REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 6

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII1)

z dnia 31 października 2025 r.

w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Energii

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa:

1) obszary działalności Ministerstwa Energii, zwanego dalej „Ministerstwem”, narażone na wystąpienie zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji oraz na wystąpienie konfliktu interesów;

2) postępowanie w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Energii, zwanego dalej „Ministrem”, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;

3) postępowanie z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;

4) przeprowadzanie identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;

5) sposoby przeciwdziałania konfliktowi interesów w Ministerstwie;

6) wykonywanie w Ministerstwie zadań w zakresie:

a) realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,

b) zgłaszania korzyści uzyskiwanych przez pracowników Ministerstwa w związku z realizacją zadań lub obowiązków służbowych;

7) prowadzenie w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;

8) postępowanie w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.

§ 2.

Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:

1) członek kierownictwa Ministerstwa - Ministra, sekretarza i podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego;

2) doradca do spraw etyki - pracownika powołanego przez dyrektora generalnego zgodnie z zaleceniem Szefa Służby Cywilnej z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie standardów pracy doradcy do spraw etyki w służbie cywilnej;

3) konflikt interesów - konflikt między interesem publicznym a interesem prywatnym, osobistym (jednostkowym lub grupowym), który wpływa negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie obowiązków służbowych;

4) korupcja - korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 712 i 718);

5) korzyść - każdy pożytek zaspokajający zarówno potrzeby materialne, których wartość da się wyrazić w pieniądzu, jak i niematerialne, polepszający sytuację osoby, która go uzyskuje;

6) nadużycie finansowe - każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi, przejawiające się w szczególności wykorzystaniem lub przedstawieniem fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków budżetowych, nieujawnienie informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu, lub niewłaściwe wykorzystanie takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;

7) osłona antykorupcyjna - zespół czynności mających na celu rozpoznawanie i przeciwdziałanie przez właściwe służby korupcji w życiu publicznym i gospodarczym oraz działaniom wymierzonym w interesy ekonomiczne państwa, wskazane w wytycznych Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2024 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej;

8) osoba zatrudniona w Ministerstwie - pracownika Ministerstwa oraz osobę wykonującą zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;

9) pełnomocnik do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym lub jego zastępca - pracownika Ministerstwa, któremu powierzono inicjowanie i koordynowanie działań antykorupcyjnych, w szczególności polegających na identyfikacji, ujawnieniu i eliminowaniu zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji oraz prowadzeniu działań o charakterze profilaktycznym i edukacyjnym w zakresie przeciwdziałania zdarzeniom korupcyjnym;

10) zachowanie o znamionach korupcji - działanie, zaniechanie lub składanie obietnic, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;

11) zagrożenie korupcyjne - nieprawidłowość mogącą powodować wystąpienie korupcji lub zwiększającą jej ryzyko.

Rozdział 2

Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji

§ 3.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która:

1) stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra zagrożenia korupcyjnego,

2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra,

3) otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji

- niezwłocznie przekazuje informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu w sposób wskazany w § 4 ust. 1.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której, w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest obowiązana:

1) stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;

2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, oraz pełnomocnikowi do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym, zwanemu dalej „pełnomocnikiem”, lub jego zastępcy;

3) w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji;

4) niezwłocznie sporządzić notatkę służbową na okoliczność wystąpienia zdarzeń, o których mowa w pkt 1-3.

3. W przypadku, gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:

1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra lub dyrektora generalnego - jest niezwłocznie przekazywana bezpośrednio Ministrowi;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest niezwłocznie przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu.

§ 4.

1. Informację, o której mowa w § 3 ust. 1, można przekazać:

1) za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w intranecie w zakładce „Antykorupcja”;

2) przesyłką listową na adres siedziby Ministerstwa z dopiskiem „Antykorupcja” do rąk własnych;

3) w formie pisemnej z dopiskiem „Antykorupcja” w kancelarii Ministerstwa;

4) ustnie - bezpośrednio pełnomocnikowi.

2. Informacje dotyczące korupcji kierowane do Ministerstwa podlegają rozpatrzeniu zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).

3. Pełnomocnik lub jego zastępca w przypadku przekazania im informacji w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, niezwłocznie sporządzają notatkę służbową.

4. Pełnomocnik lub jego zastępca przekazują do dyrektora komórki właściwej do spraw kontroli informacje, które nie dotyczą zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, w celu ich dalszego prowadzenia zgodnie z właściwością.

§ 5.

1. Pełnomocnik prowadzi w formie elektronicznej ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej „ewidencją”, w której są gromadzone informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3.

2. Ewidencja zawiera:

1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;

2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;

3) informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.

§ 6.

Dane osobowe dotyczące osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają pseudonimizacji w celu oceny sprawy.

Rozdział 3

Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji odnoszącą się do Ministerstwa oraz odnoszącą się do organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra

§ 7.

1. Pełnomocnik lub jego zastępca niezwłocznie:

1) powiadamia o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji:

a) dyrektora generalnego - w przypadku informacji odnoszących się do Ministerstwa,

b) Ministra, sekretarza lub podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra zgodnie z podziałem kompetencji w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa - w przypadku informacji odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra;

2) dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie jest obowiązana do przekazania pełnomocnikowi lub jego zastępcy wszelkich informacji niezbędnych do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.

§ 8.

1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, pełnomocnik niezwłocznie przedstawia:

1) w przypadku informacji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. a - dyrektorowi generalnemu;

2) w przypadku informacji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. b - Ministrowi, sekretarzowi lub podsekretarzowi stanu, szefowi gabinetu politycznego ministra zgodnie z podziałem kompetencji w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa.

2. Na podstawie wstępnej oceny, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, osoby wymienione w § 7 ust. 1 pkt 1 mogą w szczególności:

1) przekazać sprawę właściwemu organowi;

2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;

3) wystąpić o wyjaśnienie do właściwego organu lub jednostki organizacyjnej nadzorowanej przez Ministra;

4) przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

§ 9.

Pełnomocnik, na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji, sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji odnoszących się do Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra oraz przekazuje je odpowiednio dyrektorowi generalnemu oraz członkom kierownictwa Ministerstwa, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.

Rozdział 4

Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów

§ 10.

Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:

1) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

2) proces legislacyjny;

3) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;

4) ocena i wybór projektów do dofinansowania;

5) naliczanie i egzekwowanie należności;

6) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;

7) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

8) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

9) wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;

13) organizowanie szkoleń i konferencji;

14) rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;

15) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;

16) udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;

17) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego;

18) przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych.

§ 11.

1. W celu minimalizowania ryzyka powstania konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

6) uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;

7) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

8) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

9) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;

10) składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli;

11) składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu - w przypadku gdy dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych;

12) składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej nabory w Ministerstwie.

2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 10, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce organizacyjnej.

3. Projekty procedur, o których mowa w ust. 2, opiniuje Departament Prawny.

4. Dyrektor komórki organizacyjnej przekazuje pełnomocnikowi do wiadomości treść wdrożonej procedury, o której mowa w ust. 2.

§ 12

. 1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która przed rozpoczęciem wykonywania zadań lub obowiązków służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje konflikt interesów albo może on powstać, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić dyrektora komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, o konieczności wyłączenia jej od udziału w wykonywaniu zadania lub obowiązku służbowego, z podaniem przyczyny wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie dyrektor komórki organizacyjnej, w ramach której osoba ta wykonuje zadania lub obowiązki służbowe.

2. Jeżeli konflikt interesów dotyczy:

1) sekretarza lub podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, szefa gabinetu politycznego ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny.

§ 13.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która ma kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 10, jest obowiązana do:

1) traktowania wszystkich w sposób bezstronny;

2) unikania sytuacji, które mogłyby wywołać poczucie wdzięczności.

2. W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w szczególności w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywołać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe.

Rozdział 5

Przeprowadzanie identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej

§ 14.

W Ministerstwie jest przeprowadzana identyfikacja i analiza ryzyka korupcyjnego zgodnie z przepisami regulującymi funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.

§ 15.

1. Pełnomocnik prowadzi wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, zwany dalej „wykazem”.

2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:

1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.

3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zgłaszają do pełnomocnika aktualizacje informacji, o których mowa w ust. 2, w terminie 30 dni po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.

4. Pełnomocnik, nie rzadziej niż raz na dwanaście miesięcy, przekazuje zestawienie informacji zawartych w wykazie dyrektorowi generalnemu.

§ 16.

1. W Ministerstwie jest prowadzona profilaktyka antykorupcyjna, która polega w szczególności na:

1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji;

2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji.

2. Działania w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie prowadzi pełnomocnik we współpracy z:

1) dyrektorami komórek organizacyjnych;

2) pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych;

3) doradcą do spraw etyki powołanym w Ministerstwie;

4) inspektorem ochrony danych osobowych;

5) osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo informacji.

§ 17.

1. Pracownik Ministerstwa jest obowiązany do uczestnictwa w szkoleniach antykorupcyjnych w terminie ustalonym z pełnomocnikiem.

2. Nowo zatrudniony pracownik w terminie dwóch miesięcy od dnia zatrudnienia w Ministerstwie odbywa obowiązkowe szkolenie z zakresu przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów.

3. Pełnomocnik prowadzi odrębne zestawienie, w którym ewidencjonuje odbycie szkoleń antykorupcyjnych przez pracowników Ministerstwa.

Rozdział 6

Realizacja obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszanie korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie

§ 18.

Biuro Ministra zapewnia obsługę Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 499).

§ 19.

Pełnomocnik wykonuje zadania w zakresie gromadzenia informacji o przyjęciu korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem czynności służbowych, z wyjątkiem osób obowiązanych do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.

§ 20.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie nie może w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych przyjmować jakichkolwiek korzyści.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść majątkową w imieniu i na rzecz Ministerstwa, w ramach wykonywania obowiązków służbowych związanych z reprezentowaniem Ministerstwa podczas spotkań krajowych i zagranicznych, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z organami administracji publicznej.

3. Przyjęcie korzyści majątkowej na zasadach, o których mowa w ust. 2, może nastąpić wyłącznie, jeżeli:

1) spotkanie ma charakter oficjalny;

2) upominek ma charakter i wartość symboliczną, a przy tym ma charakter dobrowolny i nie jest wymuszony przez żadną ze stron;

3) upominek ma charakter okolicznościowy;

4) upominek jest materiałem promocyjnym i reklamowym instytucji publicznej, w szczególności jest kalendarzem lub notesem.

4. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania w przypadku oferowania korzyści majątkowej przez wykonawców Ministerstwa lub interesantów Ministerstwa.

5. Pracownik Ministerstwa niezwłocznie informuje dyrektora komórki organizacyjnej, któremu podlega, o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2.

6. Korzyść majątkowa przyjęta przez pracownika Ministerstwa na zasadach, o których mowa w ust. 2, może być w szczególności:

1) zagospodarowana na potrzeby komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony pracownik, lub na potrzeby innej komórki organizacyjnej Ministerstwa;

2) nieodpłatnie przekazana innej instytucji lub organizacji pozarządowej albo przekazana na cel charytatywny lub społeczny;

3) przekazana pracownikowi Ministerstwa, który ją przyjął w imieniu Ministerstwa;

4) zwrócona do podmiotu, który ją podarował;

5) komisyjnie zniszczona.

7. O sposobie postępowania z przyjętą korzyścią majątkową decyduje dyrektor generalny.

8. Pracownik Ministerstwa odmawia przyjęcia korzyści w imieniu i na rzecz Ministerstwa w przypadku powzięcia wątpliwości co do zachowania bezstronności, bezinteresowności, jawności lub przejrzystości działań wręczającego. Niedozwolone jest przyjęcie przez pracownika korzyści, jeżeli jej wręczenie ma związek ze sprawą, którą załatwia, rozpatruje lub w której pośredniczy.

§ 21.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza do pełnomocnika informację o przyjęciu korzyści, o których mowa w § 20 ust. 2, którymi są:

1) przysporzenie materialne, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;

2) zwolnienie z zobowiązania.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.

3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.

4. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 1 do zarządzenia.

5. W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści, w okolicznościach innych niż określone w § 20 ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest obowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania, który informuje o tym pełnomocnika.

6. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.

7. Pełnomocnik, na podstawie informacji przekazanych przez osobę zatrudnioną w Ministerstwie, o której mowa w ust. 1, oraz przez dyrektora komórki organizacyjnej, prowadzi ewidencję informacji o korzyściach zawierającą:

1) datę przekazania korzyści;

2) krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;

3) opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.

8. Do rejestru korzyści nie wpisuje się materiałów reklamowych i promocyjnych wręczanych zwyczajowo przez podmioty zewnętrzne, które z uwagi na swoją wartość i charakter nie obligują do wzajemności, jak również upominków sygnowanych nazwą danej instytucji lub projektu realizowanego przez daną instytucję.

Rozdział 7

Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną

§ 22.

1. Pełnomocnik zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo oraz organy lub jednostki organizacyjne nadzorowane przez Ministra, we współpracy z komórką właściwą w sprawach zamówień publicznych.

2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy lub jednostki organizacyjne nadzorowane przez Ministra zgłaszają Ministrowi, za pośrednictwem pełnomocnika, przedsięwzięcia, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i które mają zostać objęte osłoną antykorupcyjną.

3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera:

1) szczegółowe uzasadnienie obejmujące zwięzły opis przedsięwzięcia;

2) przewidywany czas trwania i wartość przedsięwzięcia, dane podmiotu je realizującego;

3) określenie znaczenia przedsięwzięcia dla bezpieczeństwa, obronności lub istotnych interesów ekonomicznych państwa;

4) opis zagrożeń korupcyjnych w formie analizy ryzyka wskazującej na potencjalne obszary występowania zagrożenia korupcyjnego;

5) czynności dotychczas podjęte lub zrealizowane w związku z realizacją przedsięwzięcia;

6) osoby odpowiedzialne za realizację przedsięwzięcia i osoby wyznaczone do kontaktów roboczych z właściwymi służbami.

4. Zgłoszenie pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej nadzorowanej przez Ministra pełnomocnik przekazuje komórce właściwej w sprawach zamówień publicznych do zaopiniowania.

5. Pełnomocnik opracowuje wniosek w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną wraz z uzasadnieniem, z uwzględnieniem opinii, o której mowa w ust. 4, i przedkłada go do podpisu Ministra.

6. W przypadku braku zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną pełnomocnik przekazuje do Ministra notatkę zawierającą szczegółowe uzasadnienie.

7. Decyzję co do zasadności objęcia osłoną antykorupcyjną przedsięwzięcia podejmuje Minister. O podjętej decyzji pełnomocnik informuje komórkę organizacyjną Ministerstwa, organ albo jednostkę organizacyjną nadzorowaną przez Ministra, która dokonała zgłoszenia.

8. Podpisany przez Ministra wniosek, o którym mowa w ust. 5, pełnomocnik przekazuje do Ministra - Koordynatora Służb Specjalnych.

Rozdział 8

Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego

§ 23.

1. Do postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2 i 3, z tym że:

1) informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, można przekazać za pomocą ścieżki udostępnionej w intranecie w zakładce „Antykorupcja”;

2) obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, dotyczy także informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@me.gov.pl;

3) pełnomocnik gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego w formie ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego prowadzonej w formie elektronicznej, zawierającej elementy określone w § 5 ust. 2.

2. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:

1) realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem;

2) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

3) proces legislacyjny;

4) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;

5) wybór projektów do dofinansowania;

6) naliczanie i egzekwowanie należności;

7) dysponowanie środkami publicznymi i majątkiem Skarbu Państwa;

8) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

9) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;

13) zawieranie umów cywilnoprawnych;

14) wyznaczanie przedstawicieli do organów, zespołów i rad;

15) polityka kadrowa;

16) prowadzenie spraw z zakresu współpracy międzynarodowej.

3. W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) identyfikacja i analiza ryzyk korupcyjnych;

2) funkcjonowanie zasad zarządzania konfliktem interesów;

3) uzyskiwanie przez pracowników Ministerstwa zgody dyrektora generalnego na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych na zasadach obowiązujących w służbie cywilnej;

4) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

5) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

6) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

7) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

8) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

9) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

10) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

11) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.

4. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce.

5. Projekt procedury, o której mowa w ust. 4, opiniuje Departament Prawny.

§ 24.

Działania w zakresie profilaktyki przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie prowadzone są w sposób wskazany w § 16.

Rozdział 9

Przepis przejściowy, przepisy dostosowujące i przepisy końcowe

§ 25.

Do wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym przygotowanego i przekazanego przed dniem wejściem w życie niniejszego zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.

§ 26.

W przypadku wystąpienia okoliczności to uzasadniających dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa przekazuje aktualizację wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, o których mowa w § 15 ust. 1, sporządzoną na podstawie zarządzenia Ministra Przemysłu z dnia 17 lipca 2025 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Przemysłu (Dz. Urz. Min. Przem. poz. 17), w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia.

§ 27.

1. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa zapewnia, aby osoby zatrudnione w Ministerstwie w kierowanej przez niego komórce organizacyjnej zapoznały się z zarządzeniem.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, składa oświadczenie o zapoznaniu się z zarządzeniem i przestrzeganiu jego przepisów. Oświadczenie składa się w postaci papierowej do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw kadr.

3. Wzór oświadczenia określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

4. Oświadczenie włącza się do akt osobowych pracownika Ministerstwa.

§ 28.

Traci moc zarządzenie Ministra Przemysłu z dnia 17 lipca 2025 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Przemysłu.

§ 29.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Energii: Miłosz Motyka


1) Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka surowcami energetycznymi, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1206).

Załącznik 1. [WZÓR – ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI]

Załączniki do zarządzenia Ministra Energii
z dnia 31 października 2025 r. (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 6)

Załącznik nr 1

WZÓR - ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI

Załącznik 2. [WZÓR – OŚWIADCZENIE]

Załącznik nr 2

WZÓR - OŚWIADCZENIE

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-11-06
  • Data wejścia w życie: 2025-11-07
  • Data obowiązywania: 2025-11-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA