REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2014 poz. 44

Zarząd Planowania Strategicznego

DECYZJA Nr 25/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 7 lutego 2014 r.

w sprawie wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 189 i 852) oraz § 1 pkt 8 oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. Nr 94, poz. 426)

ustala się, co następuje:

§ 1.
Wprowadza się do użytku „Wytyczne do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, stanowiące załącznik do niniejszej decyzji.
§ 2.
Traci moc decyzja Nr 497/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 29 grudnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia do użytku „Wytycznych do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb Operacyjnych” (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. Nr 24, poz. 340).
§ 3.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Obrony Narodowej: T. Siemoniak

Załącznik 1. [WYTYCZNE DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ]

Załącznik do decyzji Nr 25/MON Ministra Obrony Narodowej
z dnia 7 lutego 2014 r. (poz. 44)

WYTYCZNE
DO PRZEPROWADZENIA PRZEGLĄDU POTRZEB DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNYCH SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Wytyczne do przeprowadzenia Przeglądu Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanego dalej „Przeglądem Potrzeb” (PP), określają zasady działania komórek organizacyjnych Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym tworzących Sztab Generalny Wojska Polskiego (SG WP) właściwych do planowania rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ), Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych (DO RSZ), Dowództwa Garnizonu Warszawa (DGW), Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej (KG ŻW) i gestorów sprzętu wojskowego, a także zasady ich współdziałania z instytucjami (jednostkami) spoza resortu obrony narodowej w realizacji przedsięwzięć związanych z procesem programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2. Przegląd Potrzeb jest elementem procesu programowania rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3. W trakcie Przeglądu Potrzeb określa się i definiuje się potrzeby i wymagania operacyjne oraz sposoby i warunki ich realizacji w perspektywie dziesięciu lat, w celu osiągnięcia wymaganych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP. Przegląd Potrzeb obejmuje dwa etapy:

1) Identyfikację Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych;

2) Definiowanie Wymagań Operacyjnych.

§ 4. Celem Przeglądu Potrzeb jest określenie działań ukierunkowanych na zaspokojenie potrzeb dla zdolności operacyjnych i uruchomienia w ten sposób procedur dla osiągnięcia, utrzymania i rozwoju pożądanego poziomu Sił Zbrojnych RP, zapewniającego realizację misji i zadań. Działania te powinny być realizowane poprzez zaspokojenie potrzeb materialnych i niematerialnych, w tym między innymi: pozyskanie i wdrożenie nowego sprzętu wojskowego i usług, zmiany struktur organizacyjnych, zapewnienie niezbędnych zasobów obronnych (logistycznych i osobowych), zmiany w dyslokacji i infrastrukturze wojskowej, rozwój systemów automatyzacji dowodzenia, doskonalenie doktryn (procedur działania) i metod szkolenia oraz wykorzystanie doświadczeń.

§ 5. Użyte w wytycznych oznaczenia i skróty oznaczają:

1) identyfikacja potrzeb dla zdolności operacyjnych (IPdZO) – pierwszy etap Przeglądu Potrzeb. Etap ma na celu określenie potrzeb dla nowych lub istniejących zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP niezbędnych do realizacji zadań stawianych przed Siłami Zbrojnymi w dokumentach wymienionych w § 6. Potrzeby te są ujmowane w „Koncepcji osiągnięcia zdolności do ...”;

2) definiowanie wymagań operacyjnych – drugi etap Przeglądu Potrzeb, polegający na definiowaniu wymagań operacyjnych dla potrzeb operacyjnych zidentyfikowanych w ramach pierwszego etapu PP oraz na weryfikacji dotychczas zdefiniowanych wymagań operacyjnych do nowych warunków wynikających z postępu technologicznego, doświadczeń, a także uzupełniania i modyfikacji standardów dla brakujących i rozwijanych zdolności operacyjnych;

3) Katalog Zdolności Sił Zbrojnych RP – usystematyzowany zbiór wymaganych zdolności operacyjnych – począwszy od głównego obszaru zdolności aż do zdolności taktycznej – które Siły Zbrojne RP muszą posiadać i utrzymywać do realizacji misji i zadań przed nimi stawianych1);

4) „Koncepcja osiągnięcia zdolności do ...”– dokument wynikowy etapu IPdZO, który określa potrzeby dla pożądanej zdolności operacyjnej oraz rekomenduje sposób jej osiągnięcia;

5) misje i zadania Sił Zbrojnych RP – zakres przeznaczenia Sił Zbrojnych, w którym państwo przewiduje ich użycie do wypełnienia ściśle określonych zadań w operacji militarnej lub pozamiIitarnej;

6) parametr kluczowy (PK) – niezbędne zdolności i charakterystyki SpW, które determinują materialne zaspokojenie potrzeby operacyjnej;

7) planowanie rozwoju Sił Zbrojnych RP – definiowanie celów rozwoju oraz działań niezbędnych do ich osiągnięcia w perspektywie długookresowej. Obejmuje zespół czynności koncepcyjnych i planistycznych podejmowanych w celu wytyczenia kierunków kształtowania i modernizacji Sił Zbrojnych RP identyfikowanych pod kątem osiągnięcia, utrzymania i rozwoju pożądanych zdolności operacyjnych;

8) potrzeby operacyjne – zidentyfikowany wachlarz potrzeb w zakresie osiągnięcia zakładanych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, opracowanych na podstawie scenariuszy planistycznych oraz modułów kalkulacyjnych. Realizacja (materialnych i niematerialnych) zadań, działań i przedsięwzięć, które zapewnią zdolność operacyjną Sił Zbrojnych gwarantującą skuteczne wykonanie określonych dla nich zadań i misji;

9) Program Operacyjny (PO) – zbiór wzajemnie ze sobą powiązanych i skoordynowanych we wszystkich obszarach funkcjonowania Sił Zbrojnych przedsięwzięć, których realizacja zapewni osiągnięcie pożądanych zdolności operacyjnych. Program operacyjny uwzględnia możliwości równoległej realizacji przedsięwzięć w niezbędnych obszarach zadaniowych (w tym między innymi w zakresie szkolenia, organizacyjno-dyslokacyjnym, osiągania gotowości bojowej, inwestycji, interoperacyjności, badań naukowych i prac rozwojowych, pozyskiwania oraz modernizacji SpW, a także zabezpieczenia eksploatacji);

10) Program rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach ... – dokument wydawany w wykonaniu przepisów ustawy z dnia 25 maja 2001 r. o przebudowie i modernizacji technicznej oraz finansowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2009 r. Nr 67, poz. 570, z późn. zm.2)), a także spełniający kryteria zawarte w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, z późn. zm.3)), opisujący sposób realizacji celów zawartych w „Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022”;

11) programowanie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – proces przełożenia celów zawartych w „Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022”, w części dotyczącej Sił Zbrojnych RP, na działania niezbędne dla pozyskania określonych zdolności operacyjnych, w następujących obszarach: doktryn, struktury organizacyjnej, szkolenia, modernizacji technicznej, kształcenia i szkolenia zasobów ludzkich, infrastruktury, przywództwa oraz interoperacyjności. Dokumentem wynikowym programowania rozwoju Sił Zbrojnych jest „Program rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach ...”;

12) sprzęt wojskowy (SpW) – wyposażenie specjalnie zaprojektowane lub zaadaptowane do potrzeb wojskowych i przeznaczone do użycia, jako broń, amunicja lub materiały wojenne. W zakresie zapewnienia zgodności postanowień niniejszej decyzji z postanowieniami obowiązujących w resorcie obrony narodowej aktów prawnych – pojęcie „uzbrojenie i sprzęt wojskowy” (UiSW) stanowi odpowiednik pojęcia SpW;

13) System Obronny Państwa (SOP) – skoordynowany wewnętrznie zbiór elementów kierowania i elementów wykonawczych, a także realizowanych przez nie funkcji i procesów oraz zachodzących między nimi relacji. Organizacja i funkcjonowanie SOP opiera się na przepisach prawa powszechnie obowiązującego oraz na postanowieniach wynikających z umów, zobowiązań i traktatów międzynarodowych, których Polska jest stroną. W wymiarze militarnym SOP ma na celu uzyskanie odpowiednich zdolności do kierowania obronnością państwa, w tym do osiągnięcia zakładanych zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP oraz zdolności pozamiIitarnych niezbędnych do obrony państwa;

14) Wymagania Operacyjne (WO) – dokument poszerzający i rozwijający dane dotyczące potrzeb dla zdolności operacyjnej zawarte w „Koncepcji osiągania zdolności operacyjnej do ...” w następującym zakresie:

a) oceny istniejących oraz przewidywanych zagrożeń i scenariuszy działań bojowych,

b) analizy istniejących możliwości wykonania nakazanych zadań operacyjnych,

c) oceny przyczyn niewystarczającej skuteczności istniejącego SpW, obszaru i warunków rozwoju, w których nowe zdolności bojowe wojsk powinny być rozwijane,

d) uzasadnienia potrzeby wprowadzenia nowych środków walki,

e) funkcji i pożądanych możliwości działania nowego SpW,

f) koncepcję użycia operacyjnego nowego rodzaju SpW w ogólnych kategoriach;

15) Zdolność operacyjna – potencjalna sprawność, możliwość podmiotu wynikająca z jego cech i właściwości, pozwalająca na podjęcie działań zmierzających do osiągnięcia pożądanych efektów. Komponentami funkcjonalnymi zdolności operacyjnych są: doktryny, organizacja, szkolenie, SpW, zasoby osobowe, przywództwo, infrastruktura oraz interoperacyjność. W odniesieniu do Sił Zbrojnych RP definiuje możliwość realizacji ich misji i zadań.

§ 6. Podstawę do przeprowadzenia i realizacji procesu Przeglądu Potrzeb stanowią następujące dokumenty:

1) Strategia Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej;

2) Strategia Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022;

3) Polityczno-Strategiczna Dyrektywa Obronna Rzeczypospolitej Polskiej;

4) Koncepcja Strategiczna NATO;

5) Wytyczne Polityczne NATO – na kolejny okres planistyczny;

6) Główne kierunki rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich przygotowań do obrony państwa, określane przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej;

7) Szczegółowe kierunki przebudowy i modernizacji Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – na kolejny okres planistyczny, określane przez Radę Ministrów;

8) Wytyczne Ministra Obrony Narodowej w sprawie planowania i programowania obronnego w resorcie Obrony Narodowej oraz w sprawie rozwoju Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata ...;

9) Katalog zdolności Sił Zbrojnych RP;

10) Identyfikacja Potrzeb Operacyjnych – poprzednich edycji;

11) Wymagania Operacyjne – poprzednich edycji;

12) Dokumenty Ocenowe z Przeglądu Posiadanych Zdolności NATO;

13) dokumenty dotyczące planowania i zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i wojennych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w środki zaopatrzenia, w tym Program Mobilizacji Gospodarki.

§ 7. Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego – we współpracy z Sekretarzem Stanu, Podsekretarzem Stanu do Spraw Polityki Obronnej, Podsekretarzem Stanu do Spraw Uzbrojenia i Modernizacji, Dyrektorem Generalnym Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Dowódcą Generalnym RSZ i Dowódcą Operacyjnym RSZ – kieruje całokształtem przedsięwzięć planistycznych związanych z Przeglądem Potrzeb oraz odpowiada za jego realizację.

§ 8. W imieniu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego prace nad Przeglądem Potrzeb nadzoruje i koordynuje Szef Zarządu Planowania Strategicznego – P5 (ZPS – P5; Szef następcy prawnego ZPS – P5).

§ 9. Jednostkami (komórkami) organizacyjnymi współpracującymi ze Sztabem Generalnym Wojska Polskiego w trakcie realizacji Przeglądu Potrzeb są: DG RSZ, DO RSZ, DGW, KG ŻW, jednostki i komórki organizacyjne pełniące funkcje gestora SpW i/lub COL oraz inne jednostki i komórki organizacyjne resortu obrony narodowej – stosownie do potrzeb.

§ 10. Przegląd Potrzeb odbywa się co cztery lata. Rozpoczyna się w połowie roku parzystego poprzedzającego 2-letni cykl planistyczny na kolejny 10-letni okres planistyczny i trwa 18 miesięcy.

§ 11. W okresie pomiędzy cyklami programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP, w przypadku uzasadnionych potrzeb, wynikających ze zmiany celów strategicznych określonych w Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, Strategii Rozwoju Systemu Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022, w ocenie środowiska bezpieczeństwa państwa, zmian/aktualizacji zadań, misji lub struktur Sił Zbrojnych oraz w przypadku uzasadnionych potrzeb wynikających z wprowadzania nowych technologii w obszarze sprzętu wojskowego, Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego występuje z prośbą do Ministra Obrony Narodowej o wyrażenie zgody na powołanie grup zadaniowych.

§ 12. Wniosek do Szefa Sztabu Generalnego WP o powołanie grupy zadaniowej może zgłosić:

1) Osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP;

2) Dowódca Generalny RSZ;

3) Dowódca Operacyjny RSZ;

4) Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej;

5) Dowódca Garnizonu Warszawa.

§ 13. Grupa zadaniowa powołana rozkazem Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, opracuje lub uzupełni, w formie załącznika do dokumentu pod nazwą „Koncepcja osiągnięcia zdolności operacyjnej do ...” lub „Wymagania Operacyjne”, nowe i/lub zmodyfikowane potrzeby dla zdolności operacyjnej lub wymagania operacyjne. Tryb opracowania i wprowadzania załącznika jest taki sam jak dla nowo definiowanych potrzeb dla zdolności operacyjnej lub wymagań operacyjnych.

§ 14. Wnioski wynikające z Przeglądu Potrzeb stanowią podstawę do programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP i do opracowania stanowiska narodowego do negocjowania i przyjęcia zobowiązań sojuszniczych ujętych m.in. w Celach NATO dla RP, czy też zgłaszania sił do Katalogu Sił UE.

Rozdział 2

Pierwszy etap Przeglądu Potrzeb – Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych

§ 15. Pierwszy etap Przeglądu Potrzeb – Identyfikacja Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych rozpoczyna się w połowie roku parzystego poprzedzającego 2-letni cykl planistyczny na kolejny 10- letni okres planistyczny i trwa 6 miesięcy.

§ 16. W imieniu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Szef ZPS – P5 (Szef następcy prawnego ZPS – P5) organizuje, koordynuje i nadzoruje realizację przedsięwzięć związanych z przeprowadzeniem etapu.

§ 17. Do realizacji zadań związanych z Identyfikacją Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych powołuje się grupy zadaniowe pod przewodnictwem osoby odpowiedzialnej za planowanie rozwoju i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, w skład których, w zależności od potrzeb, wchodzą przedstawiciele: DG RSZ, DO RSZ, DGW, KG ŻW, komórek i jednostek organizacyjnych pełniących funkcję gestora SpW i/lub COL, oraz innych jednostek i komórek organizacyjnych resortu obrony narodowej.

§ 18. Szczegółowe zadania i zasadnicze terminy realizacji prac przez grupy zadaniowe określa rozkaz Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w sprawie przeprowadzenia Identyfikacji Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych.

§ 19. Grupy zadaniowe dokonują analizy Katalogu zdolności Sił Zbrojnych RP w kontekście potrzeb niezbędnych do osiągnięcia wymaganych zdolności operacyjnych w właściwym obszarze funkcjonalnym. Na tej podstawie opracowują „Koncepcję osiągnięcia zdolności operacyjnej do...”, w której określają potrzeby dla pożądanej zdolności operacyjnej oraz rekomendują sposób jej osiągnięcia.

§ 20. „Koncepcja osiągnięcia zdolności operacyjnej do...” powinna zawierać w szczególności:

1) Nazwę zdolności operacyjnej;

2) Numer zdolności operacyjnej;

3) Opis zdolności operacyjnej;

4) Wymagany czas osiągnięcia zdolności operacyjnej;

5) Zestawienie potrzeb materialnych i niematerialnych dla zdolności operacyjnej wraz z ich opisem zawierającym w szczególności:

a) nazwę potrzeby dla zdolności operacyjnej,

b) numer potrzeby dla zdolności operacyjnej,

c) kategoria realizacji potrzeby,

d) uzasadnienie potrzeby dla zdolności operacyjnej,

e) charakterystykę potrzeby dla zdolności operacyjnej, w tym:

– wpływ na doktrynę użycia wojsk,

– struktury organizacyjne i zasoby osobowe niezbędne do ich wypełnienia,

– ogólne wymagania dotyczące nowego SpW,

– zagrożenia związane z realizacją potrzeby.

Szczegółową zawartość opisu potrzeby dla zdolności operacyjnej zawiera załącznik 1 do wytycznych.

6) Wnioski i rekomendacje dotyczące sposobu osiągnięcia pożądanej zdolności operacyjnej, w tym dotyczące konieczności ustanowienia nowego Programu Operacyjnego.

W uzasadnionych przypadkach przewodniczący grupy zadaniowej może wzbogacić opis potrzeby o dodatkowe zagadnienia.

§ 21. Przewodniczący grupy zadaniowej uzgadnia „Koncepcję osiągnięcia zdolności do ... „ z komórkami i jednostkami organizacyjnymi, których przedstawiciele wchodzą w skład grupy zadaniowej oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej realizującymi proces pozyskiwania SpW dla Sił Zbrojnych RP.

§ 22. Uzgodnione „Koncepcje osiągnięcia zdolności do ...” przewodniczący grup zadaniowych przedkładają do zatwierdzenia Szefowi Sztabu Generalnego WP, który kieruje je do akceptacji Ministra Obrony Narodowej.

§ 23. Akceptacja przez Ministra Obrony Narodowej zatwierdzonych przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego „Koncepcji osiągnięcia zdolności do ...” zawierających materialne i niematerialne potrzeby dla zdolności operacyjnej kończy etap Identyfikacji Potrzeb dla Zdolności Operacyjnych.

§ 24. Zatwierdzone przez Szefa Sztabu Generalnego WP i zaakceptowane przez Ministra Obrony Narodowej „Koncepcje osiągnięcia zdolności do ...” przewodniczący grup zadaniowych przesyłają do Szefa ZPS-P5 (Szefa następcy prawnego ZPS-P5) w terminie do końca grudnia roku parzystego poprzedzającego 2-letni cykl planistyczny na kolejny 10-letni okres planistyczny.

§ 25. W przypadku stwierdzenia konieczności realizacji potrzeby poprzez pozyskanie nowego SpW lub usług opracowuje się wymagania operacyjne zgodnie z postanowieniami rozdziału 3 wytycznych.

§ 26. W przypadku stwierdzenia konieczności realizacji potrzeby w sposób niematerialny, osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP podejmuje działania mające na celu dokonanie zmian w modelu funkcjonowania Sił Zbrojnych, doktrynie działania, metodach szkolenia lub inne zapewniające spełnienie zdefiniowanej potrzeby dla zdolności operacyjnej.

Rozdział 3

Drugi etap Przeglądu Potrzeb – Definiowanie Wymagań Operacyjnych

§ 27. Warunkiem rozpoczęcia drugiego etapu Przeglądu Potrzeb – Definiowanie Wymagań Operacyjnych jest akceptacja przez Ministra Obrony Narodowej, zatwierdzonych przez Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, „Koncepcji osiągania zdolności operacyjnych do ...” opracowanych w ramach etapu IPdZO. Etap rozpoczyna się na początku roku nieparzystego 2-letniego cyklu planistycznego na kolejny 10-letni okres planistyczny i trwa 12 miesięcy.

§ 28. Do realizacji etapu Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na wniosek Szefa ZPS – P5 (Szefa następcy prawnego ZPS – P5) powołuje grupy zadaniowe pod kierunkiem osoby odpowiedzialnej za planowanie rozwoju i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP.

§ 29. W skład grupy zadaniowej, oprócz przedstawicieli komórki organizacyjnej właściwej do planowania rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP wchodzą:

1) przedstawiciele instytucji uczestniczących w etapie IPdZO;

2) specjaliści odpowiedzialni za realizację podstawowych funkcji w procesie cyklu życia i pozyskiwania SpW, którymi są: badania naukowe, rozwój, produkcja, weryfikacja, badania eksploatacyjno-wojskowe i testowanie, eksploatacja (naprawa, modernizacja, modyfikacja), szkolenie, wsparcie w okresie użytkowania, wycofanie i utylizacja.

§ 30. Szczegółowe zadania i zasadnicze terminy realizacji prac przez grupy zadaniowe określa rozkaz Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

§ 31. W imieniu Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, Szef ZPS – P5 (Szef następcy prawnego ZPS – P5) organizuje, koordynuje i nadzoruje realizację przedsięwzięć związanych przeprowadzeniem etapu.

§ 32. Celem etapu jest opracowanie wymagań operacyjnych dla zidentyfikowanych w ramach etapu IPdZO potrzeb materialnych, które pozwolą osiągnąć wymagane zdolności operacyjne. Etap definiowana wymagań operacyjnych obejmuje dwa podetapy:

1) weryfikacja wymagań operacyjnych poprzednich edycji;

2) definiowanie wymagań operacyjnych bieżącej edycji.

§ 33. W ramach pierwszego podetapu, grupa zadaniowa przeprowadza procedurę weryfikacji wymagań operacyjnych poprzednich edycji Przeglądu Potrzeb.

§ 34. Weryfikację (aktualizację) wymagań operacyjnych poprzednich edycji grupa zadaniowa realizuje poprzez:

1) określenie statusu wymagań operacyjnych (stopień zaawansowania prac w ramach danej fazy i etapu modelu pozyskiwania SpW);

2) określenie możliwości wypełnienia przez wymagania operacyjne aktualnych potrzeb operacyjnych;

3) określenie wykonalności danego wymagania operacyjnego, wyłącznie w przypadku zakończenia fazy analityczno-koncepcyjnej modelu pozyskiwania SpW;

4) określenie aktualności wymagań operacyjnych pod kątem proponowanych rozwiązań technicznych oraz rodzaju i ilości SpW planowanego do pozyskania;

5) określenie aktualności wymagań operacyjnych z uwzględnieniem zmian doktrynalnych, organizacyjnych i strukturalnych, które dokonały się w Siłach Zbrojnych RP w latach poprzedzających Przegląd Potrzeb;

6) nadanie nowego priorytetu oraz określenie realnego horyzontu czasowego realizacji wymagań operacyjnych (pozyskania SpW i osiągnięcia wymaganej zdolności operacyjnej);

7) ponowna analiza i oszacowanie kosztów związanych z realizacją zweryfikowanych wymagań operacyjnych oraz opracowanie wstępnego harmonogramu realizacji;

8) opracowanie wykazu (numerowego) wymagań operacyjnych poprzednich edycji spełniających aktualne potrzeby oraz zdolności operacyjne.

§ 35. Skutkiem weryfikacji wymagań operacyjnych jest w szczególności:

1) rezygnacja z realizacji wymagań nieperspektywicznych zdefiniowanych z punktu widzenia realizacji danej potrzeby operacyjnej;

2) uwzględnienie możliwości stwarzanych przez nowe technologie (dezaktualizacja dotychczasowych rozwiązań taktyczno-technicznych) w obszarze uzbrojenia i techniki wojskowej;

3) racjonalizacja planowania i wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na ich realizację.

§ 36. W ramach drugiego podetapu pracy grupa zadaniowa opracowuje wymagania operacyjne dla potrzeb materialnych (sprzętu wojskowego).

§ 37. W trakcie opracowywania wymagań operacyjnych, a zwłaszcza podczas wyboru parametrów kluczowych, grupa zadaniowa powinna:

1) analizować:

a) możliwe warianty wymaganych rozwiązań,

b) użyteczność wojskową,

c) wyniki krajowych i międzynarodowych badań naukowych finansowanych lub współfinansowanych z budżetu państwa (m.in. demonstratory technologii), eksperymenty, badania eksploatacyjno-wojskowe i testy sprawdzające;

2) przeprowadzić:

a) analizę ryzyka,

b) wstępną analizę ekonomiczną kosztów cyklu życia SpW, obejmującą szacunkowe koszty pozyskania i koszty eksploatacji.

§ 38. Przy opracowaniu wymagań operacyjnych należy dążyć do formułowania wymagań tak, aby były one zgodne z następującymi zasadami:

1) osiągalności – odzwierciedlać potrzebę lub cel, dla którego istnieje technicznie możliwe rozwiązanie i jest ono finansowo uzasadnione;

2) jednoznaczności określanie parametrów w sposób nie budzący wątpliwości i nie pozwalający na różnorodne interpretacje;

3) kompletności uwzględniać w możliwie największym zakresie:

a) scenariusze misji i zadań,

b) koncepcje operacyjne i eksploatacyjne,

c) uwarunkowania środowiskowe i przewidywane ograniczenia,

d) wszystkie informacje niezbędne do zrozumienia potrzeby użytkownika w celu osiągnięcia zdolności operacyjnej;

4) kompatybilności i integralności – definiowane wymagania nie mogą być w sprzeczności z innymi wymaganiami. Nadrzędnym celem każdego wymagania operacyjnego jest jego poziom standaryzacji i zgodności w ramach systemu funkcjonalnego oraz integralność z innymi systemami;

5) mierzalności wymagania operacyjnego – wyrażonej wartością progową i docelową, z określeniem warunków i uzasadnieniem przyjętych wartości, które przełożą się na oczekiwane rezultaty pozyskiwanego SpW, opisane mierzalnym miernikiem;

6) możliwości weryfikacji – oczekiwane zdolności lub funkcje SpW muszą być wyrażone tak, aby umożliwiały obiektywną weryfikację w fazie analityczno-koncepcyjnej;

7) wskazania parametrów kluczowych – w celu ułatwienia, w późniejszych fazach cyklu życia SpW, podjęcia działań i decyzji dotyczących ewentualnego poruszania się w obszarze wyznaczonym wartościami progowymi i docelowymi obszarze.

§ 39. Parametr kluczowy ma największe znaczenie dla osiągnięcia potrzeby operacyjnej i powinien być określony wartością progową i docelową. Nie osiągnięcie wartości progowej parametru kluczowego powinno skutkować powtórną oceną sposobu pozyskania SpW, krytycznym przeglądem projektu/programu czy wręcz jego zakończeniem.

§ 40. Należy stosować następującą metodę wyboru parametru kluczowego:

1) wyspecyfikować parametry operacyjne każdego zadania i funkcji, które ma spełniać SpW;

2) nadać tym parametrom priorytety;

3) dla każdego parametru znaleźć mierzalny miernik realizacji;

4) określić, które mierniki są najbardziej krytyczne dla SpW i wyznaczyć je jako wartości krytyczne (progowe i docelowe) dla parametru kluczowego.

§ 41. Opracowane wymagania dla zidentyfikowanych potrzeb operacyjnych ujmuje się w dokumencie pod nazwą „Wymagania Operacyjne”, którego układ i treść określają załączniki 2 i 3 do wytycznych.

§ 42. Przewodniczący grupy zadaniowej uzgadnia „Wymagania Operacyjne” z komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Obrony Narodowej i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej, uczestniczącymi w procesie definiowania WO oraz pozyskiwania SpW w celu zaspokojenia deficytowych zdolności sprecyzowanych w WO.

§ 43. Etap definiowania wymagań operacyjnych kończy się przesłaniem uzgodnionych „Wymagań operacyjnych” do Szefa ZPS – P5 (Szefa następcy prawnego ZPS – P5).

§ 44. Na podstawie „Wymagań Operacyjnych” przesłanych przez przewodniczących grup zadaniowych, ZPS – P5 (następca prawny ZPS – P5) opracowuje dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne edycji...”, który zawiera:

1) pełną nazwę wymagań operacyjnych opisujących potrzeby dla zdolności operacyjnych wraz z numerami przypisanymi w poprzednich edycjach;

2) wymagania operacyjne dla SpW, pozwalające na osiągnięcie zakładanych potrzeb dla zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w bieżącej edycji.

§ 45. Szef ZPS – P5 (Szef następcy prawnego ZPS – P5) przedkłada dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne edycji ...” Szefowi Sztabu Generalnego WP do zatwierdzenia do końca roku nieparzystego 2-letniego cyklu planistycznego na kolejny 10-letni okres planistyczny.

§ 46. Zatwierdzony dokument pod nazwą „Wymagania Operacyjne edycji ...” stanowi podstawę rozpoczęcia prac związanych z realizacją kolejnych etapów w modelu systemu pozyskiwania, wprowadzania, eksploatacji i wycofywania sprzętu wojskowego oraz pozyskiwania usług dla Sił Zbrojnych RP, zgodnie z procedurami określonymi w odrębnych dokumentach formalno-prawnych obowiązujących w resorcie obrony narodowej.

§ 47. W przypadku uzasadnionych potrzeb, wynikających z rezultatów Przeglądu Potrzeb (rekomendacji ujętych przez osobę odpowiedzialną za planowanie rozwoju i utrzymanie zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP w „Koncepcji osiągnięcia zdolności do ...”), Szef Sztabu Generalnego WP występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o ustanowienie Programu Operacyjnego. Szczegółowe procedury ustanawiania i opracowania Programu Operacyjnego określa załącznik 4 do wytycznych.

Załącznik 1

OPIS POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1. NAZWA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

Krótka nazwa potrzeby operacyjnej.

2. NUMER POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

Trzycyfrowe oznaczenie potrzeby operacyjnej (np.1/1/1). Pierwsza cyfra oznacza numer systemu funkcjonalnego, druga numer zdolności operacyjnej w danym systemie funkcjonalnym, trzecia cyfra oznacza numer potrzeby dla danej zdolności operacyjnej.

3. KATEGORIE REALIZACJI

Proponowana kolejność realizacji potrzeby operacyjnej, stosownie do przyjętych w danym okresie planistycznym priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz wstępnej oceny możliwości finansowych jej zaspokojenia:

1) kategoria „I” oznacza, że realizację danej potrzeby w okresie planistycznym uznaje się za niezbędne dla uzyskania przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań;

2) kategoria „II” oznacza, że uzyskanie przez Siły Zbrojne RP zdolności do realizacji postawionych im zadań wymaga co najmniej częściowego zaspokojenia danej potrzeby. W przypadku pozyskania dodatkowych środków finansowych, należy dążyć do pełnego zaspokojenia potrzeb oznaczonych tą kategorią;

3) kategoria „III” oznacza, że osiągnięcie określonej zdolności nie wynika bezpośrednio z priorytetów rozwoju Sił Zbrojnych RP albo w sposób oczywisty przerasta możliwości finansowe resortu obrony narodowej i/lub charakteryzuje się niekorzystną relacją koszt/efekt.

4. UZASADNIENIE POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

Przyczyny niemożności zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej aktualnie posiadanymi siłami i środkami – wskazanie braku możliwości zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej przez aktualnie funkcjonujące struktury organizacyjne, doktryny, metody szkolenia, posiadany SpW i inne.

5. CHARAKTERYSTYKA POTRZEBY DLA ZDOLNOŚCI OPERACYJNEJ

1) Wpływ na doktrynę użycia Sił Zbrojnych – ocena wpływu nowych struktur organizacyjnych oraz nowych potrzeb na obowiązujące dokumenty doktrynalne oraz inne dokumenty o charakterze kluczowym, wspomagającym i uzupełniającym.

2) Struktury organizacyjne wojsk – charakterystyka struktur organizacyjnych dowództw, sztabów i wojsk niezbędnych dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej, w tym konieczność sformowania nowych struktur, przeformowania, zmiany liczebności lub rozformowania struktur istniejących;

3) Termin zaspokojenia potrzeby dla zdolności operacyjnej – wymagany termin (harmonogram) uzyskania gotowości przez nowe struktury.

6. OGÓLNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE NOWEGO SpW:

1) rodzaj, typ i ilość SpW – rodzaj, typ i liczba egzemplarzy lub systemów nowego SpW, które należałoby pozyskać dla zaspokojenia danej potrzeby operacyjnej;

2) przewidywane warunki środowiskowe – warunki klimatyczne, terenowe i inne uwarunkowania mające wpływ na wymagania dotyczące wyszkolenia i wyposażenia żołnierzy oraz utrzymania w sprawności technicznej SpW;

3) przewidywane zamierzenia w zakresie dyslokacji i infrastruktury związane z pozyskaniem nowego SpW, w tym zamierzenia inwestycyjne i remontowe w zakresie infrastruktury konieczne do realizacji potrzeby;

4) zamierzenia szkoleniowe mające na celu zapewnienie osiągnięcia przez stan osobowy sił zbrojnych odpowiedniej wiedzy i umiejętności do realizacji nowej zdolności. Szczególną uwagę należy zwrócić na pakiety szkoleniowe oraz wyszkolenie instruktorów dla placówek szkolnictwa wojskowego;

5) zamierzenia logistyczne zmierzające do zabezpieczenia realizacji potrzeby operacyjnej, w szczególności wymagania i zakres przygotowania personelu technicznego wykonującego zadania obsługowo-remontowe zgodnie z przyjętym systemem eksploatacji;

6) ograniczenia – dla planowanych do wprowadzenia systemów SpW z uzasadnieniem, np.: interoperacyjność, stopień złożoności, poziom bezpieczeństwa, wymiary, masa, mobilność, itp.;

7) wymagania normalizacyjne – zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilności, wymienności, jednolitości dotyczących wprowadzanego SpW. Wykaz norm i dokumentów standaryzacyjnych niezbędnych do osiągnięcia interoperacyjności;

8) kompatybilność i integralność z aktualnie użytkowanym SpW – zasadnicze wymagania dotyczące współpracy (kompatybilności) przewidywanego do wprowadzenia SpW (systemu) z aktualnie użytkowanymi typami SpW (systemami).

Załącznik 2

WYMAGANIA OPERACYJNE

infoRgrafika

infoRgrafika

Załącznik 3

OPIS ZAWARTOŚCI ARKUSZA DLA WYMAGANIA OPERACYJNEGO

Numer wymagania operacyjnego

Czterocyfrowe oznaczenie (np.1/1/1/1111). Pierwsze trzy cyfry odnoszą się do potrzeby operacyjnej, czwarta dotyczy roku edycji WO.

1. Kryptonim

Kryptonim jaki będzie posiadało wymaganie operacyjne.

2. Priorytet

Proponowana kolejność przyjęcia wymagania operacyjnego do realizacji prac w fazie koncepcyjno-analitycznej procesu pozyskania nowego SpW, stosownie do przyjętych kategorii ujętych w „Koncepcji osiągania zdolności do ...”, odpowiednio: „I”, „II”, „III”.

3. Ogólny opis potrzeby dla zdolności operacyjnej:

Opis potrzeby dla zdolności operacyjnej powinien zawierać:

a) nazwa zdolności operacyjnej dla której zidentyfikowano potrzebę;

b) ogólny opis zdolności operacyjnej dla której zidentyfikowano potrzebę, w tym charakter misji i zadań realizowanych przez Siły Zbrojne RP;

c) charakterystykę potrzeby, w tym jej wpływ na struktury organizacyjne i doktrynę użycia wojsk;

d) uzasadnienie potrzeby – wyjaśnienie dlaczego istniejący SpW nie może spełnić bieżących lub przewidywanych potrzeb dla zdolności operacyjnej;

e) ogólny harmonogram czasowy zaspokojenia potrzeby.

W uzasadnionych przypadkach można wzbogacić zawartość punktu o dodatkowe zagadnienia.

4. Identyfikacja zagrożeń dla misji i zadań realizowanych przez SZ RP.

Podsumowanie zagrożeń dla przebiegu działań opisanych w danym scenariuszu w przypadku niezrealizowania potrzeby operacyjnej.

5. Wymagania jakie powinien spełniać SpW:

1) Funkcje krytyczne:

a) identyfikacja parametrów operacyjnych wymaganych dla osiągnięcia potrzeby (np. wymagany poziom osłony balistycznej, manewrowość, mobilność, ładowność, system uzbrojenia i kierowania ogniem itp.) oraz nadanie priorytetu i mierzalnego miernika dla każdego parametru,

b) wskazanie parametrów kluczowych zawierających wartość progową i docelową parametru, wraz z uzasadnieniem podstawy zaliczenia parametru do kluczowych.

2) Wymagania w zakresie Wymiany Informacji (WWI).

Identyfikacja WWI dla każdej misji, w której SpW ma brać udział (np. obserwacja, rozpoznanie, identyfikacja). Wymagania dotyczące: poufności, dostępności i ciągłości wymiany informacji, konieczność archiwizowania informacji (odpowiednio sformatowanych i skompresowanych) w bazie danych, celem ich wielokrotnego wykorzystania przez różnych uprawnionych użytkowników;

3) Wymagania w zakresie Obrony Przed Bronią Masowego Rażenia (OPBMR).

Określenie wymagań, dotyczących rozpoznania, ochrony i likwidacji skażeń zapewniających bezpieczeństwo i swobodę działania w warunkach zagrożenia i wystąpienia skażeń;

4) Wymagania w zakresie zabezpieczenia logistycznego:

a) Planowanie obsługiwania – identyfikacja planowanych obsługiwań na różnych poziomach organizacyjnych. Opis koncepcji obsługiwania we własnym zakresie i własnymi siłami w porównaniu do obsługiwania zlecanego na zewnątrz;

b) opis dostępności operacyjnej, częstości i czasu trwania obsługiwań bieżących, planowanych obsługiwań okresowych, wymaganych materiałów eksploatacyjnych i narzędzi specjalnych (serwisowych) do przeprowadzenia obsługiwań, itp.,

c) opis wymaganych działań logistycznych w odniesieniu do danej misji, uwzględniając czas wojny i pokoju,

d) identyfikacja wymaganego wsparcia w walce, włączając do tego zdolność naprawy na polu walki, poziomy obsługiwania oraz cele i zdolności w czasie nagłego zapotrzebowania i mobilizacji,

e) planowanie systemu zabezpieczenia eksploatacji (outsourcing, organy remontowo-obsługowe Sił Zbrojnych RP lub sposób mieszany) na obszarze kraju oraz poza granicami (dla SpW planowanego do użycia w ramach misji),

f) wyposażenie obsługowo-remontowe niezbędne do pozyskania w zależności od przyjętego systemu zabezpieczenia eksploatacji, w tym zestawy obsługowo-remontowe adekwatne do proponowanego systemu zabezpieczenia eksploatacji;

g) wyposażenie serwisowe i diagnostyczne:

– definicja standardowego wyposażenia serwisowego i diagnostycznego, które będzie zabezpieczać potrzebę operacyjną,

– opis zdolności diagnostycznych (wykrywania awarii) pożądanych dla zautomatyzowanego wyposażenia diagnostycznego na wszystkich poziomach, wyrażonych w formie realistycznych i osiągalnych ekonomicznie prawdopodobieństw i poziomów ufności (jeżeli ma zastosowanie).

5) Wymagania w zakresie szkolenia.

Opis koncepcji szkolenia, włączając w to wymagania na pakiet wspomagania szkolenia (tj. symulatory, urządzenia treningowe, szkolenie zintegrowane) i logistykę szkolenia;

6) Inne wymagania:

a) charakterystyki, które będą miały znaczący wpływ na projektowanie nowych systemów/SpW (np.: koszt i ryzyko, odporność na atak elektroniczny itp.,

b) czynniki środowiska naturalnego (takie jak klimat, teren, środowisko, itp.),

c) nieplanowane wymuszenia (takie jak szybkie nagrzewanie, uderzenie pocisku, bliska detonacja),

d) zagadnienia bezpieczeństwa związane z wpływem promieniowania elektromagnetycznego na środki i materiały bojowe,

e) odniesienie do wpływu na środowisko elektromagnetyczne.

6. Systemy wsparcia i współdziałania.

Założenia dla wsparcia i współdziałania na poziomie wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej. Omówienie systemów współdziałających (na poziomach systemu, podsystemów, platformy i użytkownika), zwłaszcza tych odnoszących się do zautomatyzowanych systemów dowodzenia oraz systemów łączności, transportu i składowania oraz standaryzacji i interoperacyjności. Określenie możliwości wspólnego wykorzystania przez Siły Zbrojne RP i zainteresowane komórki organizacyjne resortu obrony narodowej (wspólne wykorzystanie, wspólny interes, niezależne).

1) Standaryzacja, interoperacyjność i powszechność/Systemy dowodzenia i łączności:

a) zestawienie wymaganych poziomów standaryzacji: kompatybilność, zamienność, jednolitość. Wykaz norm (krajowych i zagranicznych) i dokumentów standaryzacyjnych NATO niezbędnych do osiągnięcia zakładanego poziomu interoperacyjności,

b) opis zintegrowania z systemem dowodzenia i łączności, w tym:

– identyfikacja wymagania w zakresie przepustowości, sieci komputerowych i wymagania przeciwzakłóceniowe,

– identyfikacja wymagań na dane rozpoznania, włączając w to interfejsy przesyłania danych, łączności i bazy danych odnoszące się do planowania misji i celu, danych o zagrożeniach, itp.,

– opis zagadnień wspólnego użycia i obsługiwania w NATO, itp.,

– identyfikacja interfejsów proceduralnych i technicznych, komunikacji, protokołów i standardów wymaganych do uwzględnienia w celu zapewnienia zakładanego poziomu interoperacyjności w Siłach Zbrojnych RP i NATO oraz innymi krajami stowarzyszonymi i współpracującymi,

– opis standardów informatycznych w odniesieniu do architektury informatycznej, która zapewnia zdolności obronne odnoszące się do bezpieczeństwa, tajności, autentyczności i ciągłości informacji wymienianej i używanej;

2) Integracja człowiek – system.

Problemy integracji człowiek-system, włączając w to między innymi: wyznaczenie ograniczeń natury ludzkiej dla operatorów, obsług i personelu wsparcia;

3) Transport.

Opis SpW planowanego do transportu pozwalający na określenie:

a) podatności transportowej ładunku,

b) wrażliwości ładunku na transport,

c) rodzaju ładunku niebezpiecznego,

d) zdolności przeładunkowej,

e) zdolności do przewozu różnymi środkami transportu;

4) Przechowywanie.

Wyszczególnienie podstawowych wymagań potrzebnych do bazowania, magazynowania, przechowywania i szkolenia;

5) Informacje i dane geoprzestrzenne.

Materiały kartograficzne, cyfrowe dane topograficzne i dane geoprzestrzenne niezbędne do zaspokojenia potrzeby.

7. Docelowe potrzeby ilościowe SpW.

Szacunkowa liczba egzemplarzy SpW, w tym szkoleniowych, wymaganych do osiągnięcia pożądanej zdolności operacyjnej.

8. Docelowe potrzeby osobowe.

Szacunkowe potrzeby i koszty osobowe wynikające z wprowadzenia nowego SpW.

9. Docelowe potrzeby w zakresie infrastruktury.

Szacunkowe potrzeby infrastrukturalne wynikające z wprowadzenia nowego SpW.

10. Wymagany termin wprowadzenia do Sił Zbrojnych RP.

Wymagany termin osiągnięcia wstępnej i pełnej zdolności operacyjnej przez struktury organizacyjne wyposażone w nowy SpW.

11. Szacunkowe koszty cyklu życia SpW.

Wstępna analiza kosztów cyklu życia SpW obejmująca szacunkowe koszty pozyskania i koszty eksploatacji, pozwalająca na określenie dostępności ekonomicznej SpW. Dane kosztowe powinny być wyrażone w formie wartości progowych i docelowych.

12. Komórka organizacyjna właściwa do planowania rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP / Gestor SpW.

 

.................................................

........................................................

Podpis Gestora SpW

m.p

Osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju
i utrzymanie zdolności operacyjnych
Sił Zbrojnych RP

m.p

 

Załącznik 4

Procedury ustanawiania i opracowania Programu Operacyjnego (PO)

I. PROCEDURA USTANAWIANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.

1. W przypadku uzasadnionych potrzeb wynikających z rezultatów Przeglądu Potrzeb (rekomendacji ujętych przez w „Koncepcji osiągnięcia zdolności do ...”), Szef Sztabu Generalnego WP występuje z wnioskiem do Ministra Obrony Narodowej o ustanowienie Programu Operacyjnego (PO).

2. Podstawę merytoryczną do wystosowania wniosku o ustanowienia PO stanowi zatwierdzona przez Szefa Sztabu Generalnego WP i zaakceptowana przez Ministra Obrony Narodowej „Koncepcja osiągnięcia zdolności do ...”, która definiuje zakres PO.

3. Wraz z wnioskiem o ustanowienie PO, Szef Sztabu Generalnego WP proponuje wyznaczenie jego Dyrektora.

4. Wyrażenie przez Ministra Obrony Narodowej zgody na ustanowienie nowego PO stanowi podstawę do rozpoczęcia procedury jego opracowania.

5. Dyrektor PO jest powoływany i odwoływany przez Ministra Obrony Narodowej odrębną decyzją.

II. PROCEDURA OPRACOWANIA PROGRAMU OPERACYJNEGO.

1. Procedura opracowania PO składa się z następujących etapów:

1) Etap wykonawczy;

2) Etap uzgodnieniowy;

3) Etap końcowy.

2. Celem etapu wykonawczego jest opracowanie poszczególnych części PO, opisujących obszary funkcjonowania Sił Zbrojnych, których realizacja zapewni osiągnięcie wymaganej zdolności operacyjnej.

3. W celu opracowania PO, osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP powołuje Zespół programowy (ZP) w skład którego wchodzą przedstawiciele komórek lub jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej objętych realizacją PO, w tym gestora SpW, Centralnego Organu Logistycznego oraz komórki lub jednostki organizacyjnej, która będzie odpowiadała za realizację PO (Dyrektora PO).

4. Skład ZP może ulegać zmianom stosownie do fazy opracowania PO.

5. Pracami ZP kieruje osoba odpowiedzialna za planowanie rozwoju i utrzymania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP, która jest głównym organizatorem i koordynatorem zadań realizowanych przez Zespół. Jego zastępcą jest przedstawiciel Dyrektora PO.

6. PO dla zdolności operacyjnej powinien się składać z części wstępnej oraz części głównej.

7. Część wstępna powinna w szczególności zawierać:

1) wprowadzenie;

2) cele główne i cząstkowe programu;

3) mierniki stopni realizacji przedsięwzięć;

4) wymagania, założenia i ograniczenia dla osiągnięcia zdolności;

5) czas osiągnięcia zdolności operacyjnej;

6) wymagania do osiągnięcia zdolności poprzez pozyskanie SpW;

7) wpływ osiągniętej zdolności na poprawę innych zdolności;

8) struktura organizacyjna ZP oraz harmonogram jego prac;

9) punkty kontrolne i decyzyjne;

10) sposób nadzoru nad przebiegiem programu;

11) zasady wprowadzania zmian do programu.

8. Część główna powinna składać się z następujących rozdziałów:

1) zamierzenia w zakresie pozyskania SpW oraz opis sprzętu;

2) zamierzenia w zakresie operacyjnego wykorzystania SpW/systemu;

3) zamierzenia organizacyjne i dyslokacyjne oraz koszty osobowe wynikające z osiągnięcia nowej zdolności Sił Zbrojnych;

4) zamierzenia inwestycyjne i remontowe w zakresie infrastruktury ogólnej konieczne do osiągnięcia wymaganej zdolności operacyjnej i wstępne szacunkowe koszty z tym związane;

5) zamierzenia szkoleniowe mające na celu zapewnienie osiągnięcia przez stan osobowy sił zbrojnych odpowiedniej wiedzy i umiejętności do realizacji nowej zdolności; szczególną uwagę zwraca się na konieczność zakupu pakietów szkoleniowych oraz wyszkolenia instruktorów dla potrzeb placówek szkolnictwa wojskowego;

6) zasadnicze zamierzenia logistyczne zmierzające do zabezpieczenia realizacji zdolności operacyjnej, w szczególności w programie przedstawia się warunki jakie winny być spełnione w zakresie infrastruktury technicznej i magazynowej; ponadto, opracowuje się wymagania i zakres przygotowania personelu technicznego wykonującego zadania obsługowo-remontowe zgodnie z przyjętym systemem eksploatacji;

7) zasadnicze przedsięwzięcia w zakresie standaryzacji, interoperacyjności i powszechności w obszarze dowodzenia i łączności, konieczne do zapewnienia zdolności do działania w środowisku sieciocentrycznym;

8) całościowa wycena kosztów osiągnięcia zdolności operacyjnej.

9. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący ZP może wzbogacić zawartość PO o dodatkowe zagadnienia.

10. Opracowany przez ZP projekt PO stanowi podstawę do rozpoczęcia etapu uzgodnieniowego.

11. Celem etapu uzgodnieniowego jest dokonanie uzgodnienia projektu PO z szefami instytucji, których przedstawiciele wchodzą w skład ZP oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej realizującymi proces pozyskiwania SpW dla SZ RP.

12. Uzgodnienie projektu PO ze wszystkimi szefami instytucji, których przedstawiciele wchodzą w skład ZP oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej realizującymi proces pozyskiwania SpW dla SZ RP stanowi podstawę do rozpoczęcia etapu końcowego.

13. W ramach etapu końcowego, przewodniczący ZP występuje poprzez Szefa ZPS-P5 (Szefa następcy prawnego ZPS-P5), po uzgodnieniu z Szefem Zarządu Planowania Rzeczowego – P8 (Szefem następcy prawnego ZPR-P8), do Szefa Sztabu Generalnego WP z wnioskiem o zatwierdzenie PO.

14. Po zatwierdzeniu PO przez Szefa Sztabu Generalnego WP, przewodniczący ZP przesyła go do Dyrektora PO.

15. Za realizację PO odpowiada jego Dyrektor PO. Regulamin funkcjonowania dyrektorów PO oraz kierowników projektów zawartych w PO określają odrębne przepisy.

16. Na podstawie zatwierdzonego Programu Operacyjnego Szef Sztabu Generalnego WP przygotowuje wniosek do rozpatrzenia przez Radę Ministrów dotyczący aktualizacji programu wieloletniego „Priorytetowe Zadania Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach programów operacyjnych” ustanowionego na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.4)).

 

 

1)„Katalog zdolności Sił Zbrojnych RP” zostanie opracowany do dnia 30 maja 2014 r. – Decyzja Nr 17/Org./P5 Ministra Obrony Narodowej z dnia 02. maja 2013 roku w sprawie rozpoczęcia procesu planowania i programowania rozwoju Sił Zbrojnych RP na lata 2017–2026.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2011 r. Nr 81, poz. 439 oraz z 2013 r. poz. 496).

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241, z 2011 r. Nr 279, poz. 1644, z 2012 r. poz. 1237 oraz z 2013 r. poz. 714.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały zgłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2014-02-07
  • Data wejścia w życie: 2014-02-07
  • Data obowiązywania: 2014-02-07
  • Dokument traci ważność: 2018-06-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA