REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2003 nr 21 poz. 123

POROZUMIENIE MINISTRA FINANSÓW I KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 6 listopada 2003 r.

w sprawie współdziałania Służby Celnej i Policji

Tekst pierwotny

W celu należytego wykonywania obowiązków wynikających z art. 1 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58 ze zm.1), art. 1 ust. 2 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 72, poz. 802 ze zm.2) oraz z art. 280 § 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks celny (Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802 ze zm.3), Minister Finansów i Komendant Główny Policji, zwani dalej „Stronami” – wspólnie ustalają, co następuje:

§ 1

1. Współdziałanie obejmuje:

1) zadania Policji mające na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym, których wspomaganie jest możliwe w zakresie działania Służby Celnej,

2) zadania Służby Celnej mające na celu zapobieganie popełnieniu przestępstw i wykroczeń związanych z przywozem i wywozem towarów lub przeciwko obrotowi dewizowemu, a także wykonywanie obowiązków określonych w przepisach odrębnych, w szczególności w zakresie podatku akcyzowego, których wspomaganie jest możliwe w zakresie działania Policji.

2. Współdziałanie jednostek organizacyjnych Policji i Służby Celnej będzie realizowane w szczegółowym zakresie i przy zastosowaniu sposobów określonych w niniejszym porozumieniu, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. Porozumienie nie dotyczy czynności, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o Policji oraz w art. 286 § 1 ustawy Kodeks cywilny. Współdziałanie jednostek organizacyjnych Policji i Służby Celnej w zakresie tych czynności odbywa się w sposób i w trybie określonym odpowiednio w:

1) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 13 sierpnia 1996 r. w sprawie szczegółowego trybu korzystania przez policjantów z pomocy instytucji państwowych, organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego, jednostek gospodarczych i organizacji społecznych oraz osób (Dz. U. Nr 107, poz. 501);

2) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 1999 r. w sprawie zasad współdziałania organów celnych z organami administracji publicznej oraz innymi państwowymi i samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, a także zakresu ich świadczeń na rzecz organów celnych (Dz. U. Nr 53, poz. 551).

§ 2

Współdziałanie będzie realizowane w następujących formach:

1) wymiana informacji;

2) koordynacja działań w przypadkach uzasadnionych tożsamością osób lub innych obiektów objętych jednoczesnymi działaniami Policji i Służby Celnej albo w formie czasowej lub metodycznej harmonizacji podejmowanych czynności służbowych, w przypadkach uzasadnionych względami skuteczności działania;

3) doskonalenie metodyki wykonywania zadań i czynności służbowych.

§ 3

1. Przedsięwzięcia realizowane w warunkach współdziałania będą podejmowane na wniosek Stron lub ich uprawnionych przedstawicieli.

2. Odmowa współdziałania może nastąpić tylko w przypadkach, gdy wykonanie czynności na rzecz Strony wnioskującej o współdziałanie mogłoby uniemożliwić lub poważnie utrudnić wykonywanie ustawowych zadań Strony wezwanej do współdziałania lub naruszyć prawo.

3. Uprawnionymi przedstawicielami Stron wyznacza się:

1) kierowników komórek organizacyjnych Komendy Głównej Policji oraz kierowników komórek organizacyjnych Służby Celnej w Ministerstwie Finansów – do współdziałania na terytorium państwa i w zakresie posiadanej właściwości rzeczowej;

2) komendantów wojewódzkich Policji (Komendanta Stołecznego Policji) i kierowników komórek organizacyjnych Centralnego Biura Śledczego Komendy Głównej Policji znajdujących się w miastach będących siedzibami wojewodów oraz dyrektorów izb celnych – do współdziałania na obszarach swojej właściwości miejscowej.

4. Do składania wniosków, o których mowa w ust. 1, mogą upoważnić:

1) komendanci wojewódzcy Policji – kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz jednostek Policji;

2) dyrektorzy izb celnych – kierowników podległych komórek organizacyjnych oraz nadzorowanych naczelników urzędów celnych i kierowników oddziałów celnych.

5. W przypadkach niecierpiących zwłoki wezwanie do współdziałania może nastąpić w formie ustnego wniosku policjanta lub funkcjonariusza celnego, o czym należy powiadomić właściwych uprawnionych przedstawicieli Stron tak szybko, jak to jest możliwe w istniejących okolicznościach.

6. W przypadku, gdy obszar właściwości miejscowej dyrektora izby celnej obejmuje terytorialny zasięg działania dwóch lub więcej jednostek lub komórek organizacyjnych Policji, współdziałanie odbywa się odrębnie z każdą z tych jednostek lub komórek.

7. Jeżeli w ocenie uprawnionych przedstawicieli, o których mowa w ust. 3, podjęcie współdziałania we wnioskowanym zakresie lub formie nasuwa wątpliwości co do zgodności z obowiązującymi przepisami, ostateczne rozstrzygnięcie o możliwości realizacji wniosku o współdziałanie podejmuje Strona wezwana do współdziałania, po porozumieniu się ze Stroną wnioskująca o współdziałanie.

§ 4

Ustala się następujący sposób postępowania przy współdziałaniu:

1) wnioski, o których mowa w § 3 ust. 1, składane są w formie odpowiedniej do okoliczności faktycznych, z zastrzeżeniem wymogu pisemnego udokumentowania przekazania i przyjęcia wniosku ustnego w sposób przewidziany odrębnymi przepisami obowiązującymi w Policji i Służbie Celnej;

2) podjęcie czynności służbowych w ramach współdziałania powinno być poprzedzone odpowiednimi do okoliczności faktycznymi operatywnymi wzajemnymi uzgodnieniami lub planowaniem, a w trakcie wykonywania tych czynności należy utrzymywać w niezbędnym zakresie równoległy koordynowany nadzór;

3) z czynności wykonanych w ramach współdziałania sporządza się wyłącznie dokumentację wymaganą odrębnymi przepisami obowiązującymi w Policji i Służbie Celnej, chyba że Strony lub ich uprawnieni przedstawiciele zlecą sporządzenie dokumentacji dodatkowej, wskazując cel lub sposób wykorzystania oraz formę i miejsce przechowywania tej dokumentacji;

4) policjanci oraz funkcjonariusze celni bezpośrednio kierujący przedsięwzięciami wykonywanymi w ramach współdziałania, dokonują bieżącej oceny przebiegu i rezultatów tych przedsięwzięć.

§ 5

Realizacja współdziałania w zakresie, formach lub w sposób nieprzewidziany w niniejszym porozumieniu może nastąpić wyłącznie na podstawie bezpośredniego uzgodnienia przyjętego przez Strony, uwzględniającego odrębność zadań i uprawnień Policji oraz Służby Celnej i inne uwarunkowania prawne wynikające z obowiązujących przepisów.

§ 6

1. Uprawnieni przedstawiciele Służby Celnej będą przekazywać Policji uzyskane informacje dotyczące zdarzeń, które stanowią lub mogą spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ludzi lub dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zwłaszcza informacje o zdarzeniach stanowiących czyny zabronione. W szczególności przekazuje się informacje dotyczące:

1) okoliczności wskazujących na możliwość prowadzenia zorganizowanej działalności przestępczej lub dokonywania transferu dochodów uzyskanych w wyniku działalności przestępczej;

2) przypadków przewożenia przez podróżnych towarów, których ilość lub rodzaj albo okoliczności przywozu lub wywozu uzasadniają przypuszczenie nielegalnego pochodzenia albo przeznaczenia do nielegalnej działalności, a dostępne dowody nie uzasadniają zajęcia tych towarów do postępowania celnego lub do postępowania karnego skarbowego;

3) przypadków usunięcia spod dozoru celnego towarów lub środków przewozowych objętych procedurami odprawy czasowej, składu celnego lub tranzytu albo wprowadzonych do wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych, jeżeli czynności podjęte przez organ celny nie doprowadziły do odnalezienia tych towarów i środków przewozowych albo ze względu na okoliczności konieczne jest równoczesne podjęcie działań poszukiwawczych przez Policję;

4) przypadków wskazujących na prawdopodobieństwo popełnienia przestępstw, których ściganie pozostaje poza ustawowymi kompetencjami organów celnych, jeżeli ze względu na ustalone okoliczności nie ma dostatecznych podstaw do wszczęcia postępowania celnego lub złożenia zawiadomienia o przestępstwie w trybie przewidzianym odrębnymi przepisami;

5) autentyczności wskazanych przez Policję dokumentów dotyczących obrotu towarami i usługami z zagranicą.

2. Uprawnieni przedstawiciele Policji będą przekazywać organom celnym uzyskane informacje wskazujące na możliwość popełnienia czynów zabronionych w zakresie przywozu, wywozu lub tranzytu towarów przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa związanych z obrotem towarowym z zagranicą, obrotem towarami akcyzowymi, legalnością pobytu i zatrudnienia cudzoziemców na terenie kraju. W szczególności przekazuje się informacje dotyczące:

1) naruszenia warunków procedury odprawy czasowej albo warunków wymaganych do zwolnienia towarów z należności celnych;

2) niezgodnego z przepisami prawa celnego złożenia lub wprowadzenia bądź wyprowadzenia towarów ze składu celnego, wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego;

3) usiłowania lub usunięcia spod dozoru celnego towarów objętych procedurą tranzytu.

3. Współdziałanie w dziedzinie wymiany informacji o osobie uzyskanych w wyniku wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych odbywa się w sposób uregulowany w art. 14 ust. 4 i 5 ustawy o Policji oraz w art. 27720 § 2 ustawy Kodeks celny, a także w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 14 ust. 6 i 7 ustawy o Policji; z zastrzeżeniem, iż udostępnianie informacji z informatycznych zbiorów danych Policji odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji.

4. Informacje uzyskane przez Policję w wyniku czynności dochodzeniowo-śledczych są przekazywane na zasadach i w trybie określonych w art. 156 § 5 oraz art. 184 Kodeksu postępowania karnego.

5. Wymiana informacji, o których mowa w ust. 1 i 2, odbywa się w sposób określony przepisami wewnętrznymi Stron oraz z uwzględnieniem zasad i ograniczeń wynikających z przepisów o ochronie danych osobowych i przepisów o ochronie informacji niejawnych, a w zakresie wymiany danych przetwarzanych w zbiorach elektronicznych także zgodnie z warunkami technicznymi ustalonymi przez dyrektora Biura Łączności i Informatyki Komendy Głównej Policji oraz dyrektora Departamentu ds. Informatyzacji Resortu w Ministerstwie Finansów.

6. Każda ze Stron może odmówić udzielenia informacji, jeżeli udzielenie tej informacji mogłoby zakłócić realizację własnych zadań ustawowych.

§ 7

1. Współdziałanie, o którym mowa w § 2 pkt 2, może być prowadzone poprzez:

1) konsultacje poprzedzające przedsięwzięcia wykonawcze;

2) bieżącą wymianę informacji o przebiegu przedsięwzięć wykonawczych;

3) powoływanie wspólnych zespołów koordynacyjnych do planowania przebiegu współdziałania, bezpośredniego kierowania lub nadzoru nad czynnościami prowadzonymi w ramach współdziałania albo do analizy i oceny rezultatów tych czynności;

4) podejmowanie czynności kontroli celnej na wniosek uprawnionych przedstawicieli Policji i w zakresie oraz terminach określonych w tym wniosku;

5) udzielanie przez Policję pomocy w pościgu i zatrzymaniu osób, które podjęły próbę uniknięcia kontroli celnej albo oddaliły się z miejsc dokonywania kontroli celnej przed jej zakończeniem i w okolicznościach uzasadniających przypuszczenie, że popełniono czyn zabroniony.

2. Zespoły koordynacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są powoływane w drodze wspólnej decyzji Stron lub ich uprawnionych przedstawicieli, przy czym kierownika zespołu wyznacza Strona wnioskująca o powołanie zespołu.

§ 8

Współdziałanie, o którym mowa w § 2 pkt 3, może być prowadzone poprzez:

1) wymianę opracowań koncepcyjnych i materiałów szkoleniowych;

2) organizowanie wspólnego szkolenia zawodowego dla policjantów oraz funkcjonariuszy celnych, w szkołach i ośrodkach szkolenia albo innych obiektach jednostek organizacyjnych Policji lub Służby Celnej;

3) wykonywanie badań kryminalistycznych śladów i dowodów.

§ 9

Wszelkie przedsięwzięcia i czynności wykonywane na podstawie niniejszego porozumienia podlegają rozliczeniom finansowym prowadzonym według następujących zasad:

1) jednostki organizacyjne Policji i Służby Celnej pokrywają w całości koszty przedsięwzięć i czynności wykonywanych wyłącznie na ich rzecz;

2) koszty przedsięwzięć i czynności wspólnych, wykonywanych jednocześnie na rzecz Policji i Służby Celnej, są pokrywane w proporcjach wzajemnie uzgadnianych;

3) wysokość kosztów podlegających rozliczeniom ustala się na poziomie rzeczywistych wydatków.

§ 10

Interpretacja postanowień niniejszego porozumienia będzie rozstrzygana przez Strony lub ich uprawnionych przedstawicieli w drodze uzgodnień.

§ 11

1. Kierownicy właściwych rzeczowo jednostek lub komórek organizacyjnych Policji i Służby Celnej są obowiązani dostosować warunki i tryb aktualnie prowadzonego współdziałania do ustalonych w niniejszym porozumieniu – w terminie 3 miesięcy od wejścia tego porozumienia w życie. Dostosowanie powinno nastąpić poprzez dokonanie pisemnych uzgodnień administracyjnych lub wspólne operatywne ustalenie szczegółowych procedur postępowania, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w § 9.

2. W przypadku zmian mających wpływ na zakres kompetencji jednostek i komórek organizacyjnych objętych niniejszym porozumieniem Strony przekazują sobie wzajemnie stosowne informacje.

§ 12

1. Niniejsze porozumienie jest zawarte na czas nieokreślony.

2. Zmiana lub rozwiązanie porozumienia następuje w formie pisemnego aneksu uzgodnionego i podpisanego przez Strony.

3. Porozumienie może być również rozwiązane w wyniku decyzji jednej ze Stron, przekazanej drugiej Stronie w formie pisemnego oświadczenia na 30 dni przed żądanym terminem rozwiązania. W takim przypadku dalsze współdziałanie Policji i Służby Celnej odbywa się na zasadach i w trybie określonym w ustawach i przepisach wykonawczych do ustaw, poprzez zgłaszanie odpowiednich wniosków w tym zakresie.

4. Porozumienie zostało sporządzone i podpisane w dwóch egzemplarzach, przeznaczonych dla Stron, przy czym każdy egzemplarz ma moc oryginału.

§ 13

Traci moc obowiązującą porozumienie z dnia 24 maja 2001 r. Komendanta Głównego Policji i Prezesa Głównego Urzędu Ceł w sprawie szczegółowego trybu współdziałania jednostek organizacyjnych Policji i organów celnych w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości.

§ 14

Porozumienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podpisania.

 

Z upoważnienia
Ministra Finansów Podsekretarz Stanu
Szef Służby Celnej

KOMENDANT GŁÓWNY POLICJI

Robert Kwaśniak

nadinsp. Leszek Szreder

 

 

 

1 Zmiany tekstu jednolitego ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji ustalonego w Dz. U. 2002 r. Nr 7, poz. 58 zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 153, poz. 1271, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688 oraz z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302 oraz Nr 166, poz. 1609.

2 Zmiany ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej zostały ogłoszone w Dz. U. z 1999 r. nr 110, poz. 1255, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804 i Nr 153, poz. 1271 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122 i Nr 137, poz. 1302.

3 Zmiany tekstu jednolitego ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. Kodeks cywilny ustalonego w Dz. U. z 2001 r. Nr 75, poz. 802 zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. nr 89, poz. 972, Nr 110, poz. 1189, Nr 125, poz. 1368 i Nr 128, poz. 1403, z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 89, poz. 804, Nr 112, poz. 974, Nr 141, poz. 1178, Nr 169, poz. 1387 i Nr 188, poz. 1572 oraz z 2003 r. Nr 120, poz. 1122.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2003-12-12
  • Data wejścia w życie: 2003-11-21
  • Data obowiązywania: 2003-11-21
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA