REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 17

ZARZĄDZENIE NR 12
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)

z dnia 24 czerwca 2025 r.

w sprawie zatwierdzenia statutu Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zatwierdza się statut Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego, stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Traci moc statut Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego, zatwierdzony w dniu 11 października 2019 r.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury: D. Klimczak


1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2725).

Załącznik 1. [STATUT INSTYTUTU METEOROLOGII I GOSPODARKI WODNEJ - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO]

Załącznik
do zarządzenia nr 12
Ministra Infrastruktury
z dnia 24 czerwca 2025 r.
(Dz. Urz. Min. Inf. poz. 17)

STATUT INSTYTUTU METEOROLOGII I GOSPODARKI WODNEJ - PAŃSTWOWEGO INSTYTUTU BADAWCZEGO

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy, zwany dalej „Instytutem”, utworzony uchwałą nr 338/72 Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1972 r. w sprawie połączenia Państwowego Instytutu Hydrologiczno-Meteorologicznego z Instytutem Gospodarki Wodnej, działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534);

2) ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024 r. poz. 1571, 1871 i 1897);

3) ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, 1089 i 1473 oraz z 2025 r. poz. 216);

4) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2010 r. w sprawie nadania Instytutowi Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego (Dz. U. poz. 1164);

5) niniejszego Statutu.

§ 2.

Nadzór nad Instytutem sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki wodnej.

§ 3.

1. Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa.

2. Instytut posiada osobowość prawną.

3. Instytut może tworzyć oddziały nieposiadające osobowości prawnej.

4. Instytut może używać skróconej nazwy „IMGW-PIB”.

5. Instytut używa pieczęci okrągłej z godłem państwowym w środku i napisem w otoku „Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowy Instytut Badawczy”.

6. Instytut może używać logo, którego wzór ustala Dyrektor.

§ 4.

1. Instytut działa na podstawie planu działalności ustalanego przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

2. Plan działalności instytutu jest ustalany na okres roku kalendarzowego w terminie do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego.

3. Plan działalności instytutu określa najważniejsze zadania do realizacji w okresie objętym tym planem.

4. Zadania, o których mowa w ust. 3, są określane w planie działalności instytutu, z uwzględnieniem:

1) kierunkowych planów tematycznych badań naukowych i prac rozwojowych;

2) rocznych planów finansowych;

3) perspektywicznych kierunków działalności naukowej, rozwojowej i wdrożeniowej.

5. Podstawą gospodarki finansowej Instytutu jest roczny plan finansowy, ustalany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej.

§ 5.

Organizację Instytutu, zasady jego funkcjonowania oraz tryb pracy jego komórek organizacyjnych określają:

1) Regulamin Organizacyjny Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Państwowego Instytutu Badawczego;

2) Regulamin Pracy;

3) Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy;

4) inne dokumenty systemu zarządzania funkcjonujące w Instytucie.

Rozdział 2

Zadania Instytutu

§ 6.

Statutowymi zadaniami Instytutu są:

1) monitorowanie procesów fizycznych zachodzących w atmosferze i hydrosferze, w tym szczególnie w celu sprawowania skutecznej osłony hydrologicznej i meteorologicznej, polegającej na prognozowaniu oraz wczesnym ostrzeganiu przed zjawiskami i katastrofami naturalnymi, występującymi w atmosferze i hydrosferze, stwarzającymi zagrożenie dla bezpieczeństwa publicznego oraz zdrowia i życia ludzi i ich mienia;

2) prowadzenie działań pozwalających określić bezpieczeństwo budowli piętrzących i terenów znajdujących się w zasięgu ich oddziaływania;

3) prowadzenie ciągłych, kompleksowych prac badawczych i rozwojowych wszelkich procesów oraz zjawisk zachodzących w atmosferze i hydrosferze, celem doskonalenia metodycznego, kompleksowego systemu przewidywania ich potencjalnych skutków oraz dla potrzeb inżynierii i gospodarki wodnej;

4) prowadzenie działalności edukacyjnej z zakresu, o którym mowa w pkt 1 - 3.

§ 7.

1. Instytut w ramach zadań statutowych pełni państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną oraz państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.

2. Pełniąc państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną, Instytut w szczególności:

1) wykonuje zadania państwa w zakresie osłony hydrologicznej i meteorologicznej społeczeństwa, środowiska, dziedzictwa kulturowego, gospodarki i rozpoznawania zagrożeń niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze lub hydrosferze, a także na potrzeby rozpoznania i kształtowania oraz ochrony zasobów wodnych kraju;

2) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej roczne sprawozdanie z realizacji zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie;

3) wykonuje pomiary i obserwacje hydrologiczne oraz meteorologiczne;

4) wykonuje badania elementów hydrologicznych i morfologicznych wód powierzchniowych na potrzeby planowania w gospodarowaniu wodami, w szczególności sporządzania dokumentacji planistycznych, o których mowa w art. 317 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne;

5) gromadzi, przetwarza, archiwizuje i udostępnia informacje hydrologiczne oraz meteorologiczne;

6) wykonuje bieżące analizy i oceny sytuacji hydrologicznej oraz meteorologicznej;

7) opracowuje i przekazuje prognozy meteorologiczne oraz hydrologiczne;

8) opracowuje i przekazuje organom administracji publicznej ostrzeżenia przed niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze i hydrosferze;

9) realizuje zadania wynikające z przynależności do organizacji międzynarodowych w zakresie dotyczącym meteorologii, hydrologii i oceanologii;

10) wykonuje modelowanie hydrologiczne i hydrauliczne w zakresie zagrożeń powodziowych oraz zjawiska suszy;

11) prowadzi działania edukacyjne w zakresie hydrologii, meteorologii i oceanologii;

12) współpracuje z organami administracji publicznej w zakresie ograniczania skutków niebezpiecznych zjawisk zachodzących w atmosferze i hydrosferze; przygotowuje scenariusze ekstremalnych zdarzeń hydrologicznych i meteorologicznych;

13) posiada i utrzymuje podstawową sieć i specjalne sieci pomiarowo-obserwacyjne, system gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych, biura prognoz meteorologicznych, biura prognoz hydrologicznych i centra modelowania powodziowego i suszy;

14) posiada i utrzymuje inne komórki organizacyjne, które:

a) organizują, nadzorują i eksploatują podstawową sieć i specjalne sieci pomiarowo-obserwacyjne oraz system gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych,

b) opracowują oceny oraz analizy charakterystyk hydrologicznych i meteorologicznych dla potrzeb projektowych,

c) przygotowują dane i oceny dla potrzeb bilansowania zasobów wód powierzchniowych, rozpoznawania, kształtowania oraz ochrony zasobów wodnych kraju,

d) prowadzą prace rozwojowe i metodyczne w zakresie określonym w pkt 13;

15) posiada i utrzymuje bazę danych historycznych z zakresu meteorologii, hydrologii i oceanologii, zgromadzoną w wyniku ujednoliconych metod określanych przez Światową Organizację Meteorologiczną, stanowiącą wyłączne źródło informacji hydrologicznych, meteorologicznych i oceanologicznych dla potrzeb rozpoznania i kształtowania oraz ochrony zasobów wodnych kraju, a także rozpoznania warunków meteorologicznych, klimatologicznych i oceanologicznych;

16) współuczestniczy w realizacji zadań Światowej Organizacji Meteorologicznej oraz instytucji i programów europejskich, powołanych w ramach Unii Europejskiej, celem prowadzenia wspólnej działalności w zakresie meteorologii, klimatologii, hydrologii i oceanologii, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń naturalnych;

17) współpracuje ze służbami meteorologicznymi i hydrologicznymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie obronności państwa.

3. Pełniąc państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących Instytut w szczególności:

1) wykonuje zadania państwa w zakresie nadzoru nad stanem technicznym i stanem bezpieczeństwa budowli piętrzących;

2) wykonuje badania i pomiary pozwalające na opracowanie oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa:

a) budowli piętrzących stanowiących własność Skarbu Państwa, zaliczonych na podstawie przepisów w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2025 r. poz. 418) do I lub II klasy,

b) budowli piętrzących stanowiących własność Skarbu Państwa innych niż określone w lit. a, wskazanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej, które z uwagi na zły stan techniczny zagrażają lub mogą zagrażać bezpieczeństwu;

3) opracowuje oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących, o których mowa w pkt 2;

4) prowadzi bazy danych dotyczących budowli piętrzących zaliczonych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane do XXVII kategorii, zawierające dane techniczne oraz informacje o lokalizacji, stanie prawnym, stanie technicznym i stanie bezpieczeństwa tych budowli;

5) opracowuje, w oparciu o wykonane oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących, raporty o stanie bezpieczeństwa tych budowli;

6) analizuje i weryfikuje wytyczne w zakresie wykonywania badań, pomiarów i ocen stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących w oparciu o aktualną wiedzę techniczną;

7) organizuje szkolenia i seminaria dotyczące bezpieczeństwa budowli piętrzących;

8) przekazuje wyniki badań i pomiarów, o których mowa w pkt 2, oraz oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie (zwanemu dalej „Wody Polskie”) niezwłocznie po ich opracowaniu;

9) przekazuje raport, o którym mowa w pkt 5, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej, Wodom Polskim oraz Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego nie później niż do dnia 30 kwietnia każdego roku;

10) posiada i utrzymuje specjalistyczny sprzęt niezbędny do prowadzenia badań i pomiarów stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących;

11) posiada i utrzymuje system gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych badań i pomiarów stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących;

12) przekazuje ministrowi właściwemu do spraw gospodarki wodnej roczne sprawozdanie z realizacji zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

§ 8.

Instytut w ramach zadań statutowych prowadzi:

1) prace badawczo-rozwojowe, a także wdrożeniowe na rzecz rozwoju państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących;

2) prace naukowo-badawcze;

3) pomiary i obserwacje, a także opracowuje ekspertyzy i prognozy na zamówienie ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej, Prezesa Wód Polskich oraz jednostek nieposiadających osobowości prawnej, osób prawnych i fizycznych w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii oraz gospodarki wodnej.

§ 9.

Realizując zadania statutowe Instytut w szczególności:

1) prowadzi:

a) systematyczne pomiary i obserwacje za pomocą hydrologiczno-meteorologicznego systemu pomiarowo-obserwacyjnego,

b) doskonalenie i podnoszenie kwalifikacji zawodowych i naukowych oraz nadaje stopnie i tytuły naukowe na podstawie odrębnych przepisów,

c) działalność wydawniczą;

2) może prowadzić:

a) monitoring hydromorfologiczny,

b) badania w zakresie jakości wód i powietrza oraz chemizmu opadów,

c) badania w zakresie klimatu oraz współdziała z innymi instytucjami w zakresie monitoringu klimatu;

3) przechowuje, przetwarza i udostępnia materiały pomiarowe i obserwacyjne oraz udziela informacji z zakresu prowadzonych prac, a także opracowuje i rozpowszechnia prognozy i ostrzeżenia dla osłony ludności oraz gospodarki narodowej i obronności Państwa, za pomocą:

a) systemu przesyłania danych,

b) systemu przetwarzania danych,

c) systemu gromadzenia oraz dystrybucji danych i produktów;

4) bada, sprawdza i wzorcuje meteorologiczną i hydrologiczną aparaturę oraz sprzęt pomiarowy;

5) sporządza ekspertyzy w zakresie hydrologii, meteorologii, klimatologii, oceanologii, inżynierii, gospodarki wodnej;

6) wykonuje badania, analizy składu czystości wód i ścieków;

7) upowszechnia informacje naukowe i techniczne z dziedzin będących przedmiotem działalności Instytutu;

8) opracowuje instrukcje i metodyki pomiarów, prowadzi prace normalizacyjne i unifikacyjne, związane z działalnością statutową.

§ 10.

1. Instytut może prowadzić studia doktoranckie i podyplomowe, jeżeli spełnia warunki określone w odrębnych przepisach.

2. Instytut może prowadzić inne formy kształcenia, w tym szkolenia i kursy doszkalające.

3. Instytut może podejmować działania służące promocji i upowszechnieniu wyników badań i prac rozwojowych, a także tworzonych w ramach działalności statutowej produktów.

§ 11.

1. Instytut, poza działalnością o której mowa w § 6 - 10, może:

1) rozporządzać składnikami aktywów trwałych, na zasadach określonych w przepisach art. 38 - 41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, 834, 1823, 1897 i 1940);

2) sprzedawać składniki aktywów trwałych w drodze publicznego przetargu, na zasadach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 437).

2. Działalność, o której mowa w ust. 1, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w § 6 - 10.

3. W celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz pozyskiwania środków finansowych na działalność, o której mowa w § 6 - 10, Instytut może tworzyć spółki kapitałowe i obejmować lub nabywać akcje i udziały w takich spółkach oraz osiągać przychody z tego tytułu, na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

4. Do czynności prawnych dotyczących składników aktywów trwałych, w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych, nie stosuje się przepisów art. 38 - 41 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

Rozdział 3

Organy Instytutu

§ 12.

1. Organami Instytutu są:

1) Dyrektor;

2) Rada Naukowa.

2. Uprawnienia i obowiązki organów, o których mowa w ust. 1, są określone w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, w szczególności ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych.

§ 13.

1. Dyrektor jest uprawniony do:

1) jednoosobowego reprezentowania Instytutu;

2) podejmowania decyzji we wszystkich sprawach dotyczących działania Instytutu, z wyjątkiem spraw należących do zakresu działania Rady Naukowej.

2. Dyrektor kieruje działalnością państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej i reprezentuje ją w Światowej Organizacji Meteorologicznej oraz kieruje działalnością państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.

3. Dyrektor wyznacza Przewodniczącego Komitetu Redakcyjnego Wydawnictw Instytutu.

4. W ramach posiadanych kompetencji Dyrektor może w szczególności wydawać zarządzenia oraz inne wewnętrzne akty prawne.

5. Dyrektor może realizować swoje kompetencje osobiście, a także udzielając stosownych pełnomocnictw lub upoważnień Zastępcom Dyrektora Instytutu lub innym pracownikom Instytutu.

§ 14.

1. Dyrektor, po zaopiniowaniu kandydata przez Radę Naukową, może powołać Sekretarza Naukowego.

2. Sekretarzem Naukowym może być osoba posiadająca tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego.

§ 15.

1. Dyrektor może powoływać organy opiniodawczo-doradcze: kolegia, zespoły i komisje, określając ich skład osobowy i zakres działania.

2. Maksymalna liczba organów opiniodawczo-doradczych nie może przekroczyć 30 (trzydziestu).

§ 16.

1. Rada Naukowa jest organem stanowiącym, inicjującym, opiniodawczym i doradczym Instytutu w zakresie jego działalności statutowej oraz w sprawach rozwoju kadry naukowej i badawczo-technicznej.

2. Rada Naukowa wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.

3. Jeśli przepisy szczególne lub niniejszy Statut nie stanowią inaczej uchwały Rady Naukowej zapadają zwykłą większością głosów.

4. Reguły i tryb:

1) przeprowadzania wyborów do Rady Naukowej,

2) uzupełniania składu Rady Naukowej w trakcie kadencji,

3) działalności Rady Naukowej

- określa ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, regulamin wyborów ustalony przez Dyrektora po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej oraz Regulamin Organizacyjny Rady Naukowej uchwalony przez tę Radę.

5. Członkowie Rady Naukowej biorą udział w posiedzeniach Rady Naukowej osobiście lub za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. W przypadku głosowań tajnych głosowanie za pośrednictwem systemu elektronicznego jest możliwe, o ile system ten zapewniają tajność głosowania.

§ 17.

Rada Naukowa uchwala statut Instytutu większością 2/3 (dwóch trzecich) głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.

§ 18.

1. Rada Naukowa liczy 30 (trzydziestu) członków.

2. W skład Rady Naukowej wchodzi 30 (trzydziestu) członków będących:

1) pracownikami naukowymi i badawczo-technicznymi Instytutu w liczbie 15 (piętnastu) osób stanowiących 50% składu Rady Naukowej, z tego:

a) pracownicy posiadający stopień doktora habilitowanego lub tytuł profesora, w liczbie 8 (ośmiu) osób,

b) pracownicy posiadający stopień doktora, w liczbie 5 (pięciu) osób,

c) osoby będące pracownikami naukowymi nieposiadającymi stopnia doktora, doktora habilitowanego lub tytułu profesora oraz będące pracownikami badawczo-technicznymi, w liczbie 2 (dwóch) osób;

2) osobami niebędącymi pracownikami Instytutu, posiadającymi co najmniej stopień doktora oraz osobami wyróżniającymi się wiedzą i praktycznym dorobkiem w sferze gospodarczej objętej działalnością Instytutu, które powołuje minister właściwy do spraw gospodarki wodnej, w tym spośród kandydatów przedstawionych przez Dyrektora, w liczbie 15 (piętnastu) osób stanowiących 50% składu Rady Naukowej.

Rozdział 4

Komisja Dyscyplinarna i Rzecznik Dyscyplinarny

§ 19.

1. Rada Naukowa wybiera Komisję Dyscyplinarną w składzie 3 (trzech) członków, w tym:

1) 1 (jeden) pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku profesora powołany przez Radę Naukową spośród jej członków;

2) 1 (jeden) pracownik badawczo-techniczny powołany przez Radę spośród jej członków;

3) 1 (jeden) pracownik powołany przez Radę Naukową spośród co najmniej 5 kandydatów wskazanych przez Dyrektora, posiadających co najmniej stopień naukowy doktora.

2. Komisja Dyscyplinarna orzeka w sprawach dyscyplinarnych pracowników naukowych i badawczo-technicznych w składzie trzyosobowym.

3. Kadencja Komisji Dyscyplinarnej trwa 4 (cztery) lata.

4. Przewodniczącym składu orzekającego powinien być pracownik naukowy zatrudniony na stanowisku nie niższym niż obwiniony.

5. Członkiem Komisji Dyscyplinarnej nie może być osoba, przeciwko której toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne.

6. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Komisji Dyscyplinarnej przed upływem kadencji Rada Naukowa uzupełni skład Komisji Dyscyplinarnej zgodnie z ust. 1. Jeżeli wygaśnięcie mandatu dotyczy członka Komisji Dyscyplinarnej, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, Rada Naukowa zwróci się do Dyrektora o przedstawienie kandydatów.

7. Członek Komisji Dyscyplinarnej może być odwołany przez Radę Naukową w przypadku:

1) niewykonywania obowiązków;

2) choroby uniemożliwiającej mu pełnienie funkcji.

8. Mandat członka Rady Naukowej wygasa w przypadku złożenia rezygnacji lub śmierci, a w przypadku członków Rady Naukowej zatrudnionych w Instytucie również w razie ustania stosunku pracy w Instytucie.

§ 20.

1. Rada Naukowa powołuje Rzecznika Dyscyplinarnego spośród pracowników naukowych posiadających co najmniej stopień doktora habilitowanego.

2. Kadencja Rzecznika Dyscyplinarnego trwa 4 (cztery) lata.

3. Rzecznik Dyscyplinarny jest związany poleceniami Rady Naukowej.

4. Rzecznik Dyscyplinarny może być odwołany w razie:

1) niewykonywania obowiązków;

2) choroby uniemożliwiającej mu pełnienie funkcji.

5. Mandat Rzecznika Dyscyplinarnego wygasa w przypadku złożenia rezygnacji, śmierci lub ustania stosunku pracy. W takim wypadku Rada Naukowa niezwłocznie powołuje Rzecznika Dyscyplinarnego.

6. Do zadań Rzecznika Dyscyplinarnego należy wszechstronne wyjaśnienie okoliczności sprawy, a w szczególności:

1) wszczynanie i prowadzenie postępowania wyjaśniającego na polecenie Dyrektora Instytutu lub Rady Naukowej oraz informowanie tych organów o dokonanych ustaleniach;

2) zawiadamianie osoby, przeciwko której toczy się postępowanie wyjaśniające, o jego wszczęciu;

3) składanie Komisji Dyscyplinarnej wniosków o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;

4) wydawanie postanowień o umorzeniu postępowania wyjaśniającego za zgodą Dyrektora Instytutu;

5) uczestniczenie w posiedzeniach i w rozprawach komisji dyscyplinarnej;

6) składanie wniosków o umorzenie postępowania dyscyplinarnego;

7) popieranie wniosku o ukaranie przed Komisją Dyscyplinarną oraz występowanie z wnioskami dotyczącymi wymiaru kar dyscyplinarnych;

8) wnoszenie zażaleń i odwołań od postanowień i orzeczeń Komisji Dyscyplinarnej pierwszej instancji oraz od postanowień przewodniczącego Komisji.

Rozdział 5

Zatrudnianie pracowników naukowych

§ 21.

1. Zatrudnienie pracownika naukowego jest poprzedzone konkursem. Konkurs trwa maksymalnie 60 (sześćdziesiąt) dni od dnia jego ogłoszenia.

2. Konkurs prowadzony jest w formie rozmowy kwalifikacyjnej, mającej na celu sprawdzenie wiedzy kandydata z zakresu określonego w ogłoszeniu o konkursie oraz znajomości języków obcych. Przed rozmową kwalifikacyjną są sprawdzane:

1) wykształcenie;

2) doświadczenie zawodowe;

3) kwalifikacje.

3. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się na stronie internetowej Instytutu oraz na tablicy ogłoszeń w jego siedzibie. Ogłoszenie o konkursie zamieszcza się także 30 dni odpowiednio przed konkursem i po jego zakończeniu na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw nauki w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w języku angielskim na stronie internetowej Komisji Europejskiej w europejskim portalu dla mobilnych naukowców przeznaczonym do publikacji ofert pracy naukowców w terminie 30 dni przed konkursem.

4. Ogłoszenie o konkursie zawiera w szczególności:

1) oznaczenie stanowiska, na które jest prowadzony nabór;

2) wskazanie dokumentów, które kandydat jest obowiązany przedstawić, w szczególności potwierdzające jego wykształcenie;

3) wskazanie dziedzin lub dyscyplin, z zakresu których będzie sprawdzana wiedza kandydata.

5. Konkurs ogłasza i przeprowadza Komisja Konkursowa powołana przez Dyrektora w składzie 5 (pięciu) osób, w tym:

1) Dyrektor albo Zastępca Dyrektora do spraw Nauki albo Sekretarz Naukowy - jako przewodniczący Komisji Konkursowej;

2) 2 (dwóch) pracowników posiadających tytuł profesora lub stopień naukowy, wskazanych przez Dyrektora;

3) 2 (dwóch) pracowników naukowych, zatrudnionych na stanowisku adiunkta lub wyższym, wskazanych przez Radę Naukową.

6. Komisja Konkursowa obraduje w składzie co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego Komisji Konkursowej. W przypadku równego podziału głosów, decyduje głos przewodniczącego.

§ 22.

1. Na stanowisku profesora może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł profesora.

2. Na stanowisku profesora Instytutu może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł profesora, stopień doktora habilitowanego lub stopień doktora.

3. Zatrudnienie cudzoziemców w Instytucie odbywa się zgodnie z przepisami Działu VIII ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

4. Na stanowisku adiunkta może być zatrudniona osoba posiadająca stopień doktora.

5. Na stanowisku asystenta może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł zawodowy magistra lub równorzędny.

6. Na stanowisku pracownika naukowego może być zatrudniona osoba:

1) niekarana za przestępstwo umyślne, w tym umyślne przestępstwo skarbowe;

2) legitymująca się nienaganną opinią z poprzednich miejsc pracy;

3) wykazująca się wiedzą w zakresie meteorologii, hydrologii, gospodarki wodnej, ochrony środowiska lub budowli piętrzących.

7. Szczegółowe wymagania na dane stanowisko określa Komisja Konkursowa w ogłoszeniu o konkursie.

8. W ramach określania szczegółowych wymagań Komisja Konkursowa może rozszerzyć katalog wskazany w ust. 6 pkt 3, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami Instytutu. W szczególności, jeżeli zaistnieje potrzeba zatrudnienia osoby wykazującej się wiedzą w dziedzinie informatyki lub pokrewnych, w celu informatyzacji lub prezentacji wyników badań pracowników Instytutu w formie elektronicznej lub z użyciem komputerowych środków komunikacji elektronicznej.

§ 23.

1. Do rozmowy kwalifikacyjnej dopuszczeni zostają tylko ci spośród kandydatów, którzy spełniają wymogi i przedstawili dokumenty określone w ogłoszeniu o konkursie.

2. O dopuszczeniu do konkursu, dyskwalifikacji ze względów, o których mowa w ust. 1, oraz o terminie rozmowy kwalifikacyjnej, Komisja Konkursowa informuje kandydatów za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

§ 24.

1. Z przebiegu konkursu Komisja Konkursowa sporządza protokół obejmujący w szczególności oceny przyznane poszczególnym kandydatom.

2. Każdy z członków Komisji Konkursowej przyznaje kandydatowi ocenę od 0 (zera) do 20 (dwudziestu) punktów. Ostateczną ocenę kandydata stanowi średnia wyciągnięta z ocen przyznanych mu przez poszczególnych członków Komisji Konkursowej.

3. W przypadku, gdy dwóch lub więcej kandydatów otrzymało tę samą, a zarazem najwyższą ocenę, zatrudnieniu podlega ten kandydat, któremu wyższą ocenę przyznał przewodniczący Komisji Konkursowej.

4. Komisja Konkursowa informuje kandydatów o wynikach konkursu za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Rozdział 6

Przepisy końcowe

§ 25.

Traci moc Statut Instytutu, zatwierdzony przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w dniu 17 kwietnia 2019 r.

§ 26.

Statut wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Ministra Infrastruktury.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-06-25
  • Data wejścia w życie: 2025-06-26
  • Data obowiązywania: 2025-06-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA