REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2019 poz. 86

ZARZĄDZENIE NR 54
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI

z dnia 25 maja 2019 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2019 r. poz. 161 i 125) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W zarządzeniu nr 1114 Komendanta Głównego Policji z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie szyków, ugrupowań oraz przemieszczania oddziałów i pododdziałów Policji (Dz. Urz. KGP z 2007 r. poz. 1 i 94) w załączniku rozdział 6 otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ 6

ZASADY OGÓLNE FORMOWANIA KOLUMN MARSZOWYCH

165. Kolumna marszowa pojazdów to szyk składający się z co najmniej trzech pojazdów, w którym pojazdy poruszają się lub stoją jeden za drugim, w ustalonych odległościach.

166. Kolumnę stanowią pojazdy pododdziałów wraz z przydzielonymi środkami wzmocnienia oraz pojazdy rezerwowe, zabezpieczenia medycznego, technicznego i kwatermistrzowskiego. Pojazd stanowiący zabezpieczenie medyczne kolumny powinien poruszać się bezpośrednio przed pojazdem zamykającym kolumnę. W przypadku dzielenia kolumny na rzuty pojazd stanowiący zabezpieczenie medyczne przemieszcza się w ostatnim rzucie.

167. Kolumnę, w skład której wchodzi więcej niż 18 pojazdów dzieli się na rzuty. Dowódca kolumny marszowej, w uzasadnionych przypadkach może dokonać podziału kolumny na rzuty w sytuacji gdy w kolumnie znajduje się mniej niż 18 pojazdów. Rzutem kolumny nazywamy jej część składającą się z nie mniej niż trzech pojazdów. Każdy rzut powinien obejmować w całości pojazdy pododdziału (pododdziałów). Więźniarki i pojazdy transportujące uzbrojenie należy usytuować pomiędzy pojazdami pododdziału stanowiącymi rzut (kolumnę). Pojazdy opancerzone, armatki wodne ustawia się na czele kolumny (rzutu) za pojazdem prowadzącego kolumnę (rzut), lub między plutonami. Dopuszcza się przemieszczenie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t w odrębnym rzucie pod warunkiem zapewnienia ubezpieczenia, bez względu na liczbę pojazdów w kolumnie.

167a. W przypadku, gdy liczba pojazdów w kolumnie lub w rzucie przekracza liczbę określoną w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.), przejazd odbywa się przy zachowaniu warunków wymaganych dla pojazdów uprzywilejowanych.

168. Dopuszczalna ilość rzutów w kolumnie nie powinna przekraczać trzech.

168a. Zadaniem dowódcy rzutu jest:

- realizacja rozkazu marszu kolumny,

- wykonywanie bieżących poleceń dowódcy kolumny,

- meldowanie dowódcy kolumny o wydarzeniach w trakcie przemieszczania się.

169. W sytuacji, gdy zachodzi konieczność użycia pięciu lub większej liczby pojazdów, ze składu kolumny wyznacza się ubezpieczenie przednie i ubezpieczenie tylne, poruszające się w odległościach od pozostałych pojazdów w kolumnie określonych przez dowódcę.

170. Zadaniem dowódcy ubezpieczenia przedniego jest:

- prowadzenie nieprzerwanej obserwacji trasy i przylegającego do niej terenu,

- podejmowanie działań mających na celu zapewnienie bezpiecznego przejazdu kolumny marszowej,

- meldowanie dowódcy kolumny o przeszkodach i wydarzeniach na trasie, w szczególności o zbliżaniu się przez kolumnę do poszczególnych miejscowości, punktów charakterystycznych trasy oraz miejsc zagrożeń,

- meldowanie dowódcy kolumny o innych spostrzeżeniach związanych z przejazdem kolumny.

171. Zadaniem dowódcy ubezpieczenia tylnego jest:

- podejmowanie działań mających na celu zapewnienie bezpiecznego przejazdu kolumny marszowej,

- meldowanie dowódcy kolumny o minięciu przez kolumnę poszczególnych miejscowości, punktów charakterystycznych trasy oraz miejsc zagrożeń, o wydarzeniach na trasie np. rozerwaniu kolumny, wyłączeniu pojazdów z kolumny oraz innych spostrzeżeniach związanych z przejazdem kolumny.

172. Dowódca kolumny może wyznaczyć ze składu kolumny pojazd filtrujący, który porusza się przed kolumną w odległości określonej przez dowódcę.

Zadaniem dowódcy pojazdu filtrującego jest:

- prowadzenie nieprzerwanej obserwacji trasy i przylegającego do niej terenu,

- meldowanie dowódcy kolumny o ewentualnych przeszkodach i wydarzeniach na trasie,

- podejmowanie działań wyprzedzających mających na celu ułatwienie przejazdu kolumny marszowej.

173. Dowódca każdego pojazdu w kolumnie jest zobowiązany do:

- prowadzenia bieżącej obserwacji terenu,

- nadzorowania pracy kierowcy,

- przyjmowania i przekazywania sygnałów dowodzenia,

- meldowania dowódcy kolumny (rzutu) o zaistniałych wydarzeniach podczas marszu,

- meldowania dowódcy kolumny (rzutu) o innych spostrzeżeniach związanych z przejazdem kolumny.

174. Sposób prowadzenia i oznakowania kolumny (rzutu) musi być zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

PRĘDKOŚĆ I ODLEGŁOŚĆ

175. Przemieszczanie kolumny marszowej rzutami odbywa się w odstępach określonych przez jej dowódcę, nie mniejszych jednak niż 500 m.

176. Prędkość marszu kolumny powinna być uzależniona od następujących czynników:

1) rodzaju i stanu nawierzchni drogi;

2) warunków atmosferycznych;

3) nasilenia ruchu;

4) ilości i rodzaju pojazdów w kolumnie;

5) stanu psychofizycznego i doświadczenia kierowców.

Kierujący pojazdami w kolumnie marszowej są zobowiązani do utrzymywania pomiędzy pojazdami odległości i prędkości pozwalającej utrzymać strukturę kolumny marszowej, a także bezpiecznie zatrzymać pojazdy.

PRZYGOTOWANIE KOLUMNY DO MARSZU

177. Kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej Policji, organizując przemieszczenie pododdziałów pojazdami w kolumnie marszowej:

- wyznacza dowódcę kolumny marszowej,

- wydaje polecenie przygotowania pododdziałów, środków transportu, wzmocnienia, uzbrojenia, wyposażenia specjalnego, medycznego i zabezpieczenia kwatermistrzowskiego,

- określa czas planowanego osiągnięcia przez kolumnę miejsca docelowego.

177a. Dowódca kolumny marszowej:

- opracowuje dokumentację dotyczącą przemarszu kolumny,

- ustala główną i zapasową trasę przejazdu, biorąc pod uwagę jej długość, stan nawierzchni i przeszkody,

- określa czas gotowości do wyjazdu kolumny,

- dowodzi kolumną w czasie marszu,

- w uzasadnionych przypadkach może zmienić postanowienia wynikające z rozkazu marszu kolumny, w szczególności trasę marszu i kolejność pojazdów,

- wyznacza dowódców rzutów.

178. Dokumentem dotyczącym planowanego marszu kolumny jest rozkaz marszu kolumny, określający:

1) polecenie, na podstawie którego następuje przemieszczenie pododdziału;

2) dowódcę kolumny, jego zastępcę, dowódcę zabezpieczenia medycznego oraz dowódców: rzutów, ubezpieczenia przedniego i tylnego oraz pojazdu filtrującego, w przypadku ich wyznaczenia, a także ich zadania;

3) punkt wyjścia1) i godzinę wyjazdu;

4) system dowodzenia;

5) sposób formowania kolumny zawierający ogólną liczbę pojazdów;

6) kolejność pojazdów w kolumnie na podstawie numerów rejestracyjnych;

7) trasę marszu kolumny;

8) punkt docelowy i planowaną godzinę dojazdu;

9) sposób organizacji łączności podczas marszu kolumny, zawierający łączność dowodzenia w kolumnie2);

10) planowany sposób powrotu.

179. Rozkaz marszu kolumny sporządza się według wzoru.

infoRgrafika

infoRgrafika

Rys. 73 - wzór rozkazu marszu kolumny

179a. Dokumentami pomocniczymi do rozkazu mogą być:

1) tabela kolejności pojazdów w kolumnie - rys. 74;

2) łączność współdziałania3);

3) mapa tras przejazdu;

4) inne dokumenty, zawierające istotne informacje mające wpływ na przemieszczenie kolumny.

TABELA

kolejności pojazdów w kolumnie

infoRgrafika

Rys. 74 - tabela kolejności pojazdów w kolumnie

180. Treść "Rozkazu marszu kolumny" podaje się do wiadomości całemu stanowi oddziału (pododdziału), a szczegółowo zapoznaje się z nią dowódców pododdziałów i kierowców.

181. W przypadku powrotu tą samą trasą według tych samych zasad nie sporządza się nowego rozkazu na marsz kolumny.

182. W przypadku alarmowego przemieszczenia kolumny wyjazd odbywa się na podstawie ustnego rozkazu dowódcy kolumny. Uzupełnienia niezbędnej dokumentacji należy dokonać bezpośrednio po realizacji zadania.

183. Przemieszczanie pododdziałów na obszarze województwa odbywa się na podstawie polecenia komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji). W tym przypadku nie wymaga się sporządzenia rozkazu marszu kolumny. Dowódca pododdziału, bezpośrednio przed wyjazdem na odprawie, przekazuje szczegóły dotyczące organizacji bezpiecznego marszu kolumny, a zwłaszcza wyznacza:

1) dowódcę kolumny;

2) kolejność pojazdów w szyku marszowym;

3) trasę marszu;

4) miejsce docelowe;

5) prędkość marszu;

6) sposób utrzymania łączności.

Polecenia dowodzącego kolumną marszową dysponenci i kierowcy pojazdów odnotowują w notatnikach służbowych.

DOWODZENIE KOLUMNĄ MARSZOWĄ POJAZDÓW

184. Dowódcy pododdziałów (pojazdów) meldują o gotowości do marszu, po zajęciu przez pododdziały (załogi) miejsc w pojazdach.

185. Rozpoczęcie marszu kolumny pojazdów (rzutów) poprzedza komenda "Silniki - W RUCH". Po odebraniu sygnałów o ich uruchomieniu dowódca wydaje komendę (sygnał) marszu np.: "Pierwsza za mną - MARSZ". Po tej komendzie pojazdy ruszają w ustalonej kolejności, przyjmując w marszu nakazaną prędkość i odległość.

186. Kolumną marszową pojazdów dowodzi się przy pomocy radiowych środków łączności, za pomocą telefonów komórkowych lub umówionych sygnałów dowodzenia.

187. Dowódca powinien dysponować środkami zapewniającymi utrzymanie łączności na całej głębokości kolumny marszowej pojazdów.

188. Prawidłowość marszu kolumny dowódca kontroluje na podstawie meldunków składanych przez dowódców: pojazdu filtrującego, ubezpieczenia przedniego i ubezpieczenia tylnego.

189. Prędkość marszu kolumny pojazdów reguluje dowódca komendą (sygnałem) np.: "Zmniejszyć (zwiększyć) prędkość - TEMPO 10 (30) itp.". Polecenie zmiany prędkości może stanowić część składową innej komendy np.: nakazującej zmianę kierunku jazdy - "Tempo 10, kierunek - W LEWO (PRAWO), w ulicę Malinową".

190. Zatrzymanie kolumny marszowej pojazdów poprzedza się komendą (sygnałem): "Przygotować się do zatrzymania". Na komendę np.: "Kolumna - od czoła stawaj po prawej (lewej)", kierowcy stopniowo zmniejszają prędkość pojazdów i zatrzymują je.

191. W przypadku awarii pojazdu dysponent pojazdu melduje bezzwłocznie o tym fakcie dowódcy kolumny. Kierowca w miarę możliwości zatrzymuje pojazd w miejscu bezpiecznym, następnie próbuje ustalić i usunąć przyczynę awarii. Jeśli nie można usunąć awarii bezzwłocznie, dowódca kolumny wyłącza pojazd z kolumny. Dowódca kolumny nawiązuje kontakt z właściwą miejscowo komendą wojewódzką Policji (Komendą Stołeczną Policji), informując o zaistniałej sytuacji, w celu uzyskania pomocy od dyżurnego tej jednostki organizacyjnej Policji w odholowaniu i zabezpieczeniu pojazdu.

PILOTAŻ KOLUMNY

192. W przypadku przejazdu kolumny przez: obszary miejskie, obszary na których zaistniała sytuacja kryzysowa, można zwrócić się do właściwej terytorialnie jednostki organizacyjnej Policji o zapewnienie pilotażu, określając czas przybycia w ustalone miejsce.

193. Policjant wyznaczony do wykonania pilotażu powinien oczekiwać na kolumnę w ustalonym miejscu. Jeżeli dowódca pojazdu filtrującego lub ubezpieczenia przedniego nie zastanie policjanta w umówionym miejscu, melduje o tym dowódcy kolumny. Dowódca podejmuje decyzję o zatrzymaniu kolumny i ustaleniu zasad przejazdu z jednostką organizacyjną Policji lub o kontynuacji marszu.

ORGANIZACJA WYPOCZYNKÓW PODCZAS MARSZU KOLUMNY

194. Podczas marszu kolumny wyznacza się co najmniej 30-minutowe odpoczynki po kolejnych 2-3 godzinach marszu kolumny. Podczas odpoczynku oddział (pododdział) należy rozmieścić w sposób zapewniający szybkie i sprawne kontynuowanie marszu kolumny. Dowódca kolumny może wyznaczyć dodatkowe odpoczynki w zależności od bieżących potrzeb decydując o ich miejscu i czasie trwania. Dowódca kolumny marszowej wyznacza zabezpieczenie kolumny w czasie postoju, adekwatnie do panującej sytuacji i zagrożenia. W przypadku alarmowego przemieszczenia kolumny, dowódca kolumny decyduje o wyznaczeniu przerw w trakcie przejazdu i czasie ich trwania."

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

 

Komendant Główny Policji

gen. insp. JAROSŁAW SZYMCZYK

 

 

1) "Punkt wyjścia" - miejsce (ustalone przez dowódcę), od którego kolumna rozpoczyna marsz po całkowitym uformowaniu.

2) Zawiera min.: kanały pracy podczas przemieszczania kolumny i kryptonimy.

3) zawiera min.: określenie rodzaju środków łączności, kanałów pracy, numerów telefonów: jednostek organizacyjnych Policji, przez teren których prowadzony będzie przemarsz, wyznaczonych pilotaży i in. osób lub podmiotów, jeśli przewidziana jest współpraca podczas przemieszczania się kolumny.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2019-06-05
  • Data wejścia w życie: 2019-06-13
  • Data obowiązywania: 2019-06-13

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA