Kategorie
Comarch

Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych

Comarch został założony w 1993 roku w Krakowie, w Polsce.

Prowadzi projekty dla czołowych marek z polski i świata w najważniejszych sektorach gospodarki m.in.: telekomunikacji, finansach, bankowości i ubezpieczeniach, handlu i usług, infrastruktury IT, administracji publicznej, przemyśle, ochronie zdrowia oraz w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.

Z usług Comarch skorzystało kilkadziesiąt tysięcy światowych marek w 40 krajach na 5 kontynentach m.in.: Heathrow Airport, BP, Carrefour, Heineken, Good Year, Pepsi, Vodafone, T-Mobile, Telefónica, E-Plus, KPN czy MTS, BNP Paribas Fortis, Alior Bank SA (Carlo Tassara Group), Allianz, Aviva, AXA, Banque Populaire des Alpes,BRE Bank,BZ WBK (Grupa Santander), CitiFinancial (Citigroup), Delta Lloyd Life, Deutsche Bank PBC, ING Insurance.

Produkty Comarch zostały ujęte w raportach analityków firmy Gartner, IDC, Forrester i Frost & Sullivan.

Corocznie Comarch inwestuje 12 proc. przychodów własnych w projekty innowacyjne. W 2014 r. była to kwota 111 mln zł.

Spółka notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od 1999 roku.

W 2014 r. Comarch wygenerował 1 mld zł przychodu.

Obecnie zatrudnia ponad 5030 ekspertów, w 71 biurach w 24 krajach od Malezji przez Europę aż po Chile. Od 2005 roku jest obecny również w regionie Beneluks.

www.comarch.pl

Długo zapowiadane zmiany w formacie rocznych sprawozdań finansowych stały się faktem i pierwsze spółki notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych złożyły raporty według standardów Jednolitego Europejskiego Formatu Elektronicznego, czyli ESEF (ang. European Single Electronic Format). Jeszcze pod koniec 2020 roku regulatorzy unijni doszli do wniosku, że zasadne byłoby przesunięcie rozpoczęcia obowiązywania tego wymogu, ale dopiero teraz ta decyzja uprawomocniła się. Zgodnie z nową ustawą obowiązek raportowania według ESEF zacznie obowiązywać za sprawozdania rozpoczynające się od 1 styczna 2021 roku, jednocześnie pozostawiona została możliwość dobrowolnego raportowania w ESEF za okres wcześniejszy.
e-wizyty w ZUS. 16 lutego 2021 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych uruchomił e-wizyty dla osób niesłyszących i niedosłyszących. Specjaliści ZUS mogą już obsługiwać klientów on-line w języku migowym PJM.
Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych obliguje przedsiębiorców do utworzenia w firmach procedur do obsługi wewnętrznego programu oszczędnościowego (pracowniczego planu kapitałowego – PPK) dla osób zatrudnionych. Firmy, które zatrudniają ponad 250 pracowników muszą wdrożyć PPK od 1 lipca 2019. Comarch podpowiada jak prawidłowo i terminowo uruchomić PPK.
Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywać ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Ustawa ta wprowadza m.in. możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników wyłącznie w formie elektronicznej (tzw. e-teczki, e-akta).
Wprowadzenie dodatkowego dnia wolnego w trakcie roku kalendarzowego a często w trakcie okresu rozliczeniowego (tak jak to było w związku z ustanowieniem 12 listopada 2018 r. świętem narodowym), oznacza dla firm konieczność wdrożenia zmian w organizacji pracy. Przedsiębiorcy muszą obliczyć na nowo wymiar czasu pracy, wynagrodzenie za pracę w nocy oraz współczynnik do obliczenia ekwiwalentu za urlop.
Od 1 października 2018 roku przedsiębiorcy są zobowiązani do sporządzania rocznego sprawozdania finansowego w formie elektronicznej i popisywania go kwalifikowanym podpisem lub zaufanym profilem ePUAP. Oznacza to, że firmy będą musiały przygotować już tegoroczne raporty według nowych schematów. Obowiązek ten nie obejmie firm, które sporządzają sprawozdania wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej oraz spółek, których dzień bilansowy wypadał na 30 września 2018 albo wcześniej.
Ustawodawcy zadbali, aby wprowadzenie split payment przyniosło przedsiębiorcom pewne korzyści. Jedną z najistotniejszych jest fakt, że zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności powoduje wyłączenie tak zwanej solidarnej odpowiedzialności.
Generalne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – w skrócie RODO – wchodzi w życie już 25 maja 2018 roku. Oznacza to szereg obligatoryjnych zmian, które będą dotyczyć wszystkich przedsiębiorców – od wielkich korporacji po najmniejsze rodzinne firmy. To już najwyższy czas, by przygotować się na nowe regulacje.
Mikroprzedsiębiorcy mają jeszcze tylko trzy miesiące, aby zapoznać się z procedurą wysyłki rejestrów sprzedaży i zakupu VAT w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Od 1 stycznia 2018 roku będą musieli co miesiąc, obowiązkowo przesyłać do urzędu skarbowego pliki JPK_VAT.
Od 22 lipca 2017 r. obowiązuje znowelizowana ustawa o kredycie hipotecznym wprowadzająca do prawa polskiego unijną dyrektywę MCD, której zadaniem jest zwiększenie przejrzystości ofert kredytowych. Zmiany jakie za sobą niesie w dużym stopniu wiążą się z systemami kredytowymi obsługującymi produkty hipoteczne: jedne i drugie muszą nadążać za paragrafami.
Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe w sprawie plików JPK_VAT. Do 7 sierpnia 2017 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać propozycje zmian technicznych i merytorycznych w schemie JPK_VAT, jakie ich zdaniem resort powinien wprowadzić.
Ministerstwo Finansów konsekwentnie uszczelnia „odpływ” podatku VAT z budżetu państwa i nakłada surowe kary na nieuczciwych przedsiębiorców, którzy dopuszczają się wykroczeń finansowych. Problem w tym, że każda firma może nieświadomie paść ofiarą nielegalnych praktyk swoich kontrahentów. Jak w takim razie zabezpieczyć się przed uczestnictwem w oszustwie podatkowym?
Pojawią się kolejne zmiany w przepisach, które mają na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Rząd planuje uruchomienie mechanizmu podzielonej płatności, tzw. split payment. Projekt ustawy w tej sprawie zakłada, że od 1 stycznia 2018 r. każdy podatnik VAT będzie musiał posiadać rachunek VAT, na który będzie odprowadzana wartość zapłaconego podatku.
Zgodnie z nowelizacją przepisów Ustawy o VAT, które weszły z początkiem tego roku, przedsiębiorcy którzy zobowiązani są do składania informacji podsumowujących VAT-27 oraz VAT-UE muszą je składać wyłącznie drogą elektroniczną. Ta grupa przedsiębiorców również deklaracje VAT-7 musi składać w postaci elektronicznej. Wcześniej ustawodawca dopuszczał możliwość skorzystania z poczty tradycyjnej, środków komunikacji elektronicznej lub też osobistego złożenia dokumentów w urzędzie. Obowiązek składania deklaracji VAT-7 w formie elektronicznej obejmie wszystkich podatników od 1 stycznia 2018.
Jeszcze tylko kilka dni mają małe i średnie przedsiębiorstwa, aby przygotować i przesłać do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT. Termin przekazania plików upływa w tym miesiącu 27 lutego 2017 roku. Raport musi zawierać faktury sprzedaży i zakupu wykazane w deklaracji VAT za styczeń tego roku.
1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy zmieniające sposób i termin składania informacji podsumowujących dotyczących transakcji wewnątrzwspólnotowych, ich korekty oraz informacji podsumowujących dotyczących obrotu krajowego. Zawężony został sposób składania takich pism, jak i okres rozliczeniowy oświadczeń.
W dniu 1 stycznia 2017 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o VAT regulujące mechanizm odwrotnego obciążenia. Rozszerzony został katalog czynności objętych reverse charge o usługi budowlane, procesory, srebro, złoto, platynę oraz wyroby z metali szlachetnych.
Od stycznia 2017 roku mali i średni przedsiębiorcy zostaną objęci obowiązkiem raportowania transakcji zakupu i sprzedaży VAT w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego. To oznacza, że do 25 dnia każdego miesiąca firmy będą musiały przesyłać do urzędu skarbowego elektroniczny dokument, opracowany zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów. Do wygenerowania JPK niezbędny jest system informatyczny, który jest zgodny z nowymi przepisami.
Już od pięciu miesięcy duże przedsiębiorstwa co miesiąc, obligatoryjnie, przekazują do urzędów skarbowych Jednolity Plik Kontrolny zawierający ewidencję sprzedaży i zakupu VAT (JPK_VAT). Ten elektroniczny dokument generują przy użyciu systemów IT i odpowiednio przygotowane przesyłają na bramkę Ministerstwa Finansów. Wraz z wprowadzeniem w połowie roku Jednolitego Pliku Kontrolnego, resort finansów zapowiadał, że zmiany w strukturach JPK będą aktualizowane na bieżąco. Pierwsze z nich zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017. Na co przedsiębiorcy muszą być przygotowani?
Od 2017 roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania informacji z prowadzonej ewidencji VAT w formie elektronicznej - poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Comarch, producent i dostawca systemów ERP, przeprowadził wśród przedsiębiorców ankietę na temat JPK. Ankiecie patronuje portal INFOR.PL.