REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 35

ZARZĄDZENIE NR 17
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)

z dnia 27 sierpnia 2025 r.

zmieniające zarządzenie w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 39 ust. 6 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:

§ 1.

W załączniku do zarządzenia nr 26 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 13 sierpnia 2024 r. w sprawie nadania regulaminu organizacyjnego Ministerstwu Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 44) wprowadza się następujące zmiany:

1) w § 1 wyrazy „Rzecznika Prasowego MSZ” zastępuje się wyrazami „Rzecznika Prasowego Ministerstwa”;

2) w § 11 w ust. 2 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Do ogólnych zadań Departamentu Afryki i Bliskiego Wschodu, Departamentu Ameryki, Departamentu Azji i Pacyfiku, Departamentu Polityki Europejskiej, Departamentu Polityki Rozszerzenia i Wschodniego Sąsiedztwa oraz Departamentu Wschodniego poza zadaniami określonymi w ust. 1, w odniesieniu do państw pozostających w ich właściwości terytorialnej należy:”;

3) po § 16 dodaje się § 16a i § 16b w brzmieniu:

„§ 16a. Departament Ekonomiczny Unii Europejskiej (DEUE):

1) koordynuje udział Ministerstwa w kształtowaniu polityk społeczno-gospodarczych oraz klimatycznej i energetycznej Unii Europejskiej;

2) wypracowuje i koordynuje, w ramach polskiej administracji, dokumenty rządowe i stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie:

a) wieloletnich ram finansowych budżetu Unii Europejskiej oraz prowadzi negocjacje w tym zakresie,

b) relacji Unii Europejskiej z Wielką Brytanią;

3) prowadzi prace analityczne nad koncepcją budżetu Unii Europejskiej, polityk wydatkowych i strony dochodowej;

4) prowadzi prace analityczne:

a) w zakresie spraw klimatycznych i energetycznych, z wyłączeniem zadań Departamentu Współpracy Ekonomicznej, zagadnień społeczno-gospodarczych, oraz uczestniczenia w przygotowaniu projektów stanowisk wobec reform polityk sektorowych podejmowanych w Unii Europejskiej,

b) dotyczące społeczno-gospodarczych i finansowych efektów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

c) dotyczące ekonomicznych efektów realizowanych i planowanych zmian polityk ekonomicznych Unii Europejskiej dla Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyzwań dotyczących procesu integracji europejskiej;

5) koordynuje udział Ministerstwa w zapewnieniu merytorycznej obsługi przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej biorących udział w posiedzeniach Rady Europejskiej i Rad Unii Europejskiej w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-4, oraz współuczestniczy w opracowaniu strategii polityki Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Unii Europejskiej;

6) współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi think-tankami, instytucjami badawczymi, placówkami dyplomatycznymi Rzeczypospolitej Polskiej i z jednostkami rządowymi do spraw polityk europejskich w państwach członkowskich w zakresie zadań, o których mowa w pkt 1-3, oraz sprawuje merytoryczną koordynację udziału Polski w Instytucie Bruegel - Europejskim Centrum Ekonomii Międzynarodowej.

§ 16b. Departament Komitetu do Spraw Europejskich (DKSE):

1) koordynuje przygotowania i opracowuje materiały merytoryczne związane z udziałem przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w posiedzeniach Rady Europejskiej i Rady do Spraw Ogólnych oraz zapewnia wsparcie merytoryczne przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej uczestniczących w posiedzeniu;

2) koordynuje udział organów administracji rządowej w pracach Unii Europejskiej, w szczególności Rady Unii Europejskiej i Komitetu Stałych Przedstawicieli;

3) koordynuje prace Komitetu do Spraw Europejskich, w tym zapewnia obsługę Przewodniczącego Komitetu;

4) koordynuje realizację ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1379);

5) realizuje zadania w zakresie współpracy z instytucjami odpowiedzialnymi za koordynację polityk Unii Europejskiej w pozostałych państwach członkowskich;

6) realizuje zadania w zakresie współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej.”;

4) uchyla się § 17;

5) w § 18 po pkt 4 dodaje się pkt 4a - 4d w brzmieniu:

„4a) analizuje badania opinii i debatę publiczną w sprawach dotyczących Unii Europejskiej;

4b) opracowuje dokumenty programowe i strategiczne w zakresie informowania społeczeństwa o członkostwie Polski w Unii Europejskiej;

4c) koordynuje współpracę Ministra z organizacjami pozarządowymi, partnerami społecznymi, doradcami i ekspertami;

4d) monitoruje rządowy i parlamentarny proces legislacyjny pod kątem realizacji priorytetów strategii Polski w Unii Europejskiej;”;

6) § 21 otrzymuje brzmienie:

„§ 21. Departament Polityki Europejskiej (DPE):

1) obejmuje swoją właściwością następujące państwa i podmioty prawa międzynarodowego: Irlandia, Islandia, Konfederacja Szwajcarska, Królestwo Belgii, Królestwo Danii, Królestwo Hiszpanii, Królestwo Niderlandów, Królestwo Norwegii, Królestwo Szwecji, Księstwo Liechtensteinu, Księstwo Andory, Księstwo Monako, Republika Austrii, Republika Bułgarii, Republika Chorwacji, Republika Cypryjska, Republika Czeska, Republika Estońska, Republika Federalna Niemiec, Republika Finlandii, Republika Francuska, Republika Grecka, Republika Litewska, Republika Łotewska, Republika Malty, Republika Portugalska, Republika San Marino, Republika Słowacka, Republika Słowenii, Republika Włoska, Rumunia, Stolica Apostolska, Suwerenny Wojskowy Zakon Maltański, Wielkie Księstwo Luksemburga, Węgry, Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej;

2) realizuje zadania w zakresie wymiaru politycznego i instytucjonalnego Unii Europejskiej.”;

7) po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

„§ 21a. Departament Polityki Rozszerzenia i Wschodniego Sąsiedztwa (DPRWS):

1) prowadzi sprawy związane z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej w odniesieniu do:

a) polityki rozszerzenia Unii Europejskiej,

b) Partnerstwa Wschodniego,

c) Strategii Unii Europejskiej dla Morza Czarnego;

2) obejmuje swoją właściwością następujące państwa i terytoria: Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Gruzja, Republika Albanii, Republika Armenii, Republika Azerbejdżanu, Republika Kosowa, Republika Macedonii Północnej, Republika Mołdawii, Republika Serbii, Republika Turcji, Ukraina.”.

8) w § 22:

a) w pkt 1:

- uchyla się lit. b,

- w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

„e) globalnych instrumentów finansowych pomocy zewnętrznej Unii Europejskiej;”,

b) uchyla się pkt 4;

9) po § 22 dodaje się § 22a w brzmieniu:

„§ 22a. Departament Prawa Unii Europejskiej (DPUE):

1) sporządza opinie o zgodności z prawem Unii Europejskiej:

a) rządowych projektów aktów prawa powszechnie obowiązującego i projektów umów międzynarodowych, na zasadach określonych w Regulaminie pracy Rady Ministrów,

b) projektów ustaw, na zasadach określonych w regulaminach Sejmu i Senatu,

c) projektów umów międzynarodowych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 127) oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych (Dz. U. poz. 891),

d) zgodności wypowiedzenia umowy międzynarodowej lub zmiany zakresu jej obowiązywania, na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych oraz w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o umowach międzynarodowych;

2) zapewnia reprezentację Rzeczypospolitej Polskiej w postępowaniach przed organami sądowymi Unii Europejskiej i Trybunałem Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz monitoruje wykonywanie wyroków organów sądowych Unii Europejskiej;

3) koordynuje proces wdrażania prawa Unii Europejskiej do polskiego systemu prawa, w szczególności pełni rolę administratora bazy e-STEP oraz Krajowego Koordynatora Transpozycji Dyrektyw;

4) koordynuje udział w postępowaniach w sprawie naruszenia przez Rzeczpospolitą Polską prawa Unii Europejskiej prowadzonych przez instytucje i organy Unii Europejskiej;

5) wykonuje analizy z zakresu prawa Unii Europejskiej na potrzeby organów administracji rządowej.”;

10) w § 27 w pkt 7 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 8 w brzmieniu:

„8) prowadzi prace analityczne w zakresie spraw klimatycznych i energetycznych, z wyłączeniem zadań Departamentu Ekonomicznego Unii Europejskiej.”;

11) w § 31 w pkt 9 średnik zastępuje się kropką i uchyla się pkt 10;

12) po § 33 dodaje się § 33a w brzmieniu:

„§ 33a. Biuro do spraw Organizacji i Koordynacji Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej (BOK):

1) koordynuje oraz zapewnia obsługę organizacyjną przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej zgodnie z „Programem przygotowań do objęcia i sprawowania przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r.”, zwanego dalej „Przewodnictwem”;

2) opracowuje Raport końcowy Przewodnictwa, we współpracy z właściwymi jednostkami administracji rządowej;

3) rozlicza i sprawozdaje, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Spraw Zagranicznych, w zakresie:

a) działań mających na celu zabezpieczenie i przeszkolenie zaplecza kadrowego odpowiedzialnego za przygotowanie i sprawowanie Przewodnictwa,

b) współpracy ze Stałym Przedstawicielstwem Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w zakresie przygotowania i sprawowania Przewodnictwa,

c) zamówień publicznych niezbędnych z punktu widzenia sprawowania Przewodnictwa, w szczególności dotyczących logistyki oraz organizacji spotkań,

d) działań mających na celu zabezpieczenie oraz prawidłowe gospodarowanie środkami finansowymi niezbędnymi do przygotowania i sprawowania Przewodnictwa,

e) organizacji i realizacji, we współpracy z właściwymi jednostkami administracji rządowej, nieformalnych spotkań ministrów, innych spotkań wysokiego szczebla oraz spotkań eksperckich na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z kalendarzem Przewodnictwa;

4) współpracuje z organami administracji państw członkowskich Unii Europejskiej, które prowadziły lub prowadzą przygotowania do sprawowania przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, w szczególności państw mających wspólnie z Rzecząpospolitą Polską sprawować przewodnictwo grupowe, oraz z instytucjami Unii Europejskiej.”;

13) § 34 otrzymuje w brzmienie:

„§ 34. Biuro do spraw Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej (BPPRUE):

1) koordynuje prace związane z przeprowadzeniem i podsumowaniem Przewodnictwa, w zakresie działań Ministerstwa przeprowadzonych w I połowie 2025 r., w tym:

a) koordynuje i weryfikuje kalendarz wydarzeń Przewodnictwa i podejmowanych działań organizacyjnych,

b) wspiera podsumowanie i rozliczanie zasobów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb kadrowych, szkoleniowych, finansowych, logistycznych, dotyczących zapotrzebowania konferencyjnego na spotkania w ramach Przewodnictwa,

c) uczestniczy w wymianie doświadczeń z administracjami państw członkowskich Unii Europejskiej, które prowadziły lub prowadzą przygotowania do Przewodnictwa;

2) wspiera opracowanie materiałów podsumowujących sprawowanie Przewodnictwa, w zakresie działań ministerstwa dotyczących okresu przygotowań i Przewodnictwa;

3) współpracuje z Biurem do spraw Organizacji i Koordynacji Przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej przy opracowaniu raportu końcowego z przygotowania i sprawowania Przewodnictwa.”;

14) w § 35:

a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1) wykonuje, w ramach udzielonych upoważnień, funkcje dysponenta części 23 i 45 budżetu państwa - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i sprawy zagraniczne, w szczególności opracowuje budżet w układzie tradycyjnym i zadaniowym w zakresie finansowym, nadzoruje jego realizację i przygotowuje sprawozdania w tym zakresie;

2) prowadzi księgi rachunkowe dysponenta części 23 i 45 budżetu państwa;”,

b) pkt 4 otrzymuje brzmienie”

„4) nadzoruje działalność finansową placówek zagranicznych, w tym sprawy dotyczące pracowników miejscowych oraz opracowuje sprawozdania zbiorcze;”,

c) po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

„5a) odpowiada za problematykę części sprawnościowej układu zadaniowego;”;

15) w § 38:

a) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

„3a) nadzoruje zadania wynikające ze stosunku pracy pracowników miejscowych w placówkach zagranicznych;”,

b) w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 12 w brzmieniu:

„12) realizuje zadania w zakresie zatrudnienia obywateli polskich w instytucjach i organach Unii Europejskiej.”;

16) w § 39:

a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) planuje, przeprowadza i dokumentuje kontrole w Ministerstwie, jednostkach podległych lub nadzorowanych przez Ministra oraz w podmiotach, które otrzymały środki budżetowe z części 23 i 45 budżetu państwa;”,

b) uchyla się pkt 3,

c) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) gromadzi dokumentację kontroli, o których mowa w pkt 1 i 2, oraz monitoruje realizację zaleceń pokontrolnych;”,

d) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) przygotowuje zbiorcze sprawozdania i inne informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli i ewaluacji oraz o wykonanych zadaniach audytowych;”;

17) w § 40:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) koordynuje realizację zadań związanych z obsługą prac wykonywanych w ramach Rady Ministrów i komitetów Rady Ministrów w zakresie dotyczącym Ministra, Przewodniczącego Komitetu do Spraw Europejskich oraz członków Kierownictwa Ministerstwa;”,

b) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) koordynuje realizację zadań Przewodniczącego Komitetu do Spraw Europejskich wynikających z członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.”;

18) w § 42:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) koordynuje proces uzgadniania i zawierania porozumień z innymi urzędami w sprawie obsługi wizyt zagranicznych ich przedstawicieli i funkcjonowania dyplomatów delegowanych i pracowników delegowanych w placówkach zagranicznych;”,

b) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

„8) odpowiada za problematykę kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem;”,

c) pkt 11 otrzymuje brzmienie:

„11) prowadzi obsługę komisji dyscyplinarnej oraz antymobbingowej i antydyskryminacyjnej;”,

d) po pkt 11 dodaje się pkt 12 - 14 w brzmieniu:

„12) koordynuje sprawy związane z inspekcjami przeprowadzanymi w placówkach zagranicznych na polecenie dyrektora generalnego, z wyłączeniem inspekcji przeprowadzanych przez Biuro Bezpieczeństwa Dyplomatycznego;

13) gromadzi dokumentację inspekcji, o których mowa w pkt 12, oraz monitoruje realizację zaleceń poinspekcyjnych;

14) przygotowuje zbiorcze sprawozdania i inne informacje o wynikach przeprowadzonych inspekcji.”;

19) po § 44 dodaje się § 44a w brzmieniu:

„§ 44a. Biuro Współpracy z Mediami (BWM):

1) organizuje i obsługuje konferencje, wywiady prasowe oraz spotkania z przedstawicielami mediów członków Kierownictwa Ministerstwa i Rzecznika Prasowego Ministerstwa, w tym zapewnia ich oprawę fotograficzną i audiowizualną;

2) we współpracy z Rzecznikiem Prasowym Ministerstwa oraz Departamentem Komunikacji Strategicznej i Przeciwdziałania Dezinformacji Międzynarodowej prowadzi komunikację działań Ministerstwa i informuje o polityce zagranicznej w środkach masowego przekazu i za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa oraz oficjalnych kont Ministerstwa w mediach społecznościowych;

3) w porozumieniu z Rzecznikiem Prasowym Ministerstwa odpowiada na pytania kierowane do Ministerstwa w trybie ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 1914) oraz ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902);

4) współpracuje z instytucjami rządowymi i pozarządowymi oraz koordynuje przepływ informacji z zakresu działań medialnych Ministerstwa do jednostek prasowych innych ministerstw;

5) współpracuje z Departamentem Komunikacji Strategicznej i Przeciwdziałania Dezinformacji Międzynarodowej przy określaniu założeń komunikacji strategicznej Ministerstwa;

6) koordynuje komunikację wewnętrzną we współpracy z Biurem Zarządzania Wiedzą i Historii Dyplomacji;

7) prowadzi akredytację przy Ministerstwie korespondentów zagranicznych w Rzeczypospolitej Polskiej;

8) administruje, koordynuje i nadzoruje spójność informacji zamieszczanych w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa;

9) zapewnia wsparcie merytoryczne oraz organizacyjno-techniczne Rzecznika Prasowego Ministerstwa.”;

20) w § 45:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) określa standardy i procedury obiegu dokumentów jawnych i niejawnych w Ministerstwie i placówkach zagranicznych;”,

b) w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje pkt 11 w brzmieniu:

„11) rozwija, gromadzi, ewidencjonuje i zarządza zasobem bibliotecznym Ministerstwa, nadzoruje zbiory biblioteczne w placówkach zagranicznych.”;

21) w § 48 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Samodzielne stanowisko - Rzecznik Prasowy Ministerstwa:”.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Spraw Zagranicznych: R. Sikorski


1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 993).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-08-27
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA