Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Magdalena Kasprzak

Radca prawny, doktor nauk prawnych. Pracowała w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy, autorka licznych publikacji w wiodących polskich wydawnictwach prawniczych. Doradca prawny w kancelariach prawnych, wykładowca akademicki, prezes zarządu ANTERIS Fundacji Pomocy Prawnej

Premie nie są płacą za konkretnie wykonaną pracę, lecz dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, który ma charakter świadczenia. Premie występują przeważnie w systemach wynagradzania pracowników u pracodawców prywatnych – gdzie warunki płacy regulowane są głównie przepisami wewnętrznymi. Nie oznacza to jednak, że pracownicy należący do sfery budżetowej zostali całkowicie pozbawieni możliwości otrzymania takiego dodatkowego świadczenia.
Wypłata wynagrodzenia za pracę jest podstawowym obowiązkiem pracodawcy. Jeżeli wynagrodzenie zostało wypłacone później niż w ustalonym u pracodawcy terminie, pracownik może żądać odsetek za czas odpowiadający okresowi opóźnienia.
Podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest wypłata wynagrodzenia za pracę, w tym dodatkowych składników, do których pracownik nabył prawo. Nie wypłacając bez usprawiedliwionej przyczyny nawet części wynagrodzenia lub bezpodstawnie je obniżając pracodawca narusza w ciężki sposób swoje podstawowe obowiązki. Takie postępowanie pracodawcy jest zagrożone karą grzywny w wysokości od 1 tys. zł do 30 tys. zł.
Jeden z naszych pracowników przez kilka dni był w podróży służbowej, w którą udał się firmowym samochodem. Pracownik przedstawił kilka paragonów za parkowanie. Czy mamy obowiązek zwrócić mu koszty parkowania?
Gabinety doradcze w samorządzie funkcjonują w ograniczonym zakresie – co oznacza, że można je tworzyć jedynie w urzędach gmin, starostwach powiatowych oraz urzędach marszałkowskich. Składają się one z doradców i asystentów, których podstawowym zadaniem jest merytoryczne i organizacyjne wsparcie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty czy marszałka województwa. Wykluczone jest zatem zatrudnianie osób na takich stanowiskach w innych jednostkach samorządu. Oczekiwania względem członków tzw. gabinetów odbiegają od wymagań, jakim muszą sprostać inni pracownicy samorządowi.
Nauka dzieci nie ogranicza się jedynie do lekcji przeprowadzanych w szkole. Proces kształcenia przewiduje również inne formy nauki i wypoczynku poza siedzibą szkoły, które służą edukacji i wychowaniu uczniów. To, co jednak dla podopiecznych będzie rozrywką, dla nauczycieli oznacza pracę i dodatkowe obowiązki.
Obowiązek obsadzenia stanowiska sekretarza dotyczy wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, czyli gminy, powiatu i województwa. Zatrudnianie, nadzór i zwalnianie osoby piastującej takie stanowisko wpisano w kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa.
Obowiązek obsadzenia stanowiska sekretarza dotyczy wszystkich szczebli samorządu terytorialnego, czyli gminy, powiatu i województwa. Zatrudnianie, nadzór i zwalnianie osoby piastującej takie stanowisko wpisano w kompetencje wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa.
Działalność socjalna pracodawców nie ogranicza się tylko do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Pracodawcy, którzy nie tworzą zfśs i nie wypłacają pracownikom świadczeń urlopowych, prowadzoną przez siebie działalność socjalną mogą zorganizować w dowolny sposób, np. tworząc fundusz socjalno-bytowy.
Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?
Z końcem roku kalendarzowego pracodawcy dokonują rozliczenia, którzy pracownicy nabyli prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Prawo do trzynastki w pełnej wysokości gwarantuje jedynie faktyczne przepracowanie całego roku kalendarzowego, za który przyznawana jest ta nagroda.
Placówka pomocy społecznej chce zawrzeć umowę-zlecenia z osobą, która ma prowadzić zajęcia rehabilitacyjne. Przygotowana umowa zawiera jednak wszystkie niezbędne elementy umowy o pracę. Czy umowa ta będzie faktycznie umową cywilnoprawną?
Pracownik jednostki samorządowej, zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w maju 2011 r. został przeniesiony do pracy w innej jednostce na podstawie art. 22 ustawy o pracownikach samorządowych. Pracownik wyraził zgodę na takie przeniesienie. Czy taki pracownik ma prawo do trzynastki za pracę przez okres krótszy niż 6 miesięcy w naszej jednostce?
Pracownik jednostki na czas kadencji sprawowania mandatu radnego uzyskał urlop bezpłatny. Na jakie stanowisko powinniśmy przywrócić tego pracownika? Czy pracownik, którego mandat wygasł 29 sierpnia, a do pracy zgłosił się dopiero 7 września – ma prawo powrotu?
Nauczycielowi posiadającemu kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela, zatrudnionemu na terenie wsi lub w mieście liczącym do 5 tys. mieszkańców, przysługuje odrębny dodatek w wysokości 10% wynagrodzenia zasadniczego. Na terenie wiejskim, na którym występuje deficyt kadry nauczycielskiej, organ prowadzący szkołę (wójt, burmistrz, prezydent miasta, starosta, marszałek województwa) może podwyższyć ten dodatek.
Trzynastka to dodatkowe wynagrodzenie roczne. Tematyka wypłacania trzynastek dla pracowników budżetówki jest szeroka i często w praktyce pracodawcy mają wiele wątpliwości dotyczących nabycia przez pracownika prawa do tej nagrody czy zasad wyliczania jej podstawy. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w tym zakresie.
Jak należy rozumieć przepis mówiący o tym, że wysokość trzynastki powinna zostać naliczona proporcjonalnie do liczby miesięcy pozostawania pracownika w zatrudnieniu (jeśli pracownik będzie zatrudniony w 2011 roku przez 8 miesięcy)? Czy 8,5 proc. sumy wynagrodzenia podlega proporcji? Czy trzynastkę można wypłacić w dniu rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem, czy trzeba czekać do I kwartału następnego roku?
Pracownik jednostki na czas kadencji sprawowania mandatu uzyskał urlop bezpłatny. Na jakie stanowisko powinniśmy przywrócić tego pracownika? Czy pracownik, którego mandat wygasł 29 sierpnia, a do pracy zgłosił się dopiero 7 września – ma prawo powrotu?
Prawidłowa organizacja pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Poza właściwym stosowaniem przepisów kształtujących stosunek pracy, niezwykle istotne jest zgromadzenie odpowiednich dokumentów na etapie ubiegania się osoby o zatrudnienie. Dotyczy to również kandydatów na pracowników samorządowych, którzy muszą spełniać szczególne wymagania kwalifikacyjne.
Jak pokazuje praktyka, pracownicy samorządowi, którzy jednocześnie prowadzą działalność gospodarczą, często nie wiedzą, że obejmując urzędnicze stanowisko, podlegają rygorom ograniczającym swobodę wykonywania dodatkowych zajęć.