniu cen towarów i usług w umowie sprzedaży. Ustawa o cenach przewiduje jednak pewne wyjątki, kiedy swoboda ta może zostać ograniczona. Jednym z tych wyjątków jest określenie cen urzędowych na produkty lecznicze i wyroby medyczne.
Nieodzownym warunkiem umowy sprzedaży jest podanie ceny. Nie musi to być konkretna kwota. Kodeks cywilny dopuszcza możliwość wskazania podstaw do jej ustalenia. A jakie są konsekwencje nieokreślenia w umowie sprzedaży ceny?
Zgodnie z postanowienia ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę. Przy czym, ustawa ta wprowadza także wyjątki od tej zasady. Kiedy ustawa przewiduje ograniczenia w swobodnym ustalaniu przez strony cen?
Nie ulega wątpliwości, że dla zawarcia umowy sprzedaży konieczne jest uzgodnienie przez strony ceny, przy czym, nie zawsze cena wyrażona musi być konkretną kwotą pieniędzy. Jak zatem można określić cenę?
Zgodnie z art. 543 Kodeksu cywilnego wystawienie rzeczy w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży. Oferent jest związany ofertą.
Stworzenie nabywcy możliwości przekonania się, że rzecz jest dla niego odpowiednia, może skutecznie zachęcić do jej nabycia. Przepisy Kodeksu cywilnego dopuszczają sprzedaż z zastrzeżeniem prawa własności, jednak dokonanie zastrzeżenia prawa własności nie jest możliwe w przypadku każdej sprzedaży.
Reklamą produktu leczniczego jest, co do zasady każda forma informowania z zachęcaniem do nabycia leku, jeżeli jest stosowana w celu zwiększenia jego sprzedaży. Ważnym elementem takiej reklamy jest zamiar wywołania reakcji potencjalnych klientów. Zatem za reklamę produktu leczniczego można uznać każdą działalność, jeżeli jej celem jest zwiększenie sprzedaży. Jednak prawo zabrania niektórych form reklamy.
Specjaliści twierdzą, że prowadzenie aptek i to biznes odporny na recesję. Z pewnością mimo trudnej sytuacji materialnej wiele osób nie zrezygnuje z zakupów w aptece, jednak w obliczu dużej konkurencji na tym rynku apteki muszą walczyć o klienta. Najlepszą metodą jest jak wiadomo – reklama. Sprawdź jednak co mówi prawo farmaceutyczne na ten temat.
Komisantowi przysługuje ustawowe prawo zastawu, które nie ogranicza się jedynie do roszczeń wynikających z jednej umowy komisu. Jakie roszczenia może zabezpieczyć komisant?
Jednym z obowiązków jakie nakłada Kodeks cywilny na przedsiębiorcę prowadzącego komis jest sprawowanie należytej pieczy nad mieniem zostawionym przez komitenta. Jeżeli rzecz narażona jest na zepsucie, komisant ma prawo ją sprzedać, musi jednak zachować przy tym należytą staranność.
Komisant odpowie za wady rzeczy sprzedanej, o których wiedział lub z łatwością mógł się dowiedzieć. Dlatego nie sprawdzenie przez komisanta rzeczy pod kątem ich wad przed sprzedażą rodzi problemy dla komisanta, komitent zaś będzie chroniony przez prawo.