REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2022 poz. 9

DECYZJA Nr 8/MON
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ

z dnia 31 stycznia 2022 r.

zmieniająca decyzję w sprawie wprowadzenia do użytku "Procedury realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania" oraz "Procedury realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego"

Tekst pierwotny

Na podstawie § 1 pkt 8 lit. b i d oraz § 2 pkt 14 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 lipca 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. poz. 426 oraz z 2014 r. poz. 933) ustala się, co następuje:

§ 1.

W decyzji Nr 314/MON Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 października 2013 r. w sprawie wprowadzenia do użytku "Procedury realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania" oraz "Procedury realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego" (Dz. Urz. Min. Obr. Nar. poz. 274, z 2014 r. poz. 34, z 2018 r. poz. 146, z 2019 r. poz. 109 oraz z 2021 r. poz. 102) załączniki Nr 1 i Nr 2 otrzymują brzmienie określone odpowiednio w załącznikach Nr 1 i Nr 2 do niniejszej decyzji.

§ 2.

Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 1 stycznia 2022 r.

Minister Obrony Narodowej: M. Błaszczak

Załącznik 1. [Procedura realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania]

Załączniki do decyzji Nr 8/MON
Ministra Obrony Narodowej
z dnia 31 stycznia 2022 r. (poz. 9)

Załącznik Nr 1

Procedura realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Użyte w procedurze określenia i skróty oznaczają:

1) badania typu - ocenę skuteczności i celowości wniesienia proponowanych zmian do Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej do produkcji seryjnej przedmiotów umundurowania i wyekwipowania oraz wzorów przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, mogących mieć wpływ na charakterystyki techniczne, jakościowe oraz użytkowe przedmiotów umundurowania i wyekwipowania;

2) badania użytkowe - sprawdzenie zgodności parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych przedmiotów umundurowania i wyekwipowania z wymaganiami określonymi w Założeniach Taktyczno-Technicznych lub Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej oraz ich przydatności w realizacji zadań służbowych, poprzez ich użytkowanie w warunkach rzeczywistych;

3) Szefostwo Służby Mundurowej, zwane dalej "SSMund", Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, zwanego dalej "IWsp SZ" - komórka organizacyjna, której powierzono realizację zadań związanych z pozyskiwaniem, wprowadzaniem, eksploatacją i wycofywaniem z użytkowania w SZ RP przedmiotów umundurowania i wyekwipowania;

4) Dowództwo Komponentu Wojsk Specjalnych, zwane dalej "DKWS" - jednostka organizacyjna, której powierzono realizację zadań związanych z pozyskiwaniem, wprowadzaniem, eksploatacją i wycofywaniem z użytkowania w SZ RP przedmiotów umundurowania i wyekwipowania Wojsk Specjalnych.

5) jb - jednostkę budżetową - jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 1236, 1535, 1773, 1927 i 1981);

6) modernizacja przedmiotu umundurowania i wyekwipowania - proces unowocześnienia lub polepszenia przedmiotu umundurowania i wyekwipowania, polegający na zmianie jego parametrów użytkowych i eksploatacyjnych, bez zmiany jego dotychczasowego przeznaczenia; wynikiem modernizacji może być nowy wzór przedmiotu umundurowania i wyekwipowania lub zmiana parametrów przedmiotu umundurowania i wyekwipowania znajdującego się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "SZ";

7) PR - pracę rozwojową - zespół przedsięwzięć technicznych, technologicznych i inwestycyjnych związanych z opracowaniem, przygotowaniem i wykonaniem wzoru przedmiotu umundurowania i wyekwipowania oraz sprawdzeniem jego parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych; celem PR jest opracowanie nowych przedmiotów umundurowania i wyekwipowania lub modernizacja przedmiotu umundurowania i wyekwipowania znajdującego się na wyposażeniu SZ;

8) PUiW - przedmioty umundurowania i wyekwipowania - elementy wyposażenia mundurowego oraz namioty obozowe, znajdujące się na wyposażeniu SZ, lub planowane do wprowadzenia na ich wyposażenie;

9) RPW - Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;

10) WOBWSM - Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Mundurowej - jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowaną Szefowi IWsp SZ, realizującą prace rozwojowe PUiW;

11) wzór PUiW - przedmiot będący wynikiem PR, odwzorowujący określone w Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej parametry techniczno-technologiczne oraz użytkowe;

12) WDTT - Wojskową Dokumentację Techniczno-Technologiczną - dokument zawierający informacje niezbędne do wykonania PUIW, jego certyfikacji i weryfikacji zgodności; zawarte w WDTT informacje powinny jednoznacznie określać PUiW, jego części składowe, a także określać wymagania w zakresie technologii wykonania PUiW, jego właściwości techniczno-użytkowych, sposobu konserwacji oraz cechowania i pakowania;

13) WT i PWT - Warunki Techniczne i Przedmiotowe Warunki Techniczne - dokumenty uzupełniające do WDTT i Wymagań Techniczno-Użytkowych, zawierające szczegółowe wymagania techniczno-użytkowe materiałów zastosowanych do wykonania PUiW oraz ich trybu oceny zgodności;

14) WTU - Wymagania Techniczno-Użytkowe - dokument zawierający informacje niezbędne do wykonania PUiWo niewielkim skomplikowaniu technologicznym, jego certyfikacji i weryfikacji zgodności, zatwierdzany przez komendanta WOBWSM; zawarte w WTU informacje powinny jednoznacznie określać PUiW, jego części składowe, a także określać wymagania w zakresie technologii wykonania PUiW, jego właściwości techniczno-użytkowych, sposobu konserwacji oraz cechowania i pakowania;

15) wykonawca - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyła ofertę lub zawarła umowę w procedurze realizacji PR lub badań typu;

16) WZTT - Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne - dokument zawierający podstawowe wymagania projektowanego PUiW w zakresie:

a) ogólnych charakterystyk technicznych,

b) wymogów materiałowych i konstrukcyjnych,

c) funkcji jakie powinien spełniać,

d) grup użytkowników, dla których będzie przeznaczony,

e) stref klimatycznych, w których będzie użytkowany,

f) wymogów eksploatacyjnych i konserwacyjnych;

17) ZTT - Założenia Taktyczno-Techniczne - dokument stanowiący podstawę merytoryczną rozpoczęcia PR, zawierający szczegółowe wymagania projektowanego PUiW w zakresie:

a) przeznaczenia,

b) ukompletowania,

c) parametrów technicznych,

d) wymagań dotyczących surowców i materiałów przewidzianych do jego wykonania,

e) sposobu konserwacji, cechowania i pakowania,

f) sposobu realizacji PR,

g) praw własności oraz zasad gwarancji.

§ 2. 1. Przedsięwzięcia PR:

1) realizowane przez SSMund IWsp SZ obejmują:

a) opracowanie wniosku wraz z WZTT na PUiW,

b) akceptacja ZTT oraz harmonogramu realizacji PR, wraz z szacunkowymi kosztami jej realizacji,

c) akceptacja prototypu/prototypów PUiW oraz formularza ankiety do badań użytkowych,

d) nadanie klasyfikatora hierarchicznego dla prototypu/prototypów PUiW,

e) wskazanie grupy użytkowników (jednostek wojskowych) do przeprowadzenia badań użytkowych PUiW oraz określenie czasu przeprowadzenia badań,

f) zebranie ankiet od biorących udział w badaniach użytkowych PUiW i przekazanie ich do WOBWSM,

g) analiza sprawozdania z badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW, akceptacja lub odrzucenie wniosków ujętych w tym sprawozdaniu,

h) opracowanie orzeczenia o zakończeniu lub przerwaniu PR,

i) uzgodnienie WDTT (do wykonania partii próbnej oraz produkcji seryjnej), kart katalogowych, kart wzorów oraz wzorów PUiW;

2) realizowane przez WOBWSM obejmują:

a) opracowanie harmonogramu realizacji PR wraz z kalkulacją szacunkowych kosztów jej realizacji i przedstawienie go do akceptacji Szefowi SSMund IWsp SZ,

b) opracowanie ZTT na PUiW, przedstawienie ich do akceptacji Szefowi SSMund IWsp SZ i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie,

c) opracowanie prototypu/prototypów oraz wzorów PUiW,

d) prowadzenie badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW,

e) opracowanie formularza ankiety do badań użytkowych oraz karty informacyjnej PUiW,

f) analiza ankiet przekazanych przez SSMund IWsp SZ po badaniach użytkowych,

g) opracowanie sprawozdania po zakończeniu badań partii prototypowej oraz partii próbnej PUiW,

h) opracowanie:

- WDTT do wykonania partii prototypowej,

- WDTT, kart wzorów oraz wzorów PUiW do wykonania partii próbnej,

- WDTT, kart katalogowych, kart wzorów oraz wzorów PUiW do produkcji seryjnej i wprowadzanie do nich zmian,

i) powielenie dokumentacji, potwierdzenie jej zgodności z oryginałem oraz jej dystrybuowanie.

2. Decyzję o rozpoczęciu PR podejmuje Szef SSMund IWsp SZ, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11, na podstawie:

1) uzasadnionych wniosków Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, dowódców rodzajów SZ, Inspektorów: Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej lub dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów) jednostek (instytucji) wojskowych wynikających z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych;

2) opinii użytkowników dotyczących jakości PUiW, wskazujących na potrzebę opracowania nowych (lepszych) rozwiązań materiałowych oraz techniczno-technologicznych PUiW, wpływających na poprawę własności użytkowych oraz poprawę bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań służbowych;

3) potrzeb operacyjnych SZ, wynikających ze zmian w procesie szkolenia, warunków realizacji zadań, zmian organizacyjnych oraz przeznaczenia jednostek wojskowych;

4) braku możliwości produkcji PUiW, znajdujących się na wyposażeniu żołnierzy, zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi.

3. Podstawą merytoryczną rozpoczęcia PR jest przesłany do WOBWSM wniosek Szefa SSMund IWsp SZ wraz z WZTT, sporządzony zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.1 do procedury.

4. Biuro Ministra Obrony Narodowej jest uprawnione do realizowania czynności w procesie realizacji prac rozwojowych dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania, zgodnie z posiadanym zakresem kompetencji określonym w przepisach regulujących organizację Ministerstwa Obrony Narodowej.

5. Podstawę formalną realizacji PR, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11, stanowi zatwierdzony przez Szefa IWsp SZ plan działalności WOBWSM na dany rok.

6. PR prowadzone na wniosek Szefa SSMund IWsp SZ finansowane są ze środków części 29 budżetu państwa, według następujących zasad:

1) PR prowadzi WOBWSM w ramach zadań służbowych;

2) zakupy związane z realizacją PR realizuje jb wskazana przez Szefa IWsp SZ;

3) środki finansowe na realizację PR przydziela corocznie IWsp SZ;

4) przydzielone środki finansowe przeznaczone są na zakup niezbędnego w realizacji PR wyposażenia WOBWSM, surowców i materiałów, prototypów, partii prototypowych, partii próbnych i wzorów, a także na opłacenie badań zleconych laboratoriom zewnętrznym, zakup dokumentacji i autorskich praw majątkowych oraz ekspertyz z zakresu ochrony prawnej.

7. Po zakończonych badaniach użytkowych Szef SSMund IWsp SZ może zdecydować o zdaniu PUiW przez część lub wszystkich użytkowników w celu dokonania przez WOBWSM porównania stanu faktycznego PUiW z informacjami zawartymi w ankietach.

8. Zmiany w harmonogramie realizacji PR mogą być wprowadzone przez Komendanta WOBWSM po akceptacji Szefa SSMund IWsp SZ.

9. Szef IWsp SZ może wystąpić do Ministra Obrony Narodowej z wnioskiem o pozyskanie nowego wzoru PUiW, w drodze pracy rozwojowej oraz jego zakup, wskazując we wniosku ilość oraz zakres realizacji dostaw.

10. Zatwierdzony przez Ministra Obrony Narodowej lub inną osobę, której Minister Obrony Narodowej powierzył swoje uprawnienia w tym zakresie, wniosek, o którym mowa w ust. 9, stanowi podstawę formalną do:

1) realizacji pracy rozwojowej;

2) przeprowadzenia procedury zakupu nowego wzoru PUiW w ilości i okresie określonym we wniosku.

11. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 9, określa załącznik Nr 1.2 do procedury.

12. Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych może wystąpić do Szefa IWsp SZ z wnioskiem o przeprowadzenie PR PUiW Wojsk Specjalnych.

13. W przypadku realizacji PR na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 12, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych:

1) realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1;

2) wskazuje jb Wojsk Specjalnych do realizacji zakupów związanych z PR.

Rozdział 2

Realizacja pracy rozwojowej

§ 3. PR realizowana jest w dwóch etapach:

1) etap pierwszy - opracowanie prototypu/prototypów, który obejmuje:

a) opracowanie wniosku wraz z WZTT na nowy wzór PUiW,

b) opracowanie harmonogramu realizacji PR oraz ZTT na nowy wzór PUiW,

c) wykonanie prototypu/prototypów PUiW,

d) wybór prototypu/prototypów do badań,

e) opracowanie WDTT do wykonania partii prototypowej PUiW,

f) badania partii prototypowej PUiW,

g) opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej;

2) etap drugi - opracowanie partii próbnej, który obejmuje:

a) wykonanie partii próbnej PUiW uwzględniającej wyniki badań partii prototypowej PUiW,

b) badania partii próbnej PUiW,

c) opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

§ 4. 1. Etap pierwszy PR realizowany jest przez SSMund IWsp SZ, WOBWSM oraz wykonawcę (wykonawców), z którym wskazana jb zawarła umowę z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598 i 2054).

2. Głównym celem realizacji etapu pierwszego PR jest opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej.

3. Wyboru prototypu PUiW, spośród opracowanych przez WOBWSM lub wyrobu z oferty rynkowej do badań dokonuje komisja z udziałem przedstawiciela SSMund IWsp SZ, Komendanta WOBWSM, kierownika zespołu badawczego powołanego przez Komendanta WOBWSM do realizacji PR oraz przedstawiciela wnioskodawcy, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1. Dopuszcza się również powołanie biegłego z zakresu materiałoznawstwa i jakości wyrobów. Komisja dokonuje wyboru prototypu PUiW uwzględniając zasady celowości i racjonalności oraz osiągnięcia najlepszych efektów przy jak najniższych nakładach.

4. Wyboru wyrobu z oferty rynkowej dokonuje się w przypadku:

1) pilnej potrzeby wyposażenia żołnierzy w PUiW w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa podczas wykonywania zadań służbowych;

2) występowania w ofercie rynkowej wyrobu spełniającego wymagania określone w ZTT.

5. W uzasadnionych przypadkach, po decyzji Szefa SSMund IWsp SZ, do badań może być wybrana partia prototypowa w kilku rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych. Wyboru partii prototypowej w kilku rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych dokonuje komisja, o której mowa w ust. 3.

6. Po dokonaniu wyboru prototypu PUiW do badań, kierownik zespołu badawczego sporządza notatkę służbową, dokumentującą dokonanie wyboru, którą akceptuje szef SSMund IWsp SZ i zatwierdza osoba zatwierdzająca ZTT na PUiW. Notatka stanowi podstawę do dokonania ewentualnych zmian wymagań określonych w ZTT na PUiW.

7. WOBWSM opracowuje WDTT do wykonania partii prototypowej PUiW, którą zatwierdza Komendant WOBWSM i przesyła do wiadomości Szefa SSMund IWsp SZ.

8. Zakup partii prototypowej PUiW realizowany jest przez wskazaną jb, na podstawie umowy zawartej z wykonawcą (wykonawcami) partii prototypowej, w której umieszcza się postanowienia o:

1) prawach autorskich Skarbu Państwa do PUiW;

2) zobowiązaniu wykonawcy (wykonawców) do sprzedaży i przekazania Skarbowi Państwa, reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej, dokumentacji i autorskich praw majątkowych do wyrobu.

9. W zakres umowy, o której mowa w ust. 8, może wchodzić przeprowadzenie przez wykonawcę (wykonawców) prototypu PUiW badań laboratoryjnych w akredytowanych laboratoriach zewnętrznych nie będących w strukturze WOBWSM.

10. Badania partii prototypowej PUiW obejmują:

1) badania laboratoryjne materiałów zastosowanych do wykonania PUiW, surowców i gotowego PUiW wykonywane przez WOBWSM lub akredytowane laboratoria zewnętrzne, których celem jest potwierdzenie zgodności zastosowanych przez wykonawcę (wykonawców) rozwiązań techniczno-technologicznych oraz użytkowych z WDTT do wykonania partii prototypowej PUiW; badania w laboratoriach zewnętrznych przeprowadzane są w zakresie, co do którego WOBWSM nie posiada akredytacji; badania te realizowane są na podstawie umowy zawartej przez wskazaną jb z uwzględnieniem przepisów ustawy, o której mowa w ust. 1;

2) badania użytkowe partii prototypowej;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań partii prototypowej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.7 do procedury.

11. Do przekazywanych do badań użytkowych PUiW WOBWSM dołącza:

1) ankietę dotyczącą badanego PUiW - do wypełnienia przez użytkowników po zakończonych badaniach użytkowych;

2) kartę informacyjną PUiW - zawierającą informacje o przeznaczeniu PUiW, zastosowanych rozwiązaniach materiałowych i konstrukcyjnych, sposobie użytkowania i przeprowadzania zabiegów konserwacyjnych oraz terminie zakończenia badań użytkowych.

12. Dowódca (szef, komendant) jednostki (instytucji) wojskowej, w której realizowane są badania użytkowe jest odpowiedzialny za ich realizację oraz wypełnienie przez użytkowników ankiet, o których mowa w ust. 11 pkt 1, i ich przekazanie do SSMund IWsp SZ w terminie określonym w harmonogramie realizacji PR.

13. Sprawozdanie z badań partii prototypowej opracowuje zespół badawczy i przedstawia je do akceptacji Komendanta WOBWSM, który przesyła to sprawozdanie do SSMund IWsp SZ.

14. Do sprawozdania z badań partii prototypowej dołącza się kopię całości dokumentacji dotyczącej realizacji badań partii prototypowej zawierającą:

1) umowy zawierane z wykonawcą (wykonawcami) PUiW;

2) wyniki badań laboratoryjnych PUiW;

3) wyniki badań użytkowych PUiW - w formie ankiety zbiorczej.

15. Zaakceptowane przez Szefa SSMund IWsp SZ wnioski i zalecenia, zawarte w sprawozdaniu z badań partii prototypowej, stanowią podstawę do opracowania WDTT oraz wzoru PUiW do wykonania partii próbnej.

16. WDTT do wykonania partii próbnej PUiW uzgadniana jest z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości, a następnie wraz ze wzorem PUiW uzgadniana jest z Szefem SSMund IWsp SZ i przedstawiana do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie.

17. WDTT do wykonania partii próbnej PUiW Wojsk Specjalnych uzgadniana jest z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości, a następnie wraz ze wzorem PUiW Wojsk Specjalnych przedstawiana do zatwierdzenia Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.

§ 5. 1. Etap drugi PR realizowany jest przez SSMund IWsp SZ, WOBWSM oraz wykonawcę (wykonawców), z którym wskazana jb zawarła umowę z uwzględnieniem przepisów ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1, oraz postanowień, o których mowa w § 4 ust. 8.

2. Podstawę merytoryczną do rozpoczęcia drugiego etapu PR stanowi zatwierdzona WDTT do wykonania partii próbnej PUiW.

3. Głównym celem realizacji etapu drugiego PR jest przeprowadzenie badań partii próbnej PUiW, opracowanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

4. Badania partii próbnej realizowane są przez WOBWSM i mają na celu sprawdzenie:

1) spełnienia przez PUiW wymogów określonych w WDTT do wykonania partii próbnej PUiW;

2) metod badawczych określonych w WDTT do wykonania partii próbnej PUiW, wykorzystywanych do kontroli poszczególnych parametrów PUiW;

3) możliwości produkcji seryjnej PUiW zgodnie z WDTT do wykonania partii próbnej PUiW.

5. Badania partii próbnej PUiW obejmują:

1) badania laboratoryjne materiałów zastosowanych do wykonania PUiW, surowców i gotowego PUiW wykonywane przez WOBWSM lub akredytowane laboratoria zewnętrzne, których celem jest potwierdzenie zgodności zastosowanych przez wykonawcę rozwiązań techniczno-technologicznych oraz użytkowych z WDTT do wykonania partii próbnej PUiW; badania w laboratoriach zewnętrznych przeprowadzane są w zakresie, o którym mowa w § 4 ust. 10 pkt 1;

2) badania użytkowe partii próbnej;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań partii próbnej, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.7 do procedury.

6. Badania użytkowe realizowane są w przypadku istotnego wpływu na właściwości użytkowe PUiW zmian dokonanych w WDTT oraz wzorze PUiW do wykonania partii próbnej po pierwszym etapie PR.

7. Do przekazywanych do badań użytkowych PUiW WOBWSM dołącza ankietę oraz kartę informacyjną dotyczącą użytkowanego PUiW.

8. Na podstawie wniosków i propozycji zawartych w sprawozdaniu z badań partii prototypowej, Szef SSMund IWsp SZ może podjąć decyzję o nieprzeprowadzaniu badań użytkowych partii próbnej PUiW.

9. Sprawozdanie z badań partii próbnej opracowuje zespół badawczy i przedstawia je do akceptacji Komendanta WOBWSM, który przesyła to sprawozdanie do Szefa SSMund IWsp SZ.

10. Do sprawozdania z badań partii próbnej dołącza się kopię całości dokumentacji dotyczącej realizacji badań partii próbnej zawierającą:

1) umowy zawierane z wykonawcą (wykonawcami) PUiW;

2) wyniki badań laboratoryjnych PUiW;

3) wyniki badań użytkowych PUiW - w formie ankiety zbiorczej.

11. Po zakończeniu lub przerwaniu poszczególnych etapów PR SSMund IWsp SZ opracowuje orzeczenie, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.3 do procedury, które po akceptacji Szefa Służb Materiałowych IWsp SZ (Szefa Zarządu Logistyki DKWS - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych) przedstawiane jest do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ (Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych) lub upoważnionej przez niego osobie.

12. W przypadku zakończenia pierwszego etapu PR wynikiem pozytywnym i braku zaleceń zespołu badawczego wymagających weryfikacji poprzez dodatkowe badania, Szef IWsp SZ (Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych) lub upoważniona przez niego osoba, zatwierdzając orzeczenie z realizacji PR, może podjąć decyzję o nierealizowaniu etapu drugiego PR i zatwierdzeniu WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

Rozdział 3

Opracowywanie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej, karty katalogowej, karty wzoru, WTU oraz ich archiwizowanie

§ 6. 1. Zaakceptowane wnioski i propozycje zmian, zawarte w sprawozdaniu z badań partii próbnej, stanowią podstawę do opracowania WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej.

2. WDTT do produkcji seryjnej PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości i z Szefem SSMund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela się w dwóch kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał WDTT oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje się dla:

a) WOBWSM - egzemplarze nr 1 i 2,

b) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 3.

3. Wraz z WDTT do produkcji seryjnej PUiW przekazuje się:

1) kartę katalogową PUiW;

2) wzór PUiW wraz z kartą wzoru PUiW.

4. Kartę katalogową PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.4 do procedury, a następnie:

1) uzgadnia się z Szefem SSMund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela się w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał karty oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje się dla:

a) WOBWSM - egzemplarze nr 1 i 2,

b) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 3,

c) Zarządu Planowania Rzeczowego-P8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego - egzemplarz nr 4.

5. Wzór PUiW wykonuje się w dziesięciu egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

1) WOBWSM - egzemplarze nr 1-8, w tym dwa egzemplarze bez kart wzoru do zabezpieczenia działalności informacyjno-promocyjnej;

2) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 9;

3) instytucji realizującej zakupy PUiW w ramach realizacji Centralnych Planów Rzeczowych - egzemplarz nr 10.

6. Kartę wzoru PUiW opracowuje się w jednym egzemplarzu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.5 do procedury, a następnie:

1) uzgadnia się z Szefem SSmund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela się w ośmiu kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał karty oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) opatrzone plombą WOBWSM dołącza się do każdego elementu odpowiedniego egzemplarza wzoru PUiW.

7. WDTT oraz wzór PUiW do produkcji seryjnej stanowi własność Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej, a ich udostępnianie może być realizowane przez WOBWSM za zgodą Komendanta WOBWSM na wniosek jb lub wykonawcy (wykonawców), w związku z realizacją procesu zakupu PUiW na potrzeby SZ.

8. Udostępnianie WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej w innym celu aniżeli określony w ust. 7 może być zrealizowane po udzieleniu zgody przez Szefa IWsp SZ (Dowódcę Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych).

9. Dokumentacja sporządzana w czasie realizacji PR, jak również wycofana z użytku służbowego WDTT do produkcji seryjnej, karty katalogowe oraz karty wzoru PUiW, podlegają archiwizacji na zasadach określonych w obowiązujących przepisach.

10. WDTT oraz wzór PUiW do produkcji seryjnej lub WTU do produkcji seryjnej stanowią podstawę w realizowanym przez WOBWSM, na potrzeby dostaw PUiW dla SZ, procesie oceny i potwierdzenia zgodności wzorów zakładowych PUIW.

11. WDTT do produkcji seryjnej, kartę katalogową i kartę wzoru PUiW Wojsk Specjalnych zatwierdza Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych.

12. Egzemplarz nr 3 WDTT do produkcji seryjnej, karty katalogowej i karty wzoru oraz egzemplarz nr 5 wzoru PUiW Wojsk Specjalnych przekazuje się dla Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych.

13. Dopuszcza się, dla nieskomplikowanych technologicznie PUiW, opracowanie WTU PUiW do produkcji seryjnej, które stanowią podstawę do realizacji zakupów PUiW na potrzeby SZ. Decyzję o opracowaniu WTU podejmuje szef SSmund IWsp SZ na wniosek komendanta WOBWSM.

14. Dla WTU, które podlega uzgodnieniu z właściwym RPW i Szefem SSMund IWsp SZ, stosuje się odpowiednio przepisy określone dla WDTT do produkcji seryjnej, o których w ust. 7-9.

15. WT i PWT opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości i z Szefem SSMund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) powiela się w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje się dla:

a) WOBWSM - egzemplarze nr 1 i 2,

b) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 3,

c) RPW - egzemplarz nr 4.

16. Dla WT i PWT stosuje się odpowiednio przepisy określone dla WDTT do produkcji seryjnej, o których mowa w ust. 7-10.

Rozdział 4

Wprowadzanie zmian w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej

§ 7. 1. Zmiany w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej mogą być wprowadzane na wniosek:

1) wykonawcy PUiW;

2) RPW;

3) WOBWSM;

4) SSMund IWsp SZ.

2. Wnioski podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, realizowane są po akceptacji Szefa SSMund IWsp SZ.

3. Zmiany w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej mogą być wprowadzane w jednym z poniższych celów:

1) poprawy charakterystyk technicznych, jakości oraz własności użytkowych PUiW;

2) obniżenia kosztów produkcji PUiW, przy zachowaniu wymagań jakościowych określonych w WDTT do produkcji seryjnej PUiW;

3) uszczegółowienia dokumentacji w celu jednoznacznej interpretacji jej zapisów;

4) aktualizacji dokumentacji w związku ze zmianami dokonanymi w dokumentach, w szczególności: aktach prawnych lub dokumentach normalizacyjnych;

5) braku możliwości zakupu PUiW, przy zachowaniu wymagań jakościowych określonych w WDTT do produkcji seryjnej PUiW.

4. Przed wprowadzeniem zmian do WDTT oraz wzoru PUiW do produkcji seryjnej wpływających na parametry techniczno-użytkowe materiałów zastosowanych do wykonania wzoru PUiW, rozwiązania konstrukcyjne wzoru PUiW, jego charakterystyki techniczne, jakość lub własności użytkowe WOBWSM przeprowadza badania typu.

5. W ramach badań typu przeprowadza się sprawdzenie PUiW w badaniach użytkowych (testowanie w warunkach rzeczywistych partii testowej PUiW) i laboratoryjnych, w zależności od potrzeb.

6. Zakupy związane z realizacją badań typu realizuje jb WOBWSM (jb Wojsk Specjalnych wskazana przez Dowódcę Komponentu Wojsk Specjalnych), z uwzględnieniem przepisów ustawy, o której mowa w § 4 ust. 1, oraz postanowień, o których mowa w § 4 ust. 8.

7. Badania typu obejmują:

1) opracowanie harmonogramu realizacji badań typu, w którym określa się terminy realizacji poszczególnych etapów badań, sposób realizacji badań, ilość PUiW do badań użytkowych i laboratoryjnych, kalkulację przewidywanych kosztów realizacji badań;

2) badania użytkowe i laboratoryjne PUiW;

3) analizę zebranych od użytkowników ankiet dotyczących użytkowanych PUiW;

4) opracowanie sprawozdania z badań typu, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 1.7 do procedury;

5) dokonanie zmian w zapisach WDTT do produkcji seryjnej PUiW, karcie katalogowej, karcie wzoru oraz wzorze PUiW.

8. Wyboru wykonawcy (wykonawców) PUiW do badań typu dokonuje komisja z udziałem Komendanta WOBWSM i zespołu badawczego powołanego przez Komendanta WOBWSM do realizacji badań typu; Szef SSMund IWsp SZ może podjąć decyzję o udziale w komisji przedstawiciela SSMund IWsp SZ oraz powołaniu biegłego z zakresu materiałoznawstwa i jakości wyrobów. Komisja dokonuje wyboru wykonawcy (wykonawców) PUiW do badań użytkowych uwzględniając zasady celowości i racjonalności oraz osiągnięcia najlepszych efektów przy jak najniższych nakładach.

9. W uzasadnionych przypadkach, w celach porównawczych, po decyzji Szefa SSMund IWsp SZ, do badań typu mogą być skierowane PUiW w kilku rozwiązaniach materiałowo-konstrukcyjnych.

10. Po dokonaniu wyboru wykonawcy (wykonawców) PUiW do badań typu, kierownik zespołu badawczego sporządza notatkę służbową, dokumentującą dokonanie wyboru, którą akceptuje Komendant WOBWSM i Szef SSMund IWsp SZ.

11. W przypadku realizacji badań typu na wniosek wykonawcy, sposób realizacji badań oraz ich zakres wnioskodawca uzgadnia z Komendantem WOBWSM.

12. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 11, wraz z harmonogramem realizacji badań typu Komendant WOBWSM przedstawia do akceptacji Szefa SSMund IWsp SZ.

13. Zmiany w harmonogramie realizacji badań typu mogą być wprowadzane przez Komendanta WOBWSM po akceptacji Szefa SSMund IWsp SZ.

14. Sprawozdanie z badań typu opracowuje zespół badawczy powołany przez Komendanta WOBWSM do realizacji badań typu, który akceptuje to sprawozdanie i przesyła je do SSMund IWsp SZ.

15. Zaakceptowane przez Szefa SSMund IWsp SZ wnioski i propozycje zmian zawarte w sprawozdaniu z badań typu, w przypadku pozytywnych wyników badań typu, stanowią podstawę do dokonania odpowiednich zmian w WDTT oraz wzorze PUiW do produkcji seryjnej.

16. Zmiany, o których mowa w ust. 15, wprowadzane są kartą zmian, której wzór określa załącznik Nr 1.6 do procedury.

17. Kartę zmian po zrealizowanych badaniach typu opracowuje się w jednym egzemplarzu i po akceptacji Komendanta WOBWSM:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości i z Szefem SSMund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ (Dowódcy Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych) lub upoważnionej przez niego osobie wraz z orzeczeniem o zakończeniu badań typu;

3) powiela się w dwóch kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał karty zmian oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje się dla podmiotów wymienionych w § 6 ust. 2 pkt 5, w celu wprowadzenia zmian w obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW.

18. Szef IWsp SZ (Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych) może upoważnić Komendanta WOBWSM do zatwierdzenia kart zmian, sporządzonych w celach określonych w ust. 3 pkt 3 i 4.

19. Karty zmian, o których mowa w ust. 18, opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości;

2) po zatwierdzeniu powiela się w dwóch kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał karty zmian oznacza się nr 1;

3) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

4) przekazuje się dla podmiotów wymienionych w § 6 ust. 2 pkt 5, w celu wprowadzenia zmian w obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW.

20. W przypadku istotnych zmian wprowadzonych po badaniach typu do WDTT i wzoru PUiW do produkcji seryjnej, do podmiotów wymienionych w § 6 ust. 5, wraz z kartami zmian, przesyła się wzór PUiW oraz nową kartę wzoru PUiW, opracowaną według zasad określonych w § 6 ust. 6.

21. Koszty realizacji badań typu, w tym koszt wykonania partii PUiW do badań, koszt badań laboratoryjnych oraz koszt aktualizacji wzoru PUiW (zakup) ponosi wykonawca, jeżeli badania realizowane były na jego wniosek, lub IWsp SZ (DKWS - w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych), jeżeli badania realizowane były na wniosek podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2- 4.

22. W przypadku dużej ilości zmian wprowadzonych do obowiązującej WDTT do produkcji seryjnej PUiW, powodujących jej nieczytelność, opracowuje się nową edycję dokumentacji według zasad określonych w § 6 ust. 2.

23. Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych może wystąpić do Szefa IWsp SZ z wnioskiem o przeprowadzenie badań typu w zakresie PUiW Wojsk Specjalnych.

24. W przypadku realizacji badań typu na podstawie wniosku, o którym mowa w ust. 23, Dowódca Komponentu Wojsk Specjalnych realizuje odpowiednio przedsięwzięcia SSMund IWsp SZ, o których mowa w ust. 1 i 2, 8-10 i 12-15 oraz zatwierdza orzeczenie o zakończeniu badań typu i kartę zmian.

25. W ramach zakupów PUiW na potrzeby SZ na podstawie opracowanego WTU Szef SSMund IWsp SZ może podjąć decyzję o przeprowadzeniu badań typu PUiW pozyskanych w ramach tej procedury zakupu.

26. Zaakceptowane przez Szefa SSMund IWsp SZ wnioski i propozycje zmian zawarte w sprawozdaniu z badań typu, w przypadku pozytywnych wyników badań typu, o których mowa w ust. 25, stanowią podstawę do opracowania WDTT oraz wzorów PUiW do produkcji seryjnej, dla których wcześniej opracowano WTU.

27. Kartę zmian do WT i PWT po przeprowadzonych badaniach typu opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości i z SSMund IWsp SZ;

2) przedstawia się do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ lub upoważnionej przez niego osobie;

3) po zatwierdzeniu powiela się w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał oznacza się nr 1;

4) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

5) przekazuje się dla:

a) WOBWSM - egzemplarze nr 1 i 2,

b) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 3,

c) RPW - egzemplarz nr 4.

28. Karty zmian, o których mowa w ust. 18, opracowuje się w jednym egzemplarzu, a następnie:

1) uzgadnia się z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu nadzorowania jakości;

2) po zatwierdzeniu powiela się w trzech kolejno numerowanych egzemplarzach - oryginał karty zmian oznacza się nr 1;

3) potwierdza się za zgodność z oryginałem;

4) przekazuje się dla:

a) WOBWSM - egzemplarze nr 1 i 2,

b) SSMund IWsp SZ - egzemplarz nr 3,

c) RPW - egzemplarz nr 4.

29. Dla WT i PWT stosuje się odpowiednio przepisy określone w ust. 1, 3-4, 7, 15-16, 18 i 20.

Załączniki do "Procedury realizacji prac rozwojowych
dla przedmiotów umundurowania i wyekwipowania"

Załącznik Nr 1.1

WZÓR - WNIOSEK W SPRAWIE ROZPOCZĘCIA PRACY ROZWOJOWEJ

Załącznik Nr 1.2

WZÓR - WNIOSEK W SPRAWIE POZYSKANIA NOWEGO PRZEDMIOTU UMUNDUROWANIA I WYEKWIPOWANIA DLA SIŁ ZBROJNYCH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Załącznik Nr 1.3

WZÓR - ORZECZENIE O ZAKOŃCZENIU/PRZERWANIU PRACY ROZWOJOWEJ PUIW / BADAŃ TYPU


Załącznik Nr 1.4

WZÓR - KARTA KATALOGOWA PUiW

Załącznik Nr 1.5

WZÓR - KARTA WZORU PRZEDMIOTU UMUNDUROWANIA I WYEKWIPOWANIA

Załącznik Nr 1.6

WZÓR - KARTA ZMIAN DO WDTT DO PRODUKCJI SERYJNEJ

Załącznik Nr 1.7

WZÓR - SPRAWOZDANIE Z BADAŃ PARTII PROTOTYPOWEJ/PARTII PRÓBNEJ/BADAŃ TYPU

Załącznik 2. [Procedura realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego]

Załącznik Nr 2

Procedura realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1. Użyte w procedurze określenia i skróty oznaczają:

1) badania eksploatacyjno-wojskowe - przedsięwzięcia badawcze związane z testowaniem pozyskanego SpW przeznaczonego do wykorzystania operacyjnego oraz w procesie szkolenia wojsk, a także weryfikacja norm eksploatacji, realizowana w warunkach użytkowania zbliżonych do przewidywanego wykorzystania bojowego danego rodzaju sprzętu;

2) badania kwalifikacyjne - badania wykonywane w celu sprawdzenia czy partia prototypowa (prototyp) środków zaopatrzenia żywnościowego jest zgodna z wymaganiami określonymi w Założeniach Taktyczno-Technicznych, obejmują badania laboratoryjne i żywieniowo-użytkowe lub eksploatacyjno-wojskowe;

3) badania typu - ocenę skuteczności i celowości wniesienia proponowanych zmian do Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej do produkcji seryjnej środków zaopatrzenia żywnościowego mogących mieć wpływ na charakterystyki techniczne, jakościowe oraz użytkowe;

4) badania zdawczo-odbiorcze - badania wykonywane w celu sprawdzenia czy partia próbna środków zaopatrzenia żywnościowego jest wykonana zgodnie z wymaganiami Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej, badania obejmują badania laboratoryjne i ewentualnie, na wniosek SSŻ IWsp SZ, badania żywieniowo-użytkowe lub eksploatacyjno-wojskowe;

5) badania żywieniowo-użytkowe - weryfikację rozwiązań użytkowych środków zaopatrzenia żywnościowego określonych w Założeniach Taktyczno-Technicznych lub Wojskowej Dokumentacji Techniczno-Technologicznej oraz ocenę jego przydatności w realizacji zadań, prowadzonych w warunkach odpowiadających przeznaczeniu środków zaopatrzenia żywnościowego;

6) jb - jednostkę budżetową - jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, o której mowa w art. 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927 i 1981);

7) modernizacja środków zaopatrzenia żywnościowego - proces unowocześnienia środków zaopatrzenia żywnościowego polegający na zmianie jego parametrów użytkowych i eksploatacyjnych w tym w szczególności parametrów krytycznych; wynikiem modernizacji jest nowy ŚZŻ;

8) modyfikacja środków zaopatrzenia żywnościowego - proces unowocześnienia środków zaopatrzenia żywnościowego polegający na wymianie, zastąpieniu lub rozbudowie istniejącego środka zaopatrzenia żywnościowego bez zmiany jego zasadniczego przeznaczenia; wynikiem modyfikacji nie jest nowy środek zaopatrzenia żywnościowego; modyfikacja realizowana jest procedurą pracy rozwojowej lub procedurą wprowadzania zmian w zatwierdzonych dokumentach;

9) parametry krytyczne - zbiór parametrów taktyczno-technicznych ujętych w dokumentacji techniczno-technologicznej, które posiadają decydujące znaczenie dla funkcjonalności środków zaopatrzenia żywnościowego;

10) PR - pracę rozwojową - zespół przedsięwzięć technicznych, technologicznych i inwestycyjnych związanych z opracowaniem, pozyskaniem środka zaopatrzenia żywnościowego oraz sprawdzeniem jego parametrów techniczno-technologicznych oraz użytkowych, celem PR jest opracowanie nowego środka zaopatrzenia żywnościowego, modernizacja lub modyfikacja środka zaopatrzenia żywnościowego znajdującego się na wyposażeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "SZ"; realizowana pełnym cyklem rozwojowym lub procedurą uproszczoną;

11) receptura dokument określający ilościowe lub proporcjonalne zestawienie podstawowych składników środków spożywczych wraz z określeniem wymagań jakościowych tych składników; powinien zawierać co najmniej:

a) nazwę handlową i opisową wyrobu oraz typ wyrobu według dokumentów, w szczególności: dokumentów normalizacyjnych lub specyfikacji technicznych,

b) wsad surowcowy określający rodzaj, wymagania, ilość użytego surowca oraz stosowane procesy technologiczne,

c) wymagania dla wyrobu gotowego uzupełniające postanowienia dokumentów w szczególności: dokumentów normalizacyjnych lub specyfikacji technicznych,

d) metody badań;

12) RPW - Rejonowe Przedstawicielstwo Wojskowe - jednostka organizacyjna właściwa w zakresie nadzorowania jakości, podległa Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowana Szefowi Agencji Uzbrojenia;

13) specyfikacja techniczna - dokument określający cechy jakie powinien posiadać środek zaopatrzenia żywnościowego w zakresie wymagań technicznych, jakości, bezpieczeństwa, użytkowania, w tym w odniesieniu do nazewnictwa, symboli, badań i metodologii badań, znakowania oraz oznaczenia wyrobu; powinien zawierać co najmniej:

a) wstęp (zakres, dokumenty powołane, definicje),

b) wymagania dla wyrobu,

c) pobieranie próbek,

d) metody badań,

e) pakowanie, znakowanie, przechowywanie i transport;

14) SSŻ IWsp SZ - Szefostwo Służby Żywnościowej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych - komórka organizacyjna, której powierzono realizacje zadań związanych z pozyskiwaniem, wprowadzaniem, eksploatacją i wycofywaniem z użytkowania w SZ RP środków zaopatrzenia żywnościowego;

15) ŚZŻ - środki zaopatrzenia żywnościowego obejmują:

a) racje żywnościowe i pakiety żywnościowe oraz środki spożywcze będące na zapasach wojska,

b) sprzęt polowy do przygotowywania, przechowywania, transportu i spożywania posiłków, stanowiący indywidualne wyposażenie żołnierza lub drużyny (załogi) oraz pododdziałów;

16) WDTT - Wojskową Dokumentację Techniczno-Technologiczną - dokument zawierający informacje niezbędne do wykonania partii próbnej lub seryjnej ŚZŻ, określający jednoznacznie wyrób, jego części składowe i warunki techniczne jakie ma spełniać; WDTT powinna zawierać co najmniej:

a) opis ogólny wyrobu,

b) wymagania techniczne dotyczące wyrobów kompletujących, trwałości, przechowywania, transportu, bezpieczeństwa,

c) skład,

d) opis wykonania,

e) wymagania dotyczące konserwacji, pakowania, znakowania,

f) zasady odbioru;

17) WOBWSŻ - Wojskowy Ośrodek Badawczo-Wdrożeniowy Służby Żywnościowej - jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi Obrony Narodowej, podporządkowaną Szefowi IWsp SZ, realizującą prace rozwojowe ŚZŻ;

18) WZTT - Wstępne Założenia Taktyczno-Techniczne - dokument opracowany w fazie analityczno-koncepcyjnej, którego struktura informacyjna zawiera podstawowe wymagania w zakresie parametrów taktyczno-technicznych dla planowanego do pozyskania nowego ŚZŻ, w szczególności:

a) przeznaczenie,

b) wymagania taktyczno-techniczne,

c) przechowywanie i znakowanie,

d) wymagania specjalne,

e) sposób realizacji pracy;

19) ZTT - Założenia Taktyczno-Techniczne - dokument stanowiący podstawę wykonania partii prototypowej zawierający pełne, wymagane parametry techniczne oraz szczegółową strukturę techniczną projektowanego ŚZŻ. ZTT powinny zawierać co najmniej:

a) tytuł, podstawę, cel i przeznaczenie opracowania,

b) wymagania taktyczno-techniczne,

c) wymagania dotyczące surowców, materiałów i wyrobów kompletujących,

d) wymagania dotyczące przechowywania i znakowania,

e) wymagania specjalne,

f) wymagania dotyczące zapewnienia ochrony tajemnicy państwowej i tajemnicy służbowej,

g) sposób opracowania, badań, odbioru i zakończenia pracy.

§ 2. 1. Przedsięwzięcia realizowane w ramach PR:

1) przez SSŻ IWsp SZ obejmują:

a) opracowanie wniosku w sprawie rozpoczęcia PR,

b) opracowanie WZTT na nowe ŚZŻ,

c) akceptację ZTT wraz z harmonogramem realizacji PR i szacunkowymi kosztami jej realizacji,

d) wskazanie grupy użytkowników (jednostek wojskowych) do przeprowadzenia badań żywieniowo-użytkowych lub badań eksploatacyjno-wojskowych ŚZŻ oraz określenie czasu przeprowadzenia badań,

e) analizę sprawozdania z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej (prototypu) oraz sprawozdania z badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej ŚSŻ, akceptacja lub odrzucenie wniosków i zaleceń ujętych w tych sprawozdaniach,

f) opracowanie orzeczenia o zakończeniu lub przerwaniu PR,

g) uzgodnienie WDTT, karty katalogowej i karty zmian;

2) przez WOBWSŻ obejmują:

a) opracowywanie analiz (technicznych, techniczno-ekonomicznych) i alternatywnych koncepcji technicznych oraz wskazywanie na ich podstawie rozwiązań optymalnych,

b) opracowywanie programów badań i metodyk (w zależności od potrzeb),

c) badania w zakresie oceny jakości, trwałości i przydatności ŚZŻ,

d) opracowywanie specyfikacji technicznych i receptur na ŚZŻ,

e) opracowywanie ZTT na ŚZŻ wraz z harmonogramem realizacji PR oraz z kalkulacją szacunkowych kosztów jej realizacji, przedstawianie ich do akceptacji przez Szefa SSŻ IWsp SZ i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ,

f) prowadzenie badań kwalifikacyjnych i zdawczo-odbiorczych ŚZŻ,

g) prowadzenie badań typu poszczególnych składników wyrobu,

h) opracowywanie sprawozdania po zakończeniu badań kwalifikacyjnych partii prototypowej (prototypu) oraz sprawozdania z badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej ŚZŻ,

i) opracowywanie WDTT partii próbnej i do produkcji seryjnej ŚZŻ oraz kart katalogowych ŚZŻ,

j) wprowadzanie zmian w ZTT, WDTT, kartach katalogowych, specyfikacjach technicznych, recepturach,

k) powielanie dokumentacji, potwierdzanie jej zgodności z oryginałem oraz jej dystrybuowanie.

2. Decyzję o rozpoczęciu PR podejmuje Szef SSŻ IWsp SZ na podstawie:

1) uzasadnionych wniosków dowódców rodzajów SZ lub dowódców (szefów, komendantów) jednostek (instytucji) wojskowych wynikających z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych;

2) potrzeby opracowania nowych rozwiązań wpływających na poprawę własności użytkowych oraz poprawę bezpieczeństwa użytkowników podczas wykonywania zadań służbowych;

3) potrzeb operacyjnych SZ, wynikających ze zmian w procesie szkolenia, warunków realizacji zadań, zmian organizacyjnych oraz przeznaczenia jednostek wojskowych;

4) braku możliwości produkcji ŚZŻ zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami techniczno-technologicznymi;

5) zmiany uregulowań prawnych w zakresie bezpieczeństwa żywności i żywienia;

6) zmian wynikających z międzynarodowych porozumień standaryzacyjnych oraz innych zobowiązań międzynarodowych.

3. Biuro Ministra Obrony Narodowej jest uprawnione do realizowania czynności w procesie realizacji prac rozwojowych dla środków zaopatrzenia żywnościowego, zgodnie z posiadanym zakresem kompetencji określonym w przepisach regulujących organizację Ministerstwa Obrony Narodowej.

4. Podstawę formalną realizacji PR stanowi zatwierdzony przez Szefa IWsp SZ "Wniosek w sprawie rozpoczęcia pracy rozwojowej" (zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 2.1 do procedury) oraz ujęcie PR w "Planie działalności WOBWSŻ" na dany rok.

5. Podstawą merytoryczną rozpoczęcia realizacji PR są opracowane przez SSŻ IWsp SZ WZTT (nie dotyczy opracowania specyfikacji technicznych i receptur).

6. Prace rozwojowe finansowane są ze środków budżetu państwa, według następujących zasad:

1) prace prowadzi WOBWSŻ w ramach zadań służbowych;

2) zakupy związane z realizacją prac rozwojowych prowadzi z uwzględnieniem przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598 i 2054), na wniosek WOBWSŻ, jb, na której zaopatrzeniu gospodarczym i finansowym WOBWSŻ pozostaje;

3) środki finansowe na realizację prac rozwojowych przydziela corocznie IWsp SZ;

4) przydzielone środki finansowe przeznaczone są na zakup surowców, prototypów, partii prototypowych, próbnych, usług, a także na opłacenie badań w laboratoriach zewnętrznych oraz na zakup dokumentacji i autorskich praw majątkowych.

7. Szef IWsp SZ może upoważnić właściwego zastępcę w zakresie ŚZŻ, do realizacji czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. e i ust. 4, § 3 ust. 1 pkt 2, 6 i 12, ust. 7 pkt 2 i 7, ust. 8 i ust. 9 pkt 2 oraz § 4 ust. 4 pkt 3.

Rozdział 2

Realizacja prac rozwojowych

§ 3. 1. PR realizowana w pełnym cyklu rozwojowym obejmuje:

1) opracowanie przez WOBWSŻ ZTT wraz z harmonogramem realizacji prac i kalkulacją przewidywanych kosztów, na podstawie opracowanych przez SSŻ IWsp SZ WZTT. Harmonogram realizacji pracy, powinien określić terminy realizacji poszczególnych etapów pracy, planowany sposób prowadzenia pracy oraz liczność partii prototypowej i próbnej;

2) przedstawienie przez WOBWSŻ ZTT wraz z harmonogramem i kalkulacją przewidywanych kosztów, do akceptacji przez Szefa SSŻ IWsp SZ i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ;

3) zakup, na wniosek WOBWSŻ, przez jb partii prototypowej ŚZŻ (na podstawie umowy podpisanej z wyłonionym producentem, w której należy ująć zapisy o prawach autorskich przysługujących Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji lub sprzedaży Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej autorskich praw majątkowych do dokumentacji) i przekazanie jej do WOBWSŻ;

4) przeprowadzenie przez WOBWSŻ badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu ŚZŻ:

a) badania należy przeprowadzić zgodnie z "Programem i metodykami badań kwalifikacyjnych" zatwierdzonym przez Komendanta WOBWSŻ, który powinien obejmować:

- badania laboratoryjne składników racji, wyrobów gotowych i opakowań,

- potwierdzenie zgodności z ZTT zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych,

- badania żywieniowo-użytkowe (eksploatacyjno-wojskowe) partii prototypowej (prototypu) ŚZŻ,

b) określone w programie miejsce przeprowadzenia badań żywieniowo-użytkowych wskazuje Szef SSŻ IWsp SZ, który zleca ich przeprowadzenie wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej; ankiety do badań opracowuje WOBWSŻ i przeprowadza badania w wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej,

c) na podstawie przeprowadzonych badań, analizy wypełnionych ankiet oraz opinii użytkowników WOBWSŻ opracowuje sprawozdanie z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu ŚZŻ; sprawozdanie powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań i zalecenia wprowadzenia zmian do dokumentacji partii próbnej ŚZŻ,

d) wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej przed ich wprowadzeniem do WDTT partii próbnej ŚZŻ, akceptuje Szef SSŻ IWsp SZ;

5) opracowanie przez WOBWSŻ WDTT partii próbnej ŚZŻ, uwzględniającej zaakceptowane zalecenia z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej, w dwóch egzemplarzach, z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ;

6) uzgodnienie przez WOBWSŻ WDTT partii próbnej ŚZŻ z Szefem SSŻ IWsp SZ i przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ;

7) zakup, na wniosek WOBWSŻ, przez jb partii próbnej ŚZŻ (na podstawie umowy podpisanej z wyłonionym wykonawcą, w której należy ująć zapisy o prawach autorskich przysługujących Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji lub sprzedaży Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej autorskich praw majątkowych do dokumentacji) i przekazanie jej do WOBWSŻ;

8) przeprowadzenie przez WOBWSŻ badań zdawczo-odbiorczych partii próbnej ŚZŻ, których celem powinno być:

a) sprawdzenie możliwości produkcji wyrobu zgodnie z zatwierdzoną WDTT partii próbnej ŚZŻ poprzez:

- spełnienie przez wyrób wymagań określonych w dokumentacji do produkcji partii próbnej ŚZŻ,

- zastosowanie metodyk badawczych, wskazanych w dokumentacji, stosowanych podczas określania parametrów wyrobu,

b) przeprowadzenie na wniosek Szefa SSŻ IWsp SZ dodatkowych badań żywieniowo-użytkowych (eksploatacyjno-wojskowych) lub badań typu ŚZŻ, w zależności od potrzeb,

c) przeprowadzenie badań żywieniowo-użytkowych/eksploatacyjno-wojskowych partii próbnej ŚZŻ; miejsce prowadzenia badań wskazuje Szef SSŻ IWsp SZ, który zleca ich przeprowadzenie w wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej; ankiety do badań opracowuje WOBWSŻ i przeprowadza badania w wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej;

9) opracowanie przez WOBWSŻ sprawozdania z przeprowadzonych badań zdawczo-odbiorczych ŚZŻ z wnioskami i zaleceniami wprowadzenia zmian w dokumentacji do produkcji seryjnej; sprawozdanie z przeprowadzonych badań zdawczo-odbiorczych ŚZŻ po akceptacji przez komendanta WOBWSŻ należy przesłać do IWsp SZ; Szef SSŻ IWsp SZ akceptuje wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu z przeprowadzonych badań zdawczo-odbiorczych ŚZŻ, przed ich wprowadzeniem do WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ;

10) opracowanie przez WOBWSŻ WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ uwzględniającej zaakceptowane zalecenia z badań zdawczo-odbiorczych ŚZŻ w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ;

11) uzgodnienie przez WOBWSŻ WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu zapewnienia jakości dostaw, a następnie z Szefem SSŻ IWsp SZ;

12) przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ orzeczenia o zakończeniu pracy rozwojowej (opracowane przez Szefa SSŻ IWsp SZ zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 2.2 do procedury) oraz WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ;

13) opracowanie przez WOBWSŻ karty katalogowej ŚZŻ według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2.3 do procedury w dwóch lub trzech egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ,

c) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (jedynie w przypadku ŚZŻ nowowprowadzonego do stosowania w SZ);

14) uzgodnienie karty katalogowej ŚZŻ z Szefem SSŻ IWsp SZ.

2. Podstawą wykonania/zakupu/odbioru partii prototypowej (prototypu)/partii próbnej ŚZŻ jest zawarta umowa między jb a wykonawcą ŚZŻ na wniosek WOBWSŻ, w której m.in. należy zamieścić zapisy o prawach autorskich przysługujących Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji; w przypadku wyboru ŚZŻ z oferty rynkowej, w umowie należy zamieścić zobowiązanie producenta do sprzedaży Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej dokumentacji prototypu i autorskich praw majątkowych; w zakres umowy może wchodzić wykonanie badań laboratoryjnych wyrobów.

3. Przerwanie pracy rozwojowej może nastąpić na każdym etapie jej realizacji na podstawie zatwierdzonego orzeczenia o przerwaniu PR, zgodnie z wzorem określonym w załączniku Nr 2.2 do procedury.

4. WDTT do produkcji seryjnej stanowi własność Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Ministra Obrony Narodowej, a ich udostępnienie może być realizowane przez WOBWSŻ za zgodą Komendanta WOBWSŻ na wniosek jb lub wykonawcy, w związku z realizacją procesu zakupu SZŻ na potrzeby SZ.

5. Dokumentacja sporządzana w czasie realizacji PR, jak również wycofana z użytku służbowego, WDTT do produkcji seryjnej oraz karty katalogowe ŚZŻ podlegają archiwizacji na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

6. Procedura realizacji PR może mieć charakter uproszczony w przypadkach szczególnych, wynikających z:

1) konieczności pilnego zabezpieczenia potrzeb SZ w ŚZŻ;

2) małej złożoności konstrukcyjnej ŚZŻ;

3) występowania na rynku wyrobów, które po zmianach wprowadzonych w ramach pracy rozwojowej spełnią wymagania ZTT;

4) wniosków wynikających z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej ŚZŻ w ramach PR realizowanej pełnym cyklem rozwojowym.

7. PR realizowana procedurą uproszczoną obejmuje:

1) opracowanie przez WOBWSŻ ZTT wraz z harmonogramem realizacji pracy rozwojowej i kalkulacją przewidywanych kosztów, na podstawie opracowanych przez SSŻ IWsp SZ WZTT. Harmonogram realizacji pracy rozwojowej, powinien określić terminy realizacji poszczególnych etapów pracy rozwojowej, planowany sposób prowadzenia pracy rozwojowej oraz liczność partii prototypowej;

2) przedstawienie przez WOBWSŻ ZTT wraz z harmonogramem realizacji pracy rozwojowej i kalkulacją przewidywanych kosztów, do akceptacji przez Szefa SSŻ IWsp SZ i do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ;

3) zakup, na wniosek WOBWSŻ, przez jb partii prototypowej (prototypu) ŚZŻ (na podstawie umowy podpisanej z wyłonionym wykonawcą, w której należy ująć zapisy o prawach autorskich przysługujących Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej do dokumentacji lub sprzedaży Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Ministra Obrony Narodowej autorskich praw majątkowych do dokumentacji) i przekazanie jej do WOBWSŻ;

4) przeprowadzenie przez WOBWSŻ badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu ŚZŻ:

a) badania kwalifikacyjne należy przeprowadzić zgodnie z "Programem i metodykami badań kwalifikacyjnych" zatwierdzonym przez Komendanta WOBWSŻ, który powinien obejmować:

- badania laboratoryjne składników racji, wyrobów gotowych, opakowań,

- potwierdzenie zgodności z ZTT zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych,

- badania żywieniowo-użytkowe (eksploatacyjno-wojskowe) partii prototypowej (prototypu) ŚZŻ,

b) określone w "Programie i metodykach badań kwalifikacyjnych" miejsce przeprowadzenia badań żywieniowo-użytkowych wskazuje Szef SSŻ IWsp SZ, który zleca ich przeprowadzenie wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej; ankiety do badań opracowuje WOBWSŻ i przeprowadza badania w wytypowanej jednostce (instytucji) wojskowej,

c) na podstawie przeprowadzonych badań kwalifikacyjnych, analizy wypełnionych ankiet oraz opinii użytkowników WOBWSŻ opracowuje sprawozdanie z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu ŚZŻ; sprawozdanie powinno zawierać wnioski z przeprowadzonych badań kwalifikacyjnych i zalecenia do opracowania WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ,

d) wnioski i zalecenia zawarte w sprawozdaniu z badań kwalifikacyjnych partii prototypowej lub prototypu ŚZŻ przed ich wprowadzeniem do WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ, akceptuje Szef SSŻ IWsp SZ;

5) opracowanie przez WOBWSŻ WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ uwzględniającej zaakceptowane zalecenia z badań kwalifikacyjnych ŚZŻ w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ;

6) uzgodnienie przez WOBWSŻ WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ z właściwym RPW w zakresie możliwości realizacji procesu zapewnienia jakości dostaw, a następnie z Szefem SSŻ IWsp SZ;

7) przedstawienie do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ orzeczenia o zakończeniu pracy rozwojowej (zgodnie ze wzorem określonym w załączniku Nr 2.2 do procedury) oraz WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ;

8) opracowanie przez WOBWSŻ karty katalogowej ŚZŻ według wzoru stanowiącego załącznik Nr 2.3 do procedury w dwóch lub trzech egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ,

c) Szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (jedynie w przypadku ŚZŻ nowo wprowadzonego do stosowania w SZ);

9) uzgodnienie karty katalogowej ŚZŻ z Szefem SSŻ IWsp SZ.

8. PR realizowana procedurą uproszczoną może polegać również na skróceniu pełnego cyklu rozwojowego poprzez opracowanie przez WOBWSŻ i zatwierdzeniu WDTT do produkcji seryjnej ŚZŻ na podstawie wyników badań kwalifikacyjnych prototypu/partii prototypowej ŚZŻ. Decyzję o zastosowaniu w tym przypadku procedury uproszczonej podejmuje Szef IWsp SZ na wniosek Szefa SSŻ IWsp SZ .

9. PR realizowaną procedurą uproszczoną stosuje się również w przypadku konieczności opracowania specyfikacji technicznych i receptur na ŚZŻ. Procedura ta obejmuje:

1) opracowanie przez WOBWSŻ przedmiotowych dokumentów, w dwóch egzemplarzach z przeznaczeniem dla:

a) SSŻ IWsp SZ,

b) WOBWSŻ;

2) uzgodnienie specyfikacji technicznych i receptur na ŚZŻ z Szefem SSŻ IWsp SZ i przedstawienie specyfikacji technicznych i receptur na ŚZŻ do zatwierdzenia Szefowi IWsp SZ.

Rozdział 3

Wprowadzanie zmian w zatwierdzonej dokumentacji

§ 4. 1. Podstawą merytoryczną wprowadzania zmian w zatwierdzonych dokumentach, które mogą wpłynąć na charakterystyki techniczno-technologiczne lub eksploatację stanowią wnioski:

1) Szefa SSŻ IWsp SZ;

2) WOBWSŻ;

3) dowódców rodzajów SZ lub dowódców (szefów, komendantów) jednostek wojskowych wynikających z doświadczeń zdobytych przez żołnierzy podczas wykonywania zadań służbowych;

4) wykonawcy (dostawcy) ŚZŻ.

2. Wnioski podmiotów, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, realizowane są po akceptacji Szefa SSŻ IWsp SZ.

3. Podstawę formalną realizacji wprowadzania zmian w zatwierdzonych dokumentach stanowi ujęcie przedsięwzięcia w "Planie działalności WOBWSŻ" na dany rok.

4. Procedura wprowadzenia zmian w zatwierdzonych dokumentach obejmuje:

1) przeprowadzenie badań typu (konieczność wykonania badań typu ŚZŻ, w zależności od charakteru zmian, stwierdza Komendant WOBWSŻ):

a) w badaniach typu ŚZŻ należy sprawdzić charakterystyki i parametry ŚZŻ, na które mogą mieć wpływ wprowadzone zmiany; analizę proponowanych zmian przeprowadza WOBWSŻ,

b) jeżeli zatwierdzone dokumenty nie określają procedur i metodyk sprawdzenia parametrów ŚZŻ, badania typu przeprowadza się według programu badań wykonanego przez WOBWSŻ,

c) w przypadku przeprowadzenia badań typu ŚZŻ WOBWSŻ sporządza sprawozdanie z badań typu, które akceptuje Szef SSŻ IWsp SZ,

d) zaakceptowane przez Szefa SSŻ IWsp SZ wnioski i propozycje zmian zawarte w sprawozdaniu z badań typu, w przypadku pozytywnych wyników badań typu, stanowią podstawę do dokonania odpowiednich zmian w zatwierdzonych dokumentach,

e) koszty realizacji badań typu, w tym koszt wykonania partii ŚSŻ do badań oraz koszt badań laboratoryjnych ponosi wykonawca (dostawca), jeżeli badania realizowane były na jego wniosek, lub WOBWSŻ, jeżeli badania realizowane były na wniosek dowódców rodzajów SZ lub dowódców (szefów, komendantów, dyrektorów) jednostek (instytucji) wojskowych, WOBWSŻ lub Szefa SSŻ IWsp SZ;

2) zmiany w zatwierdzonych dokumentach wprowadza się:

a) kartą zmian, której wzór określa załącznik Nr 2.4 do procedury,

b) nową edycją opracowaną w przypadku dużej ilości zmian wprowadzonych do obowiązującego dokumentu powodujących jego nieczytelność;

3) karta zmian lub nowa edycja dokumentu opracowywana jest przez WOBWSŻ w dwóch egzemplarzach (dla SSŻ IWsp SZ i WOBWSŻ), uzgadniana przez właściwe RPW w zakresie możliwości realizacji procesu zapewnienia jakości dostaw oraz przez Szefa SSŻ IWsp SZ i zatwierdzana przez Szefa IWsp SZ;

4) po zatwierdzeniu karty zmian WDTT lub nowej edycji WDTT należy opracować kartę katalogową i procedować ją zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 13 i 14. Kartę katalogową aktualizuje się jedynie w przypadku gdy wprowadzone zmiany spowodują modyfikację ŚZŻ.

Załączniki do "Procedury realizacji prac rozwojowych
dla środków zaopatrzenia żywnościowego"

Załącznik Nr 2.1

WZÓR - WNIOSEK W SPRAWIE ROZPOCZĘCIA PRACY ROZWOJOWEJ

Załącznik Nr 2.2

WZÓR - ORZECZENIE O ZAKOŃCZENIU (PRZERWANIU) PRACY ROZWOJOWEJ NAD ŚZŻ

Załącznik Nr 2.3

WZÓR - KARTA KATALOGOWA ŚZŻ

Załącznik Nr 2.4

WZÓR - KARTA ZMIAN

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA