REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 814
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 12 sierpnia 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie działalnością SPA&Wellness" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: J. Rutnicki
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1002).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 12 sierpnia 2025 r. (M.P. poz. 814)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE DZIAŁALNOŚCIĄ SPA&WELLNESS'' DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Zarządzanie działalnością SPA& Wellness |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji, zwanej dalej "PRK"; 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego zarządzania działalnością SPA&Wellness. Tworzy oferty SPA&Wellness wraz z planami marketingowymi. Wykonując zadania zawodowe, posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu filozofii SPA&Wellness. Posiada wiedzę na temat terapii wykonywanych w działalności tego typu i aktualnych trendów z tej dziedziny. Jest przygotowana do zarządzania zasobami ludzkimi w ramach działalności SPA&Wellness, w tym do rekrutowania personelu, planowania i rozliczania czasu pracy pracowników, motywowania i oceniania, a także ukierunkowywania rozwoju kompetencji zawodowych podległych pracowników. Osoba ta zarządza finansami w działalności SPA&Wellness. Posługuje się wiedzą dotyczącą zagadnień formalnoprawnych związanych z funkcjonowaniem działalności SPA&Wellness i z zakresu polityki magazynowej. Określa zasady kultury organizacyjnej i standardy jakości usług w działalności SPA&Wellness, którą kieruje. Jest gotowa do pracy w zmiennych i nieprzewidywalnych warunkach. |
Zestaw 1. Wiedza z zakresu działalności SPA&Wellness | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Charakteryzuje zabiegi wykonywane w działalności SPA&Wellness | - omawia rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych twarzy wykonywanych w działalności SPA&Wellness, - omawia rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych ciała wykonywanych w działalności SPA&Wellness, - omawia rodzaje masaży i rytuałów relaksacyjnych wykonywanych w działalności SPA&Wellness, - omawia rodzaje zabiegów wodnych wykonywanych w działalności SPA&Wellness, - omawia rodzaje usług fitness oferowanych w działalności SPA&Wellness, - opisuje zasady działania urządzeń zabiegowych, - omawia zasady łączenia zabiegów dla osiągnięcia optymalnych efektów oraz podaje przykłady zabiegów wykluczających się wzajemnie, - omawia korzystanie z wód oraz substancji z naturalnych źródeł w zabiegach wellness w Polsce i za granicą, - omawia ewentualne przeciwwskazania do wykonywania zabiegów w działalności SPA&Wellness. | |
Posługuje się wiedzą z zakresu filozofii SPA&Wellness | - omawia sposób zastosowania zasad i założeń z zakresu filozofii SPA&Wellness, w tym Zdrowy przez wodę (łac. Sanus per aquam), - omawia elementy dobrostanu człowieka i zdrowego stylu życia, - omawia techniki relaksacyjne, - opisuje kluczowe grupy rytuałów wellness wykorzystywane w Polsce. |
|
Zestaw 2. Funkcjonowanie działalności SPA&Wellness | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zasady polityki magazynowej | - omawia zasady prowadzenia gospodarki magazynowej, w tym rodzaje magazynów, planowanie i monitorowanie stanów magazynowych, - opisuje sposób przeprowadzania inwentaryzacji urządzeń i paszportów (terminy użytkowania), - omawia zasady przeprowadzania regularnej inwentaryzacji magazynu i sposobu wypełniania arkuszy inwentaryzacyjnych, - rekomenduje rozwiązania i tryb postępowania w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wykazanych podczas przeprowadzonej inwentaryzacji. |
Omawia zagadnienia formalnoprawne związane z funkcjonowaniem działalności SPA&Wellness | - omawia zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych zgodnie z RODO, ze szczególnym uwzględnieniem gromadzenia i przechowywania danych wrażliwych, - omawia zasady organizacji miejsca pracy zgodnie z wytycznymi instytucji właściwych w zakresie wymogów sanitarnych, w tym spełniania norm wody w strefach mokrych, przeciwpożarowych i bezpieczeństwa i higieny pracy, - omawia zagadnienia dotyczące działalności w zakresie realizacji usług SPA&Wellness zgodnie z obowiązującymi przepisami, - uzasadnia konieczność zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w działalności SPA&Wellness, w tym zakres odpowiedzialności managera i pracowników w zakresie bezpieczeństwa świadczonych usług SPA&Wellness oraz odpowiedzialności za mienie, - weryfikuje dokumenty dotyczące wskazań i przeciwwskazań do stosowania wybranych zabiegów i urządzeń do nich wykorzystywanych (np. oświadczenia), - omawia rodzaje sposobów dokonywania rezerwacji i prowadzenia ewidencji sprzedaży usług SPA&Wellness, - omawia zasady ergonomii pracy, w tym planowanie przestrzeni gabinetowej i zasady tworzenia modelu obiektu, - omawia zasady udzielania pierwszej pomocy. |
Zarządzanie finansami w działalności SPA&Wellness | - planuje przykładowe koszty i przychody w działalności SPA&Wellness, - wykorzystuje techniki opracowywania raportów rozliczeniowych, np. dziennego, tygodniowego, miesięcznego, - tworzy recepturę zabiegu i odpowiednio ją wycenia, - omawia zasady zarządzania ceną i kosztami akcji marketingowych i programów lojalnościowych. |
Zarządza zasobami ludzkimi w działalności SPA&Wellness | - wymienia kryteria rekrutacji personelu do działalności SPA&Wellness, - charakteryzuje profil kompetencji pracownika na wybrane stanowisko w działalności SPA&Wellness, - omawia sposoby doboru pracowników na wybrane stanowisko w działalności SPA&Wellness, - przygotowuje i modyfikuje grafik dla pracowników, - omawia zasady rozliczania czasu pracy pracowników, - omawia zasady wdrażania nowych pracowników, - przygotowuje plan ocen pracowników, - omawia systemy motywacji płacowej i pozapłacowej pracowników, - omawia sposoby oceny potrzeb szkoleniowych pracowników, - omawia rodzaje umów o pracę i umów cywilnoprawnych zawieranych z pracownikami, z uwzględnieniem umów z pracownikami posiadającymi kwalifikacje medyczne, - omawia zasady postępowania w przypadkach całkowitego zamknięcia obiektu, odwołania rezerwacji, braku możliwości wykonywania zabiegów, - omawia zasady usług telemedycznych i nowoczesne technologie w zakresie mobilnych urządzeń medycznych. |
Zestaw 3. Zarządzanie obsługą klienta | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa zasady kultury organizacyjnej i standardy jakości usług SPA&Wellness | - omawia zasady dobrego zachowania w relacjach klient-pracownik SPA&Wellness, - podaje przykłady kreowania i utrzymania pozytywnego wizerunku usług SPA&Wellness, - omawia sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych mogących zdarzyć się w działalności SPA&Wellness, - omawia sposoby nawiązywania i utrzymywania trwałych więzi z klientami i dostawcami usług SPA&Wellness, - stosuje zasady savoir-vivre w kontakcie z klientami i dostawcami. |
Tworzy oferty SPA&Wellness | - przygotowuje elementy planu marketingowego: krótkoterminowego do 1 roku i strategicznego do 5 lat - np.: plan sprzedażowy, pakiety, wydarzenia, promocje, - omawia aspekty regulacji przepisów reklamowych i promocyjnych, - omawia zasady prowadzenia promocji w serwisach społecznościowych i sprawdzania skuteczności za pomocą np. Google Analytics, - omawia zasady obsługi stron internetowych działalności SPA&Wellness, w tym wprowadzania nowych produktów, zmian i bieżących informacji, - omawia przykładowe metody pozyskiwania klientów krajowych i zagranicznych, - omawia źródła informacji o nowościach rynkowych i trendach SPA&Wellness. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Weryfikacja musi składać się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej weryfikowana musi być wiedza ze wszystkich 3 zestawów efektów uczenia się, poprzez test teoretyczny i wywiad ustrukturyzowany lub swobodny (rozmowę z komisją). Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Zaliczenie to jest ważne przez okres 12 miesięcy. W części praktycznej weryfikowane muszą być umiejętności ze wszystkich 3 zestawów, z wykorzystaniem obserwacji w warunkach symulowanych lub wywiadu swobodnego. 1.2. Zasoby kadrowe W składzie komisji przeprowadzającej walidację muszą być minimum 3 osoby, w tym przewodniczący, który ma decydujący głos. Przewodniczący komisji musi spełniać następujące warunki: - posiadać udokumentowane wykształcenie wyższe (dyplom potwierdzający posiadanie kwalifikacji pełnej min. na poziomie 7 PRK), - posiadać potwierdzoną i udokumentowaną wiedzę z zakresu kwalifikacji (np. certyfikat potwierdzający ukończone szkolenie specjalistyczne, dyplom potwierdzający wykształcenie wyższe związane z turystyką zdrowotną), - posiadać udokumentowane co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń lub kursów, lub zajęć edukacyjnych, w szczególności posiadać referencje lub poświadczenia przeprowadzonych szkoleń kursów lub innych form edukacji, lub walidacji z zakresu turystyki zdrowotnej zdobyte w okresie ostatnich 10 lat. Pozostali dwaj członkowie komisji muszą spełnić następujące warunki: - posiadać wykształcenie wyższe (kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 7 PRK), potwierdzone dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub dyplomem ukończenia jednolitych studiów magisterskich, - posiadać udokumentowane pięcioletnie doświadczenie pracy w sektorze usług SPA&Wellness, - posiadać udokumentowane trzyletnie doświadczenie w pracy na stanowisku kierowniczym w branży SPA&Wellness. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić miejsce do samodzielnej pracy dla każdego kandydata. W części teoretycznej konieczne jest zapewnienie dostępu do komputera oraz miejsca do swobodnej rozmowy z komisją walidacyjną. W części praktycznej konieczne jest zapewnienie dostępu do komputera i Internetu. Musi być zapewniona procedura odwoławcza. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. 2.1. Metody Nie określa się wymagań dla etapu identyfikowania i dokumentowania. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Udokumentować posiadanie świadectwa dojrzałości (poziom 4PRK). |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
- Data ogłoszenia: 2025-08-26
- Data wejścia w życie: 2025-08-26
- Data obowiązywania: 2025-08-26
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA