REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2006 nr 15 poz. 76
ZARZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 12 października 2006 r.
w sprawie Narodowego Centrum Krwi
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) oraz art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1
Tworzy się Narodowe Centrum Krwi, zwane dalej „Centrum”.
§ 2
Centrum realizuje zadania Ministra Zdrowia określone w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 o publicznej służbie krwi (Dz. U. z 1997 r. Nr 106, poz. 681, z 1998 r. Nr 117, poz. 756, z 2001 r. Nr 126, poz. 1382 oraz z 2003 r. Nr 223, poz. 2215) dotyczące koordynowania działalności w zakresie organizacji pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz zaopatrzenia w krew a także opiniuje plany działania w dziedzinie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywane przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii.
§ 3
Centrum otrzymuje statut stanowiący załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 4
Szczegółowy zakres zadań Centrum określa regulamin organizacyjny stanowiący załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 5
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Minister Zdrowia |
Zbigniew Religa |
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 131, poz. 924).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319.
Załączniki do zarządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 12 października 2006 r.
(Dz. Urz. Min. Zdrow. Nr 15, poz. 76)
Załącznik nr 1
STATUT
NARODOWEGO CENTRUM KRWI
§ 1
1. Narodowe Centrum Krwi, zwana dalej „Centrum”, jest państwową jednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu do spraw zdrowia.
2. Siedzibą Centrum jest Warszawa.
3. Obszarem działania Centrum jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 2
1. Przedmiotem działalności Centrum jest realizacja zadań związanych z koordynacją zaopatrzenia Rzeczypospolitej Polskiej w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne.
2. Do działalności podstawowej Centrum należy:
1) realizacja zadań związanych z nadzorem nad organizacją pobierania krwi i oddzielania jej składników;
2) realizacja zadań związanych z nadzorem nad funkcjonowaniem jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;
3) opiniowanie planów działania w zakresie krwiodawstwa i krwiolecznictwa przygotowywanych przez Instytut Hematologii i Transfuzjologii;
4) monitorowanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;
5) programowanie zadań, o których mowa w pkt. 1 i 2 oraz sposobów ich realizacji;
6) opracowywanie bieżących i perspektywicznych programów w zakresie, o którym mowa w pkt. 1, 2 i 4;
7) organizacja zaopatrzenia systemu w produkty krwiopochodne;
8) programowanie i wdrażanie rozwiązań zmierzających do realizacji przez Rzeczpospolitą Polską zasady samowystarczalności.
§ 3
1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, przy pomocy jednego Zastępcy Dyrektora.
2. Dyrektor reprezentuje Centrum na zewnątrz.
3. Dyrektora powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
4. Dyrektor jest powoływany na okres 5 lat.
§ 4
W skład Centrum wchodzą następujące samodzielne stanowiska pracy:
1) trzy Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad Systemem Publicznej Służby Krwi;
2) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne;
3) dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Merytorycznych;
4) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych;
5) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej;
6) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;
7) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych;
8) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych;
9) jedno Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu;
10) dwa Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw Obsługi Kontraktu na Frakcjonowanie Osocza.
§ 5
1. Działalność Centrum jest finansowana z budżetu państwa, z części 46 – Zdrowie, dział 851 – Ochrona zdrowia, rozdział 85143 – Publiczna służba krwi.
2. Podstawą gospodarki finansowej Centrum jest plan finansowy zatwierdzany zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
3. Centrum prowadzi, przewidzianą przepisami o finansach publicznych dla jednostek budżetowych sprawozdawczość budżetową.
§ 6
1. Do osób zatrudnionych w Centrum stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania Dyrektora oraz pozostałych pracowników Centrum regulowane są przez rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 30 lipca 1996 r. w sprawie zasad wynagradzania za pracę pracowników zatrudnionych w niektórych jednostkach sfery budżetowej działających w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 105, poz. 486, z późn. zm.3)).
|
3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 39, poz. 245, z 1998 r. Nr 45, poz. 282, z 1999 r. Nr 62, poz. 694, z 2000 r. Nr 38, poz. 428, z 2001 r. Nr 32, poz. 374, z 2003 r. Nr 49, poz. 415, z 2004 r. Nr 45, poz. 423, z 2005 r. Nr 38, poz. 351 oraz z 2006 r. Nr 43, poz. 305.
Załącznik nr 2
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NARODOWEGO CENTRUM KRWI
§ 1
Do zadań Narodowego Centrum Krwi, zwanego dalej „Centrum”, należy:
1) podejmowanie działań mających na celu realizację przedmiotu działalności Centrum, w tym działalności podstawowej, określonych w § 2 załącznika nr 1;
2) opracowywanie rekomendacji dla ministra właściwego do spraw zdrowia dotyczących rozwiązań systemowych w zakresie publicznej służby krwi;
3) współpraca w szczególności z:
a) komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia,
b) jednostkami podległymi lub nadzorowanymi przez ministra właściwego do spraw zdrowia,
c) Krajową Radą do Spraw Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa,
d) konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny oraz stowarzyszeniami będącymi zgodnie z postanowieniami ich statutów, towarzystwami medycznymi lub naukowymi,
e) Klubami Honorowych Dawców Krwi,
f) organizacjami pozarządowymi,
g) organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum;
4) przedstawianie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdań z działalności Centrum do dnia 31 marca każdego roku za rok poprzedni oraz w każdym przypadku zażądania informacji przez ministra właściwego do spraw zdrowia;
5) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§ 2
1. Dyrektor zapewnia prawidłowe i sprawne funkcjonowanie Centrum, w szczególności odpowiedzialny jest za:
1) realizację zadań Centrum;
2) zarządzanie majątkiem Centrum;
3) ustalenie i nadzorowanie przestrzegania regulaminu pracy;
4) ustalenie regulaminu wynagrodzeń;
5) sporządzanie rocznych planów finansowych i sprawozdań budżetowych;
6) zapewnienie nadzoru nad bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową i dyscypliną pracy w Centrum;
7) ustalanie procedur kontrolnych.
2. Dyrektor jest przełożonym pracowników Centrum oraz wykonuje w stosunku do nich czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
3. Dyrektor może powoływać zespoły jako organy pomocnicze lub doradczo-opiniodawcze, niezbędne dla realizacji zadań Centrum, określając cel ich powołania, nazwę, zakres zadań, tryb działania oraz skład osobowy.
4. Dyrektorowi bezpośrednio podlegają:
1) Zastępca Dyrektora;
2) Samodzielne Stanowiska Pracy do Spraw, Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi;
3) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej;
4) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Prawnych;
5) Samodzielne Stanowisko Pracy Głównego Księgowego;
6) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych;
7) Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu.
§ 3
Do zadań Zastępcy Dyrektora należy:
1) bezpośrednie nadzorowanie pracy podległych samodzielnych stanowisk pracy:
a) Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne;
b) Samodzielnych Stanowisk Pracy do Spraw Merytorycznych;
c) Samodzielnego Stanowiska Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych.
2) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 4
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Planowania, Analiz i Nadzoru Finansowego nad systemem Publicznej Służby Krwi należy:
1) nadzór nad wykorzystaniem środków finansowych pochodzących z dotacji przydzielonej przez ministra właściwego do spraw zdrowia jednostkom organizacyjnym publicznej służby krwi;
2) monitorowanie bieżącej sytuacji finansowej jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;
3) opracowanie i nadzór nad realizacją procedur w zakresie dokonywania inwestycji związanych z działalnością jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi;
4) ocena i weryfikacja wniosków o zakupy inwestycyjne finansowane z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia;
5) przygotowywanie analiz finansowych z zakresu rozwiązań systemowych zaopatrzenia sytemu w produkty krwiopochodne;
6) przygotowywanie cyklicznych raportów dla ministra właściwego do spraw zdrowia w ramach z zakresu zadań, o których mowa w pkt 1–5;
7) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 5
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Organizacji i Nadzoru nad Zaopatrzeniem Systemu w Produkty Krwiopochodne należy:
1) planowanie i monitorowanie zaopatrzenia, zużycia i stanów magazynowych jednostek organizacyjnych publicznej służby krwi w produkty krwiopochodne, testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi, pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi.
2) przygotowywanie cyklicznych raportów w zakresie, o którym mowa w pkt 1;
3) opracowanie i wdrożenie rozwiązań systemowych na wypadek zaistnienia niedoborów w zaopatrzeniu systemu w produkty krwiopochodne testy do badania markerów wirusów przenoszonych drogą krwi oraz pojemniki z tworzyw sztucznych do pobierania i preparatyki krwi;
4) monitorowanie ilości oraz terminu ważności osocza pobieranego, magazynowanego, wydawanego na potrzeby lecznictwa zamkniętego, przekazywanego do frakcjonowania oraz sprzedawanego przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi;
5) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 6
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Merytorycznych należy:
1) bieżące monitorowanie aktualnych tendencji w medycynie światowej i biotechnologii w zakresie stosowania produktów krwiopochodnych;
2) bieżące monitorowanie dostosowania sytemu publicznej służby krwi do aktualnie obowiązujących standardów jakościowych i wymogów bezpieczeństwa krwi, jej składników i produktów krwiopochodnych;
3) bieżące monitorowanie danych epidemiologicznych dotyczących populacji chorych na hemofilię i inne wrodzone skazy krwotoczne;
4) bieżące monitowanie krajowych i światowych danych dotyczących rynku produktów krwiopochodnych;
5) weryfikacja założeń „Narodowego Programu Leczenia Hemofilii na lata 2005–2011” pod kątem farmakoekonomicznym;
6) nadzór nad realizacją zasady samowystarczalności Polski w zakresie zaopatrzenia w bezpieczną krew, jej składniki i produkty krwiopochodne;
7) monitorowanie światowego rynku frakcjonowania osocza pod kątem możliwości technologicznych, wydajności oraz kosztów frakcjonowania osocza;
8) przygotowywanie raportów w powyższym zakresie;
9) współpraca z konsultantami krajowymi w poszczególnych dziedzinach medycyny, Krajową Radą Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się problematyką związaną z zakresem działalności Centrum w zakresie przegotowywania rekomendacji rozwiązań systemowych dla publicznej służby krwi;
10) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 7
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Prawnych należy:
1) prowadzenie obsługi prawnej Centrum;
2) przygotowywanie opinii prawnych z zakresu działania Centrum;
3) opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych, projektów umów, porozumień oraz innych propozycji zgłoszonych do zaopiniowania przez komórki organizacyjne Centrum;
4) pomoc w negocjacjach i załatwianiu spraw, w których zakres wchodzą kwestie wymagające opinii lub porad prawnych;
5) informowanie pracowników o zmianach stanu prawnego oraz udostępnianie przepisów prawa w zakresie działalności Centrum;
6) analizowanie i wnioskowanie o aktualizację lub wprowadzanie nowych wewnętrznych unormowań prawnych na podstawie stwierdzonych nieprawidłowości lub zmieniających się przepisów prawa;
7) w przypadku powzięcia wiadomości, informowanie przełożonych o powstałych uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa;
8) prowadzenie rejestru wewnętrznych aktów prawnych wydawanych przez Dyrektora;
9) prowadzenie rejestru udzielanych przez Dyrektora upoważnień i pełnomocnictw oraz prowadzenie kontroli ważności i ewidencji wygasłych lub cofniętych pełnomocnictw;
10) prowadzenie rejestru umów zawieranych przez Dyrektora z podmiotami zewnętrznymi, z wyłączeniem umów zleceń i umów o dzieło;
11) prowadzenie spraw dotyczących udzielania imiennych upoważnień i pełnomocnictw przez Dyrektora, w tym przygotowywanie ich projektów;
12) wykonywanie innych zadań z zakresu obsługi prawnej, wynikających z odrębnych przepisów;
13) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 8
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Komunikacji Społecznej należy:
1) udzielanie informacji o funkcjonowaniu i działaniach Centrum zgodnie z przepisami ustawy o dostępie do informacji publicznej;
2) systematyczne przygotowywanie i przekazywanie informacji dla środków masowego przekazu o funkcjonowaniu i działaniach Centrum;
3) zarządzanie i redakcja serwisu informacyjnego internetowego i intranetowego Centrum;
4) monitoring środków masowego przekazu i archiwizacja tematyczna informacji dotyczących Centrum;
5) przygotowywanie codziennego przeglądu prasy i mediów elektronicznych w zakresie tematycznym, dotyczącym przedmiotu działalności Centrum oraz analiza treści informacji podawanych w mediach;
6) redagowanie informacji i komunikatów prasowych;
7) przygotowywanie konferencji prasowych;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 9
Do zadań Samodzielnego Stanowiska Pracy Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości Centrum;
2) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
3) dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym Centrum;
4) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
5) prowadzenie rozliczeń i ewidencji wynagrodzeń;
6) analiza pod względem formalno-rachunkowym rozliczeń kosztów związanych z działalnością Centrum;
7) opracowywanie projektu planu finansowego Centrum;
8) sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych;
9) opracowywanie projektów wewnętrznych przepisów z zakresu prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo-księgowych, zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
10) prowadzenie dokumentacji pracowniczej wymaganej przepisami prawa pracy i ubezpieczeń społecznych;
11) współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy;
12) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 10
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Informacji i Systemów Informatycznych należy:
1) planowanie, budowa, nadzór i utrzymanie infrastruktury teleinformatycznej Centrum;
2) planowanie, wdrażanie i nadzór nad budową i eksploatacją systemów informatycznych Centrum;
3) udzielanie wsparcia pracownikom Centrum w zakresie eksploatacji systemów informatycznych z uwzględnieniem przetwarzania danych;
4) podniesienie poziomu bezpieczeństwa teleinformatycznego w podległych systemach oraz zasobach danych;
5) administrowanie systemami informatycznymi Centrum;
6) tworzenie aplikacji, zestawień oraz raportów na potrzeby innych pracowników Centrum w zakresie administrowanych systemów;
7) opracowywanie założeń i tworzenie projektów dotyczących eksploatowanych systemów informatycznych;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 11
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Administracyjno-Technicznych należy:
1) utrzymanie w sprawnym stanie funkcjonalnym pomieszczeń wykorzystywanych przez Centrum z zabezpieczeniem miejsc i stanowisk pracy;
2) prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia przekazanego pracownikom do realizacji powierzonych zadań;
3) prowadzenie postępowań o udzielenie zamówień publicznych;
4) zaopatrzenie w sprzęt i materiały oraz zakup usług;
5) współudział w technicznej realizacji zadań Centrum;
6) prowadzenie archiwum zakładowego;
7) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Centrum i samodzielnymi stanowiskami pracy;
8) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora lub Zastępcę Dyrektora.
§ 12
Do zadań pracownika zatrudnionego na Samodzielnym Stanowisku Pracy do Spraw Obsługi Sekretariatu należy:
1) prowadzenie kancelarii;
2) prowadzenie terminarza spotkań Dyrektora;
3) protokołowanie spotkań Dyrektora;
4) organizacja podróży służbowych pracowników Centrum;
5) prowadzenie biblioteki Centrum i udostępnianie zbiorów biblioteki;
6) współudział w realizacji zadań Centrum w zakresie odpowiadającym zajmowanemu stanowisku;
7) współpraca z innymi samodzielnymi stanowiskami pracy;
8) obsługa urządzeń zapewniających realizację czynności kancelaryjnych;
9) wykonywanie innych zadań zleconych przez Dyrektora.
§ 13
Obieg dokumentów w Centrum, w tym dokumentów finansowo-księgowych, regulują odrębne przepisy.
- Data ogłoszenia: 2006-10-23
- Data wejścia w życie: 2006-10-23
- Data obowiązywania: 2008-08-13
- Dokument traci ważność: 2010-07-21
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA