REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 374
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI1)
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji
z dnia 16 kwietnia 2025 r. (M.P. poz. 374)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ANIMOWANIE GRUPY ZABAWOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Animowanie grupy zabawowej" jest przygotowana do prowadzenia grupy zabawowej, tj. cyklicznych spotkań z grupą dzieci w wieku od urodzenia do 3 roku życia i ich opiekunów. Planuje cykl spotkań z grupą zabawową oraz przygotowuje ich scenariusze. Podczas organizacji zabaw z dziećmi posługuje się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki małego dziecka, uwzględniając potrzeby i możliwości każdego dziecka. Angażuje opiekunów dzieci do współtworzenia spotkań. Ocenia przebieg spotkania i planuje rozwój grupy zabawowej z uwzględnieniem lokalnego kontekstu społecznego (potrzeb i zasobów lokalnej społeczności). |
Zestaw 1. Charakteryzowanie zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki dziecka w wieku od urodzenia do 3 roku życia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia dotyczące rozwoju dziecka | - omawia kształtowanie się przywiązania i autonomii w okresie wczesnego dzieciństwa, - omawia rozwój emocjonalny małego dziecka, - omawia rozwój ruchowy małego dziecka, - omawia poszerzanie pola zainteresowania otoczeniem, - omawia rozwój komunikacji dziecka ze światem. |
Omawia zagadnienia dotyczące opieki nad dzieckiem i jego wychowania | - omawia cele opieki i wychowania oraz uczenia się we wczesnym dzieciństwie, - omawia problemy wychowawcze we wczesnym dzieciństwie, - omawia rolę i zadania rodziców jako opiekunów i wychowawców, - omawia znaczenie pierwszych kontaktów z dalszym otoczeniem, w tym z innymi dziećmi. |
Omawia zagadnienia dotyczące uczenia się dziecka | - omawia cele uczenia się we wczesnym dzieciństwie, - rozpoznaje zachowania dorosłych sprzyjające uczeniu się dziecka, - omawia sytuacje edukacyjne, które można stworzyć w środowisku naturalnym dziecka. |
Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad organizowania grupy zabawowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje specyfikę grupy zabawowej | - opisuje cele społeczne i edukacyjne grup zabawowych, - omawia różnice i podobieństwa między grupą zabawową a formami opieki nad dziećmi w wieku od urodzenia do 3 roku życia określonymi w przepisach dotyczących zasad organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. |
Omawia zagadnienia dotyczące nawiązywania relacji z opiekunami w sprawie utworzenia grupy zabawowej | - wskazuje miejsca i sposoby dotarcia do opiekunów z informacją o grupie zabawowej, - omawia korzyści dla opiekunów i dzieci z udziału w grupie zabawowej, - opisuje i uzasadnia sposoby reagowania na trudne sytuacje związane z prowadzeniem grupy zabawowej. |
Omawia zagadnienia dotyczące nawiązywania relacji ze środowiskiem lokalnym w sprawie utworzenia grupy zabawowej | - wskazuje podmioty i instytucje, z którymi warto nawiązać współpracę, - omawia korzyści dla środowiska lokalnego z powstania grupy zabawowej, - przedstawia plan organizacji i kosztów prowadzenia grupy zabawowej. |
Zestaw 3. Przygotowywanie spotkań grupy zabawowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Projektuje cykl 10 spotkań grup zabawowych | - tworzy opis cyklu 10 spotkań w formie pisemnej, uwzględniający zmienne i stałe elementy animacji grupy zabawowej, - tworzy założenia dotyczące udziału opiekunów w spotkaniach. |
Przygotowuje scenariusz spotkania | - tworzy scenariusz spotkania w formie pisemnej, z uwzględnieniem udziału opiekunów, - uwzględnia w scenariuszu zmienne i stałe elementy animacji grupy zabawowej. |
Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych | - dobiera materiały, sprzęty, pomoce do realizacji spotkań, - organizuje bezpieczną przestrzeń sprzyjającą wybieraniu aktywności przez dzieci. |
Zestaw 4. Realizacja spotkań grupy zabawowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi spotkania, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci | - wykorzystuje i wdraża stałe elementy spotkań (np. powitanie, przekąska owocowo-warzywna, pożegnanie dzieci i ich opiekunów), - zapewnia dzieciom warunki do eksperymentowania i doświadczania, - zapewnia dzieciom możliwości rozmawiania i komunikowania się, - stwarza dzieciom okazje do bycia i bawienia się z innymi dziećmi, - zapewnia dzieciom zdobywanie wiedzy, - poświęca dzieciom uwagę w odpowiedzi na ich sygnały, - zapewnia dzieciom bezpieczne warunki realizacji spotkań. |
Angażuje opiekunów we współprowadzenie spotkań | - aranżuje sytuacje umożliwiające opiekunom zabawę z dziećmi, - rozmawia z opiekunami o ich spostrzeżeniach dotyczących działań ich dzieci, - dzieli się z opiekunami obserwacjami dotyczącymi ich dzieci. |
Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych | - dobiera materiały, sprzęty, pomoce do realizacji spotkań, - organizuje bezpieczną przestrzeń sprzyjającą wybieraniu aktywności przez dzieci. |
Zestaw 5. Ocenianie przebiegu spotkania i planowanie rozwoju grupy zabawowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia z opiekunami przebieg spotkania | - podsumowuje przeprowadzone spotkanie, - zbiera od opiekunów informacje zwrotne na temat programu i przebiegu odbytych spotkań oraz ich propozycje dotyczące planowanych spotkań i informacje o oczekiwaniach wobec tych spotkań. |
Planuje zmiany na podstawie podsumowania spotkania | - spisuje raport ze spotkania zawierający analizę własnej pracy i uwagi opiekunów, - wskazuje doświadczenia własne i zachowania opiekunów, które może wykorzystać w przyszłości do zmian w scenariuszu, - wskazuje obszary, w których chce podnosić swoje kompetencje. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Metody walidacji Metody stosowane podczas walidacji: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach rzeczywistych połączona z rozmową z komisją walidacyjną, - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną. 2. Zasoby kadrowe Walidację przeprowadza komisja walidacyjna składająca się z 3 członków. Członkiem komisji walidacyjnej może być osoba, która: - posiada tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia lub pedagogika, - ma wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania metod, które będą wykorzystywane podczas walidacji, - ma udokumentowane doświadczenie w animowaniu grup zabawowych (minimum 20 spotkań). Każdy członek komisji spełnia co najmniej jedno z powyższych kryteriów, a komisja walidacyjna łącznie (razem z przewodniczącym) spełnia wszystkie powyższe kryteria. Ponadto przewodniczący komisji walidacyjnej posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla osób pracujących z dziećmi w wieku od urodzenia do 3 roku życia (minimum 50 godzin). Osoba odpowiedzialna za opracowanie testów teoretycznych spełnia następujące kryteria: - posiada tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia lub pedagogika, - ma wiedzę i doświadczenie w zakresie opracowywania testów teoretycznych, - jest autorem testów, które są wykorzystywane w praktyce pedagogicznej. 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Walidacja składa się z dwóch części: 1) części pierwszej - teoretycznej; 2) części drugiej - praktycznej. Warunkiem przejścia do części drugiej - praktycznej jest pozytywny wynik części pierwszej - teoretycznej. W części pierwszej - teoretycznej jest wykorzystywany test teoretyczny. W części pierwszej - teoretycznej sprawdzeniu podlegają kryteria weryfikacji z zestawu 1 "Charakteryzowanie zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki dziecka w wieku od urodzenia do 3 roku życia" i zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad organizowania grupy zabawowej". W części drugiej - praktycznej jest wykorzystywana metoda analizy dowodów i deklaracji. Możliwe jest wykorzystanie metody obserwacji. W części drugiej - praktycznej sprawdzeniu podlegają: 1) z zestawu 3 "Przygotowywanie spotkań grupy zabawowej": - efekt uczenia się "Projektuje cykl 10 spotkań grup zabawowych". Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest opis cyklu przynajmniej 10 spotkań zawierający: stałe i zmienne elementy grupy zabawowej, cele cyklu, tematy spotkań, zasady udziału opiekunów w spotkaniach, - efekt uczenia się "Przygotowuje scenariusz spotkania". Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest scenariusz jednego spotkania zawierający co najmniej: temat wiodący i czas trwania spotkania, stałe elementy (przywitanie, zabawa w strefach aktywności, przekąska, pożegnanie), elementy zmienne (1-2 aktywności zaproponowane przez osobę prowadzącą grupę zabawową), materiały niezbędne do realizacji spotkania, - efekt uczenia się "Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych"; 2) wszystkie efekty uczenia się z zestawu 4 "Realizacja spotkań grupy zabawowej"; 3) z zestawu 5 "Ocenianie przebiegu spotkania i planowanie rozwoju grupy zabawowej": - efekt uczenia się "Omawia z opiekunami przebieg spotkania". Efekt ten jest weryfikowany za pomocą metody obserwacji w warunkach rzeczywistych lub analizy dowodów i deklaracji - nagrania (filmu 15-30 minutowego) spotkania grupy zabawowej zawierającego potwierdzenie wymaganych kryteriów weryfikacji. W obserwowanym lub nagranym spotkaniu grupy zabawowej powinno uczestniczyć co najmniej 3 dzieci i 3 opiekunów, - efekt uczenia się "Planuje zmiany na podstawie podsumowania spotkania". Efekt ten jest weryfikowany za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest raport z przeprowadzonego spotkania zawierający co najmniej opis i ocenę spotkania, uwagi opiekunów i plan ewentualnych zmian. W części drugiej - praktycznej każda z metod walidacji jest połączona z rozmową z komisją walidacyjną. 4. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który spełnia poniższe kryteria: - posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, - ma co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań edukacyjno-promocyjnych w zakresie animacji grup zabawowych, - ma wiedzę z obszaru Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i metod stosowanych podczas walidacji. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest: 1) posiadanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego; 2) ukończenie kursu pierwszej pomocy w okresie 5 lat przed przystąpieniem do walidacji. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jego ważności jest przedłożenie dokumentacji (zawierającej np. listy obecności, zdjęcia, nagrania, prace dzieci, programy zajęć) potwierdzającej przeprowadzenie minimum 10 spotkań grupy zabawowej w wymiarze minimum 20 godzin w ostatnich 2 latach (liczonych do dnia przedłożenia dokumentacji do zweryfikowania). Przedłożona dokumentacja jest weryfikowana przez komisję walidacyjną. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
- Data ogłoszenia: 2025-04-30
- Data wejścia w życie: 2025-04-30
- Data obowiązywania: 2025-04-30
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA