Kategorie
Anna Resiak

Ekspert podatkowy


Kierownik Zespołu ds. Podatku od Towarów i Usług ECDDP

Od 1 października 2013 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o VAT i ordynacji podatkowej wprowadzająca solidarną odpowiedzialność nabywcy niektórych towarów (wymienionych w załączniku nr 13 do ustawy) za zaległości podatkowe dostawcy. Warto zastanowić jak do wskazanego tematu podchodziły dotąd sądy krajowe i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Czy nabywca może odpowiadać za zobowiązania podatkowe sprzedawcy?
Jak rozliczyć VAT w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdy transport towarów nie kończy się na terytorium Polski, tylko w innym państwie członkowskim UE.
Zasadniczo podatek VAT należny płaci i rozlicza sprzedawca. Są jednak sytuacje, że obowiązek ten spoczywa na nabywcy. Chodzi to w szczególności o import usług, a także m.in. o dostawę towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Od 1 kwietnia 2013 r. zmienią się przepisy ustawy o VAT w zakresie takich dostaw.
Firmy często przekazują różnego typu ulotki, foldery, czy katalogi, które mają na celu reklamę lub promocję działań danego podmiotu. Problematyczna, zwłaszcza w kontekście nowelizacji ustawy o VAT, która wejdzie w życie 1 kwietnia 2013 r., jest kwestia zasad opodatkowania nieodpłatnego przekazania tego typu materiałów.
1 stycznia 2013 r. zmianie uległy przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur. Wprowadzone zmiany dotyczą głównie wyglądu faktury. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca przewidział trzy nowe regulacje odnoszące się do terminów wystawiania faktur.
Przedsiębiorcy dokonujący eksportu towarów ponoszą koszty związane z transakcją; koszty ubezpieczenia, odprawy celnej lub koszty transportu. Jak obciążyć kontrahenta (nabywcę eksportowanych towarów) poniesionymi kosztami w sposób prawidłowy z punktu widzenia podatku VAT.
Podatnicy podatku VAT w przypadku dokonywania określonych w przepisach czynności zobowiązani są do składania, oprócz deklaracji podatkowych, również informacji podsumowujących. W informacji podsumowującej wykazuje się przede wszystkim dane dotyczące wspólnotowych transakcji towarowych, a więc wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
W jaki sposób powinniśmy rozliczać faktury korygujące w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów? Czy powinny one zostać ujęte w dacie wpływu, czy też koniecznym jest korygowanie deklaracji, w której rozliczyliśmy WNT.
W przypadku importu usług transportowych lub spedycyjnych podatnik, który nabywa takie usługi od podmiotu zagranicznego, jest zobowiązany do rozliczenia VAT na terytorium polski. Otrzymuje on od swojego kontrahenta fakturę VAT, będącą odpowiednikiem polskiej faktury VAT NP (tzw. „handlowej”), czyli na fakturze nie określa się stawki podatku.
Przedsiębiorcy którzy zajmują się produkcją i dystrybucją wyrobów akcyzowych (konkretniej - niektórych paliw płynnych) bardzo często muszą spełniać wymogi związane z ich prawidłowym znakowaniem i barwieniem.
Czy polska firma spedycyjna, która zleciła rosyjskiemu przewoźnikowi transport towaru z Kijowa do Moskwy musi naliczyć VAT od takiej transakcji ?
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Przedsiębiorca X zamawia w Niemczech wykonanie linii produkcyjnej. Linia ta zostaje przesłana do Polski w częściach, natomiast jej złożenia i uruchomienia na terytorium Polski podejmują się technicy współpracujący z producentem linii produkcyjnej (montują oni i uruchamiają linię na polecenie jej producenta).
Jakie wymogi należy spełnić, aby rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej (VAT 7)? Czy w tym zakresie dokonano w 2011 r. zmian w przepisach?
Usługa spedycyjna oraz usługa logistyczna to nie to samo. Dlatego przedsiębiorca powinien w pierwszej kolejności określić, którą usługę świadczy, a następnie prawidłowo określić zasady rozliczania podatku VAT z tytułu takiej usługi.
Czy można odliczyć VAT w miesiącu otrzymania faktury, czy z odliczeniem trzeba poczekać na wykonanie usługi?
Pracodawcy dość często umożliwiają pracownikom korzystanie w godzinach pracy z podstawowych produktów spożywczych. Poza tym produkty takie są wykorzystywane podczas spotkań z kontrahentami, odbywających się w firmach lub też w ramach poczęstunków dla klientów. Ostatnie zmiany ustawy o podatku od towarów i usług wzbudziły wątpliwości podatników, czy zobowiązani są opodatkować VAT nieodpłatne udostępniane produktów spożywczych, takich jak kawa, herbata, czy ciastka, pracownikom lub kontrahentom.
Kiedy trzeba wystawić fakturę w przypadku świadczenia usług spedycyjnych na rzecz polskiego przedsiębiorcy? Czy faktura może być wystawiona w ciągu 7 dni od wykonania usługi?
Spółka posiadająca siedzibę we Włoszech (zwana dalej Spółką lub Podatnikiem) dokonuje na terytorium Polski dostaw towarów. Spółka jest zarejestrowana na potrzeby polskiego podatku od towarów i usług, jednakże nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności.Spółka ma wątpliwości w jaki sposób w obecnie obowiązującym stanie prawnym (od 1 kwietnia 2011 r.) powinna dokumentować dokonywane dostawy krajowe.
Czy firma transportowa może wystawić jedną, miesięczną fakturę zbiorczą na rzecz klienta, któremu regularnie świadczy od kilku do kilkunastu usług miesięcznie? Co w sytuacji, gdy firma ma stałą umowę z klientem?