REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 37

ZARZĄDZENIE NR 25
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 28 listopada 2022 r.

w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Infrastruktury

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 37 ust. 1, 2 i 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Minister Infrastruktury - Andrzej Adamczyk (M), zwany dalej „Ministrem”:

1) kieruje działalnością Ministerstwa Infrastruktury, zwanego dalej „Ministerstwem”, i ustala podstawowe kierunki jego polityki;

2) sprawuje bezpośredni nadzór nad:

a) Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego,

b) Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie,

c) Polską Agencją Żeglugi Powietrznej;

3) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Gabinet Polityczny Ministra (GP),

b) Biuro Komunikacji (BK),

c) Biuro Ministra (BM),

d) Departament Lotnictwa (DL),

e) Departament Prawny (DP),

f) Departament Strategii Transportu (DST) z wyłączeniem spraw dotyczących koordynowania działań na poziomie Ministerstwa w zakresie przygotowania oraz wdrażania będących w gestii Ministra elementów planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

g) Departament Współpracy Międzynarodowej (DWM).

§ 2.

1. Minister podpisuje pisma kierowane do: Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałków i Wicemarszałków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa i Wiceprezesów Rady Ministrów, Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego, Prezesa Trybunału Konstytucyjnego, Przewodniczącego Trybunału Stanu, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz do innych członków Rady Ministrów i wojewodów, posłów i senatorów - w sprawach o szczególnym znaczeniu dla działów administracji rządowej, którymi kieruje Minister, a w sprawach wnoszenia dokumentów rządowych do rozpatrzenia przez Radę Ministrów - do Sekretarza Rady Ministrów.

2. Do wyłącznej kompetencji Ministra należy:

1) akceptowanie projektów ustaw, rozporządzeń i uchwał Rady Ministrów oraz projektów strategii, programów i polityk, kierowanych przez Ministra do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

2) występowanie do Prezesa Rady Ministrów o powołanie lub odwołanie z określonych stanowisk lub funkcji;

3) powoływanie i wyznaczanie, a także odwoływanie i cofanie wyznaczenia na określone stanowiska lub funkcje, w ramach właściwości wynikającej z obowiązujących przepisów.

3. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują pisma kierowane do Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.

4. Sekretarz Stanu Andrzej Bittel podpisuje pisma kierowane do Sekretarza Komitetu do Spraw Europejskich w sprawach dokumentów rządowych wnoszonych na posiedzenia Komitetu oraz rozpatrywanych przez Komitet, a także w sprawach zastrzeżeń do treści protokołów z posiedzeń Komitetu wraz z wnioskami o ich sprostowanie.

5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu podpisują, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, a w szczególności:

1) do Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przesyłające opracowane w Ministerstwie stanowiska Rządu do poselskich projektów ustaw, po ich rozpatrzeniu przez Radę Ministrów;

2) przesyłające opracowane w Ministerstwie projekty dokumentów rządowych, kierowane do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania;

3) zawierające uwagi do projektów zgłaszanych w toku uzgodnień międzyresortowych;

4) odpowiedzi na interpelacje, interwencje, zapytania i wystąpienia poselskie oraz na oświadczenia i wystąpienia senatorskie skierowane do Ministra;

5) do posłów i senatorów, w sprawach zgłaszanych skarg i interwencji.

6. Dyrektor Generalny podpisuje, z upoważnienia Ministra, pisma w zakresie nadzorowanej problematyki, z wyłączeniem pism, o których mowa w ust. 5.

7. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, każdy w zakresie określonym niniejszym zarządzeniem, są upoważnieni, z zastrzeżeniem ust. 9 i 10, do załatwiania spraw w imieniu Ministra, w tym do przyjmowania interesantów w sprawach skarg i wniosków.

8. Pisma przedkładane do podpisu Ministra są parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa oraz akceptowane przez członka kierownictwa Ministerstwa nadzorującego właściwą merytorycznie komórkę organizacyjną. Pisma, o których mowa w ust. 5 i 6, są przygotowywane na blankiecie Ministra i parafowane przez właściwego merytorycznie kierującego komórką organizacyjną Ministerstwa.

9. Wydawanie decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń, udzielanie odpowiedzi na skargi przewidziane w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329, 655, 1457 i 1855), wnoszenie środków odwoławczych oraz innych pism procesowych w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, powszechnymi oraz Sądem Najwyższym, a także pism przedsądowych w sprawach cywilnych i pism w postępowaniu egzekucyjnym, wymaga odrębnego upoważnienia.

10. Złożenie przez Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu oświadczenia woli w imieniu Ministra wymaga uprzedniego uzyskania pełnomocnictwa w formie przewidzianej prawem.

§ 3.

1. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny realizują politykę ustaloną przez Radę Ministrów i Ministra, podejmują w imieniu Ministra decyzje zgodne ze wskazanym przez Ministra kierunkiem rozstrzygnięcia oraz będące realizacją ustalonej polityki.

2. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu, w zakresie swojej właściwości, dokonują kontroli zgodności aktów prawa miejscowego z polityką Rady Ministrów.

3. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra współdziałają w realizacji ustawowych zadań Ministra przez:

1) uzgadnianie podejmowanych inicjatyw;

2) wzajemne informowanie się o kluczowych zagadnieniach wchodzących w zakres ich obowiązków oraz kierunkowych rozstrzygnięciach.

4. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu, Dyrektor Generalny i Szef Gabinetu Politycznego Ministra przedkładają pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa dokumenty w sprawach wymagających rozstrzygnięć oraz informacje i propozycje w innych ważnych sprawach.

5. Sekretarze Stanu i Podsekretarz Stanu w zakresie swojej właściwości realizują zadania:

1) wynikające z nadzoru Ministra nad organami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi;

2) związane ze współpracą międzynarodową, w tym z członkostwem Polski w Unii Europejskiej i organizacjach międzynarodowych.

6. Sekretarze Stanu, Podsekretarz Stanu i Dyrektor Generalny wykonują powierzone im zadania przy pomocy kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa.

§ 4.

Sekretarz Stanu Andrzej Bittel (MAB):

1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:

a) kolejnictwa,

b) opracowania i realizacji budżetu państwa w częściach, których dysponentem jest Minister;

2) w imieniu Ministra wykonuje zadania instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy oraz instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji w rozumieniu art. 14lg -lh ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 i 2022 r. poz. 1079 i 1846) w zakresie Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności;

3) pełni funkcję Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu oraz wykonuje jego zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 2019 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu (Dz. U. poz. 1037);

4) odpowiada za koordynację spraw parlamentarnych, w tym współpracę z Sejmem i Senatem;

5) reprezentuje Ministra w Komitecie do Spraw Europejskich;

6) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad Instytutem Kolejnictwa w Warszawie;

7) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie;

8) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Departament Budżetu (DBI),

b) Departament Kolejnictwa (DTK),

c) Departament Strategii Transportu w zakresie spraw dotyczących koordynowania działań na poziomie Ministerstwa w zakresie przygotowania oraz wdrażania będących w gestii Ministra elementów planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

§ 5.

Sekretarz Stanu Rafał Weber (MRW):

1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:

a) bezpieczeństwa ruchu drogowego,

b) dróg publicznych,

c) transportu drogowego;

2) reprezentuje Ministra w:

a) Stałym Komitecie Rady Ministrów,

b) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;

3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:

a) Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad,

b) Głównym Inspektorem Transportu Drogowego,

c) Instytutem Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie,

d) Instytutem Transportu Samochodowego w Warszawie,

e) Transportowym Dozorem Technicznym w Warszawie;

4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Departament Dróg Publicznych (DDP),

b) Departament Transportu Drogowego (DTD),

c) Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (SKR).

§ 6.

Sekretarz Stanu Marek Gróbarczyk (MMG):

1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:

a) gospodarki morskiej,

b) gospodarki wodnej, z wyłączeniem spraw:

- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Warszawie, zwanego dalej „Wodami Polskimi”, o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret pierwsze,

- wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2233, z późn. zm.2)) , o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret drugie,

- opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie, o których mowa w § 7 pkt 1 lit. a tiret trzecie,

c) żeglugi śródlądowej;

2) pełni funkcję Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej oraz wykonuje jego zadania określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 listopada 2020 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej (Dz. U. poz. 2015);

3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:

a) Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną,

b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie w zakresie spraw dotyczących badań naukowych i prac rozwojowych oraz państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących,

c) Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,

d) Izbą Morską w Szczecinie,

e) Morską Służbą Poszukiwania i Ratownictwa w Gdyni,

f) Odwoławczą Izbą Morską w Gdańsku z siedzibą w Gdyni,

g) urzędami morskimi,

h) urzędami żeglugi śródlądowej,

i) Wodami Polskimi;

4) wykonuje zadania Ministra w stosunku do Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich;

5) reprezentuje Ministra w Radzie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz w Zespole do spraw Semestru Europejskiego;

6) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Departament Gospodarki Morskiej (DGM),

b) Departament Gospodarki Wodnej i Żeglugi Śródlądowej (DGWiZS).

§ 7.

Podsekretarz Stanu Grzegorz Witkowski (MGW):

1) z upoważnienia Ministra podejmuje decyzje i zajmuje stanowisko w sprawach:

a) gospodarki wodnej w zakresie:

- kontroli gospodarowania wodami w stosunku do Wód Polskich,

- wydawania dla Wód Polskich decyzji administracyjnych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne,

- opiniowania i uzgadniania warunków realizacji przedsięwzięć, mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których inwestorem są Wody Polskie,

b) edukacji morskiej oraz wyższego szkolnictwa morskiego;

2) reprezentuje Ministra w Komitecie Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji;

3) w imieniu Ministra sprawuje nadzór nad:

a) uczelniami morskimi w rozumieniu art. 433 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm3)),

b) Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowym Instytutem Badawczym w Warszawie, w tym w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych Instytutu, z wyłączeniem spraw, o których mowa w § 6 pkt 3 lit. b,

c) szkołami ponadpodstawowymi, które są prowadzone przez Ministra;

4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Departament Edukacji Morskiej (DEM),

b) Departament Orzecznictwa i Kontroli Gospodarowania Wodami (DOK).

§ 8.

Dyrektor Generalny:

1) zapewnia funkcjonowanie, warunki działania, organizację pracy oraz realizuje politykę personalną Ministerstwa na podstawie i w zakresie określonym ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1691);

2) wykonuje kompetencje kierownika zamawiającego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1710, 1812 i 2185);

3) odpowiada za nadzorowanie spraw dotyczących:

a) środków budżetu państwa dysponenta trzeciego stopnia w częściach, których dysponentem jest Minister,

b) informatyzacji Ministerstwa,

c) zarządzania kryzysowego, spraw obronnych i ochrony informacji niejawnych,

d) audytu i kontroli w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra,

e) wykonywania kontroli realizacji reformy oraz sporządzenia dokumentacji zawierającej wyniki kontroli, a także innych kontroli związanych z realizacją zadań w ramach Krajowego Programu Odbudowy i Zwiększania Odporności z wyłączeniem zadań kontrolnych właściwych dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych;

4) sprawuje merytoryczny nadzór nad realizacją zadań przez:

a) Biuro Administracyjno-Finansowe (BAF),

b) Biuro Dyrektora Generalnego (BDG),

c) Biuro Zarządzania Kryzysowego (BZK),

d) Departament Kontroli (DK).

§ 9.

1. Do zakresu działania Gabinetu Politycznego Ministra należy:

1) realizacja zadań, powierzonych przez Ministra, dotyczących współdziałania z organami władzy ustawodawczej, administracji rządowej i samorządu terytorialnego, partii politycznych, związków zawodowych i organizacji społecznych;

2) dokonywanie, na polecenie Ministra, oceny merytorycznej i formalnej materiałów przedkładanych Ministrowi.

2. Szczegółowe zadania Gabinetu Politycznego Ministra ustala Minister.

§ 10.

1. Ministra w czasie nieobecności zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Andrzej Bittel.

2. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Rafał Weber.

3. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela i Sekretarza Stanu Rafała Webera, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Sekretarz Stanu Marek Gróbarczyk.

4. W przypadku jednoczesnej nieobecności Ministra oraz Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela, Sekretarza Stanu Rafała Webera i Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka, Ministra zastępuje, w tym podpisuje pisma, o których mowa w § 2 ust. 1, Podsekretarz Stanu Grzegorz Witkowski.

5. W przypadkach nieobecności Sekretarzy Stanu i Podsekretarza Stanu zastępstwa odbywają się według następujących zasad:

1) Sekretarza Stanu Andrzeja Bittela w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber;

2) Sekretarza Stanu Rafała Webera w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel;

3) Sekretarza Stanu Marka Gróbarczyka w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Andrzej Bittel;

4) Podsekretarza Stanu Grzegorza Witkowskiego w czasie nieobecności zastępuje Sekretarz Stanu Rafał Weber.

6. W przypadku jednoczesnej nieobecności osób zastępujących wymienionych w ust. 5, decyzję o zastępstwie czasowym podejmuje Minister.

7. Dyrektora Generalnego w czasie nieobecności zastępuje Dyrektor Biura Dyrektora Generalnego.

8. W przypadku jednoczesnej nieobecności Dyrektora Generalnego i Dyrektora Biura Dyrektora Generalnego, Dyrektora Generalnego zastępuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Generalnego w uzgodnieniu z Ministrem.

9. Biuro Ministra niezwłocznie zawiadamia członków kierownictwa Ministerstwa o nieobecnościach Ministra, Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego oraz o zastępstwach, w przypadkach określonych w ust. 6 i 8.

§ 11.

Minister może zlecić Sekretarzom Stanu, Podsekretarzowi Stanu i Dyrektorowi Generalnemu inne zadania niż określone dla nich w niniejszym zarządzeniu.

§ 12.

Wszelkie spory i wątpliwości kompetencyjne związane z realizacją zadań przez Sekretarzy Stanu, Podsekretarza Stanu i Dyrektora Generalnego rozstrzyga Minister.

§ 13.

Traci moc zarządzenie nr 21 Ministra Infrastruktury z dnia 22 września 2022 r. w sprawie ustalenia podziału pracy w kierownictwie Ministerstwa Infrastruktury (Dz. Urz. Min. Inf. poz. 32).

§ 14.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia

Minister Infrastruktury: A. Adamczyk


1) Minister Infrastruktury kieruje działami administracji rządowej: transport, żegluga śródlądowa, gospodarka morska oraz gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2021 r. poz. 2368 oraz z 2022 r. poz. 88, 258, 855, 1079,1549 i 2185.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2022 r. poz. 583, 655, 682, 807, 1010, 1079, 1117,1459, 1117, 2185 i 2306).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2022-11-29
  • Data wejścia w życie: 2022-11-30
  • Data obowiązywania: 2022-11-30
  • Dokument traci ważność: 2024-01-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA