REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jerzy Piskorski

Radca prawny

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (1993 r.), w ramach indywidualnej działalności gospodarczej zajmował się przygotowaniem inwestycji deweloperskich międzynarodowych koncernów handlowych, w tym szerokim spektrum czynności prawnych dot. nieruchomości. Od 2003 r. prowadzi Kancelarię Radcy Prawnego, w ramach której kontynuuje działalność w zakresie obsługi inwestycji deweloperskich oraz zajmuje się obsługą podmiotów gospodarczych, w tym tworzeniem nowych, przekształcaniem, podziałami i przejęciami oraz obsługą osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Świadczy usługi głównie na rzecz przedsiębiorców z Lublina i województwa lubelskiego oraz Warszawy i okolic.

Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych - dalej PPK wchodzi w życie od 1.01.2019 r., a już od 1.07.2019 r. największe firmy, zatrudniające co najmniej 250 osób, będą objęte obowiązkiem otworzenia PPK. Następnie co pół roku obowiązkiem tym będą obejmowane także mniejsze podmioty. Docelowo wszystkie przedsiębiorstwa będą musiały założyć i prowadzić PPK, chyba że obejmie je ustawowe zwolnienie z tego wymogu. W związku z objęciem podmiotów zatrudniających wymogiem założenia i prowadzenia PPK nałożone zostaną na nie nowe, nieznane wcześniej obowiązki, w szczególności w zakresie zawierania umów: o zarządzanie PPK i o prowadzenie PPK, obliczania i dokonywania należnych wpłat do PPK, jak również obowiązki informacyjne i obowiązki związane z samą obsługą administracyjną programu.
Prawo dostępu do informacji publicznej gwarantowane jest przez Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (art. 61), natomiast tryby udzielania informacji, o których mowa w art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP zostały określone w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Należy podkreślić, iż dostęp do informacji publicznej stanowi jeden z najistotniejszych aspektów funkcjonowania demokratycznego państwa prawnego. Wskazuje się, że celem prawa do informacji jest zapewnienie jawności życia publicznego, przejrzystości działań organów państwa i innych instytucji wykonujących zadania publiczne, a w konsekwencji zapewnienie możliwości wpływania obywateli na postępowanie władz publicznych w zakresie, w jakim pozwala na to system demokratycznego państwa prawnego. Jednakże zarówno definicja informacji publicznej, jak i pozostałe przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej niezmiennie budzą wątpliwości podmiotów zobowiązanych do jej udzielania. To z kolei powoduje, że kierowane do tych podmiotów wnioski często są nieuwzględniane. Poniżej przedstawiona została problematyka związana z udostępnianiem informacji publicznej na wniosek.

REKLAMA

Rozpoczęcie stosowania 25 maja 2018 r. przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, powszechnie zwanego RODO, przyprawił pracodawców o niemały zawrót głowy. To wszystko za sprawą nałożenia na przedsiębiorców restrykcyjnych obowiązków dotyczących przestrzegania zasad ochrony danych osobowych, w tym także w stosunku do swoich pracowników.
Kilka słów o tym jakie wyzwania stawia postępująca rzeczywistość cyfrowa, czyli i podatku od kryptowalut.

REKLAMA

Ustawa z dnia 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz.U. z 2018 r., poz. 357) z dniem 1 stycznia 2019 r. wprowadza zmiany m.in. w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2018 r., poz. 108) dotyczące zasad wypłaty wynagrodzenia pracownikom.
Trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o jawności życia publicznego, która ma określać w szczególności środki przeciwdziałania praktykom korupcyjnym. Jakie nowe obowiązki będą spoczywać na przedsiębiorcach?
Od 1 lipca 2018 r. lekarze nie będą wystawiać zaświadczeń lekarskich potocznie nazywanych L4 w formie papierowej. Wszystko za sprawą art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (…), który przewiduje możliwość korzystania przez lekarzy z tradycyjnej papierowej formy wystawiania zaświadczeń lekarskich (tzw. zwolnień lekarskich) jedynie do końca czerwca 2018 r., zaś następnie zastąpi ją forma elektroniczna (e-ZLA).
Przedsiębiorcy zatrudniający wykwalifikowanych ekspertów i specjalistów mogą na krótko odetchnąć z ulgą. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach społecznych znosząca górny limit składek na ubezpieczenia emerytalne, pierwotnie mająca obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r. została przesunięta w czasie. Poprawka zarekomendowana 4 grudnia 2017 r. przez senacką komisję rodziny, polityki senioralnej i społecznej zakłada wprowadzenie proponowanych zmian dopiero w styczniu 2019 roku.
Przepisy prawa handlowego wprowadziły do polskiego porządku prawnego zasadę kadencyjności organów zarządzających i nadzorujących w spółkach kapitałowych. Uzasadnieniem takiego rozwiązania jest ochrona interesu wspólników, którzy poprzez możliwość poddania cyklicznej kontroli członków zarządu i ewentualnej wymiany składu tego organu, realnie wpływają na jakość zarządzania spółką.
W dniu 25 czerwca 2017 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2017 r., poz. 1015), która dokonała nowelizacji ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Celem nowelizacji było w szczególności wprowadzenie zasad dotyczących rozmieszczenia aptek ogólnodostępnych oraz ograniczeń prowadzenia działalności farmaceutycznej.
Z dniem 1 stycznia 2018 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2017 r., poz. 1201), która przewiduje przede wszystkim utworzenie Rejestru Należności Publicznoprawnych. Rejestr prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) i obejmie informacje dotyczące podmiotów posiadających zadłużenie publicznoprawne przekraczające wraz z odsetkami kwotę 5 tys. złotych.

REKLAMA