REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 773
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2021-2028 między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Norwegii,
podpisane w Warszawie dnia 23 kwietnia 2025 r.
Przekład
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
W SPRAWIE WDRAŻANIA NORWESKIEGO MECHANIZMU FINANSOWEGO
NA LATA 2021-2028
między
RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ,
zwaną dalej "Państwem-Beneficjentem"
a
KRÓLESTWEM NORWEGII,
zwanym dalej "Norwegią"
zwanymi dalej łącznie "Stronami",
ZWAŻYWSZY, że Umowa pomiędzy Królestwem Norwegii a Unią Europejską o Norweskim Mechanizmie Finansowym na okres maj 2021- kwiecień 2028 ustanawia mechanizm finansowy (zwany dalej "Norweskim Mechanizmem Finansowym 2021-2028"), poprzez który Norwegia przyczyniać się będzie do zmniejszania różnic gospodarczych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
ZWAŻYWSZY, że Norweski Mechanizm Finansowy 2021-2028 ma na celu umocnić stosunki pomiędzy Norwegią a Państwem-Beneficjentem, ku obopólnej korzyści ich mieszkańców;
ZWAŻYWSZY, że wzmocniona współpraca pomiędzy Norwegią a Państwem-Beneficjentem będzie przyczyniać się do zapewnienia stabilnej, spokojnej i dostatniej Europy, opartej na dobrym rządzeniu, instytucjach demokratycznych, praworządności, poszanowaniu praw człowieka i zrównoważonym rozwoju;
ZWAŻYWSZY, że Strony zgadzają się na ustanowienie ram współpracy w celu zapewnienia skutecznego wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028;
UZGODNIŁY, co następuje:
Artykuł 1
Cele
1. Główne cele Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 obejmują przyczynianie się do zmniejszania różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz wzmacnianie stosunków dwustronnych pomiędzy Norwegią a Państwami-Beneficjentami poprzez przyznawanie wsparcia finansowego mającego na celu promowanie priorytetów tematycznych wymienionych w ustępie 2. W związku z tym Strony niniejszego Memorandum of Understanding wyłonią do finansowania programy, które będą miały na celu przyczynienie się do osiągnięcia tych celów.
2. Wsparcie finansowe jest dostępne w celu promowania następujących priorytetów tematycznych:
(a) europejska zielona transformacja;
(b) demokracja, praworządność i prawa człowieka;
(c) włączenie społeczne i odporność.
Artykuł 2
Ramy prawne
Niniejsze Memorandum of Understanding jest stosowane łącznie z następującymi dokumentami, które razem z niniejszym Memorandum of Understanding stanowią ramy prawne dla Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028:
(a) Umową zawartą pomiędzy Królestwem Norwegii a Unią Europejską ustanawiającą Norweski Mechanizm Finansowy na okres maj 2021 - kwiecień 2028 (zwana dalej "Umową");
(b) Regulacjami w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 (zwanymi dalej "Regulacjami") wydanymi przez Norwegię zgodnie z artykułem 9 ustęp 4 Umowy;
(c) umowami w sprawie programu, które będą zawierane dla każdego programu, oraz
(d) wszelkimi wytycznymi przyjętymi przez Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych (zwanego dalej "NMSZ") zgodnie z Regulacjami.
Artykuł 3
Ramy finansowe
1. Zgodnie z artykułem 2 Umowy, łączna kwota wsparcia finansowego wynosi 1 463 milionów EUR, w rocznych transzach w wysokości 209 milionów EUR w okresie od 1 maja 2021 roku do 30 kwietnia 2028 roku włącznie.
2. Zgodnie z artykułem 6 Umowy, w okresie o którym mowa w ustępie 1, Państwu-Beneficjentowi udostępniona zostanie łączna kwota 452 283 429 EUR.
3. Zgodnie z artykułem 9 ustęp 7 Umowy oraz artykułem 1.9 Regulacji, koszty zarządzania Norwegii pokryte będą z łącznej kwoty przedstawionej powyżej. Dalsze postanowienia w tym zakresie zostały określone w Regulacjach. Kwota netto alokacji, która zostanie przyznana Państwu-Beneficjentowi wynosi 377 260 027 EUR.
Artykuł 4
Zakres funkcji i obowiązków
1. Norwegia udostępni środki finansowe na programy kwalifikujące się do wsparcia zaproponowane przez Państwo-Beneficjenta i zatwierdzone przez NMSZ w ramach priorytetów tematycznych wymienionych w artykule 3 ustęp 1 Umowy oraz obszarów programowych określonych w Załączniku do Umowy. Norwegia i Państwo-Beneficjent współpracują przy przygotowaniu koncepcji programu, określającej zakres i planowane rezultaty każdego programu.
2. Państwo-Beneficjent zapewni pełne współfinansowanie programów, które otrzymują wsparcie w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 zgodnie z Załącznikiem B i umowami w sprawie programu.
3. Państwo-Beneficjent stworzy warunki dla niezakłóconego wdrażania Funduszu Społeczeństwa Obywatelskiego w Państwie-Beneficjencie i powstrzyma się od podejmowania jakichkolwiek działań, które mogłyby uniemożliwić Operatorom Funduszu niezależne wykonywanie ich roli.
4. NMSZ zarządza Norweskim Mechanizmem Finansowym 2021-2028 i podejmuje decyzje o przyznaniu pomocy finansowej zgodnie z Regulacjami.
5. NMSZ jest wspierany przez Biuro Mechanizmów Finansowych (zwane dalej "BMF"). BMF będzie służyło jako punkt kontaktowy dla Państwa-Beneficjenta dla bieżących działań podejmowanych w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028.
Artykuł 5
Wyznaczenie instytucji odpowiedzialnych
Państwo-Beneficjent upoważnia Krajowy Punkt Kontaktowy do działania w jego imieniu. Krajowy Punkt Kontaktowy ponosi całkowitą odpowiedzialność za osiąganie celów wyznaczonych dla Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 oraz za realizację Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 w Państwie-Beneficjencie zgodnie z Regulacjami. Zgodnie z artykułem 5.2 Regulacji, w Załączniku A wskazano instytucje pełniące funkcje Krajowego Punktu Kontaktowego, Instytucji Certyfikującej oraz Instytucji Audytu.
Artykuł 6
Wieloletnie ramy programowe
1. Zgodnie z artykułem 2.5 Regulacji, Strony uzgodniły ramy wdrażania składające się z następujących aspektów finansowych i merytorycznych:
(a) listy uzgodnionych programów, wkładu finansowego w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 i Państwa-Beneficjenta;
(b) wykazu programów, ich celów, Operatorów Programów, poziomu dofinansowania i współfinansowania według programu, celów dwustronnych, jak również wszelkich kwestii szczególnych związanych z wdrażaniem programów;
(c) warunków i/lub kwestii szczególnych na poziomie Państwa-Beneficjenta związanych z grupami docelowymi, obszarami geograficznymi i innymi kwestiami;
(d) wykazu Partnerów Programów z Państwa-Darczyńcy, o ile dotyczy;
(e) wykazu Międzynarodowych Organizacji Partnerskich, o ile dotyczy; oraz
(f) wykazu projektów predefiniowanych, które mają być uwzględnione w przedmiotowych programach.
2. Ramy wdrażania zostały przedstawione w Załączniku B.
Artykuł 7
Fundusze współpracy dwustronnej
Zgodnie z artykułem 4.6 ustęp 1 Regulacji Państwo-Beneficjent wyodrębni środki w celu zacieśniania stosunków dwustronnych między Norwegią i Państwem-Beneficjentem. Umówiona kwota została wskazana w Załączniku B oraz została rozdzielona na fundusze współpracy dwustronnej na poziomie krajowym oraz na poziomie programu. Krajowy Punkt Kontaktowy zarządza wykorzystaniem Funduszu Współpracy Dwustronnej na poziomie krajowym i powołuje Wspólny Komitet ds. Funduszu Współpracy Dwustronnej zgodnie z artykułem 4.9 ustęp 1 Regulacji. Operatorzy Programów zarządzają wykorzystaniem środków funduszy współpracy dwustronnej przydzielonych do ich programów. W przypadku programów partnerskich z darczyńcami decyzje dotyczące wykorzystania środków Funduszu Współpracy Dwustronnej na poziomie programu będą podejmowane w drodze konsensusu pomiędzy Operatorem Programu a Partnerem(ami) Programu z Państwa-Darczyńcy.
Artykuł 8
Raport krajowy
Zgodnie z artykułem 2.6 Regulacji Krajowy Punkt Kontaktowy co roku przedkłada do NMSZ raport krajowy dotyczący wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 w Państwie-Beneficjencie. Raport krajowy przesyła się do NMSZ nie później niż 10 marca każdego roku.
Artykuł 9
Spotkania roczne
Zgodnie z artykułem 2.7 Regulacji spotkanie roczne będzie organizowane z udziałem NMSZ i Krajowego Punktu Kontaktowego. Spotkanie roczne umożliwi NMSZ i Krajowemu Punktowi Kontaktowemu zbadanie postępu we wdrażaniu Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 poczynionego w ostatnich okresach sprawozdawczych omówienie ryzyk i uzgodnienie, jakie działania należy podjąć.
Spotkanie roczne stanowi forum do dyskusji nad sprawami stanowiącymi przedmiot obustronnego zainteresowania.
Artykuł 10
Zmiana Załączników
1. Załączniki A i B mogą być zmieniane w drodze wymiany listów pomiędzy Norweskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Krajowym Punktem Kontaktowym.
2. Skumulowane przesunięcia do 10% całkowitych kwalifikowanych wydatków programu mogą być dokonywane pomiędzy programami bez konieczności zmiany Załączników do niniejszego Memorandum of Understanding, pod warunkiem, że zmiana ta została uzgodniona z NMSZ w drodze modyfikacji odpowiednich umów w sprawie programów.
3. Ponadto oszczędności i kwoty niezaangażowane w projekty mogą zostać przesunięte na fundusze współpracy dwustronnej bez zmiany Załączników do niniejszego Memorandum of Understanding lub zgody NMSZ, pod warunkiem, że przesunięcie był przedmiotem wcześniejszych konsultacji z Komitetem Współpracy dla danego programu. Jakiekolwiek takie przesunięcie środków z programu nie będzie miał wpływu na cele ani rezultaty Programu. Krajowy Punkt Kontaktowy niezwłocznie powiadomi NMSZ o takich przesunięciach, a NMSZ zaktualizuje odpowiednie umowy w sprawie programu oraz umowę w sprawie Funduszu Współpracy Dwustronnej, stosownie do przypadku.
4. Wszelkie przesunięcia dokonywane zgodnie z ustępem 2 i 3 nie będą mieć wpływu na żadne szczególne kwestie, warunki, cele ani inne priorytety, o których mowa w niniejszym Memorandum of Understanding i muszą być zgodne z postanowieniami ram prawnych.
Artykuł 11
Kontrola i dostęp do informacji
Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Biuro Audytora Generalnego Norwegii i ich przedstawiciele mają prawo do przeprowadzenia kontroli merytorycznej lub finansowej, koniecznej, ich zdaniem, do weryfikacji wypełniania warunków planowania, wdrażania i monitorowania programów i projektów, jak również wykorzystania środków. Państwo-Beneficjent zapewni wszelką konieczną pomoc, informacje i dokumentację.
Artykuł 12
Zasady zarządzania
1. Niniejsze Memorandum of Understanding jest wdrażane pod każdym względem zgodnie z postanowieniami Regulacji wraz z późniejszymi ich zmianami.
2. Cele Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 będą realizowane w drodze bliskiej współpracy pomiędzy Norwegią a Państwem-Beneficjentem, przy poszanowaniu wspólnych wartości i zasad poszanowania godności ludzkiej, wolności, demokracji, równości, praworządności oraz poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Strony zobowiązują się zachować najwyższy poziom przejrzystości, odpowiedzialności i efektywności kosztowej, jak też stosować zasady dobrego rządzenia, partnerstwa, i wielopoziomowego zarządzania, zrównoważonego rozwoju, równouprawnienia płci i niedyskryminacji na wszystkich poziomach wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028.
3. Wszystkie programy i działania finansowane w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028 muszą być spójne z poszanowaniem tych wartości i zasad oraz powstrzymywać się od wspierania działań, które mogą tego nie zapewnić. Ich wdrażanie musi być zgodne z podstawowymi prawami i obowiązkami zapisanymi w odpowiednich instrumentach i standardach.
4. Państwo-Beneficjent podejmie proaktywne działania w celu zapewnienia przestrzegania tych wartości i zasad na wszystkich poziomach zaangażowanych we wdrażanie Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2021-2028.
Artykuł 13
Wejście w życie
Niniejsze Memorandum of Understanding wchodzi w życie w dniu następującym po dniu jego podpisania przez ostatnią ze Stron.
********
Niniejsze Memorandum of Understanding zostało podpisane w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.
Podpisane w Warszawie w dniu 23 kwietnia 2025 | Podpisane w Warszawie w dniu 23 kwietnia 2025 |
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej | W imieniu Królestwa Norwegii |
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz | Espen Barth Eide |
ZAŁĄCZNIK A
Krajowe struktury zarządzania i kontroli
1. Krajowy Punkt Kontaktowy
Departament Programów Pomocowych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pełni funkcję Krajowego Punktu Kontaktowego. Kierującym Krajowym Punktem Kontaktowym jest Dyrektor Departamentu Programów Pomocowych.
Dyrektor Departamentu Programów Pomocowych podlega Podsekretarzowi Stanu odpowiedzialnemu za wdrażanie Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Podsekretarz Stanu podlega bezpośrednio Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej.
Zakres funkcji i obowiązków Krajowego Punktu Kontaktowego został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 5.3.
Ponadto Krajowy Punkt Kontaktowy:
- pełni funkcję Instytucji Certyfikującej, z wyjątkiem programów, w przypadku których pełni rolę Operatora Programu;
- pełni funkcję Operatora Programu dla Programu Rozwój Lokalny.
2. Instytucja Certyfikująca
Wydział Monitorowania Pomocy Zagranicznej w Departamencie Programów Pomocowych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pełni funkcję Instytucji Certyfikującej, z wyjątkiem programów, w przypadku których rolę Operatora Programu pełni Krajowy Punkt Kontaktowy. Kierującym Instytucją Certyfikującą jest Naczelnik Wydziału Monitorowania Pomocy Zagranicznej.
Rozdzielenie zadań pomiędzy Krajowym Punktem Kontaktowym a Instytucją Certyfikującą jest zapewnione poprzez wyłączenie Dyrektora i Zastępców Dyrektora w Departamencie Programów Pomocowych z zadań związanych z funkcją Instytucji Certyfikującej. W odniesieniu do tych zadań Naczelnik Wydziału Monitorowania Pomocy Zagranicznej działa niezależnie zarówno od Zastępców Dyrektora, jak i od Dyrektora Departamentu i podlega bezpośrednio Podsekretarzowi Stanu.
W przypadku gdy Krajowy Punkt Kontaktowy przyjmuje rolę Operatora Programu, Departament Zgodności Rozliczeń Środków Europejskich w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej pełni funkcję Instytucji Certyfikującej.
W takim przypadku, kierującym Instytucją Certyfikującą jest Dyrektor Departamentu Zgodności Rozliczeń Środków Europejskich. Dyrektor Departamentu Zgodności Rozliczeń Środków Europejskich podlega bezpośrednio Dyrektorowi Generalnemu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, który podlega Ministrowi Funduszy i Polityki Regionalnej.
Krajowy Punkt Kontaktowy zapewni należyte funkcjonalne rozdzielnie funkcji związanych z płatnościami od innych funkcji Krajowego Punktu Kontaktowego jak również, że certyfikacja wykonywana przez niego w ramach obowiązków Instytucji Certyfikującej, będzie w pełni zgodna z artykułem 5.4 ustęp 1 Regulacji.
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Certyfikującej został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 5.4.
Ponadto Instytucja Certyfikująca jest odpowiedzialna za przygotowanie i składanie raportów dotyczących nieprawidłowości. Zadanie to jest wykonywane przez Wydział Monitorowania Pomocy Zagranicznej w Departamencie Programów Pomocowych. W przypadku, gdy Krajowy Punkt Kontaktowy przyjmuje rolę Operatora Programu, zadanie to wykonuje Departament Zgodności Rozliczeń i Środków Europejskich.
3. Instytucja Audytu
Szef Krajowej Administracji Skarbowej pełni funkcję Instytucji Audytu. Szefem Krajowej Administracji Skarbowej jest Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów. Szef Krajowej Administracji Skarbowej wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Departamentu Audytu Środków Publicznych oraz 16 Izb Administracji Skarbowej. Odpowiedzialność za realizację tych zadań spoczywa na Instytucji Audytu.
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Audytu został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 5.5.
Instytucja Audytu jest organizacyjnie niezależna od Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Instytucji Certyfikującej.
4. Schemat organizacyjny
ZAŁĄCZNIK B
Ramy Wdrażania
Zgodnie z artykułem 2.5 Regulacji, Strony niniejszego Memorandum of Understanding uzgodniły następujące ramy wdrażania zawarte w niniejszym Załączniku.
1. Finansowe aspekty ram wdrażania
| Rzeczpospolita Polska | Wkład | Wkład krajowy |
| Programy | ||
1. | Rozwój Lokalny | 168 000 000 EUR | 29 647 059 EUR |
2. | Zielony biznes i Innowacje | 55 000 000 EUR | 9 705 882 EUR |
3. | Sprawiedliwość | 60 000 000 EUR | 10 588 235 EUR |
4. | Sprawy wewnętrzne | 70 000 000 EUR | 12 352 941 EUR |
5. | Kultura | 10 000 000 EUR | 1764 706 EUR |
| Pozostałe alokacje |
|
|
| Pomoc techniczna dla Państwa-Beneficjenta (Art. 1.10) | 6 146 908 EUR | Nie dotyczy |
| Fundusz Współpracy Dwustronnej na poziomie krajowym (Art. 4.7) | 5 713 119 EUR | Nie dotyczy |
| Fundusz Współpracy Dwustronnej na poziomie programu (Art. 4.10) | 2 400 000 EUR | Nie dotyczy |
| Alokacja netto dla Rzeczypospolitej Polskiej | 377 260 027 EUR | 64 058 824 EUR |
2. Kwestie szczególne
Wysokość środków w ramach funduszy współpracy dwustronnej przydzielonych do każdego programu zostanie wskazana we właściwej umowie w sprawie programu.
Uzgodnione alokacje na programy oraz fundusze współpracy dwustronnej obejmują wkład związany z wyzwaniami, jakie pojawiły się w wyniku inwazji na Ukrainę. W ramach Mechanizmu Finansowego EOG i Norweskiego Mechanizmu Finansowego wkład ten wynosi łącznie 46 525 980 EUR. Finansowanie to będzie udostępniane przede wszystkim projektom za pośrednictwem programów Sprawy Wewnętrzne oraz Rozwój Lokalny, a wykorzystanie tych środków zostanie opisane w koncepcjach programów. Sprawozdawczość z wykorzystania wkładu związanego z wyzwaniami, jakie pojawiły się w wyniku inwazji na Ukrainę zostanie uwzględniona w raportach krajowych i raportach końcowych dla programów.
Norweski Mechanizm Finansowy przyczyni się do zwiększenia odporności społecznej w Polsce.
Podczas opracowywania koncepcji programu zostanie zbadana możliwość współpracy w zakresie integracji w ramach odpowiednich programów.
Równość płci i cyfryzacja zostaną uwzględnione i będą stanowić część odpowiednich obszarów programowych.
Możliwość współpracy z Międzynarodowymi Organizacjami Partnerskimi (MOP) w ramach odpowiednich programów zostanie zbadana podczas opracowywania koncepcji programu. Fundusz na rzecz budowania potencjału i współpracy z międzynarodowymi organizacjami partnerskimi i instytucjami będzie finansował działalność MPO.
3. Merytoryczne aspekty ram wdrażania
Programy opisane poniżej będą wdrażane po zatwierdzeniu przez NMSZ, zgodnie z artykułem 6.3 Regulacji.
A. Program Rozwój lokalny |
|
Cel programu: | Bardziej odporne, zintegrowanie i zrównoważone społeczności |
Kwoto dofinansowania programu: | 168 000 000 EUR |
Współfinansowanie programu: | 29 647 059 EUR |
Operator Programu: | Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej |
Partner Programu | Norweskie Stowarzyszenie Władz Lokalnych i Regionalnych |
Obszar programowy: | Rozwój lokalny, dobre zarządzanie i integracja |
Kwestie szczególne:
| Program obejmie aspekty związane z edukacją obywatelską. Program będzie wspierał zintegrowany rozwój lokalny ze szczególnym uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, inteligentnych miast i odporności. |
Projekty predefiniowane:
| Projekt predefiniowany z udziałem Związku Miast Polskich, Instytutu Rozwoju Miast i Regionów oraz Norweskiego Stowarzyszenia Władz Lokalnych i Regionalnych, zostanie opracowany na etapie koncepcji programu. Na etapie przygotowania koncepcji programu zostanie zbadana możliwość realizacji projektu/projektów predefiniowanych w obszarze edukacji obywatelskiej na poziomie lokalnym, we współpracy z Europejskim Centrum Wergeland, z dofinansowaniem w wysokości około 10 000 000 EUR. Możliwość realizacji kolejnego projektu/ kolejnych projektów predefiniowanych zostanie zbadana na etapie opracowywania koncepcji programu. |
B. Program Zielony biznes i innowacje
Cel programu: | Budowanie ekologicznej wartości i przewagi konkurencyjnej |
Kwota dofinansowania Programu: | 55 000 000 EUR |
Współfinansowanie Programu: | 9 705 882 EUR |
Operator Programu: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) |
Partner Programu | lnnovation Norway |
Obszar programowy: | Zielony biznes i innowacje |
Kwestie szczególne: | W programie należy uwzględnić promowanie przedsiębiorczyń. |
Projekty predefiniowane: | Możliwość realizacji projektu/projektów predefiniowanych zostanie zbadana podczas opracowywania koncepcji programu. |
C. Program Sprawiedliwość
Cele programu: | Zapewnienie szerszego dostępu do niezależnego, rzetelnego i efektywnego systemu wymiaru sprawiedliwości, który spełnia najwyższe standardy jakości oraz jest zgodny z międzynarodowymi i europejskimi standardami praw człowieka. Wzmocnienie służby więziennej zgodnie z międzynarodowymi i europejskimi standardami praw człowieka. Zapobieganie i zwalczanie przemocy domowej i przemocy ze względu na płeć zgodnie z międzynarodowymi i europejskimi standardami praw człowieka. |
Kwota dofinansowania Programu: | 60 000 000 EUR |
Współfinansowanie Programu: | 10 588 235 EUR |
Operator Programu: | Ministerstwo Sprawiedliwości |
Partnerzy Programu | Norweskie Ministerstwo Sprawiedliwości i Bezpieczeństwa Publicznego, Dyrektoriat Norweskiej Służby Więziennej, Norweska Administracja Sądów |
Międzynarodowa Organizacja Partnerska: | Rada Europy |
Obszary programowe: | Dostęp do wymiaru sprawiedliwości |
| Służby więzienne |
| Przemoc domowa i przemoc ze względu na płeć |
Kwestie szczególne: | Indykatywny podział środków na obszary programowe opiera się na następujących zasadach: około 45% przeznaczone zostanie na obszar "Dostęp do wymiaru sprawiedliwości", około 40% na obszar "Służby więzienne", a około 15% na obszar "Przemoc domowa i przemoc ze względu na płeć". Ostateczne alokacje zostaną uzgodnione i określone w umowie w sprawie programu. W ramach obszaru programowego "Dostęp do wymiaru sprawiedliwości" działania wspierające niezależny i rzetelny system sądownictwa zgodny z europejskimi standardami praw człowieka będą finansowane z programu w wysokości co najmniej 10 000 000 EUR. Maksymalny poziom finansowania inwestycji w infrastrukturę i sprzęt (działania twarde) zostanie określony w umowie w sprawie programu. |
Projekty predefiniowane: | Możliwość realizacji projektu predefiniowanego/ projektów predefiniowanych z Radą Europy zostanie zbadana podczas opracowywania koncepcji programu. Możliwość realizacji kolejnego projektu/ kolejnych projektów predefiniowanych zostanie zbadana podczas opracowywania koncepcji programu. |
D. Program Sprawy Wewnętrzne
Cele programu: | Poprawa odporności na katastrofy. Zapobieganie i zwalczanie poważnej i zorganizowanej przestępczości zgodnie z międzynarodowymi i europejskimi standardami praw człowieka. Dobrze funkcjonujące krajowe systemy azylu, migracji i integracji zgodne z międzynarodowymi i europejskimi standardami praw człowieka. |
Kwota dofinansowania programu: | 70 000 000 EUR |
Współfinansowanie programu: | 12 352 941 EUR |
Operator Programu: | Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji |
Partnerzy Programu | Norweski Dyrektoriat Obrony Cywilnej i Planowania Kryzysowego, Krajowy Dyrektoriat Policji |
Międzynarodowa Organizacja Partnerska: | Rola Międzynarodowej Organizacji Partnerskiej zostanie zbadana na etapie opracowywania koncepcji programu. |
Obszary programowe: | Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk Poważna i zorganizowana przestępczość Azyl, migracja i integracja |
Kwestie szczególne: | Środki w ramach programu zostaną rozdzielone pomiędzy obszary programowe w następującej kolejności, ze wzrastającą alokacją: "Azyl, migracja i integracja", "Poważna i zorganizowana przestępczość" oraz "Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk". Ostateczne kwoty zostaną uzgodnione i określone w umowie w sprawie programu. Co najmniej 10 000 000 EUR całkowitych wydatków kwalifikowanych programu zostanie przeznaczone na działania z zakresu integralności informacji. Możliwość realizacji działań na rzecz odporności zdrowia publicznego zostanie zbadana w ramach obszaru "Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk", na etapie opracowywania koncepcji programu. |
Projekty predefiniowane: | Możliwość realizacji projektów predefiniowanych zostanie zbadana na etapie opracowywania koncepcji programu. |
E. Program Kultura
Cel programu: | Zwiększenie udziału, zrównoważonego rozwoju i różnorodności w sztuce, kulturze i dziedzictwie kulturowym. |
Kwota dofinansowania programu: | 10 000 000 EUR |
Współfinansowanie programu: | 1764 706 EUR |
Operator Programu: | Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego |
Partnerzy Programu | Norweski Dyrektoriat ds. Kultury, Norweski Dyrektoriat ds. Dziedzictwa Kulturowego |
Obszar programowy: | Kultura |
Projekty predefiniowane: | Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe |
Beneficjent projektu: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN | |
Partnerzy Projektu z Państw - Darczyńców: Norweskie Centrum Studiów nad Holocaustem i Mniejszościami, Muzeum Żydowskie w Oslo, Muzeum Żydowskie w Trondheim, Centrum Falstad, Europejskie Centrum Wergelanda Kwota dofinansowania: 11 764 706 EUR | |
Program będzie realizowany w połączeniu z programem Kultura wdrażanym w ramach Mechanizmu Finansowego EOG 2021-2028. |
- Data ogłoszenia: 2025-08-20
- Data wejścia w życie: 2025-04-24
- Data obowiązywania: 2025-04-24
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA