Nexia Advicero
Dołącz do grona ekspertów
APA, z ang. Advanced Pricing Agreements, czyli Uprzednie Porozumienie Cenowe, to rodzaj umowy z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, w której podatnik oraz Szef KAS uzgadniają, że zastosowana wysokość oraz metoda wyliczenia ceny w transakcji z podmiotem powiązanym odpowiada zasadom rynkowym. Porozumienie to funkcjonuje w Polsce od 2006 roku, jednak do niedawna było relatywnie rzadko stosowane. Głownie z uwagi na fakt, że wystąpienie o APA jest dość czasochłonne, wymaga zebrania szeregu dokumentów, przygotowania obszernego wniosku i odpowiedniego przedstawienia argumentacji uzasadniającej zastosowane warunki transakcyjne. Wreszcie, wiąże się z poniesieniem znacznej opłaty w związku ze złożeniem wniosku.
1 października 2019 r. Związek Banków Polskich opublikował ww. wyjaśnienia (dalej „Informacje”), zaznaczając iż nie mają one oficjalnego charakteru, tak jak ministerialne Objaśnienia podatkowe o MDR z dnia 31 stycznia 2019 r. (dalej „Objaśnienia”), ale jednocześnie zalecając ich stosowanie, „jako dobrych praktyk w sektorze bankowym”. W kontekście wyjaśnień ministerialnych warto się zastanowić, czy to dobry pomysł? Nie przytaczając ani całych Informacji ani Objaśnień poniżej wskazuję najistotniejsze wątpliwości.
REKLAMA
Z dniem 1 stycznia 2019 r. do polskiego porządku prawnego weszły nowe regulacje, które w istotny sposób zmieniły zasady opodatkowania przychodów osiąganych w Polsce przez nierezydentów. Mianowicie, wprowadzono nowe zasady w zakresie poboru przez płatników podatku u źródła.
Niedawno na stronie https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ Ministerstwo Finansów opublikowało kolejne, tym razem nieoficjalne wyjaśnienia zasad raportowania schematów podatkowych (MDR) w postaci swoistego Q&A. W tej wygodne formie MF próbuje rozwiązać 20 najczęściej pojawiających się problemów. Czy skutecznie?
REKLAMA
Ulga B+R – praktyka organów podatkowych
19.11.2019
Ulga na działalność badawczo-rozwojową (tzw. ulga B+R) została wprowadzona do polskiego porządku prawnego już w 2016 roku, w miejsce poprzednio funkcjonującej tzw. ulgi technologicznej, i praktycznie corocznie podlega kolejnym modyfikacjom wprowadzanym przez ustawodawcę.
Tak zwana „ulga mieszkaniowa”, czyli zwolnienie z PIT przychodu ze zbycia nieruchomości mieszkalnej przed upływem 5 lat od jej nabycia, niezmiennie rodzi liczne spory. Wynika to zarówno z wciąż niedoskonałej regulacji, jak i faktu, ze dotyczy ona bardzo licznej (w porównaniu z innymi), wręcz powszechnej kategorii podatników. Dyrektor KIS wydał ostatnio nową interpretację łagodzącą jeden z aspektów jej stosowania. Czy na pewno?
Zmiany w sposobie rozliczania VAT transgranicznych transakcji wewnątrzwspólnotowych, które mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 roku omawia Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny w Advicero Tax Nexia.
Koszty podatkowe działalności na YouTube, w mediach społecznościowych i blogerów – idą zmiany?
12.08.2019
Od kilku lat wskazane kategorie przedsiębiorców dynamicznie rozwijają działalność za pomocą Internetu. Źródłem przychodów tej działalności jest głównie działalność audiowizualna oparta na zdobywaniu i utrzymywaniu popularności wśród społeczności „oglądających” (subskrybenci, śledzący, followersi itd.). Działalność ta generuje przychody zarówno pośrednio – jako wynagrodzenie z odsłon (wyświetleń), aktywności na profilu, jak i bardziej bezpośrednio – w postaci darowizn od fanów. Są przychody ale co z kosztami? Jakie wydatki można zaliczyć do kosztów podatkowych?
W połowie maja 2019 r. dobiegła końca sprawa Polski przeciw Komisji Europejskiej (KE), prowadzona przed Sądem Unii Europejskiej w sprawie podatku od sprzedaży detalicznej. Polski rząd dostał od Sądu UE zielone światło na wprowadzenie tego podatku. Minister Finansów opracował projekt zmian do ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którym podatek miałby być pobierany już w odniesieniu do przychodów osiąganych od 1 września 2019 r. Jednak 24 lipca 2019 r. KE odwołała się od ww. wyroku do Trybunału Sprawiedliwości UE.
