REKLAMA
Monitor Polski - rok 2023 poz. 45
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 22 grudnia 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie tutoringu edukacyjnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie tutoringu edukacyjnego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
|   
  |  
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
 z dnia 22 grudnia 2022 r. (M.P. z 2023 r. poz. 45)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE TUTORINGU EDUKACYJNEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
|   Prowadzenie tutoringu edukacyjnego  |  
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
|   Certyfikat  |  
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
|   Bezterminowo  |  
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
|   6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji  |  
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
|   Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Prowadzenie tutoringu edukacyjnego", jako tutor, samodzielnie (w rozumieniu gotowości do podjęcia odpowiedzialności, zaplanowania prac, podejmowania decyzji) organizuje proces tutoringu, nawiązuje relacje z tutorantem i towarzyszy tutorantowi w procesie tutoringu. Prowadzi regularne spotkania z tutorantami (tutoriale). W swoich działaniach wykorzystuje wiedzę z zakresu teorii rozwoju i uczenia się oraz korzysta z elementów wiedzy z psychologii i pedagogiki. Planuje działania z tutorantami, opierając się na rozpoznaniu potrzeb i potencjału, w tym talentów i mocnych stron tutoranta. Jest przygotowana do współpracy z innymi specjalistami. W pracy z tutorantem wykorzystuje podejście i narzędzia umożliwiające realizację ustalonych celów i wzmacnianie motywacji tutoranta. Wzmacnia podmiotowość i autonomię tutoranta przez stwarzanie warunków otwartości i zachęcanie do aktywności. Dba o jakość procesu tutoringu i ewaluację własnej pracy.  |  
|   Zestaw 1. Podstawy tutoringu  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Charakteryzuje tutoring  |    - wyjaśnia pojęcia charakterystyczne dla tutoringu np. tutorial, tutor, tutorant, personalizacja, indywidualizacja oraz wyjaśnia założenia i cele tutoringu, - omawia genezę i tradycję tutoringu, - omawia rolę tutora w tutoringu, - omawia rodzaje tutoringu edukacyjnego (np. tutoring rozwojowy, wychowawczy, naukowy, zawodowy) i sposoby organizacji tutoringu w podmiotach prowadzących działalność edukacyjną, w tym w szkołach i placówkach działających w systemie oświaty, - omawia teorie wspomagania rozwoju i uczenia się (np. koncepcje psychologii rozwojowej Lwa Wygotskiego, H. Rudolpha Schaffera, Jeana Piageta i Lawrence'a Kohlberga, nauczania rozwijającego Jerome'a S. Brunera, koncepcję pedagogicznego rusztowania Davida Wooda, Jerome'a S. Brunera i Gail Ross).  |  
|   Charakteryzuje proces tutoringu  |    - wymienia i opisuje założenia oraz cele etapów w procesie tutoringu: poznanie tutoranta, wyznaczanie celów, planowanie, towarzyszenie, ewaluacja, podsumowanie etapów pracy tutorskiej i zakończenie procesu tutoringu, - wyjaśnia różnice między "momentem tutorskim" a procesem tutoringu.  |  
|   Charakteryzuje znaczenie relacji tutorskiej  |    - wyjaśnia znaczenie długofalowej relacji tutorskiej, - wyjaśnia prorozwojowe cele relacji tutorskiej.  |  
|   Charakteryzuje zasady etyki zawodowej tutora  |    - omawia uwarunkowania etyczne pracy tutora opartej na takich wartościach, jak: otwartość, wolność, powinność, odpowiedzialność, zaufanie, uczciwość, szacunek i sprawiedliwość, - omawia znaczenie zasad etycznych w pracy z innymi osobami (np. w uzgadnianiu kontraktu tutorskiego, w kontaktach z rodzicami tutoranta i specjalistami).  |  
|   Stosuje zasady etyki zawodowej w pracy tutorskiej  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia ograniczenia roli tutora i wskazuje sytuacje, w których tutorantowi można doradzić formy wsparcia inne niż tutoring (np. pomoc psychologiczno-pedagogiczną), - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia, jak można wspierać tutoranta w rozstrzyganiu dylematów etycznych, - dokumentuje swoją współpracę z innymi tutorami, w tym udzielanie wsparcia innym tutorom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji, - omawia sposoby krytycznej refleksji nad swoją uważnością i swoim zaangażowaniem w relacjach z tutorantami.  |  
|   Zestaw 2. Budowanie relacji z tutorantem  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Koncentruje się na poznaniu tutoranta  |    - omawia rolę nawiązania relacji i wzajemnego poznania się w procesie tutoringu, - wskazuje przykładowe ćwiczenia lub pytania służące wzajemnemu poznaniu się tutora i tutoranta.  |  
|   Zapewnia poczucie bezpieczeństwa w trakcie spotkania tutorskiego  |    - omawia rolę poczucia bezpieczeństwa w nawiązywaniu relacji tutorskiej, - opisuje czynniki, które wpływają na poczucie bezpieczeństwa tutoranta, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia techniki, które można zastosować w celu zbudowania poczucia bezpieczeństwa tutoranta.  |  
|   Wyjaśnia tutorantowi, czym jest tutoring, i zawiera z nim kontrakt tutorski  |    - opisuje językiem przystępnym dla tutoranta, na czym polega tutoring i jakie są jego cele, - opisuje zasady organizacji tutoriali, - omawia zasady uzgadniania kontraktu tutorskiego, - omawia kluczowe elementy kontraktu tutorskiego, takie jak: zasady współpracy tutorskiej, formy kontaktu tutorskiego, daty i miejsca spotkań (tutoriali), plan realizacji celów w trakcie cyklu pracy i warunki zakończenia procesu tutoringu.  |  
|   Zestaw 3. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz potencjału rozwojowego tutoranta  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Zna narzędzia i metody rozpoznawania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz potencjału rozwojowego tutoranta  |    - wyjaśnia pojęcia: talent, mocne strony, potrzeby i deficyty, używając do tego wybranych przez siebie koncepcji psychologicznych lub pedagogicznych, - omawia wybrane przez siebie trzy sposoby (narzędzia i metody) rozpoznawania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz potencjału rozwojowego tutoranta oraz wzmacniania jego świadomości w zakresie posiadanych talentów i mocnych stron, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia wykorzystanie talentów i mocnych stron tutoranta w procesie tutoringu.  |  
|   Analizuje dokumenty w pracy tutorskiej  |    - wymienia dokumenty, z których można pozyskiwać informacje o tutorancie, i wskazuje kryteria doboru takich dokumentów, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, podaje przykłady informacji pozyskanych z dokumentów i ocenia ich przydatność w pracy tutorskiej.  |  
|   Prowadzi rozmowy tutorskie w celu rozpoznania potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz potencjału rozwojowego tutoranta  |    - omawia zasady prowadzenia rozmów tutorskich, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia przykłady rozmów tutorskich, za pomocą których rozpoznano potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz potencjał rozwojowy tutoranta, - wyjaśnia, jak można wykorzystać rozmowę tutorską do wspólnego z tutorantem rozpoznania jego potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz potencjału rozwojowego.  |  
|   Pozyskuje informacje o otoczeniu i sytuacji społecznej tutoranta  |    - wymienia przykładowe źródła, z których można pozyskiwać informacje o tutorancie, w tym o jego sytuacji społecznej, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia, jak można, za zgodą tutoranta, pozyskiwać i wykorzystywać źródła informacji o tutorancie (np. informacje pochodzące od nauczycieli, rodziców lub innych osób dorosłych i rówieśników, a także informacje z obserwacji aktywności tutoranta i jego zachowań w różnych sytuacjach).  |  
|   Uwzględnia zróżnicowane potrzeby edukacyjne i rozwojowe tutoranta w pracy tutorskiej  |    - wymienia rodzaje potrzeb edukacyjnych i rozwojowych w tym specjalnych, tutoranta, określone w przepisach prawa oświatowego, - podaje przykłady włączania tutoringu do pracy edukacyjnej z tutorantem, w tym z tutorantem o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.  |  
|   Zestaw 4. Planowanie pracy tutorskiej zorientowanej na cele  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Rozróżnia rodzaje celów i wykorzystuje je w pracy tutorskiej  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia rodzaje celów wyróżnionych ze względu na: perspektywę czasową (np. krótkoterminowe, średnioterminowe, długoterminowe), perspektywę realizatora (np. cele tutora, cele tutoranta, cele instytucji) i obszary aktywności tutoranta, - wymienia działania, które wspierają tutoranta w wyznaczaniu celów, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, podaje przykłady uzgodnionych celów oraz uzasadnienia ich wyboru dla rozwoju tutoranta.  |  
|   Ustala cele z tutorantem  |    - omawia wybrane metody ustalania celów (np. SMART, planowanie z przyszłości, mapa marzeń, koło życia), - na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia opisuje proces ustalania wspólnie z tutorantem celów do realizacji.  |  
|   Planuje z tutorantem cykl pracy zorientowanej na cele  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia, w jaki sposób wspólnie z tutorantem planował etapy i sposoby dochodzenia do wybranego celu, - posługując się przykładami z własnej praktyki tutorskiej, omawia kryteria pozwalające rozpoznać wspólnie z tutorantem, że cele zostaną osiągnięte.  |  
|   Zestaw 5. Motywowanie tutoranta do realizacji wspólnie uzgodnionych celów  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Charakteryzuje teorie motywacji  |    - wymienia podstawowe motywy społeczne, takie jak: przynależność społeczna, sprawczość, poznanie i samoocena, - omawia różnice między motywacją wewnętrzną i zewnętrzną, - omawia teorie motywacji (np. Richarda M. Ryana i Edwarda L. Deci, Carol Dweck, Bernarda Wienera).  |  
|   Wspiera tutoranta w realizacji celu  |    - omawia sposoby wykorzystania wybranej teorii motywacji do realizacji ustalonego z tutorantem celu, - podaje przykłady pytań stosowanych w tutoringu oraz omawia ich rolę w motywowaniu tutoranta, - omawia zasady i sposoby prowadzenia motywującej rozmowy (np. z wykorzystaniem dialogu motywującego, pytań coachingowych, podejścia skoncentrowanego na rozwiązaniach), - omawia zasady i techniki udzielania informacji zwrotnej (np. opinia rozwojowa, ocena oparta na obserwacjach własnych, technika "kanapki").  |  
|   Wzmacnia motywację tutoranta znajdującego się w sytuacji trudnej  |    - wymienia i omawia trudne sytuacje, jakie mogą pojawiać się w trakcie pracy tutorskiej (np. opór przed zmianą, utknięcie w martwym punkcie, regres rozwojowy, przekonania kompensacyjne), - omawia znaczenie oporu w trakcie realizacji celów oraz podaje przykłady z własnej praktyki tutorskiej dotyczące pozytywnego i negatywnego znaczenia oporu, - omawia niewłaściwe zachowania związane z motywowaniem tutoranta (np. manipulacja, przejmowanie odpowiedzialności za działania tutoranta lub wyręczanie tutoranta), - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, proponuje strategie postępowania w trudnych sytuacjach.  |  
|   Zestaw 6. Towarzyszenie tutorantowi w procesie tutoringu  |  ||
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  |
|   Analizuje tutoriale z perspektywy procesów komunikacyjnych  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, omawia i uzasadnia znaczenie aktywnego słuchania, zadawania pytań otwartych, parafrazowania, klaryfikowania, udzielania informacji zwrotnej oraz innych aspektów procesu komunikacji istotnych dla budowania relacji, - opisuje rolę komunikatu "JA" w komunikacji tutorskiej i podaje przykładowe modele wykorzystujące komunikat "JA" (np. porozumienie bez przemocy) wraz z przykładami ich zastosowania w praktyce tutorskiej, - omawia znaczenie budowania relacji asertywnych i poszanowania wzajemnych granic i podaje ich przykłady.  |  |
|   Stosuje w praktyce tutorskiej metody wzmacniające autonomię i samoświadomość tutoranta  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, podaje przykłady elementów pracy na anegdotach i przypowieściach, metaforach, eseju, mapach myśli, portfolio, - omawia przykłady wykorzystania informacji pozyskanych od tutoranta do wzmacniania autonomii i planowania rozwoju tutoranta.  |    
  |  
|   Zestaw 7. Wykorzystywanie eseju tutorskiego i innych metod problemowych  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Omawia metody problemowe możliwe do wykorzystania w tutoringu  |    - omawia możliwości wykorzystania eseju tutorskiego, w tym w tutoringu naukowym i rozwojowym, oraz opisuje sytuacje, w których można wykorzystać tę metodę, - omawia cechy charakterystyczne i rolę eseju tutorskiego w pracy tutorskiej, - omawia inne metody problemowe (np. studium przypadku, dyskusja) i korzyści płynące z ich stosowania.  |  
|   Wykorzystuje esej tutorski i inne metody problemowe  |    - opisuje rolę tutora podczas omawiania eseju tutorskiego, - omawia zasady tworzenia pytań problemowych do eseju tutorskiego lub innych metod problemowych takich jak np. studium przypadku, - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, podaje przykładowe pytania problemowe do eseju tutorskiego spełniające kryteria angażujących pytań problemowych, - wymienia przykładowe pytania problemowe, które tutor może zadać przy omawianiu eseju tutorskiego, oraz uzasadnia ich funkcję (np. pytania sokratejskie, pytania uczące krytycznego myślenia).  |  
|   Zestaw 8. Podsumowywanie i zakończenie procesu tutoringu  |  |
|   Poszczególne efekty uczenia się  |    Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia  |  
|   Przygotowuje tutorial podsumowujący proces tutoringu  |    - omawia znaczenie tutorialu podsumowującego, - prezentuje przykładowe scenariusze tutoriali podsumowujących, uwzględnia informacje o tym, co udało się osiągnąć w procesie tutoringu, o mocnych stronach tutoranta, o obszarach wymagających dalszej pracy oraz o rekomendacjach na przyszłość.  |  
|   Wyjaśnia konsekwencje zakończenia procesu tutoringu  |    - na wybranych przykładach, w tym z własnej praktyki tutorskiej, omawia, jak może się zmienić relacja z tutorantem po zakończeniu procesu tutoringu, - omawia konsekwencje zakończenia, w tym przedwczesnego, procesu tutoringu.  |  
|   Przeprowadza ewaluację procesu tutoringu  |    - odwołując się do własnej praktyki tutorskiej, prezentuje przykłady ewaluacji, w tym zastosowane kryteria i cel ewaluacji, - podaje przykłady wniosków z ewaluacji i sposobów ich wykorzystania.  |  
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
|   1. Metody walidacji Efekty uczenia się są weryfikowane za pomocą następujących metod: - analizy dowodów i deklaracji, - obserwacji w warunkach symulowanych (odgrywanie scenki), - rozmowy z komisją walidacyjną. 2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji walidacyjnej posiada: - co najmniej tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny, - udokumentowane co najmniej 6-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzenia tutoringu i co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu lub konsultowaniu tutorów. Członkowie komisji walidacyjnej posiadają: - co najmniej tytuł zawodowy magistra, magistra inżyniera lub równorzędny, - udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzenia tutoringu lub co najmniej 3-letnie doświadczenie w szkoleniu lub konsultowaniu tutorów. 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Brak specyficznych wymagań. 4. Etap identyfikowania i dokumentowania Przed przystąpieniem do etapu weryfikacji osoba ubiegająca się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej: - odbywa samodzielną lub wspomaganą praktykę tutorską z co najmniej 2 tutorantami przez okres co najmniej 4 miesięcy w liczbie co najmniej 8 tutoriali z każdym z tutorantów, - przygotowuje portfolio potwierdzające doświadczenie w pracy tutorskiej. Portfolio zawiera następujące elementy: - opis własnej praktyki tutorskiej z co najmniej 2 tutorantami prowadzonej przez okres co najmniej 4 miesięcy w liczbie co najmniej 8 tutoriali z każdym z tutorantów, w tym opis sytuacji tutorantów, pracy z tutorantami, podjętych działań, sukcesów i krytycznych momentów w relacji tutorskiej oraz kluczowych momentów pracy z tutorantami, - opis działań podjętych przez tutora dla rozwoju własnego warsztatu tutorskiego, - opis współpracy z innymi specjalistami (np. nauczycielami, innymi tutorami).  |  
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
|   - posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 oraz z 2022 r. poz. 1769), - przedstawienie portfolio, o którym mowa w pkt 6.  |  
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
|   Nie rzadziej niż raz na 10 lat  |  
- Data ogłoszenia: 2023-01-09
 - Data wejścia w życie: 2023-01-09
 - Data obowiązywania: 2023-01-09
 
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA
