REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 621
ZARZĄDZENIE NR 25
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 lipca 2025 r.
w sprawie Komitetu Monitorującego dla strategicznych inwestycji morskich
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§ 1.
2. Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§ 2.
1) monitorowanie działań podmiotów zaangażowanych w proces budowy inwestycji w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1796), a także inwestycji mających na celu zapewnienie dostępu do tych inwestycji, prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, urzędy morskie oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, łącznie zwanych dalej „strategicznymi inwestycjami morskimi”;
2) monitorowanie działań podmiotów zaangażowanych w proces budowy inwestycji w portach nieposiadających statusu portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, a także inwestycji mających na celu zapewnienie dostępu do tych inwestycji;
3) opracowanie, przyjęcie i aktualizowanie listy strategicznych inwestycji morskich oraz inwestycji, o których mowa w pkt 2, objętych monitoringiem;
4) opracowywanie propozycji usprawnień działań, o których mowa w pkt 1 i 2;
5) przedłożenie propozycji, o których mowa w pkt 4, Radzie Ministrów.
§ 3.
1) przewodniczący Komitetu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej;
2) pierwszy wiceprzewodniczący Komitetu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw transportu;
3) drugi wiceprzewodniczący Komitetu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez Ministra Obrony Narodowej;
4) członkowie Komitetu:
a) sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów,
b) po jednym przedstawicielu, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczonym przez:
- ministra właściwego do spraw administracji publicznej,
- ministra właściwego do spraw aktywów państwowych,
- ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa,
- ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
- ministra właściwego do spraw gospodarki,
- ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi,
- ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej,
- ministra właściwego do spraw klimatu,
- ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego,
- ministra właściwego do spraw rybołówstwa,
- ministra właściwego do spraw rynków rolnych,
- ministra właściwego do spraw środowiska,
- ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
c) dyrektorzy urzędów morskich albo wskazani przez nich zastępcy dyrektorów urzędów morskich,
d) Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska albo wskazany przez niego zastępca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska,
e) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku albo wskazany przez niego zastępca dyrektora,
f) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Szczecinie albo wskazany przez niego zastępca dyrektora,
g) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie albo wskazany przez niego zastępca dyrektora,
h) Wojewoda Pomorski albo wskazany przez niego wicewojewoda,
i) Wojewoda Zachodniopomorski albo wskazany przez niego wicewojewoda,
j) Wojewoda Warmińsko-Mazurski albo wskazany przez niego wicewojewoda,
k) Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych albo wskazany przez niego zastępca Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych,
l) Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie albo wskazany przez niego zastępca Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
m) Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad albo wskazany przez niego zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
n) Dyrektor Zakładu Inwestycji Traktatu Północnoatlantyckiego;
5) sekretarz Komitetu - wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu pracownik urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej.
2. Przewodniczący Komitetu zaprasza do udziału w pracach Komitetu, na prawach członka Komitetu, po jednym przedstawicielu w randze członka zarządu, wyznaczonym przez:
1) zarządy morskich portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich;
2) zarząd spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
3. Minister, który kieruje więcej niż jednym działem administracji rządowej, wymienionym w ust. 1 pkt 4 lit. b, wyznacza do udziału w pracach Komitetu jednego przedstawiciela.
4. Osoby, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, oraz osoby, o których mowa w ust. 2, biorą udział w pracach Komitetu osobiście, a w uzasadnionych przypadkach, za zgodą przewodniczącego Komitetu, mogą być zastępowane przez upoważnionych przedstawicieli.
5. Przewodniczący Komitetu może zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, przedstawicieli innych niż wymienionych w ust. 1 pkt 4 oraz w ust. 2 organów, organizacji lub przedsiębiorców, a także specjalistów lub ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być wykorzystane w realizacji zadań Komitetu.
§ 4.
1) wyznaczanie przewodniczących grup roboczych, o ile takie zostaną utworzone;
2) zwoływanie posiedzeń Komitetu;
3) przewodniczenie posiedzeniom Komitetu;
4) przedstawianie Radzie Ministrów sprawozdań z prac Komitetu.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu zadania przewodniczącego Komitetu wykonuje pierwszy wiceprzewodniczący Komitetu. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu oraz pierwszego wiceprzewodniczącego Komitetu zadania przewodniczącego Komitetu wykonuje drugi wiceprzewodniczący Komitetu.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu i wiceprzewodniczących Komitetu zadania przewodniczącego Komitetu wykonuje członek Komitetu wskazany przez przewodniczącego Komitetu.
§ 5.
2. Przewodniczący Komitetu może zwołać posiedzenie Komitetu na uzasadniony wniosek członka Komitetu.
3. Przewodniczący Komitetu może, z inicjatywy własnej lub na wniosek członka Komitetu, lub podmiotu, o którym mowa w § 3 ust. 2, lub osób biorących udział w pracach Komitetu z głosem doradczym, zarządzić rozpatrzenie sprawy będącej przedmiotem zadań Komitetu w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy). Do rozpatrywania spraw w trybie obiegowym przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
4. Przewodniczący Komitetu może zarządzić przeprowadzenie posiedzenia Komitetu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
5. W przypadku przeprowadzenia posiedzenia Komitetu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej osobom biorącym udział w posiedzeniu Komitetu zapewnia się:
1) transmisję posiedzenia Komitetu w czasie rzeczywistym;
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym wraz z możliwością wypowiadania się w toku posiedzenia Komitetu - z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa informacji.
§ 6.
§ 7.
2. Przewodniczący Komitetu, w uzgodnieniu z członkami Komitetu, określa skład grupy roboczej, jej zadania oraz wyznacza jej przewodniczącego i sekretarza.
3. Członkowie Komitetu mogą wyznaczać do udziału w pracach grup roboczych pracowników obsługujących ich urzędów albo reprezentujących kierowane przez nich podmioty i instytucje.
§ 8.
§ 9.
2. Wydatki związane z obsługą organizacyjno-techniczną oraz biurową prac Komitetu są pokrywane z budżetu państwa, z części 21 - Gospodarka morska, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki morskiej.
§ 10.
1) przygotowanie i obsługa posiedzeń Komitetu, w tym:
a) przygotowanie projektu porządku obrad, koordynacja przygotowania oraz dostarczania materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia na posiedzeniu Komitetu, w szczególności projektów stanowisk Komitetu,
b) sporządzenie listy obecności na posiedzeniu Komitetu,
c) sporządzenie notatki z posiedzenia Komitetu zawierającej:
- porządek posiedzenia Komitetu,
- imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Komitetu,
- wnioski osób biorących udział w posiedzeniu Komitetu,
- inne ustalenia Komitetu i przewodniczącego Komitetu;
2) uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu;
3) gromadzenie i przechowywanie dokumentacji dotyczącej prac Komitetu, w szczególności notatek z posiedzeń Komitetu;
4) przygotowanie sprawozdania Komitetu;
5) sporządzenie sprawozdania końcowego Komitetu;
6) wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komitetu.
2. Sekretarz Komitetu nie bierze udziału w rozstrzygnięciach Komitetu.
3. Notatki z posiedzeń Komitetu są zatwierdzane przez przewodniczącego Komitetu.
4. Jeżeli przewodniczący Komitetu zarządził przeprowadzenie posiedzenia Komitetu przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, sekretarz Komitetu przekazuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej podmiotom biorącym udział w posiedzeniu Komitetu informację o rodzaju środków komunikacji elektronicznej, przy użyciu których będzie przeprowadzone posiedzenie Komitetu.
§ 11.
2. Sprawozdanie zawiera:
1) dane identyfikacyjne osoby sporządzającej i zatwierdzającej dokument, podstawę prawną utworzenia Komitetu, okres objęty sprawozdaniem;
2) wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3) wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
4) inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
3. Sprawozdanie jest zatwierdzane przez przewodniczącego Komitetu.
§ 12.
2. Sprawozdanie końcowe jest zatwierdzane przez przewodniczącego Komitetu.
§ 13.
Prezes Rady Ministrów: D. Tusk
- Data ogłoszenia: 2025-07-09
- Data wejścia w życie: 2025-07-10
- Data obowiązywania: 2025-07-10
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA