Kategorie
Piotr Paszek

Doradca podatkowy


Kierownik Zespołu ds. VAT i Akcyzy ECDDP Sp. z o.o. .

Specjalizuje się w tematyce podatku akcyzowego, podatku VAT a także prawa energetycznego.
Posiada bogate doświadczenie w zakresie optymalizacji podatkowej przedsiębiorstw z wielu branż. Jest uznanym wykładowcą tematyki podatkowej.

Opłata paliwowa została wprowadzona celem (z założenia) dostarczenia środków niezbędnych do budowy i modernizacji infrastruktury drogowej i kolejowej. Mogłoby się więc wydawać, że opłata paliwowa powinna obciążać wyłącznie paliwa przeznaczone do środków transportu lądowego. Tak jednak nie jest. Polski ustawodawca zdecydował bowiem, że opłata paliwowa obejmuje również paliwa lotnicze, co oznacza, że użytkownicy statków powietrznych są zmuszani do ponoszenia kosztów budowy i rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej, z której posiadane przez nich statki powietrzne nie korzystają.
Prawdopodobnie od 1 marca 2014 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje dotyczące zasad odliczania podatku VAT od samochodów. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw w tym zakresie (ustawa nowelizująca). Projekt ten omawia Piotr Paszek, doradca podatkowy z ECDDP Sp. z o.o.
Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nakładają obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podmioty prowadzące określoną działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych. Okazuje się, że w pewnych wypadkach ww. podmioty mogą wykorzystać zabezpieczenie złożone przez podmiot trzeci.
Obowiązujące regulacje ustawy o podatku akcyzowym przewidują specjalne zwolnienie od akcyzy dla energii odnawialnej. Ze zwolnienia tego nie korzystają jednak podmioty zajmujące się produkcją energii odnawialnej lecz firmy, które umorzyły świadectwo pochodzenia energii odnawialnej. Trzeba również pamiętać o specjalnych terminach korzystania z omawianej ulgi.
W chwili obecnej trwają prace parlamentarne nad projektem ustawy, która ma w swoim złożeniu uprościć zasady obrotu węglem i koksem. Pamiętać jednak należy, że już aktualnie obowiązujące przepisy przewidują w określonych sytuacjach ułatwienia polegające na możliwości zastąpienia dokumentu dostawy fakturą lub dokumentem dostawy w formie uproszczonej.
Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla energii elektrycznej zużywanej do produkcji energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie odpowiedniego oświadczenia i prowadzenie ewidencji.
Przedsiębiorcy kupujący paliwo na stacji paliw (np. gaz płynny) zazwyczaj nie zastanawiają się nad tym, kto płaci akcyzę od nabywanego przez nich paliwa. Jeśli jednak zamierzają odsprzedać zakupione na stacji paliwo, wówczas już rodzą się u nich wątpliwości związane z rozliczaniem podatku akcyzowego.
Funkcjonująca w podatku akcyzowym procedura zawieszenia poboru akcyzy umożliwia oddalenie w czasie momentu zapłaty akcyzy, pomimo zaistnienia czynności stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą i powstania obowiązku podatkowego.
Większość podmiotów zużywających wyroby węglowe może korzystać ze zwolnienia od akcyzy pod warunkiem, prowadzenia odpowiedniej ewidencji zużycia wyrobów węglowych. W niniejszym artykule przedstawione zostaną zasady tworzenia i prowadzenia tego rodzaju ewidencji.
Z uwagi na wysokie ceny coraz więcej firm decyduje się na produkcję energii elektrycznej na własne potrzeby. Jednakże należy pamiętać, że polska ustawa o podatku akcyzowym zalicza energię elektryczną do wyrobów akcyzowych. Warto więc omówić zasady opodatkowania akcyzą energii elektrycznej produkowanej właśnie na własne potrzeby.
W obecnych realiach gospodarczych, coraz częściej możemy spotkać się z usługą magazynowania wyrobów akcyzowych w składach podatkowych wykonywaną na rzecz podmiotów, które nie mogą lub z przyczyn ekonomicznych nie chcą prowadzić składu podatkowego. W przypadku, gdy podmiot zdecyduje się na przechowywanie swoich wyrobów akcyzowych w cudzym składzie podatkowym, musi być świadomy warunków, jakie wiążą się z wyprowadzaniem wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W chwili obecnej wyroby węglowe - jako specyficzna grupa wyrobów akcyzowych - opodatkowane są podatkiem akcyzowym. Zatem, powstanie ubytków wyrobów węglowych wiąże się również z koniecznością zapłaty akcyzy.
Na czym polega reguła dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych (węgla kamiennego, koksu i węgla brunatnego) z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy.
Firmy zajmujące się produkcją bądź obrotem węglem lub koksem muszą przygotować się na szereg zmian związanych z wejściem w życie od dnia 2 stycznia 2012 r. nowych regulacji dotyczących opodatkowania akcyzą tych wyrobów. Dla wielu firm korzystne będzie uzyskanie statusu pośredniczącego podmiotu węglowego, dzięki któremu, w wielu wypadkach, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy dla węgla i koksu.
Czy potrzebne są oryginały dokumentu przewozowego aby zastosować 0 proc. stawkę VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów?
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług zawierają specjalne regulacje w zakresie ustalania kraju opodatkowania VAT usług pomocniczych do usług transportowych. Przy czym przywołane specjalne regulacji dotyczą sytuacji gdy usługa pomocnicza do usługi transportowej wykonywana jest na rzecz tzw. „niepodatnika”.
Podmioty zamierzające prowadzić działalność gospodarczą polegającą na zakupie wyrobów akcyzowych z innych krajów należących do Unii Europejskiej celem ich odsprzedaży na terytorium Polski winny rozważyć uzyskanie statusu zarejestrowanego odbiorcy. Podpowiadamy jakie wymogi należy spełnić aby możliwe byłoby prowadzenie takiej działalności.
W ostatnim czasie doszło do kilku zmian stawek podatku akcyzowego i nie da się wykluczyć, że kolejne zmiany zostaną wprowadzone w najbliższej przyszłości. Warto jest więc przypomnieć zasady ustalania stawek akcyzy, co pozwoli uniknąć ewentualnych nieprawidłowości w okresie przejściowym.
Przewoźnik otrzymał zlecenie od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Jaki VAT zastosować? Co, jeśli taki klient zleca transport za granicę.
Jaką dokumentację muszą gromadzić przewoźnicy wykonujący usługi transportu międzynarodowego aby zastosować 0 proc. stawkę podatku VAT? W jakich sytuacjach usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce?