REKLAMA
Monitor Polski - rok 2025 poz. 1137
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 18 października 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Edukowanie w obszarze dostępności cyfrowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Edukowanie w obszarze dostępności cyfrowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 18 października 2025 r. (M.P. poz. 1137)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "EDUKOWANIE W OBSZARZE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
| 5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
| Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Edukowanie w obszarze dostępności cyfrowej" jest przygotowana do edukowania w zakresie dostępności cyfrowej w formie szkoleń, warsztatów, wykładów, webinarów i innych form kształcenia w trybie stacjonarnym oraz zdalnym. Przygotowuje program szkolenia oraz dostępne cyfrowo materiały edukacyjne dostosowane do potrzeb i możliwości grupy odbiorców. Naucza, wykorzystując metody aktywizujące oraz nowe technologie, w jaki sposób zapewnić dostępność dokumentów cyfrowych, multimediów, materiałów promocyjnych i edukacyjnych. Prezentuje zasady działania technologii asystujących oraz ułatwienia dostępu. W swoich działaniach posługuje się wiedzą na temat regulacji prawnych dotyczących dostępności cyfrowej w Rzeczypospolitej Polskiej i pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz sposobów zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. |
| Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą na temat dostępności cyfrowej i ograniczeń osób o specjalnych potrzebach w obszarze dostępności cyfrowej | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Charakteryzuje ograniczenia osób o specjalnych potrzebach w obszarze dostępności cyfrowej | - omawia metody kształcenia osób z problemami widzenia, z ograniczeniami słuchu, z ograniczeniami mobilnymi oraz z ograniczeniami poznawczymi, - omawia ograniczenia motoryczne i sensoryczne z perspektywy medycznej i społecznej, - charakteryzuje ograniczenia grupy osób starszych i w podeszłym wieku, - charakteryzuje ograniczenia osób z chorobami neurodegeneracyjnymi (np. z demencją, osób dotkniętych chorobą Parkinsona lub Alzheimera), - charakteryzuje ograniczenia osób z problemami uczenia się (np. z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią). |
| Charakteryzuje przepisy prawne i opracowania w obszarze dostępności cyfrowej | - omawia krajowe przepisy prawne dotyczące dostępności cyfrowej, - omawia opracowania oraz obowiązujące programy, normy ISO, rozporządzenia i dyrektywy w zakresie dostępności cyfrowej w Unii Europejskiej. |
| Charakteryzuje regulacje prawne oraz wytyczne związane z tworzeniem materiałów edukacyjnych | - omawia różnice między prawem autorskim, osobistym i majątkowym w odniesieniu do materiałów edukacyjnych, - omawia zasady wykorzystania utworów i materiałów edukacyjnych, w tym graficznych, w odniesieniu do typów licencji i pól eksploatacji, - omawia zasady tworzenia materiałów edukacyjnych zgodnie z wymogami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) oraz UDL (Universal Design for Learning). |
| Zestaw 2. Posługiwanie się wiedzą na temat narzędzi sprzyjających zapewnianiu dostępności cyfrowej | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Charakteryzuje zagadnienia związane z dostępnością stron internetowych i aplikacji mobilnych | - omawia budowę stron internetowych i aplikacji mobilnych, - omawia zasady tworzenia dostępnych stron internetowych i aplikacji mobilnych, - omawia zagadnienia z zakresu UX (User Experience) oraz UI (User Interface) w odniesieniu do problematyki dostępności, - omawia techniki objaśniające i uzupełniające zawarte w standardzie WCAG, - omawia zasady tworzenia struktury semantycznej strony internetowej (np. znaczniki i atrybuty w kodzie HTML - Hypertext Markup Language), - omawia przykłady narzędzi wykorzystywanych do badania poziomu dostępności stron internetowych (np. aplikacje do sprawdzania współczynnika kontrastu, narzędzia do walidacji automatycznej), - omawia zasadę zgodności i poziomy zgodności zgodnie z wytycznymi WCAG, - omawia wymogi i zasady dotyczące przygotowania deklaracji dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych. |
| Prezentuje zasady działania technologii asystujących i ułatwiających dostęp cyfrowy | - obsługuje czytnik ekranu, - prezentuje sposób działania czytnika ekranu, - omawia korzystanie z klawiatury przy użyciu klawisza Tab (Tabulation), - omawia zasady działania monitora brajlowskiego, - prezentuje sposoby użycia narzędzi systemowych do przybliżania i powiększania tekstu (np. lunetek, szkieł powiększających, programów powiększających, programów powiększająco-mówiących dla użytkowników niedowidzących), - omawia narzędzia ułatwień dostępu (np. dyktafon, czytanie na głos, zmianę kontrastu, czytnik immersyjny). |
| Charakteryzuje zagadnienia związane z dostępnością dokumentów cyfrowych | - prezentuje ustawienia w systemie ułatwień dostępu (np. dyktafon, czytanie na głos, zmianę koloru tła, czytnik immersyjny, koncentrację na wierszach, szerokość kolumn, odstępy między wyrazami, podział wyrazów na sylaby), - omawia metadane dokumentu cyfrowego, - omawia tworzenie dostępnych elementów graficznych w dokumentach cyfrowych (np. diagramów, wykresów, ikon, piktogramów, zdjęć), - omawia poprawne zastosowanie logicznego porządku w warstwie semantycznej dokumentu (np. logiczną hierarchię nagłówków, poprawne dodanie list uporządkowanych i nieuporządkowanych, komórki tabel), - tworzy dostępną tabelę w arkuszu kalkulacyjnym, - omawia sposób przygotowywania dostępnych tabel w arkuszach kalkulacyjnych, - omawia parametry dostępnego dokumentu w formacie PDF (Portable Document Format), - waliduje poziom dostępności dokumentu w formacie PDF za pomocą przeznaczanego do tego oprogramowania, - omawia sposób walidowania poziomu dostępności dokumentu w formacie PDF za pomocą przeznaczonego do tego oprogramowania, - omawia techniki wyjaśniające WCAG w odniesieniu do dokumentów w formacie PDF. |
| Charakteryzuje zagadnienia związane z dostępnością elementów multimedialnych | - omawia zasady tworzenia dostępnych elementów audio i wideo, - omawia zasady dodawania napisów otwartych i zamkniętych do filmów, - omawia zasady tworzenia napisów rozszerzonych, - omawia zasady dodawania audiodeskrypcji, transkrypcji i deskrypcji, - przygotowuje materiały graficzne (np. plakaty, infografikę, afisze) w sposób dostępny cyfrowo, - omawia techniki wyjaśniające WCAG w odniesieniu do elementów multimedialnych, - omawia przygotowanie elementów multimedialnych dla różnych grup osób o specjalnych potrzebach, - prezentuje zasady tworzenia wydarzeń online na żywo (np. napisy), - omawia wykorzystanie technologii symultanicznego przekazu tekstowego (speech-to-text) w kontekście zapewnienia dostępności cyfrowej. |
| Omawia zagadnienia związane z czytelnością i zrozumiałością cyfrowych treści tekstowych i nietekstowych | - prezentuje przykłady cyfrowych treści tekstowych i nietekstowych zgodnych ze standardem dostępności cyfrowej, - omawia tworzenie alternatywy tekstowej do różnych elementów multimedialnych, - omawia zasady dodawania tekstów alternatywnych w dokumentach cyfrowych oraz na stronach internetowych, - omawia zasady tworzenia tekstu w języku prostym i tekstu łatwego do czytania, - omawia zasady tworzenia jednorodności w materiałach wielojęzycznych zgodnie z zasadą internacjonalizacji i lokalizacji. |
| Charakteryzuje zagadnienia związane z dobrymi praktykami w obszarze komunikacji elektronicznej | - omawia dobre praktyki dotyczące dostępności w korespondencji elektronicznej i na portalach społecznościowych, - omawia komunikatory do spotkań online pod kątem narzędzi i funkcji zapewniających dostępność. |
| Zestaw 3. Przygotowanie i prowadzenie usługi rozwojowej zgodnie z zasadami edukowania w obszarze dostępności cyfrowej | |
| Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
| Tworzy scenariusz usługi rozwojowej w odniesieniu do tematyki dostępności cyfrowej | - ustala ramy organizacyjne i cele usługi rozwojowej, - formułuje temat zajęć, - dobiera treści nauczania zgodnie z możliwościami poznawczymi uczestników, - dobiera metody i techniki nauczania, - przygotowuje pre-test i post-test do pomiaru kompetencji cyfrowych uczestników, - przygotowuje listę materiałów źródłowych do samodzielnej nauki. |
| Opracowuje dostępne materiały edukacyjne | - przygotowuje cyfrowe materiały tekstowe i nietekstowe (np. zdjęcia, teksty, tabele, diagramy, wykresy) zgodnie z zasadami dostępności cyfrowej i projektowania uniwersalnego, - projektuje listy kontrolne, - wykonuje dostępne cyfrowo prezentacje multimedialne, - wykorzystuje narzędzia cyfrowe w celu sprawdzenia poziomu dostępności materiałów edukacyjnych. |
| Prowadzi dostępną usługę rozwojową z zakresu dostępności cyfrowej | - wprowadza cele i treści zajęć uczestnikom, - wykorzystuje techniki nauczania, w tym techniki aktywizujące, - wykorzystuje pomoce i materiały edukacyjne, - realizuje usługę szkoleniową zgodnie ze scenariuszem, - przekazuje treści w sposób zrozumiały, uwzględniając poziom wiedzy uczestników, - reaguje na potrzeby uczestników. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
| 1. Etap weryfikacji 1.1. Metody przeprowadzania walidacji Do weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: - test wiedzy, - obserwację w warunkach symulowanych, - rozmowę z komisją walidacyjną, - analizę dowodów i deklaracji. 1.2. Osoby przeprowadzające walidację Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z minimum trzech członków. Przewodniczący komisji walidacyjnej wybierany jest spośród członków komisji walidacyjnej. Członkowie komisji walidacyjnej spełniają następujące wymagania: - każdy z członków musi posiadać dyplom studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich, - jeden z członków komisji musi posiadać udokumentowane doświadczenie w samodzielnym prowadzeniu szkoleń w zakresie dostępności cyfrowej w wymiarze minimum 500 godzin przeprowadzonych w okresie ostatnich 5 lat, - jeden z członków musi posiadać udokumentowane minimum 10-letnie doświadczenie pedagogiczne w prowadzeniu zajęć w obszarze wsparcia osób z niepełnosprawnościami, zdobyte w okresie ostatnich 15 lat, - jeden z członków komisji musi posiadać udokumentowane doświadczenie w przeprowadzeniu minimum 10 audytów dostępności cyfrowej stron internetowych lub dokumentów cyfrowych, zdobyte w okresie ostatnich 3 lat. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzenia walidacji Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić udział w walidacji osobom z niepełnosprawnościami. Walidacja może odbywać się w formie stacjonarnej, zdalnej albo hybrydowo. 2. Etap identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania. |
5. Warunki, jakie musi spełnić osoba przystępująca do walidacji, jeżeli zostały określone, albo informacja o braku takich warunków
| Brak warunków |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
| Minimum dyplom licencjacki lub inżynierski (minimum studia pierwszego stopnia) oraz udokumentowane przeprowadzenie minimum 360 godzin dydaktycznych, szkoleń lub warsztatów z dostępności cyfrowej w okresie 3 lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej - bezterminowy lub określony - oraz warunki przedłużenia ważności, jeżeli okres ważności certyfikatu został określony
| Certyfikat kwalifikacji ważny jest przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie testu wiedzy obejmującego wiedzę z obszaru aktualnych technologii związanych z zapewnieniem dostępności cyfrowej oraz obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej i pozostałych państwach członkowskich Unii Europejskiej regulacji w tym zakresie. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
| Nie rzadziej niż raz na 10 lat |
- Data ogłoszenia: 2025-11-03
- Data wejścia w życie: 2025-11-03
- Data obowiązywania: 2025-11-03
REKLAMA
Monitor Polski
REKLAMA
REKLAMA
