REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bąkowski Kancelaria Radcowska

Dołącz do grona ekspertów
Bąkowski Kancelaria Radcowska

Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.

Bąkowski Kancelaria Radcowska doradza Klientom polskim i z kapitałem zagranicznym w zakresieprawa spółek,prawa handlowego,prawa konkurencji,prawa nieruchomości, prawa pracy, prawa mediów i reklamy, prawa rynków kapitałowych, prawa farmaceutycznego i prawa administracyjnego. Prowadzi także postępowania sądowe i administracyjne.

www.bakowski.net.pl

Wspólnota mieszkaniowa nie musi płacić podatku dochodowego od osób prawnych. Zdarzają się jednak sytuacje, w których do wspólnot mieszkaniowych zastosowanie znajdzie ustawa o VAT.
Podstawowym zadaniem zarządu jest (co wydaje się oczywiste) zarządzanie nieruchomością wspólną oraz kosztami eksploatacyjnymi związanymi z poszczególnymi lokalami, w zakresie w jakim nie mogą tego robić poszczególni właściciele lokali. Są jednak sytuacje, gdzie zarząd będzie działał na podstawie dodatkowego pełnomocnictwa udzielonego przez właścicieli lokali.

REKLAMA

Dlaczego muszę dokładać się do windy mieszkając na parterze? Jak wskazuje Ustawa o własności lokali, do obowiązków właścicieli lokali należy utrzymanie nieruchomości wspólnej. Można do nich zaliczyć m. in. obowiązek uiszczania opłat na antenę zbiorczą czy windę. Ustawa nie przewiduje możliwości obniżenia opłat za windę jeżeli mieszkamy na parterze. W mniejszych wspólnotach mieszkaniowych zależy to jednak od ustaleń między właścicielami lokali.
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wspólnota wynajmowała miejsce na szyld czy reklamę na elewacji. Czynsz z takich najmów będzie dochodem całej wspólnoty i będzie się przyczyniał do obniżenia kosztów zarządu tą nieruchomością. Ważne jest natomiast aby działo się to za zgodą mieszkańców.

REKLAMA

Ograniczanie praw właścicieli lokali na rzecz wspólnoty mieszkaniowej ma swoje granice. Dotyczy to w szczególności dysponowania i rozporządzania przez wspólnotę zaliczkami właścicieli lokali na szeroko rozumiane koszty zarządu.
Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej służą pokrywaniu wydatków związanych z jej utrzymaniem i eksploatacją, a w części przekraczającej te wydatki przypadają właścicielom lokali proporcjonalnie do ich udziałów w nieruchomości wspólnej.
We wspólnotach mieszkaniowych często pojawia się problem z zapłatą podatku od nieruchomości. Zdarza się, że właściciele mieszkań nie są świadomi konieczności płacenia podatku oraz złożenia stosownej informacji zgłaszającej nieruchomość do opodatkowania. Właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych błędnie uznają, że od części wspólnych nieruchomości podatek odprowadza wspólnota.
Właściciel jest zobowiązany uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się między innymi wydatki na remonty i bieżącą konserwację, finansowane głównie przez mieszkańców w drodze zasilania funduszu remontowego.
Termomodernizacja budynku wymaga zgody większości właścicieli jako, że zalicza się do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu. Ponieważ ustawodawca uznaje termomodernizację za dobrą inwestycję przyczyniającą się do zmniejszenia zużycia energii, możliwe jest uzyskanie kredytu na ten cel z dotacją państwa w postaci tzw. premii termomodernizacyjnej
Okresowe przeprowadzanie kontroli budynku, w tym np. instalacji, przewodów dymowych, spalinowych, kanałów wentylacyjnych, jest zgodnie z Art. 62 Ustawy prawo budowlanego obowiązkiem właściciela lub zarządcy budynku.
Właściciele mieszkań we wspólnocie wnoszą opłaty na koszty eksploatacji mieszkania oraz koszty zarządu nieruchomością wspólną. Podwyżki tych opłat właściciele ustalają sami w uchwale. Głosują proporcjonalnie do swoich udziałów w nieruchomości. Przegłosowani mogą zakwestionować uchwałę o podwyżce w sądzie.
Większość robót związanych z remontem i modernizacją w swoim mieszkaniu możemy przeprowadzić bez żadnych zezwoleń. Tylko na wykonanie niektórych prac musimy starać się o zezwolenie wspólnoty mieszkaniowej, a nawet organu architektoniczno-budowlanego – dotyczy to m.in. zabudowy balkonów czy montażu krat.
Zagadnienia związane z odrębną własnością lokali i funkcjonowaniem wspólnot mieszkaniowych reguluje obecnie Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 roku o własności lokali. Ustawa ta, jakkolwiek przygotowania już w pierwszych latach wolnego rynku w Polsce, przeszła szereg zmian, dopasowujących jej postanowienia do praktyki rozwijającego się rynku mieszkaniowego. Dwie istotne nowelizacje ustawy miały miejsce w roku 2000 oraz 2003.
Odrębna własność lokalu może powstać na nieruchomości gruntowej o uregulowanym tytule prawnym tj. własności lub użytkowaniu wieczystym, ujawnionym w księdze wieczystej, zabudowanej domem wielomieszkaniowym, czyli budynkiem, w którym istnieją przynajmniej dwa samodzielne lokale mieszkalne lub lokale o innym przeznaczeniu.
Najczęstszym sposobem powstania odrębnej własność lokalu jest umowa pomiędzy dotychczasowym właścicielem nieruchomości a nabywcą wyodrębnianego lokalu. Sposobów tych jest jednak o wiele więcej.
Wspólnoty mieszkaniowe mogą się ubiegać o pomoc finansową na remonty czy rewitalizację budynków i ich otoczenia ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekty te są zwykle wdrażane przez samorządy gminne i wymagają spełnienia rygorystycznych warunków.
Zarządzanie małą wspólnotą opiera się na zasadach dotyczących współwłasności nieruchomości, określonych w Kodeksie cywilnym oraz Kodeksie postępowania cywilnego. Cechą charakterystyczną tego rodzaju zarządu jest brak organów reprezentujących, w związku z czym administrowanie nieruchomością wspólną opiera się na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali.
Jak wskazuje Ustawa o własności lokali, właściciele lokali mogą w umowie ustanawiającej odrębną własność lokali lub też w umowie zawartej w innym terminie w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej albo prawnej.
Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowienie odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej.
Mała wspólnota mieszkaniowa (czyli taka gdzie lokali jest nie więcej niż siedem) nie dysponuje własnymi organami. Administrowanie wspólną własnością opiera się tu na bezpośrednim udziale w zarządzaniu właścicieli lokali, zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie cywilnym i Kodeksie postępowania cywilnego.

REKLAMA