REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 44

ZARZĄDZENIE NR 23
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)

z dnia 18 września 2025 r.

w sprawie zarządzania ryzykiem

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa zasady zarządzania ryzykiem w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, zwanym dalej „Ministerstwem”, oraz w działach administracji rządowej: członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i sprawy zagraniczne, zwanych dalej „działami”.

§ 2.

1. Zarządzanie ryzykiem obejmuje skoordynowane działania Kierownictwa Ministerstwa, kierowników jednostek organizacyjnych, dyrektorów komórek organizacyjnych i pracowników, które poprzez identyfikację i analizę ryzyk oraz określanie adekwatnych reakcji na nie, zapewniają utrzymanie ciągłości działalności oraz zwiększają prawdopodobieństwo osiągania celów i realizacji zadań.

2. Zarządzanie ryzykiem służy utrzymaniu ciągłości działalności Ministerstwa i jednostek organizacyjnych w działach.

3. Zarządzanie ryzykiem przyczynia się do ograniczenia negatywnych skutków zdarzeń, a także skutecznego i efektywnego zarządzania we wszystkich obszarach działalności, w szczególności w zakresie zarządzania zasobami, zapewnienia ochrony majątku, efektywności finansowej, bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych oraz ochrony wizerunku Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.

4. Przez zdarzenia, o których mowa w ust. 3 należy rozumieć potencjalne zagrożenia lub zmaterializowane ryzyka, które mają lub mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie i wizerunek Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, a w szczególności na osiągnięcie celów lub realizację zadań.

5. Zarządzanie ryzykiem jest procesem realizowanym z uwzględnieniem szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem, wydanych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 3.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) analizie ryzyka - należy przez to rozumieć ocenę ryzyka pod kątem prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P), skutku (S) oraz istotności (I);

2) ciągłości działalności - należy przez to rozumieć mechanizmy służące utrzymaniu ciągłości działalności Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, wykorzystujące m.in. wyniki analizy ryzyka, niezbędne w procesie osiągania celów i realizacji zadań;

3) ewaluacji ryzyka - należy przez to rozumieć analizę ryzyk pod kątem możliwości ich wystąpienia (ex ante) oraz adekwatności, skuteczności i efektywności zastosowanych wobec nich mechanizmów kontrolnych (ex post);

4) istotności ryzyka (I) - należy przez to rozumieć iloczyn prawdopodobieństwa ryzyka (P) oraz jego skutku (S);

5) jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi Spraw Zagranicznych lub przez niego nadzorowaną;

6) kategorii ryzyka - należy przez to rozumieć rodzaj ryzyka w ramach obszaru;

7) Komitecie Audytu - należy przez to rozumieć ciało doradcze powołane przez Ministra Spraw Zagranicznych na podstawie art. 288 ust 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

8) komórce organizacyjne - należy przez to rozumieć komórkę wymienioną w statucie Ministerstwa;

9) kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

10) mechanizmie kontrolnym - należy przez to rozumieć procedury, instrukcje, zasady postępowania wdrażane w ramach - wynikających z przepisów prawa, polityk, fizycznych środków ochrony - określonych standardów i rozwiązań o charakterze zarządczym (w tym systemów), organizacyjnym, technicznym lub prawnofinansowym, a także działania zapobiegawcze lub zaradcze, umożliwiające absorbcję lub niwelowanie skutków ryzyk podlegających tolerancji;

11) obszarze ryzyka - należy przez to rozumieć obszar, w którym występują istotne, z punktu widzenia Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, czynniki ryzyka;

12) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok, o którym mowa w art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

13) planie działalności - należy przez to rozumieć plan dla działu, o którym mowa w art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

14) prawdopodobieństwie ryzyka (P) - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia ryzyka, oszacowaną w pięciopunktowej skali;

15) przyczynie ryzyka - należy przez to rozumieć czynnik ryzyka, w szczególności okoliczność, zdarzenie, stan prawny, stan faktyczny, działanie lub zaniechanie działań, wynikający z braku, niedostosowania lub zawodności procedur, systemów oraz ludzi, a także zdarzeń zewnętrznych, wywołujący - w sposób konieczny lub przypadkowy, pośrednio lub bezpośrednio - dane ryzyko lub prowadzący do sytuacji ryzykownej, w szczególności: celowe szkodliwe działanie, atak, klęska żywiołowa, awaria technologiczna, czynnik środowiskowy, błąd ludzki;

16) rejestrze ryzyk - należy przez to rozumieć wykaz ryzyk zidentyfikowanych w odniesieniu do, zaplanowanych na dany rok, celów i zadań, wraz z ich analizą, uporządkowany malejąco według kryterium istotności;

17) ryzyku - należy przez to rozumieć potencjalne zdarzenie, mogące mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie i wizerunek Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych, w szczególności na osiągnięcie celów i realizację zadań;

18) ryzyku korupcyjnym - należy przez to rozumieć przekupstwo, łapownictwo, kumoterstwo, sprzedajność, płatną protekcję, nepotyzm, nieuczciwe pośrednictwo i wykorzystywanie zajmowanego stanowiska dla osobistych, rodzinnych, koleżeńskich celów;

19) ryzyku inherentnym - należy przez to rozumieć ryzyko nieodłączne, występujące w sytuacji braku zarządzania ryzykiem lub braku funkcjonowania mechanizmów kontrolnych;

20) ryzyku rezydualnym - należy przez to rozumieć ryzyko, skorygowane o mechanizm kontrolny, które pozostaje pomimo zastosowania mechanizmu kontrolnego;

21) ryzyku sygnalizowanym przez Komitet Audytu - należy przez to rozumieć ryzyka, o których mowa w art. 289 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

22) samoocenie - należy przez to rozumieć sformalizowaną ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej, uregulowaną odrębnymi przepisami;

23) skutku ryzyka (S) - należy przez to rozumieć możliwość oddziaływania ryzyka na osiąganie celów i realizację zadań, oszacowaną w pięciopunktowej skali;

24) właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną lub kierownika placówki zagranicznej odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem;

25) zadaniach Ministerstwa - należy przez to rozumieć zadania komórek organizacyjnych, uwzględniające, jeśli dotyczy, zadania ambasadorów wizytujących, określone w dokumentach planistycznych o charakterze operacyjnym, sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów;

26) zadaniach jednostek organizacyjnych - należy przez to rozumieć zadania placówek zagranicznych, uwzględniające, jeśli dotyczy, zadania stałych przedstawicieli przy organizacjach międzynarodowych, niebędących kierującymi placówkami zagranicznymi oraz zadania konsulów lub członków personelu dyplomatycznego, wyznaczonych w placówkach zagranicznych do wykonywania funkcji konsularnych, określone w dokumentach planistycznych o charakterze operacyjnym, sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.

§ 4.

1. Przepisy zarządzenia stosuje się do ryzyk, o których mowa w:

1) Polityce Bezpieczeństwa Informacji;

2) Polityce Bezpieczeństwa Teleinformatycznego;

3) Polityce Bezpieczeństwa Fizycznego;

4) Polityce Bezpieczeństwa Spraw Osobowych;

5) Polityce Bezpieczeństwa Danych Osobowych;

6) Polityce Ciągłości Działania;

7) zarządzeniu nr 6 Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie zarządzania Projektami i Zadaniami Projektowymi w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i w placówkach zagranicznych3).

2. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do ryzyk, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz. U. z 2018 r. poz. 506).

Rozdział 2

Odpowiedzialność w ramach zarządzania ryzykiem

§ 5.

1. Minister Spraw Zagranicznych, zwany dalej „Ministrem” jest odpowiedzialny za zapewnienie zarządzania ryzykiem w Ministerstwie oraz w działach.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej jest odpowiedzialny za zapewnienie zarządzania ryzykiem w kierowanej jednostce.

3. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, Szef Służby Zagranicznej, dyrektor generalny służby zagranicznej, pełnomocnicy Ministra, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz pracownicy Ministerstwa i jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za zarządzanie ryzykiem w Ministerstwie oraz w działach.

4. Kierownictwo Ministerstwa, kierujący komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi wspierają działania pracowników podejmowane w procesie zarządzania ryzykiem.

5. Kierujący placówkami zagranicznymi informują właściwych kierujących komórkami organizacyjnymi o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych oraz przedstawiają niezbędne informacje na temat ryzyk, w tym ryzyka korupcyjnego, oraz ich wpływu na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.

6. Kierujący komórkami organizacyjnymi informują członków kierownictwa o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych oraz przedstawiają niezbędne informacje na temat ryzyk, w tym ryzyka korupcyjnego, oraz ich wpływu na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.

7. Pracownicy Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych informują bezpośrednich przełożonych o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych, a także na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.

Rozdział 3

Cel i zakres zarządzania ryzykiem

§ 6.

1. Zarządzanie ryzykiem ustanawia się dla zapewnienia osiągania celów i realizacji zadań w warunkach ciągłości działalności Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych, w szczególności poprzez:

1) dostarczanie Kierownictwu Ministerstwa informacji o ryzykach i zdarzeniach, które mogą mieć wpływ na osiąganie celów i realizację zadań określonych w:

a) planie działalności,

b) regulaminie organizacyjnym Ministerstwa,

c) wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;

2) zagwarantowanie spójnego i systemowego podejścia w procesie identyfikacji, analizy i ewaluacji ryzyk;

3) określenie sposobów reakcji na ryzyka, w tym ich akceptacji lub tolerancji;

4) minimalizowanie ryzyk poprzez wdrażanie mechanizmów kontrolnych i monitorowanie ich skuteczności;

5) realizację celów i zadań w sposób zgodny z celami kontroli zarządczej, m.in. zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;

6) usprawnianie procesu zarządzania ryzykiem w ramach kontroli zarządczej;

7) poprawę efektywności wykorzystania zasobów;

8) wzmocnienie pamięci instytucjonalnej;

9) upowszechnianie i wzmacnianie kultury zarządzania ryzykiem.

2. Celem zarządzania ryzykiem jest zapewnienie skutecznych mechanizmów identyfikowania, analizy i ewaluacji ryzyk, określania sposobów reakcji na nie, w tym przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym, a także komunikowania na temat procesu zarządzania ryzykiem.

3. Zarządzanie ryzykiem odnosi się do zdarzeń mających istotny wpływ na osiąganie celów i realizację zadań określonych w planie działalności, w tym zadań Ministerstwa i jednostek organizacyjnych.

§ 7.

1. Zarządzanie ryzykiem obejmuje:

1) identyfikację, analizę i ewaluację ryzyk;

2) określanie kluczowych mechanizmów kontrolnych oraz weryfikowanie ich skuteczności;

3) określanie reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikację ryzyk podlegających tolerancji;

4) określanie przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu w planie postępowania z ryzykiem;

5) przegląd ryzyk pod kątem aktualności ich istotności, a także nowych zagrożeń;

6) monitoring ryzyk, również pod kątem ryzyk zmaterializowanych;

7) identyfikację ryzyk inherentnych i rezydualnych;

8) monitoring planu postępowania z ryzykiem pod kątem aktualności reakcji na ryzyko oraz działań zapobiegawczych w ramach przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu;

9) określenie właścicieli ryzyk;

10) informowanie na temat procesu zarządzania ryzykiem oraz komunikowanie na temat wpływu ryzyk na osiąganie celów i realizację zadań;

11) opracowanie rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem oraz informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem;

12) dokumentowanie procesu zarządzania ryzykiem.

2. Właściciel ryzyka realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1-10.

3. Przewodniczący Komitetu realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 11 i 12.

4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 mogą zostać uznane za zawierające informacje i dane, których ujawnienie mogłoby szkodzić polityce zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i naruszać jej wizerunek międzynarodowy.

Rozdział 4

Komitet do spraw zarządzania ryzykiem

§ 8.

1. Komitet do spraw zarządzania ryzykiem, zwany dalej „Komitetem”, wspiera Kierownictwo Ministerstwa w procesie zarządzania ryzykiem.

2. Do zadań Komitetu należy:

1) inicjowanie prac nad rejestrem ryzyk, jego przeglądem i monitoringiem;

2) analizowanie i akceptacja projektu rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem w zakresie:

a) adekwatności i kompletności ryzyk zidentyfikowanych w odniesieniu do zakładanych celów i zaplanowanych zadań,

b) adekwatności kluczowych mechanizmów kontrolnych, w tym identyfikacji ryzyk inherentnych,

c) oceny istotności ryzyk,

d) reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikacji ryzyk podlegających tolerancji,

e) przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub transferu tych ryzyk,

f) adekwatności i kompletności działań zapobiegawczych,

g) przypisania właścicieli ryzyk;

3) analizowanie i akceptacja projektu informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem w zakresie:

a) przeglądu adekwatności i kompletności ryzyk zidentyfikowanych również pod kątem nowych zagrożeń dla osiągania celów i realizacji zadań,

b) skuteczności kluczowych mechanizmów kontrolnych, w tym aktualności ryzyk inherentnych,

c) aktualności oceny istotności ryzyk,

d) skuteczności działań zaradczych wobec zmaterializowanych ryzyk, w tym identyfikacji ryzyk rezydualnych,

e) aktualności reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikacji ryzyk podlegających tolerancji,

f) aktualności przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub transferu tych ryzyk,

g) aktualności i kompletności działań zapobiegawczych,

h) przypisania właścicieli ryzyk;

4) nadzór nad przestrzeganiem przepisów zarządzenia;

5) propagowanie kultury zarządzania ryzykiem;

6) zgłaszanie wniosków systemowych dotyczących usprawnienia procesu zarządzania ryzykiem.

§ 9.

1. Członków Komitetu powołuje, w drodze decyzji, dyrektor generalny służby zagranicznej.

2. Komitet tworzą:

1) przewodniczący Komitetu - kierujący komórką organizacyjną właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, zwany dalej „przewodniczącym";

2) sześciu członków, wyznaczonych spośród kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa lub ich zastępców, zwanych dalej „członkami Komitetu”.

§ 10.

1. Przewodniczący koordynuje proces zarządzania ryzykiem, zwołuje posiedzenia i zapewnia organizację prac Komitetu.

2. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Komitetu.

3. Komitet obraduje na posiedzeniach.

4. Obecność przewodniczącego i członków Komitetu na posiedzeniach Komitetu jest obowiązkowa.

5. Członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, jest zobowiązany poinformować przewodniczącego o przyczynach swojej nieobecności.

6. W pracach Komitetu może uczestniczyć z głosem doradczym Pełnomocnik Ministra do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym.

7. Członkowie Komitetu na czas posiedzeń oraz realizacji zadań związanych z członkostwem w Komitecie są zwolnieni z wykonywania obowiązków służbowych realizowanych przez nich w komórkach organizacyjnych.

8. Członek Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, może złożyć przewodniczącemu rezygnację z pełnionej funkcji.

9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, przewodniczący Komitetu, niezwłocznie wnioskuje do dyrektora generalnego służby zagranicznej o odwołanie członka, który złożył rezygnację oraz o powołanie nowego członka Komitetu. Przepis § 9 ust. 1 stosuje się odpowiednio.

10. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący ma prawo zaprosić do udziału w pracach Komitetu pracowników Ministerstwa, których wiedza i doświadczenie mogą mieć znaczenie dla realizacji określonego zadania.

§ 11.

Obsługę prac Komitetu zapewnia komórka organizacyjna właściwa do spraw koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem.

Rozdział 5

Identyfikacja i analiza ryzyka

§ 12.

1. Identyfikacja i analiza ryzyka rozpoczyna się niezwłocznie po opublikowaniu planu działalności w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa.

2. Czynności, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się każdorazowo w przypadku zasadniczej zmiany zakresu działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących mieć wpływ na realizację celów i zadań Ministerstwa, komórki organizacyjnej lub placówki zagranicznej.

3. Metodyka identyfikacji i analizy ryzyk została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia.

4. Metodykę identyfikacji i analizy ryzyk, o których mowa w Politykach wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1-6, określają przepisy odrębne.

§ 13.

Identyfikacja ryzyka polega na precyzyjnym zdefiniowaniu co najmniej raz w roku, nie później niż do 31 grudnia, niepożądanych zdarzeń, wraz z określeniem obszaru i kategorii ryzyk, przyczyn ich wystąpienia, możliwych skutków oraz kluczowych mechanizmów kontrolnych, w tym ewentualnych ryzyk inherentnych.

§ 14.

W procesie identyfikacji ryzyka należy wziąć pod uwagę w szczególności:

1) ryzyka związane ze zmianami w Ministerstwie lub w jego otoczeniu;

2) ryzyka związane z obowiązkiem zapewnienia efektywnego i skutecznego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi, w szczególności placówkami zagranicznymi;

3) zagrożenia zidentyfikowane w dokumentach planistycznych i sprawozdawczych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;

4) ustalenia audytu, kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w Ministerstwie i placówkach zagranicznych;

5) ryzyka zasygnalizowane przez Komitet Audytu;

6) wyniki samooceny kontroli zarządczej przeprowadzanej na potrzeby oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni.

§ 15.

Do obszarów działalności komórki organizacyjnej lub placówki zagranicznej o podwyższonym ryzyku korupcyjnym zalicza się:

1) przygotowywanie projektów aktów prawnych;

2) prowadzenie postępowań administracyjnych;

3) prowadzenie innych postępowań i procesów, w wyniku których zapadają rozstrzygnięcia, w szczególności dotyczące: zamówień publicznych i innych zakupów oraz sprzedaży i gospodarowania majątkiem i prawami majątkowymi;

4) rozliczanie realizacji umów zawartych przez Ministerstwo lub placówkę zagraniczną;

5) prowadzenie kontroli i audytu;

6) prowadzenie naboru pracowników.

§ 16.

1. Ryzyka podlegają analizie pod kątem ich wpływu na realizację celów i zadań określonych w planie działalności, w tym zadań Ministerstwa i jednostek organizacyjnych.

2. Analiza ryzyka polega na ocenie prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P), skutku (S) oraz istotności (I).

3. Prawdopodobieństwo ryzyka (P) określa się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza ryzyko bardzo rzadkie lub prawie niemożliwe, a 5 ryzyko prawie pewne.

4. Skutek ryzyka (S) określa się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza skutek nieznaczny, a 5 skutek krytyczny.

5. Przy ocenie skutku ryzyka bierze się pod uwagę efekty materialne i niematerialne.

6. Mapa ryzyka przedstawiająca możliwe kombinacje oceny prawdopodobieństwa oraz skutku została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia.

7. Istotność ryzyka (I) stanowi iloczyn prawdopodobieństwa (P) oraz skutku (S) ryzyka.

§ 17.

1. Przyjmuje się cztery poziomy istotności ryzyka:

1) ryzyko małe, którego wartość zawiera się w przedziale 1-5;

2) ryzyko średnie, którego wartość zawiera się w przedziale 6-9;

3) ryzyko duże, którego wartość zawiera się w przedziale 10-16 oraz ryzyko bardzo rzadkie lub prawie niemożliwe (P = 1) ze skutkiem krytycznym (S = 5);

4) ryzyko bardzo duże, którego wartość zawiera się w przedziale 20-25.

2. Poziomy istotności ryzyk określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

§ 18.

1. Ryzyko na poziomie małym lub średnim jest akceptowalne i należy je odnotować w rejestrze ryzyk oraz monitorować i kontrolować.

2. Ryzyko na poziomie dużym lub bardzo dużym jest nieakceptowalne i należy je odnotować w rejestrze ryzyk, oraz określić plan postępowania z ryzykiem, stale je monitorować i kontrolować.

Rozdział 6

Reakcja na ryzyko

§ 19.

1. Reakcja na ryzyko obejmuje określenie sposobu postępowania względem zdarzenia, będącego potencjalnym zagrożeniem lub zmaterializowanym ryzykiem. Rodzaje reakcji na ryzyko określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

2. Zdarzenie, które z uwagi na „małą” lub „średnią” istotność nie zagrażającą osiąganiu celów i realizacji priorytetowych zadań Ministra, przyjmuje się bez zmian w istniejących mechanizmach kontrolnych lub interwencji, stanowi ryzyko akceptowalne.

3. Zdarzenie, które z uwagi na „dużą” lub „bardzo dużą” istotność zagrażającą osiąganiu celów i realizacji priorytetowych zadań Ministra, wymaga zmian w istniejących mechanizmach kontrolnych lub podjęcia interwencji, stanowi ryzyko nieakceptowalne.

4. Przyjmuje się następujące reakcje na ryzyko:

1) akceptację ryzyka - oznaczającą przyjęcie ewentualnych strat i konsekwencji w sytuacji, gdy ryzyko się zmaterializuje;

2) tolerowanie ryzyka - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na niepodejmowaniu działań w związku z funkcjonowaniem adekwatnych mechanizmów kontrolnych oraz dysponowaniem odpowiednimi zasobami, umożliwiającymi jego absorbcję, a także w sytuacji, gdy koszty interwencji mogłyby przekroczyć przewidywane korzyści, dozwolone jest jedynie w sytuacji, gdy zostały określone wobec tego ryzyka adekwatne mechanizmy kontrolne, mające na celu uniknięcie, eliminację lub złagodzenie jego skutków;

3) transfer ryzyka - oznaczający postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym, polegające na zapobieganiu ryzyku poprzez przeniesienie go na inną komórkę organizacyjną, placówkę zagraniczną lub podmiot zewnętrzny za pomocą mechanizmów prawnych lub działań o charakterze organizacyjnym lub zabezpieczającym;

4) przeciwdziałanie - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na podejmowaniu natychmiastowych interwencji lub działań mających na celu zapobieganie ryzyku lub ograniczanie jego skutków do poziomu akceptowalnego;

5) przesunięcie w czasie - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na wycofaniu się, w szczególności poprzez zaniechanie w danym momencie działań, które rodzą zbyt duże ryzyko lub koszty tych działań przewyższają korzyści.

§ 20.

1. Przed przystąpieniem do określania sposobu przeciwdziałania lub transferu ryzyk należy przede wszystkim rozważyć:

1) jakie mechanizmy kontrolne funkcjonują obecnie i czy są adekwatne do istotności ryzyka;

2) czy i ewentualnie jakie nowe mechanizmy kontrolne należy wdrożyć;

3) jakie działania zapobiegawcze należy wdrożyć;

4) czy planowane działania zapobiegawcze są wykonalne, efektywne i skuteczne;

6) czy planowane działania zapobiegawcze pozwolą na absorpcję ryzyka i obniżenie jego istotności;

7) jakie są koszty wprowadzenia działań zapobiegawczych;

8) prawne i organizacyjne możliwości transferu ryzyk;

9) adekwatny termin transferu ryzyk.

Rozdział 7

Rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem

§ 21.

1. Rejestr ryzyk opracowuje się niezwłocznie po ich zidentyfikowaniu i analizie, a także każdorazowo w przypadku zmiany, o której mowa w § 12 ust. 2.

2. Ryzyka w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, porządkuje się malejąco według kryterium ich istotności.

3. Plan postępowania z ryzykiem obejmuje reakcje na ryzyka oraz przeciwdziałanie ryzykom nieakceptowalnym, wraz ze wskazaniem terminu ich transferu lub wdrożenia działań zapobiegawczych oraz właścicieli ryzyk.

4. Plan postępowania z ryzykiem określa się niezwłocznie po stwierdzeniu reakcji na ryzyko.

5. Plan postępowania z ryzykiem określa się w stosunku do ryzyk nieakceptowalnych, które będą podlegać transferowi lub przeciwdziałaniu.

6. Decyzję o określeniu planu postępowania z akceptowalnym ryzykiem średnim podejmuje właściciel ryzyka.

7. Planu postępowania z ryzykiem nie określa się w stosunku do akceptowalnych ryzyk małych oraz ryzyk nieakceptowalnych, które będą podlegać tolerowaniu lub przesunięciu w czasie.

8. Rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem zostały określone w załączniku nr 2 do zarządzenia.

§ 22.

1. Kierujący komórkami organizacyjnymi, w uzgodnieniu z kierownikami nadzorowanych placówek zagranicznych, do 10 stycznia przedstawiają przewodniczącemu informacje niezbędne do opracowania projektu rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem.

2. Komitet dokonuje analizy informacji, o których mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 2, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna wersja projektu rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.

3. Przewodniczący przedkłada projekt rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzkiem, o którym mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do końca lutego.

4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowany przez dyrektora generalnego służby zagranicznej rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem Ministrowi do zatwierdzenia.

5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzony przez Ministra rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.

6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzony przez Ministra rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem.

Rozdział 8

Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem

§ 23.

1. Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem obejmuje przegląd rejestru ryzyk oraz ich monitoring sporządzane według stanu na koniec półrocza oraz danego roku, a także każdorazowo na wniosek Kierownictwa Ministerstwa lub przewodniczącego.

2. Przegląd ryzyk stanowi weryfikację rejestru ryzyk, również pod kątem nowych zagrożeń, ryzyk inherentnych oraz aktualności ocen ich istotności.

3. Monitoring ryzyk to wynik przeglądu ryzyk pod kątem skuteczności mechanizmów kontrolnych, a także plan postępowania z ryzykiem, zaktualizowany pod kątem reakcji na ryzyko i działań zapobiegawczych wobec ryzyk nieakceptowalnych.

4. Przegląd rejestru ryzyk oraz ich monitoring są procesami ciągłymi i obejmującymi weryfikację:

1) adekwatności i kompletności ryzyk, w tym ryzyk zmaterializowanych, a także identyfikacji nowych zagrożeń dla osiągania celów i realizacji zadań;

2) aktualności istotności ryzyk;

3) skuteczności mechanizmów kontrolnych w celu identyfikacji ryzyk inherentnych i rezydualnych;

4) aktualności reakcji na ryzyko i sposobu postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym;

5) aktualności adekwatności i kompletności działań zapobiegawczych w ramach przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu;

6) właścicieli ryzyk.

5. Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem jest sporządzana w ramach kontroli zarządczej na każdym szczeblu zarządzania w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.

6. Właściciel ryzyka przygotowuje, każdorazowo na wniosek przewodniczącego, informację na temat procesu zarządzania ryzykiem, w tym zrealizowanych działań zapobiegawczych lub zaradczych.

7. Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem została określona w załączniku nr 3.

§ 24.

1. Kierujący komórkami organizacyjnymi, w uzgodnieniu z kierownikami nadzorowanych placówek zagranicznych, do 15 lipca przedstawiają przewodniczącemu dane niezbędne do opracowania projektu informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem według stanu na koniec półrocza.

2. Komitet dokonuje analizy i akceptacji propozycji projektu informacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 3 i 6, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna jej wersja jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.

3. Przewodniczący przedkłada projekt informacji, o której mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do 30 sierpnia.

4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowaną przez dyrektora generalnego służby zagranicznej informację, o której mowa w ust. 1, Ministrowi do zatwierdzenia.

5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1, pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.

6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1.

§ 25.

1. Kierujący komórkami organizacyjnymi, w uzgodnieniu z kierownikami nadzorowanych placówek zagranicznych, do 30 stycznia przedstawiają przewodniczącemu dane niezbędne do opracowania projektu informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem według stanu na koniec roku poprzedniego.

2. Komitet dokonuje analizy i akceptacji propozycji projektu informacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 3 i 6, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna jej wersja jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.

3. Przewodniczący przedkłada projekt informacji, o której mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do 31 marca.

4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowaną przez dyrektora generalnego służby zagranicznej informację, o której mowa w ust. 1, Ministrowi do zatwierdzenia.

5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1, pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.

6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1.

Rozdział 9

Przepisy dostosowujące i końcowe

§ 26.

Komitet do spraw zarządzania ryzykiem utworzony na podstawie § 20 ust. 1 zarządzenia uchylanego w § 27, działa do czasu wykonywania zadań, do których został ustanowiony albo do czasu jego zniesienia.

§ 27.

Traci moc zarządzenie nr 27 Ministra Spraw Zagranicznych z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie zasad zarządzania ryzykiem w działach administracji rządowej kierowanych przez Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 34).

§ 28.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Spraw Zagranicznych: R. Sikorski


1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 993).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, 1717, 1756, 1907 oraz z 2025 r. poz. 39 i 1079.

3) Zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem nr 17 Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej z dnia 1 grudnia 2023 r.

Załącznik 1. [METODYKA IDENTYFIKACJI RYZYKA]

Załączniki do zarządzenia nr 23
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 18 września 2025 r.
(Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 43)

Załącznik nr 1

METODYKA IDENTYFIKACJI RYZYKA



Załącznik 2. [REJESTR RYZYK I PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM]

Załącznik nr 2

REJESTR RYZYK I PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM



Załącznik 3. [INFORMACJA NA TEMAT PROCESU ZARZĄDZANIA RYZYKIEM]

Załącznik nr 3

INFORMACJA NA TEMAT PROCESU ZARZĄDZANIA RYZYKIEM




Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-09-19
  • Data wejścia w życie: 2025-09-20
  • Data obowiązywania: 2025-09-20
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA