REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2016 poz. 35

ZARZĄDZENIE NR 21
MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 25 maja 2016 r.

w sprawie szczegółowego trybu nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) w związku z art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się do stosowania szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, określony w załączniku do zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Infrastruktury i Budownictwa: A. Adamczyk

 

1) Minister Infrastruktury i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej transport na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2015 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Budownictwa (Dz. U. poz. 1907 i 2094).

Załącznik 1. [SZCZEGÓŁOWY TRYB NADZORU NAD DZIAŁALNOŚCIĄ PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO]

Załącznik do Zarządzenia nr 21
Ministra Infrastruktury
i Budownictwa
z dnia 25 maja 2016 r. (poz. 35)

Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

§ 1. Szczegółowy tryb nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego definiuje ogół czynności składających się na proces nadzoru sprawowany przez ministra właściwego do spraw transportu nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem Urzędu”.

§ 2. 1. Komórką organizacyjną ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw transportu, odpowiedzialną za realizację i koordynację działań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu jest Departament Lotnictwa.

2. Nadzór nad Prezesem Urzędu jest realizowany przy udziale innych komórek organizacyjnych ministerstwa w ramach zadań przypisanych regulaminem organizacyjnym ministerstwa, w tym: Departamentu Budżetu, Departamentu Kontroli, Biura Dyrektora Generalnego.

3. Komórki organizacyjne Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Urzędem”, współpracują z Departamentem Lotnictwa w trybie roboczym, obejmującym także kontakty telefoniczne oraz mailowe, udzielając niezbędnych informacji oraz przesyłając stosowną dokumentację.

§ 3. Nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu obejmuje monitorowanie działań Prezesa Urzędu w zakresie realizacji zadań wynikających z:

1) ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605) oraz przepisów wydanych na jej podstawie;

2) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.1));

3) zadań zleconych Prezesowi Urzędu przez ministra właściwego do spraw transportu lub osobę upoważnioną w trybie specjalnym lub na podstawie szczególnych upoważnień.

§ 4. Formą sprawowania nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu jest w szczególności:

1) analizowanie składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu przez Prezesa Urzędu rocznego sprawozdania z działalności, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;

2) analizowanie planu działalności Prezesa Urzędu na dany rok oraz sprawozdania z jego wykonania, o których mowa w § 6;

3) opiniowanie Planu prac legislacyjnych Prezesa Urzędu na dany rok, o którym mowa w § 9;

4) analizowanie Planu strategicznego Urzędu, o którym mowa w § 11;

5) występowanie, w zależności od bieżących potrzeb nadzorczych, o informacje i dane z zakresu działalności Prezesa Urzędu;

6) wysyłanie monitów w sprawie realizacji przez Prezesa Urzędu poszczególnych zadań;

7) prowadzenie kontroli resortowych – w trybie zwykłym lub uproszczonym, na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. Nr 185, poz. 1092);

8) rozpatrywanie skarg i wniosków dotyczących działalności Prezesa Urzędu na podstawie działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) oraz obowiązujących regulacji ministra właściwego do spraw transportu;

9) analizowanie wniosku Prezesa Urzędu dotyczącego zmiany statutu Urzędu;

10) analizowanie dokumentów planistycznych i sprawozdawczych z zakresu budżetu Urzędu;

11) analizowanie wniosków Urzędu w sprawie dokonywania zmian w planie finansowym Urzędu na dany rok, w zakresie budżetu państwa, sporządzonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;

12) analizowanie oświadczenia o stanie kontroli zarządczej Urzędu za dany rok.

§ 5. Na podstawie danych i informacji uzyskanych w wyniku działań opisanych w § 4 nadzór nad działalnością Prezesa Urzędu jest realizowany w szczególności poprzez:

1) ocenę składanego ministrowi właściwemu do spraw transportu sprawozdania z działalności Prezesa Urzędu za dany rok;

2) ocenę planu działalności oraz sprawozdania z jego wykonania, o których mowa w § 6;

3) ocenę Planu strategicznego Urzędu, o którym mowa w § 11;

4) monitorowanie realizacji Planu prac legislacyjnych Prezesa Urzędu na dany rok, o którym mowa w § 9;

5) wykorzystywanie, w zależności od bieżących potrzeb nadzorczych, otrzymywanych informacji i danych z zakresu działalności Prezesa Urzędu;

6) monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych kontroli resortowych i pozaresortowych;

7) monitorowanie wdrożenia zaleceń wynikających z rozpatrywanych skarg i wniosków;

8) opracowanie opinii do wniosku Prezesa Urzędu o zmianę statutu Urzędu, w tym przygotowanie wniosku ministra właściwego do spraw transportu do Prezesa Rady Ministrów o zmianę statutu Urzędu albo rekomendacji dla ministra właściwego do spraw transportu w sprawie odmowy Prezesowi Urzędu zmiany statutu;

9) ocenę dokumentów planistycznych i sprawozdawczych z zakresu budżetu zadaniowego Urzędu;

10) opracowanie wniosku do Ministra Finansów o wyrażenie zgody na dokonanie zmian w planie finansowym Urzędu na dany rok oraz poinformowanie Urzędu o dokonanych zmianach w planie finansowym Urzędu na dany rok, w zakresie budżetu państwa;

11) opracowanie wniosku do Prezesa Rady Ministrów o powołanie albo odwołanie Prezesa Urzędu oraz powoływanie, na wniosek Prezesa Urzędu, wiceprezesów Urzędu.

§ 6. 1. Prezes Urzędu opracowuje plan działalności na dany rok, z uwzględnieniem celów przyjętych do realizacji w planie działalności ministra właściwego do spraw transportu na dany rok i przekazuje go do Departamentu Lotnictwa, także w wersji elektronicznej, w terminie do dnia 10 stycznia każdego roku.

2. Prezes Urzędu przekazuje informacje o poziomie realizacji celów i zadań ujętych w planie działalności do Departamentu Lotnictwa, także w wersji elektronicznej, w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu I, II i III kwartału danego roku.

3. Prezes Urzędu sporządza roczne sprawozdanie z wykonania planu działalności, o którym mowa w ust. 1, i przekazuje je do Departamentu Lotnictwa w terminie do dnia 15 marca każdego roku.

4. Plan działalności na dany rok i roczne sprawozdanie z wykonania planu działalności na dany rok, o których mowa w ust. 1 i 3, Prezes Urzędu sporządza zgodnie z zasadami i wzorami określonymi w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 września 2010 r. w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. Nr 187, poz. 1254).

§ 7. 1. Prezes Urzędu przekazuje oświadczenie o stanie kontroli zarządczej do Departamentu Lotnictwa w terminie wynikającym z obowiązujących regulacji ministra właściwego do spraw transportu.

2. Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej Prezes Urzędu przygotowuje zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 70 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

§ 8. 1. Roczne sprawozdanie z działalności, o którym mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, jest sporządzane według struktury określonej w załączniku do Szczegółowego trybu nadzoru nad działalnością Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

2. Prezes Urzędu przedstawia ministrowi do spraw transportu oraz przekazuje w wersji elektronicznej do Departamentu Lotnictwa, roczne sprawozdanie z działalności w terminie do dnia 30 marca każdego roku.

§ 9. 1. Prezes Urzędu przekazuje do Departamentu Lotnictwa, także w wersji elektronicznej, Plan prac legislacyjnych na dany rok, w terminie do dnia 10 grudnia roku poprzedzającego dany rok.

2. Departament Lotnictwa monitoruje realizację przez Prezesa Urzędu Planu prac legislacyjnych na dany rok.

3. Prezes Urzędu przekazuje na bieżąco do Departamentu Lotnictwa, także w wersji elektronicznej, aktualizację Planu prac legislacyjnych na dany rok wraz z uzasadnieniem wprowadzanych zmian.

§ 10. Prezes Urzędu przekazuje na bieżąco do Departamentu Lotnictwa informacje dotyczące:

1) planowanego rozpoczęcia w Urzędzie audytu i kontroli przez podmiot zewnętrzny wraz ze wskazaniem kontrolowanego obszaru oraz terminu;

2) wyników audytu i kontroli zewnętrznych, w tym: obszaru kontrolowanego/audytowanego, tematu kontroli/audytu/inspekcji, daty przeprowadzonej kontroli/audytu/inspekcji, okresu poddanego kontroli/audytowi/inspekcji, ewentualnych stwierdzonych nieprawidłowości wraz z określeniem zakresu i poziomu/stopnia nieprawidłowości/niezgodności według klasyfikacji przyjętej przez podmiot przeprowadzający audyt//kontrolę, wyznaczonego terminu usunięcia nieprawidłowości, daty zamknięcia niezgodności/nieprawidłowości, a także aktualnego (tj. na tydzień przed wysłaniem informacji) stanu prac nad ich wyeliminowaniem, przyczyn ewentualnych opóźnień w zamknięciu/wykonaniu stwierdzonych nieprawidłowości/niezgodności, sposobu wdrożenia zaleceń pokontrolnych/poaudytowych aż do pełnej ich realizacji lub podjęcia decyzji o ich niewykonaniu wraz z uzasadnieniem – w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu każdego kwartału danego roku;

3) udzielanego podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych dofinansowania zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa działalności lotniczej i realizacji nadzoru w tym zakresie – w terminie 30 dni od dnia udzielenia dotacji;

4) zamiaru udzielenia upoważnienia do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli zgodnie z art. 22 ust. 3 ustawy – Prawo lotnicze oraz trybu realizacji przez Prezesa Urzędu przepisu art. 22 ust. 3 ustawy – Prawo lotnicze.

§ 11. 1. Prezes Urzędu opracowuje wieloletni Plan strategiczny Urzędu i przekazuje go do ministra właściwego do spraw transportu oraz w wersji elektronicznej do Departamentu Lotnictwa, w terminie 14 dni od dnia jego wydania.

2. Plan strategiczny Urzędu określa w szczególności misję i wartości Urzędu, a także najważniejsze cele Urzędu oraz sposoby ich osiągnięcia.

3. Założenia oraz cele wskazane w Planie strategicznym Urzędu są zgodne z przyjętymi dokumentami strategicznymi dotyczącymi transportu lotniczego.

4. Prezes Urzędu przekazuje do ministra właściwego do spraw transportu oraz w wersji elektronicznej do Departamentu Lotnictwa, zweryfikowany Plan strategiczny Urzędu, w terminie 14 dni od dnia wprowadzenia zmian, wraz z uzasadnieniem tych zmian.

5. Prezes Urzędu informuje ministra właściwego do spraw transportu o stopniu realizacji celów i zadań wskazanych w Planie strategicznym Urzędu wraz z przedstawieniem przyczyn odchyleń wartości osiągniętych od wartości zaplanowanych do wykonania w danym roku, a także o wykorzystywaniu do zarządzania przez kierownictwo Urzędu wyników monitoringu realizacji tych celów i zadań.

6. Prezes Urzędu, w ramach informacji, o których mowa w § 5, przekazuje do Departamentu Lotnictwa w wersji elektronicznej karty zadań realizowanych w ramach Planu strategicznego Urzędu.

7. Prezes Urzędu przekazuje informacje, o których mowa w ust. 6, w terminach:

1) do dnia 25 lipca danego roku – według stanu na dzień 30 czerwca danego roku;

2) do dnia 31 stycznia następnego roku – według stanu na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.

§ 12. 1. Departament Lotnictwa weryfikuje dokumenty planistyczne w zakresie budżetu zadaniowego, w odniesieniu do struktury budżetu zadaniowego (w tym określenia zadania, poddziałania, działania, celu i miernika) oraz opisu jego elementów, a także pod kątem celu przyjętego przez ministra właściwego do spraw transportu w zakresie lotnictwa cywilnego na dany rok oraz zgodnie z przyjętymi dokumentami strategicznymi.

2. Departament Lotnictwa weryfikuje dokumenty sprawozdawcze w zakresie budżetu zadaniowego, w tym dokonuje półrocznej oraz rocznej oceny wykonania wydatków budżetu państwa w układzie zadaniowym na podstawie sprawozdania z wykonania wydatków budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich w układzie zadaniowym (RB-BZ1), opracowanym przez ULC, a także stopnia realizacji przyjętego celu (wykonanie miernika).

3. Departament Budżetu koordynuje sprawy związane z planowaniem przez Prezesa ULC budżetu zadaniowego oraz wykonaniem przez Prezesa Urzędu budżetu zadaniowego, w tym dokonuje reasumpcji weryfikacji przez Departament Lotnictwa dokumentów, o których mowa w ust. 1 i 2.

4. Prezes Urzędu przekazuje oryginały dokumentów planistycznych oraz sprawozdawczych w zakresie budżetu, a także wszelkie ich zmiany do Departamentu Budżetu oraz ich kopie do Departamentu Lotnictwa.

§ 13. 1. W ramach wykonywania nadzoru nad działalnością Prezesa ULC minister właściwy do spraw transportu może wydawać wiążące zalecenia, wytyczne, polecenia, rekomendacje.

2. Projekty zaleceń, wytycznych, poleceń, rekomendacji przygotowują właściwe komórki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust 1 i 2.

3. Kopie zaleceń, wytycznych, poleceń i rekomendacji są przekazywanie do wiadomości Departamentu Lotnictwa.

4. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, mogą występować w imieniu ministra właściwego do spraw transportu o dodatkowe informacje oraz wyjaśnienia z zakresu działalności Prezesa Urzędu.

5. Komórki organizacyjne, o których mowa w § 2 ust. 1 i 2, mogą wykorzystywać do realizacji zadań związanych ze sprawowaniem nadzoru nad działalnością Prezesa ULC, dodatkowo inne narzędzia nadzorcze, w tym wydawać stanowiska i opinie prawne, organizować okresowe spotkania i narady, tworzyć grupy robocze i zespoły.

Załącznik do Szczegółowego trybu
nadzoru nad działalnością
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

STRUKTURA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA Z DZIAŁALNOŚCI PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

I. Wprowadzenie

1. Podstawy prawne działalności oraz struktura organizacyjna Urzędu Lotnictwa Cywilnego

W ramach przedmiotowego zagadnienia należy przygotować wykaz podstaw prawnych działalności Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej „Prezesem Urzędu”), jak również informację na temat obowiązującego w roku sprawozdawczym regulaminu organizacyjnego Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwanego dalej „Urzędem”) wraz ze wskazaniem wszystkich jego zmian dokonywanych w ciągu roku, oraz schematem organizacyjnym Urzędu.

2. Wykaz procedur obowiązujących w Urzędzie

W ramach przedmiotowego zagadnienia należy przygotować wykaz wszystkich obowiązujących w roku sprawozdawczym w Urzędzie procedur z zakresu jego działalności.

3. Zatrudnienie w Urzędzie

W ramach tego zagadnienia należy przygotować tabelaryczny wykaz liczby osób oraz liczby etatów na dzień 31 grudnia roku sprawozdawczego w poszczególnych komórkach organizacyjnych, składających się na dane piony struktury Urzędu.

Wykaz liczby osób i etatów w podziale na piony powinien zawierać dane z roku sprawozdawczego oraz porównawczo dane z 3 poprzednich lat. Wykaz liczby osób i etatów w podziale na komórki może zawierać tylko dane z roku sprawozdawczego – ze względu na ewentualne modyfikacje struktury organizacyjnej Urzędu (przesunięcia komórek między pionami).

4. Nowe zadania, jakie dodano do zakresu obowiązków Prezesa Urzędu w danym roku sprawozdawczym

W ramach tego zagadnienia należy przygotować w układzie tabelarycznym wykaz zadań włączonych do obowiązków Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym wraz ze wskazaniem podstawy prawnej nakładającej nowy obowiązek, oraz datą rozpoczęcia wykonywania przez Prezesa Urzędu nowego zadania, a także informacją na temat podjętych działań w kierunku realizacji/przygotowania do realizacji nowych zadań.

Pod tabelą należy dokonać oceny realizacji dopisanych zadań, określenia problemów występujących przy ich realizacji, przedstawienia propozycji zmian i usprawnień oraz sformułowania wniosków, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z ich realizacją. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

II. Merytoryczna działalność Prezesa Urzędu

We wszystkich punktach zawartych w przedmiotowej części II należy powołać na stosowny przepis/przepisy ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. 605), zwanej dalej „ustawą – Prawo lotnicze”, odnoszące się do realizacji danego, niżej wskazanego zadania.

1. Inicjowanie przedsięwzięć w zakresie polityki lotnictwa cywilnego oraz przygotowywanie wniosków i wdrażanie postanowień służących realizacji rządowych programów dotyczących sieci lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy – Prawo lotnicze

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań podejmowanych w roku sprawozdawczym, związanych z wykonywaniem powyższego zadania oraz związanych z opiniowaniem innych przedsięwzięć wchodzących w zakres Urzędu (np. Polityka Konkurencji).

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu

2. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych w ustawie – Prawo lotnicze

W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację o liczbie decyzji wydanych w poszczególnych obszarach działalności Urzędu wraz z podziałem na przedmiot i podstawę prawną decyzji.

3. Nadzorowanie i kontrolowanie przestrzegania przepisów prawnych w zakresie lotnictwa cywilnego i lotniczej działalności gospodarczej

W ramach tego zagadnienia należy przygotować dane statystyczne z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok, dotyczące następujących obszarów:

a. Podmioty nadzorowane przez Prezesa Urzędu

Podmioty nadzorowane wg klasyfikacji z art. 27 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze

– Podmioty nadzorowane wg szczegółowej klasyfikacji obszarów działania

b. Kontrole przeprowadzone w roku sprawozdawczym

Kontrole przeprowadzone w poszczególnych obszarach działalności

– Kontrole wg klasyfikacji art. 27 ust. 2 ustawy – Prawo lotnicze

– Kontrole okresowe

– Kontrole doraźne

– Kontrole zgodności w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego

c. Działania podjęte w trybie art. 27 ust. 3a ustawy – Prawo lotnicze

d. Decyzje wydane na podstawie art. 29 ustawy – Prawo lotnicze

e. Decyzje administracyjne wydane na podstawie art. 128b ust. 2 i 3 ustawy – Prawo lotnicze

f. Kary nałożone wg przepisów ustawy – Prawo lotnicze

g. Inspekcje załogi, personelu pokładowego w locie, statków powietrznych na płycie, placówek przewoźników

h. Nadzór sprawowany w oparciu o dokumentację przekazywaną przez podmioty lub informacje pozyskiwane z innych źródeł (nadzór nad przewoźnikami lotniczymi, zarządzającymi lotniskami użytku publicznego, koordynatorami rozkładu lotów).

W podsumowaniu każdej litery a–h należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych w danym roku sprawozdawczym kontroli i sprawowanego nadzoru.

Ponadto należy ocenić realizację każdego z zadań w literach a–h, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

4. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.

W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru, w tym zadań związanych z planowaniem skuteczności działania oraz wyznaczaniem ANSP (instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej).

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

5. Wykonywanie zadań w imieniu i na rzecz organów i instytucji Unii Europejskiej zgodnie z prawem Unii Europejskiej, umowami międzynarodowymi oraz innymi porozumieniami w zakresie lotnictwa cywilnego

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.

6. Sprawowanie nadzoru nad eksploatacją statków powietrznych

a. Sprawowanie nadzoru w zakresie techniki lotniczej

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli informacje ilościowe dotyczące statków powietrznych (z podziałem na klasy) wpisanych do rejestru cywilnych statków powietrznych i ewidencji statków powietrznych – w roku sprawozdawczym oraz dwóch poprzednich latach.

b. Sprawowanie nadzoru w zakresie operacyjno-lotniczym

W ramach tego zagadnienia należy przygotować odpowiednią tabelę (zawierającą aktualną na koniec roku sprawozdawczego i dwóch poprzednich lat liczbę ważnych certyfikatów AOC, AWC, AHAC) oraz opisową informację na temat wykonania powyższego zadania.

W podsumowaniu obu zagadnień należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.

Ponadto w obu zakresach należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

7. Certyfikacja podmiotów prowadzących działalność w zakresie lotnictwa cywilnego

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli liczbę certyfikatów wydanych w okresie sprawozdawczym wraz ze wskazaniem podmiotów po raz pierwszy uzyskujących przedmiotowy certyfikat oraz liczbę rozpoczętych, ale niezakończonych w tym okresie procesów certyfikacyjnych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

8. Sprawdzanie zdatności sprzętu lotniczego do lotów

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli informacje o obszarze przeprowadzonych kontroli zdatności i ilości kontroli w roku sprawozdawczym z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok.

W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

9. Sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę przeprowadzonych egzaminów teoretycznych (na licencje, świadectwa kwalifikacji, uprawnienia lotnicze, uprawnienia językowe) i praktycznych (na licencje, świadectwa kwalifikacji, uprawnienia lotnicze), wraz z wyróżnieniem poszczególnych rodzajów licencji, świadectw, uprawnień – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

W podsumowaniu należy dołączyć komentarz do przedstawionych danych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

10. Prowadzenie rejestrów określonych w ustawie – Prawo lotnicze

a. Rejestr cywilnych statków powietrznych

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę statków powietrznych znajdujących się w rejestrze (z podziałem na klasy) oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

b. Rejestr lotnisk i ewidencja lądowisk

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli liczbę lotnisk / lądowisk wpisanych do / wykreślonych z rejestru lotnisk / i ewidencji lądowisk – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

c. Rejestr lotniczych urządzeń naziemnych (zwany dalej „RLUN”)

W ramach tego zagadnienia należy określić liczbę lotniczych urządzeń naziemnych wpisanych bądź wpisanych i wykreślonych z RLUN – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

d. Ewidencja pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa

W ramach tego zagadnienia należy określić liczbę pokładowych i osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa znajdujących się w ewidencji oraz wpisanych do / wykreślonych z ewidencji – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

e. Rejestr personelu lotniczego

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę nowo wydanych licencji i świadectw kwalifikacji w danym roku sprawozdawczym z wyróżnieniem ich rodzajów, oraz liczbę licencji i świadectw kwalifikacji ważnych na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego z wyróżnieniem ich rodzajów. Dodatkowo należy określić liczbę członków personelu lotniczego (osób posiadających licencję lub świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego) na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego znajdujących się w rejestrze oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

f. Rejestr podmiotów szkolących

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiednich tabelach liczbę nowo wydanych certyfikatów podmiotów szkolących liczbę certyfikatów ważnych na dzień 31 grudnia danego roku sprawozdawczego z wyróżnieniem ich rodzajów. Dodatkowo należy określić liczbę organizacji / podmiotów szkolących znajdujących się w rejestrze oraz wpisanych do / wykreślonych z rejestru – w roku sprawozdawczym i dwóch poprzednich latach.

W podsumowaniu każdego z zagadnień w literach a–e należy dołączyć komentarz do przedstawionych danych.

Ponadto należy ocenić realizację zadań a–e, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

11. Nadzorowanie i organizowanie działalności organu powołanego na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy – Prawo lotnicze

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informacje na temat wykonania powyższego zadania, a także przedstawić sprawozdanie z działalności w danym roku sprawozdawczym organu, zawierające wykaz posiedzeń oraz problemów poruszonych na poszczególnych posiedzeniach.

W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające z przeprowadzonych kontroli i sprawowanego nadzoru.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

12. Współpraca z organami, którym podlega lotnictwo państwowe oraz właściwymi podmiotami, w szczególności w zakresie zarządzania ruchem lotniczym oraz zabezpieczania i obsługi ruchu lotniczego, a także zapewniania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego

W ramach tego zagadnienia należy przedstawić wykaz działań podjętych w danym roku sprawozdawczym we współpracy z powyższymi organami i podmiotami.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

13. Współpraca z organami administracji lotniczej i nadzoru lotniczego państw obcych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

14. Współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie lotnictwa cywilnego, w szczególności uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w gminach, na terenie których przewiduje się lokalizację nowego lub modernizację istniejącego lotniska oraz lotniczych urządzeń naziemnych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania w danym roku sprawozdawczym powyższego zadania w zakresie lotnisk i lotniczych urządzeń naziemnych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

15. Współpraca z Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego i innymi organizacjami międzynarodowymi lotnictwa cywilnego oraz z Komisją Europejską, w tym EASA

W ramach tego zagadnienia należy przedstawić wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

16. Działania podejmowane w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania. Zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 15 ustawy – Prawo lotnicze, należy przedstawić również ocenę stanu bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym, w tym wskazać zidentyfikowane obszary potencjalnych zagrożeń oraz podejmowane przez Urząd działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa operacji lotniczych. Należy uwzględnić także stan realizacji Krajowego Programu Bezpieczeństwa (SSP). Należy także zawrzeć informację o realizacji przez Urząd zadania wynikającego z art. 135b ustawy – Prawo lotnicze, jak również zadania wynikającego z § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225).

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy ich realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadań. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

17. Wydawanie wytycznych i instrukcji w sprawach technicznych związanych ze stosowaniem przepisów lotniczych w dziedzinie lotnictwa cywilnego

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz wytycznych Prezesa Urzędu opublikowanych w Dzienniku Urzędowym Urzędu w danym roku oraz informację na temat zainicjowanych w roku sprawozdawczym prac nad wydaniem wytycznych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

18. Zatwierdzanie granicy części lotniczej lotniska

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

19. Współpraca z Państwową Komisją Badania Wypadków Lotniczych (zwaną dalej „PKBWL”) oraz podejmowanie niezbędnych działań związanych z jej zaleceniami zapobiegawczymi

W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację na czym polegała współpraca Urzędu z PKBWL w okresie sprawozdawczym, w tym wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania, a także informację o przekazanych przez PKBWL raportach/dokumentach.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

20. Inicjowanie projektów międzynarodowych umów lotniczych i ich zmian oraz udział w ich przygotowaniu i negocjowaniu

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

21. Inicjowanie projektów aktów prawnych z zakresu lotnictwa cywilnego i ich zmian oraz udział w ich przygotowaniu

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz aktów wykonawczych do ustawy – Prawo lotnicze – ukończonych, kontynuowanych oraz zainicjowanych w roku sprawozdawczym, a także wykaz innych projektów aktów prawnych, które Urząd zainicjował lub w wydaniu których brał udział.

Ponadto należy przedstawić przyjęty w Urzędzie plan inicjatyw legislacyjnych na rok sprawozdawczy oraz stopień jego realizacji w okresie sprawozdawczym, ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

22. Opracowanie i przedkładanie Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego do zaopiniowania Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej „KPOLC”) oraz bezpośredni nadzór nad jego realizacją

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym opisać działania podejmowane przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym w zakresie sprawowania bezpośredniego nadzoru nad realizacją KPOLC.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

23. Zatwierdzanie programów ochrony lotnisk oraz programów ochrony przedsiębiorstw prowadzonych przez podmioty wykonujące działalność gospodarczą w zakresie lotnictwa cywilnego oraz nadzorowanie realizacji tych programów

W ramach tego zagadnienia należy opisać sprawowany przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym nadzór nad realizacją ww. programów, określić w odpowiedniej tabeli przedmiot decyzji administracyjnych i ich liczbę w okresie sprawozdawczym.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

24. Sprawowanie nadzoru w zakresie lotnictwa cywilnego nad działalnością służb ochrony lotnisk

W ramach tego zagadnienia należy opisać sprawowany przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym nadzór nad działalnością służb ochrony lotnisk, w tym określić w odpowiedniej tabeli liczbę przeprowadzonych kontroli z uwzględnieniem wartości ujętych w planach na dany rok, podmioty kontrolowane, rodzaj kontroli oraz zakres kontroli.

W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

25. Opracowanie i przedkładanie Radzie Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego do zaopiniowania Krajowego Programu Ułatwień w Zakresie Lotnictwa Cywilnego (zwanego dalej „KPULC”) oraz nadzór bezpośredni nad jego realizacją

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym opisać działania podejmowane przez Urząd w danym okresie sprawozdawczym w zakresie bezpośredniego nadzoru nad realizacją KPULC.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

26. Nadzorowanie prowadzenia przez zarządzających lotniskami ewidencji, o której mowa w art. 68 ust. 2 pkt 8 ustawy – Prawo lotnicze, oraz analizowania uzyskanych danych dla potrzeb związanych z działalnością Prezesa Urzędu

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania, w tym na temat wyników przeprowadzonej analizy danych i wykorzystania ich na potrzeby związane z działalnością Prezesa Urzędu.

W podsumowaniu należy przedstawić wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

27. Nadzorowanie organizacji badań lotniczo-lekarskich

W ramach tego zagadnienia należy określić w odpowiedniej tabeli rodzaj czynności nadzoru i ilość wykonanych czynności w roku sprawozdawczym.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

28. Przetwarzanie danych osobowych, w tym także danych medycznych, wyłącznie dla potrzeb określonych w ustawie – Prawo lotnicze rejestrów i postępowań, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować syntetyczną informację na temat wykonania powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

29. Upoważnienie przez Prezesa Urzędu innych organów albo wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych albo osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (podmiotu upoważnionego) do wykonywania niektórych czynności nadzoru lub kontroli, o których mowa w przepisach ustawy – Prawo lotnicze

W ramach powyższego zagadnienia należy przygotować informację o przeprowadzonych w roku sprawozdawczym konkursach i zapotrzebowaniach na wykonywanie w imieniu Prezesa Urzędu niektórych czynności nadzoru lub kontroli oraz o ich wynikach, w tym przedstawić także informację o podpisanych stosownych porozumieniach z wybranymi podmiotami. W ramach realizacji przedmiotowego zadania należy także opisać nadzór sprawowany przez Prezesa Urzędu nad działalnością podmiotów upoważnionych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

30. Prowadzenie spraw dotyczących trasowych przeszkód lotniczych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować informację o liczbie zgłoszonych do Urzędu przeszkód lotniczych w roku sprawozdawczym.

Ponadto należy ocenić stan jakości bazy danych o trasowych przeszkodach lotniczych (jaki procent danych pochodzi z pomiaru geodezyjnego i jaki procent spełnia odpowiednie wymogi dokładności) oraz ocenić realizację tego zadania (między innymi: należy podsumować działania mające na celu zapewnienie kompletności pozyskiwanych informacji o przeszkodach trasowych z obszaru kraju), określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

31. Wydawanie koncesji, zezwoleń i upoważnień w zakresie regulacji rynku transportu lotniczego

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania, w tym opis procedury konkursowej w ramach przydziału ograniczonych praw przewozowych.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

32. Sporządzanie listy przewoźników lotniczych uprawnionych do korzystania ze stawki VAT 0%

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

33. Zadania związane z obowiązkiem użyteczności publicznej

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

34. Realizacja zadań dotyczących opłat lotniskowych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.

35. Realizacja działań nadzorczych Prezesa Urzędu nad Polską Agencją Żeglugi Powietrznej

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz działań związanych z wykonywaniem powyższego zadania.

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

36. Realizacja przez Prezesa Urzędu zadań wynikających z aktów wykonawczych do ustawy – Prawo lotnicze

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz zadań, realizowanych w okresie sprawozdawczym, wynikających z aktów wykonawczych do ustawy – Prawo lotnicze, w tym: określić zadanie, akt normatywny, z którego obowiązek wykonania zadania wynika, krótki opis realizacji zadania w roku sprawozdawczym.

Ponadto, należy określić najważniejsze problemy występujące przy realizacji ww. zadań, ewentualnie przedstawić propozycję zmian i usprawnień, wskazać zadania, które nie były realizowane wraz z uzasadnieniem. W przypadku braku wystąpienia problemów oraz nierealizowanych zadań należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

III. Realizacja zadań wynikających z przepisów ustawy – Prawo lotnicze oraz aktów wykonawczych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, inne podmioty oraz osoby podlegające kontroli i nadzorowi Prezesa Urzędu

Informację należy sporządzić m.in. w oparciu o przeprowadzone kontrole w wyżej wskazanych podmiotach oraz na podstawie wyników bieżącego nadzoru sprawowanego nad tymi podmiotami/osobami, tj. danych zawartych w poprzednich punktach sprawozdania z działalności organizacyjnej Prezesa Urzędu.

Zamieszczona w tej części informacja powinna zawierać ocenę zadań wykonywanych przez te podmioty pod kątem jej zgodności z przepisami ustawy – Prawo lotnicze oraz aktami wykonawczymi, które muszą być przestrzegane przez te podmioty w ramach ich działalności.

IV. Sprawozdanie finansowe

1. Plan finansowy na rok sprawozdawczy i jego zmiany

2. Wykonanie budżetu państwa (tradycyjnego oraz zadaniowego) za rok sprawozdawczy wraz z omówieniem

3. Budżet Urzędu (za rok sprawozdawczy i dwa lata poprzednie), w tym wykonanie wynagrodzeń i zatrudnienia, wykonanie przeciętnego wynagrodzenia, realizacja wydatków budżetowych (osobowych, bieżących, majątkowych) wraz z komentarzem

4. Informacja na temat realizacji przez Prezesa Urzędu art. 22b ustawy – Prawo lotnicze

W ramach tego zadania należy przygotować informację opisową wraz z odpowiednimi tabelami dotyczącą przedmiotowych zagadnień.

Ponadto należy wskazać na problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania.

V. Realizowanie zadań z obszaru ochrony informacji niejawnych oraz ochrony danych osobowych

W ramach tego zagadnienia należy przygotować syntetyczną informację na temat wykonania powyższego zadania.

VI. System kontroli zarządczej

1. Sposób zorganizowania kontroli zarządczej w Urzędzie

W ramach tego zagadnienia należy opisać sposób zorganizowania kontroli zarządczej w Urzędzie, w tym przywołać stosowne regulacje prawne z zakresu stworzonego systemu kontroli zarządczej w Urzędzie.

2. Podsumowanie funkcjonowania kontroli zarządczej w roku sprawozdawczym

W ramach tego zagadnienia należy przygotować opisową informację na temat wykonania powyższego zadania. Ponadto należy opisać wszelkie zmiany w sposobie zorganizowania kontroli zarządczej w Urzędzie względem lat poprzednich.

VII. Skargi i wnioski rozpatrywane w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego

1. Skargi na działalność lotniczą

W ramach tego zagadnienia należy przygotować w określonej tabeli wykaz skarg i wniosków wg ich problematyki, z syntetyczną informacją na temat ich rozpoznania (zasadna, tj. pozytywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego /niezasadna, tj. negatywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego/ ewentualnie inny sposób rozpatrzenia skargi).

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

2. Skargi na Kierownictwo i pracowników Urzędu

W ramach tego zagadnienia w odpowiedniej tabeli należy przygotować informację na temat ilości skarg na działalność Kierownictwa Urzędu i pracowników, Urzędu oraz ich przedmiotu (najczęściej powtarzanych) oraz syntetyczną informacją na temat ich rozpoznania (zasadna, tj. pozytywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego /niezasadna, tj. negatywnie rozpatrzona na rzecz skarżącego/ ewentualnie inny sposób rozpatrzenia skargi).

Ponadto należy ocenić realizację zadania, określić problemy występujące przy jego realizacji, przedstawić propozycję zmian i usprawnień oraz sformułować wnioski, które pozwoliłyby w przyszłości wyeliminować najbardziej krytyczne obszary w związku z realizacją zadania. W przypadku braku wystąpienia problemów należy taką informację zamieścić w podsumowaniu.

VIII. Sprawy sądowe

W ramach tego zagadnienia w określonej tabeli należy przygotować wykaz spraw sądowych, których stroną w roku sprawozdawczym lub poprzednich (dot. spraw niezakończonych) był/jest Prezes Urzędu, wraz z określeniem ich problematyki oraz liczby i informacją na temat ich rozstrzygnięcia (wraz z powołaniem sygn. akt wyroków sądowych).

IX. Podsumowanie działalności Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym

1. Najważniejsze przedsięwzięcia zrealizowane przez Prezesa Urzędu w danym roku sprawozdawczym

W ramach tego zagadnienia należy przygotować informacje o zrealizowanych bądź rozpoczętych w roku sprawozdawczym zadaniach o charakterze priorytetowym, wraz z syntetycznym ich opisem. Należy opisać również osiągnięcia, które odnotowano w danym obszarze działalności Urzędu.

W tej części sprawozdania mogą znaleźć się informacje o zadaniach wspomnianych już wcześniej w części IX – jeżeli zadania o charakterze priorytetowym pokrywają się z zadaniami wyznaczonymi do realizacji na dany rok sprawozdawczy.

W tej części mogą się również znaleźć informacje o zadaniach niewspomnianych we wcześniejszych częściach sprawozdania – jeżeli poza zadaniami wyznaczonymi do realizacji na dany rok sprawozdawczy zidentyfikowano inne zadania priorytetowe zrealizowane lub rozpoczęte w danym roku sprawozdawczym.

2. Najważniejsze problemy związane z działalnością Prezesa Urzędu w roku sprawozdawczym

W tym rozdziale podsumowania należy opisać najważniejsze problemy, jakie Urząd napotkał w roku sprawozdawczym w trakcie wykonywania swoich zadań, a także wskazać propozycje zmian i usprawnień eliminujących te najważniejsze problemy.

X. Priorytetowe zadania z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu do realizacji w nadchodzącym roku

W ramach tego zagadnienia należy przygotować wykaz priorytetowych zadań z zakresu merytorycznej działalności Urzędu do realizacji w nadchodzącym roku. Zadania wyznaczone przez Prezesa Urzędu na dany rok sprawozdawczy powinny uwzględniać również zadania realizacyjne z obowiązującego Planu strategicznego Urzędu, planowane do wykonania w obrębie poszczególnych obszarów działalności Urzędu w danym roku sprawozdawczym.

XI. Wykonanie priorytetowych zadań z zakresu merytorycznej działalności Prezesa Urzędu, wyznaczonych do realizacji w sprawozdaniu z działalności Urzędu z roku poprzedniego

W ramach tego zagadnienia należy przygotować krótką informację na temat wykonania lub niewykonania zaplanowanych do zrealizowania zadań wyznaczonych w roku poprzednim zadań. Jeżeli zadanie nie zostało wykonane należy podać przyczyny powyższego.

Załączniki:

1. Słownik skrótów

2. Sprawozdanie z działalności Naczelnego Lekarza

 

 

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2013 r. poz. 938 i 1646, z 2014 r. poz. 379, 911, 1146, 1626 i 1877, z 2015 r. poz. 238, 532, 1045, 1117, 1130, 1189, 1190, 1269, 1358, 1513, 1830, 1854, 1890 i 2150 oraz z 2016 r. poz. 195.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2016-05-25
  • Data wejścia w życie: 2016-05-26
  • Data obowiązywania: 2016-05-26
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA