REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 44
ZARZĄDZENIE NR 23
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH1)
z dnia 18 września 2025 r.
w sprawie zarządzania ryzykiem
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) w związku z art. 69 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
§ 2.
2. Zarządzanie ryzykiem służy utrzymaniu ciągłości działalności Ministerstwa i jednostek organizacyjnych w działach.
3. Zarządzanie ryzykiem przyczynia się do ograniczenia negatywnych skutków zdarzeń, a także skutecznego i efektywnego zarządzania we wszystkich obszarach działalności, w szczególności w zakresie zarządzania zasobami, zapewnienia ochrony majątku, efektywności finansowej, bezpieczeństwa informacji, w tym danych osobowych oraz ochrony wizerunku Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych.
4. Przez zdarzenia, o których mowa w ust. 3 należy rozumieć potencjalne zagrożenia lub zmaterializowane ryzyka, które mają lub mogą mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie i wizerunek Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, a w szczególności na osiągnięcie celów lub realizację zadań.
5. Zarządzanie ryzykiem jest procesem realizowanym z uwzględnieniem szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem, wydanych na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
§ 3.
1) analizie ryzyka - należy przez to rozumieć ocenę ryzyka pod kątem prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P), skutku (S) oraz istotności (I);
2) ciągłości działalności - należy przez to rozumieć mechanizmy służące utrzymaniu ciągłości działalności Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, wykorzystujące m.in. wyniki analizy ryzyka, niezbędne w procesie osiągania celów i realizacji zadań;
3) ewaluacji ryzyka - należy przez to rozumieć analizę ryzyk pod kątem możliwości ich wystąpienia (ex ante) oraz adekwatności, skuteczności i efektywności zastosowanych wobec nich mechanizmów kontrolnych (ex post);
4) istotności ryzyka (I) - należy przez to rozumieć iloczyn prawdopodobieństwa ryzyka (P) oraz jego skutku (S);
5) jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę sektora finansów publicznych podległą Ministrowi Spraw Zagranicznych lub przez niego nadzorowaną;
6) kategorii ryzyka - należy przez to rozumieć rodzaj ryzyka w ramach obszaru;
7) Komitecie Audytu - należy przez to rozumieć ciało doradcze powołane przez Ministra Spraw Zagranicznych na podstawie art. 288 ust 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
8) komórce organizacyjne - należy przez to rozumieć komórkę wymienioną w statucie Ministerstwa;
9) kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć kontrolę zarządczą w rozumieniu art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
10) mechanizmie kontrolnym - należy przez to rozumieć procedury, instrukcje, zasady postępowania wdrażane w ramach - wynikających z przepisów prawa, polityk, fizycznych środków ochrony - określonych standardów i rozwiązań o charakterze zarządczym (w tym systemów), organizacyjnym, technicznym lub prawnofinansowym, a także działania zapobiegawcze lub zaradcze, umożliwiające absorbcję lub niwelowanie skutków ryzyk podlegających tolerancji;
11) obszarze ryzyka - należy przez to rozumieć obszar, w którym występują istotne, z punktu widzenia Ministerstwa i jednostek organizacyjnych, czynniki ryzyka;
12) oświadczeniu o stanie kontroli zarządczej - należy przez to rozumieć oświadczenie o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok, o którym mowa w art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
13) planie działalności - należy przez to rozumieć plan dla działu, o którym mowa w art. 70 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
14) prawdopodobieństwie ryzyka (P) - należy przez to rozumieć możliwość wystąpienia ryzyka, oszacowaną w pięciopunktowej skali;
15) przyczynie ryzyka - należy przez to rozumieć czynnik ryzyka, w szczególności okoliczność, zdarzenie, stan prawny, stan faktyczny, działanie lub zaniechanie działań, wynikający z braku, niedostosowania lub zawodności procedur, systemów oraz ludzi, a także zdarzeń zewnętrznych, wywołujący - w sposób konieczny lub przypadkowy, pośrednio lub bezpośrednio - dane ryzyko lub prowadzący do sytuacji ryzykownej, w szczególności: celowe szkodliwe działanie, atak, klęska żywiołowa, awaria technologiczna, czynnik środowiskowy, błąd ludzki;
16) rejestrze ryzyk - należy przez to rozumieć wykaz ryzyk zidentyfikowanych w odniesieniu do, zaplanowanych na dany rok, celów i zadań, wraz z ich analizą, uporządkowany malejąco według kryterium istotności;
17) ryzyku - należy przez to rozumieć potencjalne zdarzenie, mogące mieć negatywny wpływ na funkcjonowanie i wizerunek Ministerstwa oraz jednostek organizacyjnych, w szczególności na osiągnięcie celów i realizację zadań;
18) ryzyku korupcyjnym - należy przez to rozumieć przekupstwo, łapownictwo, kumoterstwo, sprzedajność, płatną protekcję, nepotyzm, nieuczciwe pośrednictwo i wykorzystywanie zajmowanego stanowiska dla osobistych, rodzinnych, koleżeńskich celów;
19) ryzyku inherentnym - należy przez to rozumieć ryzyko nieodłączne, występujące w sytuacji braku zarządzania ryzykiem lub braku funkcjonowania mechanizmów kontrolnych;
20) ryzyku rezydualnym - należy przez to rozumieć ryzyko, skorygowane o mechanizm kontrolny, które pozostaje pomimo zastosowania mechanizmu kontrolnego;
21) ryzyku sygnalizowanym przez Komitet Audytu - należy przez to rozumieć ryzyka, o których mowa w art. 289 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
22) samoocenie - należy przez to rozumieć sformalizowaną ocenę funkcjonowania kontroli zarządczej, uregulowaną odrębnymi przepisami;
23) skutku ryzyka (S) - należy przez to rozumieć możliwość oddziaływania ryzyka na osiąganie celów i realizację zadań, oszacowaną w pięciopunktowej skali;
24) właścicielu ryzyka - należy przez to rozumieć kierującego komórką organizacyjną lub kierownika placówki zagranicznej odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem;
25) zadaniach Ministerstwa - należy przez to rozumieć zadania komórek organizacyjnych, uwzględniające, jeśli dotyczy, zadania ambasadorów wizytujących, określone w dokumentach planistycznych o charakterze operacyjnym, sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów;
26) zadaniach jednostek organizacyjnych - należy przez to rozumieć zadania placówek zagranicznych, uwzględniające, jeśli dotyczy, zadania stałych przedstawicieli przy organizacjach międzynarodowych, niebędących kierującymi placówkami zagranicznymi oraz zadania konsulów lub członków personelu dyplomatycznego, wyznaczonych w placówkach zagranicznych do wykonywania funkcji konsularnych, określone w dokumentach planistycznych o charakterze operacyjnym, sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§ 4.
1) Polityce Bezpieczeństwa Informacji;
2) Polityce Bezpieczeństwa Teleinformatycznego;
3) Polityce Bezpieczeństwa Fizycznego;
4) Polityce Bezpieczeństwa Spraw Osobowych;
5) Polityce Bezpieczeństwa Danych Osobowych;
6) Polityce Ciągłości Działania;
7) zarządzeniu nr 6 Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej z dnia 7 maja 2014 r. w sprawie zarządzania Projektami i Zadaniami Projektowymi w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i w placówkach zagranicznych3).
2. Przepisów zarządzenia nie stosuje się do ryzyk, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (Dz. U. z 2018 r. poz. 506).
Rozdział 2
Odpowiedzialność w ramach zarządzania ryzykiem
§ 5.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej jest odpowiedzialny za zapewnienie zarządzania ryzykiem w kierowanej jednostce.
3. Sekretarze stanu, podsekretarze stanu, Szef Służby Zagranicznej, dyrektor generalny służby zagranicznej, pełnomocnicy Ministra, dyrektorzy komórek organizacyjnych oraz pracownicy Ministerstwa i jednostek organizacyjnych są odpowiedzialni za zarządzanie ryzykiem w Ministerstwie oraz w działach.
4. Kierownictwo Ministerstwa, kierujący komórkami organizacyjnymi i placówkami zagranicznymi wspierają działania pracowników podejmowane w procesie zarządzania ryzykiem.
5. Kierujący placówkami zagranicznymi informują właściwych kierujących komórkami organizacyjnymi o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych oraz przedstawiają niezbędne informacje na temat ryzyk, w tym ryzyka korupcyjnego, oraz ich wpływu na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.
6. Kierujący komórkami organizacyjnymi informują członków kierownictwa o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych oraz przedstawiają niezbędne informacje na temat ryzyk, w tym ryzyka korupcyjnego, oraz ich wpływu na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.
7. Pracownicy Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych informują bezpośrednich przełożonych o zidentyfikowanych zagrożeniach, mogących mieć negatywny wpływ na wizerunek Ministerstwa lub jednostek organizacyjnych, a także na ciągłość działalności oraz osiąganie celów i realizację zadań.
Rozdział 3
Cel i zakres zarządzania ryzykiem
§ 6.
1) dostarczanie Kierownictwu Ministerstwa informacji o ryzykach i zdarzeniach, które mogą mieć wpływ na osiąganie celów i realizację zadań określonych w:
a) planie działalności,
b) regulaminie organizacyjnym Ministerstwa,
c) wewnętrznych regulaminach organizacyjnych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;
2) zagwarantowanie spójnego i systemowego podejścia w procesie identyfikacji, analizy i ewaluacji ryzyk;
3) określenie sposobów reakcji na ryzyka, w tym ich akceptacji lub tolerancji;
4) minimalizowanie ryzyk poprzez wdrażanie mechanizmów kontrolnych i monitorowanie ich skuteczności;
5) realizację celów i zadań w sposób zgodny z celami kontroli zarządczej, m.in. zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy;
6) usprawnianie procesu zarządzania ryzykiem w ramach kontroli zarządczej;
7) poprawę efektywności wykorzystania zasobów;
8) wzmocnienie pamięci instytucjonalnej;
9) upowszechnianie i wzmacnianie kultury zarządzania ryzykiem.
2. Celem zarządzania ryzykiem jest zapewnienie skutecznych mechanizmów identyfikowania, analizy i ewaluacji ryzyk, określania sposobów reakcji na nie, w tym przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym, a także komunikowania na temat procesu zarządzania ryzykiem.
3. Zarządzanie ryzykiem odnosi się do zdarzeń mających istotny wpływ na osiąganie celów i realizację zadań określonych w planie działalności, w tym zadań Ministerstwa i jednostek organizacyjnych.
§ 7.
1) identyfikację, analizę i ewaluację ryzyk;
2) określanie kluczowych mechanizmów kontrolnych oraz weryfikowanie ich skuteczności;
3) określanie reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikację ryzyk podlegających tolerancji;
4) określanie przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu w planie postępowania z ryzykiem;
5) przegląd ryzyk pod kątem aktualności ich istotności, a także nowych zagrożeń;
6) monitoring ryzyk, również pod kątem ryzyk zmaterializowanych;
7) identyfikację ryzyk inherentnych i rezydualnych;
8) monitoring planu postępowania z ryzykiem pod kątem aktualności reakcji na ryzyko oraz działań zapobiegawczych w ramach przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu;
9) określenie właścicieli ryzyk;
10) informowanie na temat procesu zarządzania ryzykiem oraz komunikowanie na temat wpływu ryzyk na osiąganie celów i realizację zadań;
11) opracowanie rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem oraz informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem;
12) dokumentowanie procesu zarządzania ryzykiem.
2. Właściciel ryzyka realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1-10.
3. Przewodniczący Komitetu realizuje zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 11 i 12.
4. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 mogą zostać uznane za zawierające informacje i dane, których ujawnienie mogłoby szkodzić polityce zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i naruszać jej wizerunek międzynarodowy.
Rozdział 4
Komitet do spraw zarządzania ryzykiem
§ 8.
2. Do zadań Komitetu należy:
1) inicjowanie prac nad rejestrem ryzyk, jego przeglądem i monitoringiem;
2) analizowanie i akceptacja projektu rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem w zakresie:
a) adekwatności i kompletności ryzyk zidentyfikowanych w odniesieniu do zakładanych celów i zaplanowanych zadań,
b) adekwatności kluczowych mechanizmów kontrolnych, w tym identyfikacji ryzyk inherentnych,
c) oceny istotności ryzyk,
d) reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikacji ryzyk podlegających tolerancji,
e) przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub transferu tych ryzyk,
f) adekwatności i kompletności działań zapobiegawczych,
g) przypisania właścicieli ryzyk;
3) analizowanie i akceptacja projektu informacji na temat procesu zarządzania ryzykiem w zakresie:
a) przeglądu adekwatności i kompletności ryzyk zidentyfikowanych również pod kątem nowych zagrożeń dla osiągania celów i realizacji zadań,
b) skuteczności kluczowych mechanizmów kontrolnych, w tym aktualności ryzyk inherentnych,
c) aktualności oceny istotności ryzyk,
d) skuteczności działań zaradczych wobec zmaterializowanych ryzyk, w tym identyfikacji ryzyk rezydualnych,
e) aktualności reakcji na ryzyka, ich akceptacji lub postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym, w tym identyfikacji ryzyk podlegających tolerancji,
f) aktualności przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub transferu tych ryzyk,
g) aktualności i kompletności działań zapobiegawczych,
h) przypisania właścicieli ryzyk;
4) nadzór nad przestrzeganiem przepisów zarządzenia;
5) propagowanie kultury zarządzania ryzykiem;
6) zgłaszanie wniosków systemowych dotyczących usprawnienia procesu zarządzania ryzykiem.
§ 9.
2. Komitet tworzą:
1) przewodniczący Komitetu - kierujący komórką organizacyjną właściwą do spraw koordynacji kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem, zwany dalej „przewodniczącym";
2) sześciu członków, wyznaczonych spośród kierujących komórkami organizacyjnymi Ministerstwa lub ich zastępców, zwanych dalej „członkami Komitetu”.
§ 10.
2. W przypadku nieobecności przewodniczącego, jego obowiązki wykonuje wyznaczony przez niego członek Komitetu.
3. Komitet obraduje na posiedzeniach.
4. Obecność przewodniczącego i członków Komitetu na posiedzeniach Komitetu jest obowiązkowa.
5. Członek Komitetu, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, jest zobowiązany poinformować przewodniczącego o przyczynach swojej nieobecności.
6. W pracach Komitetu może uczestniczyć z głosem doradczym Pełnomocnik Ministra do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym.
7. Członkowie Komitetu na czas posiedzeń oraz realizacji zadań związanych z członkostwem w Komitecie są zwolnieni z wykonywania obowiązków służbowych realizowanych przez nich w komórkach organizacyjnych.
8. Członek Komitetu, w uzasadnionych przypadkach, może złożyć przewodniczącemu rezygnację z pełnionej funkcji.
9. W przypadku, o którym mowa w ust. 8, przewodniczący Komitetu, niezwłocznie wnioskuje do dyrektora generalnego służby zagranicznej o odwołanie członka, który złożył rezygnację oraz o powołanie nowego członka Komitetu. Przepis § 9 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
10. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący ma prawo zaprosić do udziału w pracach Komitetu pracowników Ministerstwa, których wiedza i doświadczenie mogą mieć znaczenie dla realizacji określonego zadania.
§ 11.
Rozdział 5
Identyfikacja i analiza ryzyka
§ 12.
2. Czynności, o których mowa w ust. 1, przeprowadza się każdorazowo w przypadku zasadniczej zmiany zakresu działania lub zaistnienia istotnych okoliczności mogących mieć wpływ na realizację celów i zadań Ministerstwa, komórki organizacyjnej lub placówki zagranicznej.
3. Metodyka identyfikacji i analizy ryzyk została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia.
4. Metodykę identyfikacji i analizy ryzyk, o których mowa w Politykach wskazanych w § 4 ust. 1 pkt 1-6, określają przepisy odrębne.
§ 13.
§ 14.
1) ryzyka związane ze zmianami w Ministerstwie lub w jego otoczeniu;
2) ryzyka związane z obowiązkiem zapewnienia efektywnego i skutecznego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi, w szczególności placówkami zagranicznymi;
3) zagrożenia zidentyfikowane w dokumentach planistycznych i sprawozdawczych komórek organizacyjnych i placówek zagranicznych;
4) ustalenia audytu, kontroli wewnętrznych i zewnętrznych w Ministerstwie i placówkach zagranicznych;
5) ryzyka zasygnalizowane przez Komitet Audytu;
6) wyniki samooceny kontroli zarządczej przeprowadzanej na potrzeby oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni.
§ 15.
1) przygotowywanie projektów aktów prawnych;
2) prowadzenie postępowań administracyjnych;
3) prowadzenie innych postępowań i procesów, w wyniku których zapadają rozstrzygnięcia, w szczególności dotyczące: zamówień publicznych i innych zakupów oraz sprzedaży i gospodarowania majątkiem i prawami majątkowymi;
4) rozliczanie realizacji umów zawartych przez Ministerstwo lub placówkę zagraniczną;
5) prowadzenie kontroli i audytu;
6) prowadzenie naboru pracowników.
§ 16.
2. Analiza ryzyka polega na ocenie prawdopodobieństwa jego wystąpienia (P), skutku (S) oraz istotności (I).
3. Prawdopodobieństwo ryzyka (P) określa się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza ryzyko bardzo rzadkie lub prawie niemożliwe, a 5 ryzyko prawie pewne.
4. Skutek ryzyka (S) określa się w skali punktowej od 1 do 5, gdzie 1 oznacza skutek nieznaczny, a 5 skutek krytyczny.
5. Przy ocenie skutku ryzyka bierze się pod uwagę efekty materialne i niematerialne.
6. Mapa ryzyka przedstawiająca możliwe kombinacje oceny prawdopodobieństwa oraz skutku została określona w załączniku nr 1 do zarządzenia.
7. Istotność ryzyka (I) stanowi iloczyn prawdopodobieństwa (P) oraz skutku (S) ryzyka.
§ 17.
1) ryzyko małe, którego wartość zawiera się w przedziale 1-5;
2) ryzyko średnie, którego wartość zawiera się w przedziale 6-9;
3) ryzyko duże, którego wartość zawiera się w przedziale 10-16 oraz ryzyko bardzo rzadkie lub prawie niemożliwe (P = 1) ze skutkiem krytycznym (S = 5);
4) ryzyko bardzo duże, którego wartość zawiera się w przedziale 20-25.
2. Poziomy istotności ryzyk określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 18.
2. Ryzyko na poziomie dużym lub bardzo dużym jest nieakceptowalne i należy je odnotować w rejestrze ryzyk, oraz określić plan postępowania z ryzykiem, stale je monitorować i kontrolować.
Rozdział 6
Reakcja na ryzyko
§ 19.
2. Zdarzenie, które z uwagi na „małą” lub „średnią” istotność nie zagrażającą osiąganiu celów i realizacji priorytetowych zadań Ministra, przyjmuje się bez zmian w istniejących mechanizmach kontrolnych lub interwencji, stanowi ryzyko akceptowalne.
3. Zdarzenie, które z uwagi na „dużą” lub „bardzo dużą” istotność zagrażającą osiąganiu celów i realizacji priorytetowych zadań Ministra, wymaga zmian w istniejących mechanizmach kontrolnych lub podjęcia interwencji, stanowi ryzyko nieakceptowalne.
4. Przyjmuje się następujące reakcje na ryzyko:
1) akceptację ryzyka - oznaczającą przyjęcie ewentualnych strat i konsekwencji w sytuacji, gdy ryzyko się zmaterializuje;
2) tolerowanie ryzyka - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na niepodejmowaniu działań w związku z funkcjonowaniem adekwatnych mechanizmów kontrolnych oraz dysponowaniem odpowiednimi zasobami, umożliwiającymi jego absorbcję, a także w sytuacji, gdy koszty interwencji mogłyby przekroczyć przewidywane korzyści, dozwolone jest jedynie w sytuacji, gdy zostały określone wobec tego ryzyka adekwatne mechanizmy kontrolne, mające na celu uniknięcie, eliminację lub złagodzenie jego skutków;
3) transfer ryzyka - oznaczający postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym, polegające na zapobieganiu ryzyku poprzez przeniesienie go na inną komórkę organizacyjną, placówkę zagraniczną lub podmiot zewnętrzny za pomocą mechanizmów prawnych lub działań o charakterze organizacyjnym lub zabezpieczającym;
4) przeciwdziałanie - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na podejmowaniu natychmiastowych interwencji lub działań mających na celu zapobieganie ryzyku lub ograniczanie jego skutków do poziomu akceptowalnego;
5) przesunięcie w czasie - oznaczające postępowanie z ryzykiem nieakceptowalnym polegające na wycofaniu się, w szczególności poprzez zaniechanie w danym momencie działań, które rodzą zbyt duże ryzyko lub koszty tych działań przewyższają korzyści.
§ 20.
1) jakie mechanizmy kontrolne funkcjonują obecnie i czy są adekwatne do istotności ryzyka;
2) czy i ewentualnie jakie nowe mechanizmy kontrolne należy wdrożyć;
3) jakie działania zapobiegawcze należy wdrożyć;
4) czy planowane działania zapobiegawcze są wykonalne, efektywne i skuteczne;
6) czy planowane działania zapobiegawcze pozwolą na absorpcję ryzyka i obniżenie jego istotności;
7) jakie są koszty wprowadzenia działań zapobiegawczych;
8) prawne i organizacyjne możliwości transferu ryzyk;
9) adekwatny termin transferu ryzyk.
Rozdział 7
Rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem
§ 21.
2. Ryzyka w rejestrze, o którym mowa w ust. 1, porządkuje się malejąco według kryterium ich istotności.
3. Plan postępowania z ryzykiem obejmuje reakcje na ryzyka oraz przeciwdziałanie ryzykom nieakceptowalnym, wraz ze wskazaniem terminu ich transferu lub wdrożenia działań zapobiegawczych oraz właścicieli ryzyk.
4. Plan postępowania z ryzykiem określa się niezwłocznie po stwierdzeniu reakcji na ryzyko.
5. Plan postępowania z ryzykiem określa się w stosunku do ryzyk nieakceptowalnych, które będą podlegać transferowi lub przeciwdziałaniu.
6. Decyzję o określeniu planu postępowania z akceptowalnym ryzykiem średnim podejmuje właściciel ryzyka.
7. Planu postępowania z ryzykiem nie określa się w stosunku do akceptowalnych ryzyk małych oraz ryzyk nieakceptowalnych, które będą podlegać tolerowaniu lub przesunięciu w czasie.
8. Rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem zostały określone w załączniku nr 2 do zarządzenia.
§ 22.
2. Komitet dokonuje analizy informacji, o których mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 2, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna wersja projektu rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzykiem jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.
3. Przewodniczący przedkłada projekt rejestru ryzyk i planu postępowania z ryzkiem, o którym mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do końca lutego.
4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowany przez dyrektora generalnego służby zagranicznej rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem Ministrowi do zatwierdzenia.
5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzony przez Ministra rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.
6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzony przez Ministra rejestr ryzyk i plan postępowania z ryzykiem.
Rozdział 8
Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem
§ 23.
2. Przegląd ryzyk stanowi weryfikację rejestru ryzyk, również pod kątem nowych zagrożeń, ryzyk inherentnych oraz aktualności ocen ich istotności.
3. Monitoring ryzyk to wynik przeglądu ryzyk pod kątem skuteczności mechanizmów kontrolnych, a także plan postępowania z ryzykiem, zaktualizowany pod kątem reakcji na ryzyko i działań zapobiegawczych wobec ryzyk nieakceptowalnych.
4. Przegląd rejestru ryzyk oraz ich monitoring są procesami ciągłymi i obejmującymi weryfikację:
1) adekwatności i kompletności ryzyk, w tym ryzyk zmaterializowanych, a także identyfikacji nowych zagrożeń dla osiągania celów i realizacji zadań;
2) aktualności istotności ryzyk;
3) skuteczności mechanizmów kontrolnych w celu identyfikacji ryzyk inherentnych i rezydualnych;
4) aktualności reakcji na ryzyko i sposobu postępowania z ryzykiem nieakceptowalnym;
5) aktualności adekwatności i kompletności działań zapobiegawczych w ramach przeciwdziałania ryzykom nieakceptowalnym lub ich transferu;
6) właścicieli ryzyk.
5. Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem jest sporządzana w ramach kontroli zarządczej na każdym szczeblu zarządzania w Ministerstwie i w placówkach zagranicznych.
6. Właściciel ryzyka przygotowuje, każdorazowo na wniosek przewodniczącego, informację na temat procesu zarządzania ryzykiem, w tym zrealizowanych działań zapobiegawczych lub zaradczych.
7. Informacja na temat procesu zarządzania ryzykiem została określona w załączniku nr 3.
§ 24.
2. Komitet dokonuje analizy i akceptacji propozycji projektu informacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 3 i 6, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna jej wersja jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.
3. Przewodniczący przedkłada projekt informacji, o której mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do 30 sierpnia.
4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowaną przez dyrektora generalnego służby zagranicznej informację, o której mowa w ust. 1, Ministrowi do zatwierdzenia.
5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1, pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.
6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1.
§ 25.
2. Komitet dokonuje analizy i akceptacji propozycji projektu informacji, o której mowa w ust. 1, w zakresie określonym w § 8 ust. 2 pkt 3 i 6, a w przypadku konieczności wprowadzenia zmian, ostateczna jej wersja jest uzgadniana z właściwymi kierującymi komórkami organizacyjnymi.
3. Przewodniczący przedkłada projekt informacji, o której mowa w ust. 1, dyrektorowi generalnemu służby zagranicznej do akceptacji w terminie do 31 marca.
4. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zaakceptowaną przez dyrektora generalnego służby zagranicznej informację, o której mowa w ust. 1, Ministrowi do zatwierdzenia.
5. Przewodniczący przekazuje niezwłocznie zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1, pozostałym członkom Kierownictwa Ministerstwa oraz kierującym komórkami organizacyjnymi.
6. Kierujący komórkami organizacyjnymi przekazują niezwłocznie kierownikom nadzorowanych placówek zagranicznych zatwierdzoną przez Ministra informację, o której mowa w ust. 1.
Rozdział 9
Przepisy dostosowujące i końcowe
§ 26.
§ 27.
§ 28.
Minister Spraw Zagranicznych: R. Sikorski
1) Minister Spraw Zagranicznych kieruje działami administracji rządowej - członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz sprawy zagraniczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Zagranicznych (Dz. U. poz. 993).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, 1717, 1756, 1907 oraz z 2025 r. poz. 39 i 1079.
3) Zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem nr 17 Dyrektora Generalnego Służby Zagranicznej z dnia 1 grudnia 2023 r.
Załączniki do zarządzenia nr 23
Ministra Spraw Zagranicznych
z dnia 18 września 2025 r.
(Dz. Urz. Min. Spraw Zagr. poz. 43)
Załącznik nr 1
METODYKA IDENTYFIKACJI RYZYKA
Załącznik nr 2
REJESTR RYZYK I PLAN POSTĘPOWANIA Z RYZYKIEM
Załącznik nr 3
INFORMACJA NA TEMAT PROCESU ZARZĄDZANIA RYZYKIEM
- Data ogłoszenia: 2025-09-19
- Data wejścia w życie: 2025-09-20
- Data obowiązywania: 2025-09-20
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA