REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 9

ZARZĄDZENIE NR 6
KOMENDANTA GŁÓWNEGO PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

z dnia 8 maja 2025 r.

w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 8 ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1443, 1473, 1717, 1871 oraz 1907) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1.

Przepisy ogólne

§ 1.

1. Zarządzenie określa:

1) sposoby korzystania ze sprzętu transportowego oraz prowadzenia ewidencji pracy tego sprzętu;

2) metody utrzymywania sprawności technicznej sprzętu transportowego;

3) sposoby uznawania sprzętu transportowego za zbędny oraz zagospodarowania tego sprzętu;

4) sposób rozliczania zużycia paliw.

2. Przepisy zarządzenia nie dotyczą gospodarki transportowej Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej im. Józefa Tuliszkowskiego - Państwowego Instytutu Badawczego.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) gospodarce transportowej - należy przez to rozumieć działania związane z nabywaniem, eksploatacją, obsługą, naprawą i zbywaniem sprzętu transportowego oraz zaopatrzeniem i rozliczaniem zużycia paliw i materiałów eksploatacyjnych.

2) sprzęcie transportowym - należy przez to rozumieć:

a) pojazdy w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251), w tym pojazdy ziemnowodne,

b) urządzenia pływające o napędzie mechanicznym lub wiosłowym, przeznaczone lub używane do ratowania życia lub mienia, transportu osób lub rzeczy lub wykorzystywane do szkolenia i ćwiczeń, zwane dalej „jednostkami pływającymi”,

c) kontenery wymienne przeznaczone do współpracy z nośnikami kontenerowymi

- stanowiące własność Państwowej Straży Pożarnej, lub będące w jej użytkowaniu, w tym sprawne technicznie eksponaty zgromadzone przez Centralne Muzeum Pożarnictwa, zwane dalej „CMP”;

3) koordynacji - rozumie się przez to aktywność zmierzającą do ujednolicenia metod i sposobów postępowania podmiotów koordynowanych.

§ 3.

Kierownik jednostki organizacyjnej Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej „jednostką Państwowej Straży Pożarnej”, może upoważniać w formie pisemnej, swoich pracowników do załatwiania spraw z zakresu gospodarki transportowej w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do spraw związanych z gospodarką paliwami i uznawaniem pojazdów za zbędne.

Rozdział 2.

Właściwość organów w sprawach gospodarki transportowej

§ 4.

Kierownik jednostki Państwowej Straży Pożarnej prowadzi gospodarkę transportową w kierowanej jednostce i sprawuje nadzór nad wykorzystaniem sprzętu transportowego.

§ 5.

Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, zwany dalej „Komendantem Głównym”, koordynuje działania kierowników jednostek Państwowej Straży Pożarnej w zakresie gospodarki transportowej.

§ 6.

Komendant Główny może żądać od kierowników jednostek Państwowej Straży Pożarnej sprawozdań z zakresu gospodarki transportowej.

§ 7.

1. Komendanci wojewódzcy Państwowej Straży Pożarnej, zwani dalej „komendantami wojewódzkimi”, koordynują gospodarkę transportową komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej na obszarze województwa.

2. Komendant wojewódzki może żądać od komendantów powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej, zwanych dalej „komendantami powiatowymi (miejskimi)”, sprawozdań dotyczących zakresu gospodarki transportowej.

Rozdział 3.

Sposoby korzystania ze sprzętu transportowego w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej

§ 8.

Pozyskany sprzęt transportowy wprowadza się do Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej "systemem teleinformatycznym", a następnie do eksploatacji.

§ 9.

1. Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej zapewniają sprawność użytkową sprzętu transportowego, jego bieżącą obsługę, przeglądy, naprawy i badania techniczne oraz zaopatrzenie w części zamienne, paliwo i materiały eksploatacyjne, decydują o sposobie zagospodarowania sprzętu transportowego i zapewniają jego oznakowanie, a także sprawują nadzór nad zgodnością stanu posiadanego sprzętu transportowego z normatywem.

2. Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej zapewniają również sprawność użytkową i kompletność wyposażenia sprzętu transportowego, mając na względzie stosowne standardy wyposażenia dla określonych typów pojazdów.

3. Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej nadają numery operacyjne oraz numery na sprzęcie zgodnie z zasadami określonymi w Krajowych Danych Radiowych.

4. Sposób oznakowania sprzętu transportowego określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 10.

1. Sprzęt transportowy wykorzystywany jest do celów służbowych, z zastrzeżeniem § 13 - 18.

2. Zasady współpracy dotyczące wykorzystania sprzętu transportowego do realizacji zadań na obszarze, na którym siedzibę mają dwie lub więcej jednostki Państwowej Straży Pożarnej podlegają uzgodnieniu przez kierowników tych jednostek w zakresie w jakim dotyczą:

1) dysponowania sprzętu transportowego do udziału w działaniach ratowniczych;

2) zapewnienia określonego poziomu dostępności i gotowości rozporządzalnego sprzętu transportowego.

§ 11.

1. Wyjazdy do zdarzeń podlegają zgłoszeniu i wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w § 8. Inne rodzaje wyjazdów mogą być zgłaszane i wprowadzane do systemu, o którym mowa w § 8 jeżeli kierownik jednostki Państwowej Straży Pożarnej albo organ koordynujący tak zdecyduje.

2. Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje dysponent lub kierowca pojazdu przy użyciu środków komunikacji radioelektronicznej, w czasie umożliwiającym wprowadzenie danych dotyczących wyjazdu do systemu, o którym mowa w ust. 1.

§ 12.

1. Każdy wyjazd pojazdu poza granice państwa, z wyjątkiem wyjazdu:

1) do działań ratowniczych lub ćwiczeń prowadzonych na podstawie obowiązujących dwustronnych umów lub porozumień międzynarodowych;

2) do warsztatu/serwisu w celu diagnozy/naprawy pojazdu poza granice kraju,

- wymaga zgody właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego.

2. Pojazdy samochodowe Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, szkół Państwowej Straży Pożarnej oraz CMP mogą przekraczać granicę państwa za wiedzą i zgodą kierowników tych jednostek.

3. Pojazd użyty do wyjazdu poza granice państwa powinien spełniać warunki przewidziane prawem drogowym państwa docelowego i prawem państw przez które przebiega trasa przejazdu.

§ 13.

1. Pojazdy mogą być nieodpłatnie użyte do:

1) przewozu wyposażenia domowego strażaków przeniesionych do pełnienia służby w innej jednostce Państwowej Straży Pożarnej;

2) udzielenia, w uzasadnionych przypadkach, pomocy:

a) strażakom,

b) pracownikom cywilnym jednostek Państwowej Straży Pożarnej,

c) emerytom lub rencistom Państwowej Straży Pożarnej,

d) organizacjom zrzeszającym emerytów i rencistów pożarnictwa;

3) zbiorowego przewozu strażaków i pracowników cywilnych jednostek Państwowej Straży Pożarnej oraz członków ich rodzin na wyjazdy organizowane przez kierownika jednostki Państwowej Straży Pożarnej ;

4) przewiezienia uczestników ceremonii ślubnych i pogrzebowych strażaków lub pracowników cywilnych jednostek Państwowej Straży Pożarnej, z zastrzeżeniem zachowania formy wynikającej z przepisów regulujących ceremoniał pożarniczy;

5) przewiezienia przedstawicieli jednostki Państwowej Straży Pożarnej biorących udział w ceremonii ślubnej lub pogrzebowej.

6) udzielania doraźnej pomocy:

a) naczelnym organom państwowym przy przedsięwzięciach dotyczących ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności,

b) centralnym organom administracji rządowej, przy przedsięwzięciach dotyczących ochrony przeciwpożarowej, ratownictwa i ochrony ludności,

c) jednostkom organizacyjnym służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych

d) właściwemu terytorialnie wojewodzie, w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji jego zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,

e) właściwym terytorialnie organom samorządu terytorialnego w zakresie w jakim przyczyni się to do realizacji ich zadań związanych z ochroną przeciwpożarową oraz ochroną ludności,

f) organizacjom o charakterze społecznym lub charytatywnym,

g) związkom zawodowym działającym w strukturach Państwowej Straży Pożarnej w ramach wykonywania zadań statutowych,

h) jednostkom ochotniczych straży pożarnych, zwanym dalej „OSP”, w zakresie przewozu:

- sprzętu pożarniczego,

- drużyn pożarniczych,

- orkiestr,

- druhów OSP na przedsięwzięcia szkoleniowe i ćwiczenia organizowane przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej,

- innych wyjazdów związanych z zapewnieniem funkcjonowania OSP na rzecz ochrony przeciwpożarowej;

7) udzielenia pomocy innym jednostkom Państwowej Straży Pożarnej w zakresie o którym mowa w pkt 1-5 i w § 18.

2. Wykorzystanie pojazdu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-5 i 7 wymaga potwierdzonej pisemnie zgody kierownika jednostki Państwowej Straży Pożarnej udostępniającej pojazd, wydawanej na pisemny wniosek.

3. Wykorzystanie pojazdu w trybie ust. 1 pkt 6 lit. a-c wymaga zgody Komendanta Głównego.

4. W pozostałych przypadkach, o których mowa w ust. 1, zgody na użycie pojazdu wydają:

1) właściwy terytorialnie komendant wojewódzki, gdy do obsługi transportowej wykorzystane są pojazdy komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej;

2) Komendant Główny gdy do obsługi transportowej wykorzystane są pojazdy:

a) Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej;

b) komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej;

c) szkoły Państwowej Straży Pożarnej.

5. Organy, o których mowa w ust. 2 - 4, wyrażając zgodę są obowiązane są kierować się zasadami racjonalności, celowości, gospodarności i zasadności, a także mogą zażądać od użytkownika pojazdu, dodatkowego ubezpieczenia przewożonych osób.

6. Przepisy ust. 1 pkt 6 lit. d-h nie dotyczą CMP.

§ 14.

Kierownik jednostki Państwowej Straży Pożarnej za zgodą Komendanta Głównego może udostępnić pojazd na rzecz podmiotów niewymienionych w § 13.

§ 15.

1. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje:

1) Komendantowi Głównemu i jego zastępcom w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem;

2) komendantom wojewódzkim w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę komendy wojewódzkiej;

3) komendantom szkół Państwowej Straży Pożarnej w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, w tym dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, jeżeli miejsce ich zamieszkania znajduje się w granicach administracyjnych miasta stanowiącego siedzibę szkoły;

4) Dyrektorowi CMP w celu realizacji jego służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

5) komendantom powiatowym (miejskim) w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

2. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje zastępcom osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2-5, w celu realizacji ich służbowych potrzeb komunikacyjnych, z wyłączeniem dojazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem.

3. Samochód służbowy z kierowcą lub do wyłącznej dyspozycji przysługuje osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i ust. 2, również w przypadku udziału w działaniach ratowniczych.

4. Jeżeli miejsce zamieszkania osób, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, znajduje się poza granicami administracyjnymi miasta stanowiącego siedzibę organu, dojazdy z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem mogą odbywać się wyłącznie za pisemną zgodą Komendanta Głównego. Zgoda wydawana jest na wniosek.

5. Komendant Główny, na pisemny wniosek, przesłany z zachowaniem drogi służbowej, może zezwolić na użytkowanie pojazdu na trasie z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem innym funkcjonariuszom Państwowej Straży Pożarnej.

§ 16.

1. Sprzęt transportowy może zostać użyczony na podstawie umowy, której wzór określa załącznik nr 2 do zarządzenia na potrzeby:

1) jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych;

2) innych jednostek Państwowej Straży Pożarnej;

3) jednostek OSP;

4) innych podmiotów, działających na rzecz ochrony przeciwpożarowej;

5) podmiotów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 6 lit. d, e oraz g;

2. Sprzęt transportowy podlega zwrotowi w sytuacjach:

1) wygaśnięcia umowy użyczenia;

2) w przypadku gdy stanie się potrzebny jednostce użyczającej z powodów nieprzewidzianych w chwili zawarcia umowy.

3. Postanowienia umowy użyczenia mogą zostać poszerzone o szczegółowe zapisy służące prawidłowemu wykonaniu umowy jeżeli strony umowy uznają takie zapisy za konieczne lub obowiązek dokonania specjalnych zapisów umownych wynika z innych aktów prawnych.

4. Zgody na zawarcie umów użyczenia, o których mowa w ust. 1 wydają:

1) właściwy terytorialnie komendant wojewódzki, w odniesieniu do sprzętu transportowego komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej;

2) Komendant Główny w odniesieniu do sprzętu transportowego:

a) Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej;

b) komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej;

c) szkoły Państwowej Straży Pożarnej.

§ 17.

Sprzęt transportowy wchodzący w skład zasobów sprzętowych, które mają być udostępniane w trybie art. 12 ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o Zespole Pomocy Humanitarno-Medycznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 345) udostępnia się na zasadach ustanowionych tą ustawą, z pominięciem wymogu zawierania umów użyczenia, o których mowa w § 16.

§ 18.

Przewóz osób w związku z obsługą wydarzeń związanych z funkcjonowaniem jednostek ochrony przeciwpożarowej wymaga potwierdzonej pisemnie zgody kierownika jednostki Państwowej Straży Pożarnej udostępniającej pojazd.

§ 19.

Wyrażając zgodę, o której mowa w § 18 kierownik jednostki obowiązany jest kierować się zasadami racjonalności, celowości, gospodarności i zasadności, a także może zażądać od użytkownika pojazdu, dodatkowego ubezpieczenia przewożonych osób. Musi on ponadto, udostępniając pojazd mieć na względzie konieczność zapewnienia zdolności do wykonywania działań ratowniczych.

§ 20.

1. Pojazdami mogą kierować osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce Państwowej Straży Pożarnej posiadające:

1) odpowiednią kategorię prawa jazdy;

2) odpowiednie uprawnienia i kwalifikacje;

3) upoważnienie do prowadzenia pojazdów służbowych, którego wzór określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

2. Jednostki pływające mogą być sterowane i obsługiwane przez osoby pełniące służbę albo zatrudnione w jednostce Państwowej Straży Pożarnej i legitymujące się odpowiednimi patentami i innymi uprawnieniami, potwierdzającymi ich kwalifikacje w tym zakresie.

3. Postępowanie w przedmiocie wydania upoważnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, wszczyna się na wniosek zainteresowanego albo z urzędu.

4. Osobę, o której mowa w ust. 1, przed wydaniem upoważnienia kieruje się na właściwe badania lekarskie, których koszty pokrywa jednostka Państwowej Straży Pożarnej. Zakres badań ustala lekarz medycyny pracy.

5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się wobec osób legitymujących się uprawnieniami do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

6. Osobom, o których mowa w ust. 5, upoważnienie wystawia się na podstawie badań lekarskich będących podstawą do nadania uprawnień do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.

7. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, wydawane jest na czas określony i upoważnia osobę legitymującą się nim do prowadzenia wszystkich pojazdów służbowych jednostek Państwowej Straży Pożarnej, zgodnie z posiadaną kategorią prawa jazdy. Upoważnienie jest ważne z ważnym prawem jazdy.

8. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci ważność w sytuacjach:

1) przeniesienia strażaka do dalszego pełnienia służby w innej jednostce Państwowej Straży Pożarnej ;

2) odwołania ze stanowiska, o którym mowa w § 21 ust. 2;

3) upływu terminu ważności badań lekarskich;

4) utraty uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych;

5) stwierdzenia przez lekarza medycyny pracy o istnieniu przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów służbowych;

6) zwolnienia strażaka ze służby;

7) ustania stosunku pracy w jednostce Państwowej Straży Pożarnej.

9. Przystępując każdorazowo do kierowania pojazdem lub sterowania jednostką pływającą osoba pełniąca służbę albo zatrudniona w jednostce Państwowej Straży Pożarnej obowiązana jest posiadać aktualne i ważne prawo jazdy, odpowiednie aktualne i ważne uprawnienia i kwalifikacje oraz aktualne i ważne upoważnienie do prowadzenia pojazdów służbowych lub odpowiednio posiadać aktualne i ważne patenty i pozostałe uprawnienia, potwierdzające jej kwalifikacje w tym zakresie. Nie posiadając powyższych aktualnych uprawnień nie przystępuje do kierowania pojazdem oraz do sterowania jednostką pływającą.

§ 21.

1. Upoważnienia, o których mowa w § 20 ust. 1 pkt 3, wydają:

1) komendantom wojewódzkim, komendantom szkół i Dyrektorowi CMP - Komendant Główny;

2) komendantom powiatowym (miejskim) - właściwy terytorialnie komendant wojewódzki;

3) w pozostałych przypadkach, z zastrzeżeniem ust. 2 - kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej.

2. Komendant Główny i jego zastępcy upoważnieni są do prowadzenia pojazdów służbowych od chwili uzyskania pozytywnego wyniku badań lekarskich, o których mowa w § 20 ust. 4. Przepisy § 22 i 23 stosuje się odpowiednio. Upoważnienie wydaje kierujący komórką organizacyjną, o której mowa w § 23.

§ 22.

Upoważnienia rejestruje się w rejestrze upoważnień prowadzonym w jednostce Państwowej Straży Pożarnej, który zawiera w szczególności, nr upoważnienia, imię i nazwisko osoby legitymującej się upoważnieniem oraz datę ważności upoważnienia.

§ 23.

Sprawy upoważnień prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce Państwowej Straży Pożarnej.

§ 24.

1. Uprawnienie do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych wydaje się w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1210 i 1544) oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art. 111 ust. 1 tejże ustawy.

2. Kierujący pojazdami uprzywilejowanymi muszą posiadać zezwolenie na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym oraz upoważnienie, o którym mowa w § 20 ust. 1 pkt 3.

3. Sprawy dotyczące zezwolenia na kierowanie pojazdami uprzywilejowanymi prowadzi komórka właściwa do spraw osobowych w jednostce Państwowej Straży Pożarnej.

4. W celach doskonalenia techniki jazdy pojazdami, osoby prowadzące pojazdy służbowe mogą, za zgodą kierownika jednostki Państwowej Straży Pożarnej , korzystać z samochodu służbowego. Kierownik jednostki Państwowej Straży Pożarnej ustala zakres godzin albo limit kilometrów do wyjeżdżenia w ramach doskonalenia techniki jazdy.

Rozdział 4.

Prowadzenie ewidencji pracy sprzętu transportowego

§ 25.

1. Pracę pojazdu, z uwzględnieniem warunków technicznych, w tym rodzaju napędu, odnotowuje się w okresowej karcie pracy pojazdu, której wzór określa załącznik nr 4 do zarządzenia.

2. Pracę jednostki pływającej wyposażonej w napęd mechaniczny spalinowy odnotowuje się w okresowej karcie pracy jednostki pływającej, której wzór określa załącznik nr 5 do zarządzenia.

3. Kierujący pojazdem albo jednostką pływającą, o której mowa w ust. 2, wypełnia na bieżąco i zgodnie ze stanem faktycznym właściwą okresową kartę pracy.

4. Sposób wypełniania karty pracy pojazdu określa załącznik nr 6 do zarządzenia.

5. Można odstąpić od prowadzenia kart, o których mowa w ust. 1 i 2 w przypadku stosowania systemów teleinformatycznych umożliwiających elektroniczną ewidencję przejazdu, zużycia paliwa oraz ilości przejechanych kilometrów, pod warunkiem odwzorowania w systemie zakresu danych, które obejmuje karta.

6. Miejsce przechowywania dokumentacji sprzętu transportowego znajduje się w komórce właściwej do prowadzenie spraw gospodarki transportowej w jednostce Państwowej Straży Pożarnej.

§ 26.

1. Sprzęt transportowy musi posiadać dokumentację jego eksploatacji.

2. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, należy prowadzić na bieżąco, z odzwierciedleniem przebiegu całego cyklu eksploatacji od momentu pozyskania sprzętu przez jednostkę Państwowej Straży Pożarnej do momentu jego zbycia.

3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:

1) podstawowe dane identyfikacyjne i parametry sprzętu;

2) kopie dokumentów i faktur związanych z pozyskaniem sprzętu transportowego, w tym świadectwo dopuszczenia jeżeli jest wymagane;

3) kopie dokumentów związanych z naprawami i wyposażeniem;

4) książkę gwarancyjną;

5) instrukcję obsługi.

4. Dokumentację, o której mowa w ust. 1, prowadzi komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce Państwowej Straży Pożarnej.

5. W przypadku przekazywania sprzętu transportowego dokumentacja, o której mowa w ust. 1, przekazywana jest wraz ze sprzętem.

6. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w formie elektronicznej, pod warunkiem, że ten sposób dokumentacji umożliwi zbieranie, aktualizowanie i przetwarzanie danych, o których mowa w ust. 3.

Rozdział 5.

Właściwość organów i postępowanie w sprawach o uznawanie sprzętu transportowego za zbędny

§ 27.

Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej na bieżąco analizują stan sprzętu transportowego, z uwzględnieniem jego stanu technicznego oraz przydatności do dalszego użytkowania.

§ 28.

1. Kierownik jednostki Państwowej Straży Pożarnej powołuje komisję do oceny przydatności sprzętu transportowego.

2. W skład komisji powołuje się co najmniej trzy osoby spośród pracowników jednostki Państwowej Straży Pożarnej, w tym co najmniej jednego przedstawiciela komórki właściwej do spraw gospodarki transportowej w jednostce Państwowej Straży Pożarnej .

§ 29.

Komisja, w przypadku stwierdzenia przesłanek do uznania sprzętu transportowego za zbędny, sporządza wniosek o uznanie sprzętu transportowego za zbędny. Wniosek wymaga akceptacji kierownika jednostki Państwowej Straży Pożarnej. Wzór wniosku określa część A załącznika nr 7 do zarządzenia.

§ 30.

O uznaniu sprzętu transportowego za zbędny rozstrzyga:

1) Komendant Główny w odniesieniu do sprzętu Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej;

2) komendant szkoły Państwowej Straży Pożarnej i Dyrektor CMP w odniesieniu do sprzętu eksploatowanego w tych jednostkach;

3) właściwy terytorialnie komendant wojewódzki w odniesieniu odpowiednio do sprzętu komend powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej z terenu województwa i komendy wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej.

§ 31.

Uznanie sprzętu transportowego za zbędny odbywa się poprzez wyrażenie przez właściwy organ zgody na taką kwalifikację pojazdu. Wzór zgody na uznanie sprzętu za zbędny stanowi część B załącznika nr 7 do zarządzenia.

§ 32.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny w komendach wojewódzkich Państwowej Straży Pożarnej oraz w komendach powiatowych (miejskich) Państwowej Straży Pożarnej tworzy zasób pozostający w dyspozycji komendanta wojewódzkiego.

2. Ze zbędnego sprzętu transportowego usuwa się numery operacyjne oraz numery na sprzęcie.

§ 33.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej, szkołach Państwowej Straży Pożarnej oraz CMP tworzy zasób pozostający w dyspozycji Komendanta Głównego.

2. Ze zbędnego sprzętu transportowego usuwa się numery operacyjne oraz numery na sprzęcie.

§ 34.

1. Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej uprawnieni do wskazania miejsca dalszej eksploatacji zbędnego sprzętu transportowego prowadzą rejestr uznanych za zbędne pojazdów i jednostek pływających oraz analizują potrzeby sprzętowe na obszarze ich właściwości miejscowej, z zastrzeżeniem sprzętu przekazanego w użyczenie.

2. Wzór rejestru określa załącznik nr 8 do zarządzenia.

3. Dopuszcza się prowadzenie rejestru, o którym mowa w ust. 1, w systemie teleinformatycznym.

§ 35.

1. Sprzęt transportowy uznany za zbędny z przyczyn organizacyjnych i eksploatacyjnych zagospodarowuje się poprzez dążenie do uzupełnienia braków stwierdzonych w oparciu o normatywy wyposażenia ustalone w trybie i na zasadach przepisów wydanych na podstawie art. 8 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej.

2. Komendant wojewódzki wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, będącego w jego zasobie, a kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej dokonują przekazania w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.

3. Komendant Główny wskazuje miejsce dalszej eksploatacji technicznie sprawnego sprzętu transportowego, będącego w jego zasobie. Przekazanie następuje w drodze protokołu zdawczo-odbiorczego.

4. Komendant Główny z urzędu lub na wniosek, może przenieść uznany za zbędny sprzęt transportowy pomiędzy zasobami, o których mowa w § 32 oraz § 33.

5. Sprzęt transportowy, którego wiek wynosi 25 i więcej lat podlega przed uznaniem za zbędny opiniowaniu przez Dyrektora CMP pod kątem włączenia do zasobu muzealnego.

§ 36.

Sprzęt transportowy niezagospodarowany w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej można przekazać do jednostek OSP. Przepisy art. 31 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 275, 1222,1692,1907) oraz § 35 ust. 2 i 3 zarządzenia stosuje się odpowiednio.

§ 37.

Sprzęt transportowy niezagospodarowany w sposób określony w przepisach niniejszego rozdziału należy zagospodarować w sposób, o którym mowa w przepisach o zasadach zarządzania mieniem państwowym.

§ 38.

1. Komendant Główny i komendanci wojewódzcy prowadzą ewidencję sprzętu transportowego przekazanego do OSP.

2. Ewidencję prowadzi się w ujęciu rocznym i sprawozdaje do biura Komendy Głównej właściwego do spraw gospodarki transportowej w terminie do dnia 15 lutego roku kalendarzowego następującego po roku którego zestawienie dotyczy.

3. Biuro Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej właściwe do spraw gospodarki transportowej po opracowaniu informacji zbiorczej, przedkłada ją Komendantowi Głównemu.

4. Wzór ewidencji, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 9 do zarządzenia.

5. Dopuszcza się prowadzenie ewidencji, o której mowa w ust. 1 w systemie teleinformatycznym. W takim przypadku przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Rozdział 6.

Przyczyny uznania sprzętu transportowego za zbędny

§ 39.

Sprzęt transportowy może zostać uznany za zbędny z przyczyn:

1) technicznych;

2) organizacyjnych;

3) eksploatacyjnych.

§ 40.

1. Za zbędny z przyczyn technicznych uznaje się sprzęt transportowy uszkodzony, zużyty lub przestarzały technicznie jeżeli:

1) przewidywany koszt naprawy, lub wartość zespołów, podzespołów, podstawowych części wymagających wymiany, przekroczy wartość 40% wartości sprzętu ustalonej według zasad określonych w ust. 2, albo

2) naprawa ze względu na brak wykonawców lub części zamiennych nie jest możliwa, albo

3) koszty eksploatacji w typowych dla danego sprzętu warunków eksploatacji znacząco wzrosły.

2. Wartość sprzętu transportowego, na potrzeby uznawania pojazdu za zbędny z przyczyn technicznych ustala się bez wyposażenia i urządzeń niezwiązanych na stałe ze sprzętem, przyjmując za podstawę ocenę sporządzoną przez uprawnionego rzeczoznawcę.

§ 41.

Za zbędny z przyczyn organizacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, jeżeli jego liczba w jednostce organizacyjnej przekracza liczby ustalone normatywem wyposażenia dla jednostki Państwowej Straży Pożarnej, przy czym w jednostce pozostawia się sprzęt będący w najlepszym stanie technicznym.

§ 42.

Za zbędny z przyczyn eksploatacyjnych może być uznany sprzęt transportowy, który osiągnął normy eksploatacji, określone w załączniku nr 10 do zarządzenia.

§ 43.

Sprzęt transportowy może być dalej użytkowany w jednostce Państwowej Straży Pożarnej po osiągnięciu normy eksploatacji, jeżeli nie ma możliwości zastąpienia go innym sprzętem transportowym.

§ 44.

Komendant Główny może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zmniejszyć normę eksploatacyjną sprzętu transportowego z urzędu lub na wniosek:

1) komendanta wojewódzkiego;

2) komendanta szkoły Państwowej Straży Pożarnej;

3) dyrektora CMP.

Rozdział 7.

Gospodarka materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi oraz właściwość organów

§ 45.

1. Kierownicy jednostek Państwowej Straży Pożarnej zobowiązani są do prowadzenia gospodarki materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w tym do:

1) bieżącej kontroli i analizy zużycia paliw;

2) inicjowania i wdrażania działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania materiałami pędnymi i eksploatacyjnymi, a w szczególności paliwami.

2. Zbyt duże zużycie paliwa w typowych dla danego sprzętu transportowego warunkach eksploatacyjnych podlega ustaleniu pod kątem wystąpienia ewentualnych przyczyn technicznych. Ustaleń dokonuje komórka właściwa do spraw gospodarki transportowej w jednostce Państwowej Straży Pożarnej, a wyniki przedkładane są kierownikowi jednostki Państwowej Straży Pożarnej.

Rozdział 8.

Sposób rozliczania zużycia paliw i sprawozdawczość w tych sprawach

§ 46.

Rozliczenie zużytego paliwa odbywa się po zakończeniu okresu rozliczeniowego.

§ 47.

Koniec okresu rozliczeniowego dla sprzętu transportowego ustala się na ostatni dzień każdego miesiąca, przy czym okres może być skrócony lub przedłużony o 5 dni. W zależności od intensywności eksploatacji, okres ten może być przedłużony do 3 miesięcy, nie dłużej jednak niż do końca roku kalendarzowego.

§ 48.

1. Każde tankowanie sprzętu transportowego podlega ewidencjonowaniu w odpowiedniej okresowej karcie pracy.

2. Podczas każdego tankowania oraz na koniec okresu rozliczeniowego należy, przestrzegać zasady pełnego zbiornika paliwa. Zezwala się na tworzenie zapasu paliwa w przenośnych zbiornikach.

§ 49.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach można rozliczyć sprzęt transportowy z niepełnym zbiornikiem paliwa.

§ 50.

Ilość paliwa rzeczywiście zużytego w badanym okresie ustala się poprzez dodanie do stanu paliwa z poprzedniego okresu rozliczeniowego ilości paliwa zatankowanego i pomniejszenie otrzymanego wyniku o ustalony stan paliwa w zbiorniku na koniec okresu rozliczeniowego.

§ 51.

1. Komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej, po zebraniu informacji zbiorczej z jednostek im podległych oraz szkoły Państwowej Straży Pożarnej i CMP przesyłają do biura właściwego do spraw gospodarki transportowej Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej zbiorcze zestawienia za dany rok kalendarzowy, dotyczące zużycia paliwa i przejechanych kilometrów przez sprzęt transportowy eksploatowany w tych jednostkach, zgodnie z wzorem określonym w załączniku nr 11 do zarządzenia.

2. Zbiorcze zestawienie należy przesłać w terminie do dnia 15 stycznia roku kalendarzowego następującego po roku, którego ono dotyczy.

§ 52.

1. Każdorazowe wydanie paliwa do zbiorników sprzętu silnikowego innego niż transportowy o mocy pow. 5 kW, powinno być odnotowane w okresowej karcie pracy sprzętu, której wzór stanowi załącznik nr 12 do zarządzenia. W karcie tej dokonuje się również rozliczenia zużycia paliwa.

2. Zasady ewidencjonowania pracy i zużycia paliwa przez sprzęt inny niż transportowy o mocy do 5 kW koordynują komendanci wojewódzcy w ramach uprawnień, o których mowa w § 7.

Rozdział 9.

Przepisy przejściowe i końcowe

§ 53.

Traci moc zarządzenie Nr 1 Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 24 stycznia 2020 r. w sprawie gospodarki transportowej w jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (Dz. Urz. KG PSP poz. 3, z 2021 r. poz. 4, z 2022 r. poz. 27 i 30).

§ 54.

1. Oznakowanie sprzętu transportowego, a także oznakowanie innego sprzętu, będącego w eksploatacji przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, określa załącznik nr 1 w brzmieniu dotychczasowym.

2. Do sprzętu objętego postępowaniami o udzielenie zamówienia publicznego w przedmiocie zakupu sprzętu transportowego, które zostały wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia stosuje się załącznik nr 1 w brzmieniu dotychczasowym.

§ 55.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.

Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
nadbryg. Wojciech Kruczek

Załącznik 1. [OZNAKOWANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO I INNEGO SPRZĘTU MAJĄCEGO ZASTOSOWANIE W GOSPODARCE TRANSPORTOWEJ JEDNOSTEK PSP]

Załączniki do zarządzenia Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej
z dnia………………………………………. (poz. ….)

Załącznik nr 1

OZNAKOWANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO I INNEGO SPRZĘTU MAJĄCEGO ZASTOSOWANIE W GOSPODARCE TRANSPORTOWEJ JEDNOSTEK PSP

Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik 2. [UMOWA UŻYCZENIA SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO]

Załącznik Nr 2

UMOWA UŻYCZENIA SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO

Treść załącznika w formacie PDF


Załącznik 3. [WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PROWADZENIA POJAZDÓW SŁUŻBOWYCH PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ]

Załącznik Nr 3

WZÓR UPOWAŻNIENIA DO PROWADZENIA POJAZDÓW SŁUŻBOWYCH PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

Treść załącznika w formacie PDF


Załącznik 4. [OKRESOWA KARTA PRACY POJAZDU]

Załącznik nr 4

OKRESOWA KARTA PRACY POJAZDU

Treść załącznika w formacie PDF


Załącznik 5. [OKRESOWA KARTA PRACY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ]

Załącznik nr 5

OKRESOWA KARTA PRACY JEDNOSTKI PŁYWAJĄCEJ

Treść załącznika w formacie PDF


Załącznik 6. [WSKAZÓWKI CO DO SPOSOBU WYPEŁNIANIA OKRESOWEJ KARTY PRACY POJAZDU]

Załącznik Nr 6

WSKAZÓWKI CO DO SPOSOBU WYPEŁNIANIA OKRESOWEJ KARTY PRACY POJAZDU

Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik 7. [WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY]

Załącznik Nr 7

WNIOSEK O UZNANIE SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO ZA ZBĘDNY

Treść załącznika w formacie PDF


Załącznik 8. [Rejestr pojazdów i jednostek pływających uznanych za zbędne]

Załącznik Nr 8

REJESTR POJAZDÓW I JEDNOSTEK PŁYWAJĄCYCH UZNANYCH ZA ZBĘDNE


Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik 9. [ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZBĘDNEGO SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO PRZEKAZANEGO DO JEDNOSTEK OSPTreść załącznika w formacie PDF]

Załącznik Nr 9

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZBĘDNEGO SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO PRZEKAZANEGO DO JEDNOSTEK OSP

Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik 10. [Normy eksploatacji sprzętu transportowego]

Załącznik Nr 10

NORMY EKSPLOATACJI SPRZĘTU TRANSPORTOWEGO

Treść załącznika w formacie PDF

Załącznik 11. [ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ]

Załącznik Nr 11

ZBIORCZE ZESTAWIENIE ZUŻYCIA PALIWA I PRZEBIEGU KILOMETRÓW PRZEZ SPRZĘT TRANSPORTOWY JEDNOSTEK PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

Treść załącznika w formacie PDF



Załącznik 12. [OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU SILNIKOWEGO]

Załącznik Nr 12


OKRESOWA KARTA PRACY SPRZĘTU SILNIKOWEGO

Treść załącznika w formacie PDF


Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-05-09
  • Data wejścia w życie: 2025-06-10
  • Data obowiązywania: 2025-06-10
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA