REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Andrzej Łukaszewicz

Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych



Andrzej Łukaszewicz jest od 1998 r. związany z rynkiem zamówień publicznych. Karierę zawodową rozpoczął na stanowisku specjalisty ds. zamówień publicznych. Aktualnie przeprowadza postępowania od strony wykonawcy, działając na rzecz kilkunastu firm oraz od strony zamawiającego. Szkoleniowiec z zakresu zamówień publicznych.

Wykładowca studiów podyplomowych z zakresu zamówień publicznych na WSB Poznań, Politechnice Poznańskiej oraz Uniwersytecie Ekonomicznym . Od 2001 r. Konsultant Polskiego Związku Rzeczoznawców Publicznych.

Jako publicysta stale współpracuje z Wolters Kluwer Polska- „Zamówienia Publiczne Lex” oraz Wiedzą i Praktyką- „Zamówienia publiczne od A do Z”, „Zamówienia publiczne w Orzecznictwie”, „Zamówienia publiczne w pytaniach i odpowiedziach”.

www.zprzetargi.pl

 

Zamówienie z wolnej ręki. Kiedy przedsiębiorca może przeprowadzić zamówienie w trybie z wolnej ręki? Ekspert wyjaśnia jakie przesłanki muszą zostać spełnione, aby udzielić zamówienia z wolnej ręki.
Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe. Dowiedz się, czy wykonawca w przetargu publicznym może zastrzec wartości umów (ceny usług) z podmiotami prywatnymi, które to usługi przedstawia jako doświadczenie zawodowe.

REKLAMA

Przedmiot zamówienia w sprawie robót budowlanych jest opisywany z wykorzystaniem złożonej dokumentacji. Ekspert wyjaśnia w jakie są wymogi opisu przedmiotu zamówienia na roboty budowlane.
Źle uzupełnione dokumenty w przetargach publicznych mogą znacznie przedłużyć postępowanie, a w skrajnych przypadkach nawet je unieważnić. Dlatego też istnieje możliwość wezwania do uzupełnienia oferty przetargu. Jakie ma prawa zamawiający, a jakie wykonawca?

REKLAMA

Czy zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia dokumentu poświadczającego posiadanie przez osobę fizyczną, która będzie uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, uprawnień budowlanych czy zaświadczenia z izby inżynierów budownictwa? Ekspert odpowiada.
Kodeks cywilny, który ma zastosowanie również do umów o zamówienia publiczne (art.139 Pzp), przewiduje instytucję przelewu wierzytelności (np. zapłaty wynagrodzenia). Czy można ją zastosować w przypadku zamówień publicznych?
W zależności od wartości zamówienia zamawiający żąda lub może żądać zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną. Ekspert wyjaśnia na jakiej podstawie.
Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Komisji Europejskiej zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia pracowników z zakładem ubezpieczeń przez pracodawcę zobowiązanego do stosowania ustawy Pzp jest udzieleniem zamówienia publicznego mimo tego, że składki są opłacane z wynagrodzeń pracowników. Wynika to bezpośrednio z obowiązku stosowania dyrektyw unijnych przy zawieraniu umów grupowego ubezpieczenia pracowników.
Zapytanie o cenę jest jednym z nieprzetargowych trybów udzielania zamówień publicznych. W jaki sposób można w jego ramach uzyskać informację dotyczącą wyników postępowania? Przeczytaj poradę eksperta.
Udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki uzależnione jest od zaistnienia okoliczności ściśle określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych. Jakie wymogi stawia ustawodawca?
Zamawiający żądał złożenia informacji z banku o posiadanych środkach finansowych lub zdolności kredytowej na kwotę min. 900.000 PLN. Natomiast wykonawca przedłożył informację z banku, że stan środków zamyka się w kwocie sześciocyfrowej. Czy zamawiający ma wezwać o uzupełnienie powyższego dokumentu, czy o jego wyjaśnienie?
Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.
Cena, a może koszty eksploatacji, długość gwarancji lub termin wykonania? Jakie kryteria oceny stosowane są w przypadku zamówień publicznych? Przeczytaj.
Komisja przetargowa jest jedynie zespołem pomocniczym kierownika zamawiającego, powołanym do oceny spełnienia przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz do badania i oceny ofert. Po ostatniej nowelizacji Pzp nie zawiera zapisu, iż komisja przetargowa jest powołana do przygotowania i przeprowadzenia postępowania.
W systemie zamówień publicznych funkcjonują dwa bardzo często niewłaściwie stosowane przez zamawiających jak i wykonawców pojęcia - cena i szacunkowa wartość. Oba pojawiają się w formularzu ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.
Ustawodawca w art. 85 Pzp przyznaje wykonawcy uprawnienia do samodzielnego przedłużenia terminu związania ofertą jak i zamawiającemu, który może wystąpić z takim wnioskiem do wykonawcy. Upływ terminu związania ofertą jest w praktyce bardzo częstą przyczyną unieważnienia postępowań.
W przypadku pojawienia się dodatkowych okoliczności po czasie kiedy został przygotowany kosztorys a nie wszczęto jeszcze postępowania kosztorys inwestorski powinien zostać powtórnie przeszacowany. Konieczne jest uzupełnienie go o poszczególne ilości, które omyłkowo nie zostały zapisane w obmiarze. Jego treść powinna być zgodna z projektem budowlanym.
Zgodnie z dyspozycją art.26 ust.3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz.) zamawiający zobowiązany jest do wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentacji przetargowej. Przepis ten jednak nie może byś stosowany w pojęciu ogólnym i nie dotyczy wszystkich przypadków uzupełnienia dokumentacji w postępowaniu.
Oferty składane przez dwa lub więcej podmioty występujących wspólnie w tym spółki cywilne winny spełniać wymagania odnoszące się do dokumentów składanych na potwierdzenie wymagań zawartych w art.24 Pzp: wykonawcy występujący wspólnie jak również wspólnicy spółki cywilnej ustanawiają Pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo do reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy.
Wykonawca może w swojej ofercie zastrzec informacje, które stanowią tajemnicę jego przedsiębiorstwa. Informacji tej, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy Pzp, zamawiający nie może ujawnić.

REKLAMA