REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 6
ZARZĄDZENIE
MINISTRA ENERGII1)
z dnia 31 października 2025 r.
w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Energii
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
1) obszary działalności Ministerstwa Energii, zwanego dalej „Ministerstwem”, narażone na wystąpienie zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji oraz na wystąpienie konfliktu interesów;
2) postępowanie w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra Energii, zwanego dalej „Ministrem”, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
3) postępowanie z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;
4) przeprowadzanie identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;
5) sposoby przeciwdziałania konfliktowi interesów w Ministerstwie;
6) wykonywanie w Ministerstwie zadań w zakresie:
a) realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,
b) zgłaszania korzyści uzyskiwanych przez pracowników Ministerstwa w związku z realizacją zadań lub obowiązków służbowych;
7) prowadzenie w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;
8) postępowanie w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego.
§ 2.
1) członek kierownictwa Ministerstwa - Ministra, sekretarza i podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra oraz dyrektora generalnego;
2) doradca do spraw etyki - pracownika powołanego przez dyrektora generalnego zgodnie z zaleceniem Szefa Służby Cywilnej z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie standardów pracy doradcy do spraw etyki w służbie cywilnej;
3) konflikt interesów - konflikt między interesem publicznym a interesem prywatnym, osobistym (jednostkowym lub grupowym), który wpływa negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie obowiązków służbowych;
4) korupcja - korupcję w rozumieniu art. 1 ust. 3a ustawy z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym (Dz. U. z 2025 r. poz. 712 i 718);
5) korzyść - każdy pożytek zaspokajający zarówno potrzeby materialne, których wartość da się wyrazić w pieniądzu, jak i niematerialne, polepszający sytuację osoby, która go uzyskuje;
6) nadużycie finansowe - każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi, przejawiające się w szczególności wykorzystaniem lub przedstawieniem fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków budżetowych, nieujawnienie informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu, lub niewłaściwe wykorzystanie takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;
7) osłona antykorupcyjna - zespół czynności mających na celu rozpoznawanie i przeciwdziałanie przez właściwe służby korupcji w życiu publicznym i gospodarczym oraz działaniom wymierzonym w interesy ekonomiczne państwa, wskazane w wytycznych Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 marca 2024 r. w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej;
8) osoba zatrudniona w Ministerstwie - pracownika Ministerstwa oraz osobę wykonującą zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;
9) pełnomocnik do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym lub jego zastępca - pracownika Ministerstwa, któremu powierzono inicjowanie i koordynowanie działań antykorupcyjnych, w szczególności polegających na identyfikacji, ujawnieniu i eliminowaniu zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji oraz prowadzeniu działań o charakterze profilaktycznym i edukacyjnym w zakresie przeciwdziałania zdarzeniom korupcyjnym;
10) zachowanie o znamionach korupcji - działanie, zaniechanie lub składanie obietnic, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;
11) zagrożenie korupcyjne - nieprawidłowość mogącą powodować wystąpienie korupcji lub zwiększającą jej ryzyko.
Rozdział 2
Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji
§ 3.
1) stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra zagrożenia korupcyjnego,
2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra,
3) otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji
- niezwłocznie przekazuje informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu w sposób wskazany w § 4 ust. 1.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której, w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest obowiązana:
1) stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;
2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, oraz pełnomocnikowi do spraw przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym, zwanemu dalej „pełnomocnikiem”, lub jego zastępcy;
3) w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji;
4) niezwłocznie sporządzić notatkę służbową na okoliczność wystąpienia zdarzeń, o których mowa w pkt 1-3.
3. W przypadku, gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:
1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra lub dyrektora generalnego - jest niezwłocznie przekazywana bezpośrednio Ministrowi;
2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest niezwłocznie przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu.
§ 4.
1) za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w intranecie w zakładce „Antykorupcja”;
2) przesyłką listową na adres siedziby Ministerstwa z dopiskiem „Antykorupcja” do rąk własnych;
3) w formie pisemnej z dopiskiem „Antykorupcja” w kancelarii Ministerstwa;
4) ustnie - bezpośrednio pełnomocnikowi.
2. Informacje dotyczące korupcji kierowane do Ministerstwa podlegają rozpatrzeniu zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928).
3. Pełnomocnik lub jego zastępca w przypadku przekazania im informacji w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, niezwłocznie sporządzają notatkę służbową.
4. Pełnomocnik lub jego zastępca przekazują do dyrektora komórki właściwej do spraw kontroli informacje, które nie dotyczą zagrożeń korupcyjnych lub zachowań o znamionach korupcji, odnoszących się do Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, w celu ich dalszego prowadzenia zgodnie z właściwością.
§ 5.
2. Ewidencja zawiera:
1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;
2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;
3) informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.
§ 6.
Rozdział 3
Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji odnoszącą się do Ministerstwa oraz odnoszącą się do organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra
§ 7.
1) powiadamia o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji:
a) dyrektora generalnego - w przypadku informacji odnoszących się do Ministerstwa,
b) Ministra, sekretarza lub podsekretarza stanu, szefa gabinetu politycznego ministra zgodnie z podziałem kompetencji w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa - w przypadku informacji odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra;
2) dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie jest obowiązana do przekazania pełnomocnikowi lub jego zastępcy wszelkich informacji niezbędnych do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.
§ 8.
1) w przypadku informacji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. a - dyrektorowi generalnemu;
2) w przypadku informacji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lit. b - Ministrowi, sekretarzowi lub podsekretarzowi stanu, szefowi gabinetu politycznego ministra zgodnie z podziałem kompetencji w zakresie nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi Ministerstwa.
2. Na podstawie wstępnej oceny, o której mowa w § 7 ust. 1 pkt 2, osoby wymienione w § 7 ust. 1 pkt 1 mogą w szczególności:
1) przekazać sprawę właściwemu organowi;
2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;
3) wystąpić o wyjaśnienie do właściwego organu lub jednostki organizacyjnej nadzorowanej przez Ministra;
4) przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.
§ 9.
Rozdział 4
Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów
§ 10.
1) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
2) proces legislacyjny;
3) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;
4) ocena i wybór projektów do dofinansowania;
5) naliczanie i egzekwowanie należności;
6) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;
7) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
8) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
9) wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;
10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12) sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;
13) organizowanie szkoleń i konferencji;
14) rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;
15) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;
16) udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;
17) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego;
18) przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych.
§ 11.
1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
6) uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;
7) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
8) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
9) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;
10) składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli;
11) składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu - w przypadku gdy dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych;
12) składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej nabory w Ministerstwie.
2. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 10, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce organizacyjnej.
3. Projekty procedur, o których mowa w ust. 2, opiniuje Departament Prawny.
4. Dyrektor komórki organizacyjnej przekazuje pełnomocnikowi do wiadomości treść wdrożonej procedury, o której mowa w ust. 2.
§ 12
2. Jeżeli konflikt interesów dotyczy:
1) sekretarza lub podsekretarza stanu, dyrektora generalnego, szefa gabinetu politycznego ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;
2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny.
§ 13.
1) traktowania wszystkich w sposób bezstronny;
2) unikania sytuacji, które mogłyby wywołać poczucie wdzięczności.
2. W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w szczególności w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywołać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe.
Rozdział 5
Przeprowadzanie identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej
§ 14.
§ 15.
2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:
1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;
3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.
3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zgłaszają do pełnomocnika aktualizacje informacji, o których mowa w ust. 2, w terminie 30 dni po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.
4. Pełnomocnik, nie rzadziej niż raz na dwanaście miesięcy, przekazuje zestawienie informacji zawartych w wykazie dyrektorowi generalnemu.
§ 16.
1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji;
2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji.
2. Działania w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie prowadzi pełnomocnik we współpracy z:
1) dyrektorami komórek organizacyjnych;
2) pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych;
3) doradcą do spraw etyki powołanym w Ministerstwie;
4) inspektorem ochrony danych osobowych;
5) osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo informacji.
§ 17.
2. Nowo zatrudniony pracownik w terminie dwóch miesięcy od dnia zatrudnienia w Ministerstwie odbywa obowiązkowe szkolenie z zakresu przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów.
3. Pełnomocnik prowadzi odrębne zestawienie, w którym ewidencjonuje odbycie szkoleń antykorupcyjnych przez pracowników Ministerstwa.
Rozdział 6
Realizacja obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszanie korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie
§ 18.
§ 19.
§ 20.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść majątkową w imieniu i na rzecz Ministerstwa, w ramach wykonywania obowiązków służbowych związanych z reprezentowaniem Ministerstwa podczas spotkań krajowych i zagranicznych, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z organami administracji publicznej.
3. Przyjęcie korzyści majątkowej na zasadach, o których mowa w ust. 2, może nastąpić wyłącznie, jeżeli:
1) spotkanie ma charakter oficjalny;
2) upominek ma charakter i wartość symboliczną, a przy tym ma charakter dobrowolny i nie jest wymuszony przez żadną ze stron;
3) upominek ma charakter okolicznościowy;
4) upominek jest materiałem promocyjnym i reklamowym instytucji publicznej, w szczególności jest kalendarzem lub notesem.
4. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania w przypadku oferowania korzyści majątkowej przez wykonawców Ministerstwa lub interesantów Ministerstwa.
5. Pracownik Ministerstwa niezwłocznie informuje dyrektora komórki organizacyjnej, któremu podlega, o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2.
6. Korzyść majątkowa przyjęta przez pracownika Ministerstwa na zasadach, o których mowa w ust. 2, może być w szczególności:
1) zagospodarowana na potrzeby komórki organizacyjnej, w której jest zatrudniony pracownik, lub na potrzeby innej komórki organizacyjnej Ministerstwa;
2) nieodpłatnie przekazana innej instytucji lub organizacji pozarządowej albo przekazana na cel charytatywny lub społeczny;
3) przekazana pracownikowi Ministerstwa, który ją przyjął w imieniu Ministerstwa;
4) zwrócona do podmiotu, który ją podarował;
5) komisyjnie zniszczona.
7. O sposobie postępowania z przyjętą korzyścią majątkową decyduje dyrektor generalny.
8. Pracownik Ministerstwa odmawia przyjęcia korzyści w imieniu i na rzecz Ministerstwa w przypadku powzięcia wątpliwości co do zachowania bezstronności, bezinteresowności, jawności lub przejrzystości działań wręczającego. Niedozwolone jest przyjęcie przez pracownika korzyści, jeżeli jej wręczenie ma związek ze sprawą, którą załatwia, rozpatruje lub w której pośredniczy.
§ 21.
1) przysporzenie materialne, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;
2) zwolnienie z zobowiązania.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację, o której mowa w ust. 1, w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.
4. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
5. W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści, w okolicznościach innych niż określone w § 20 ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest obowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania, który informuje o tym pełnomocnika.
6. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.
7. Pełnomocnik, na podstawie informacji przekazanych przez osobę zatrudnioną w Ministerstwie, o której mowa w ust. 1, oraz przez dyrektora komórki organizacyjnej, prowadzi ewidencję informacji o korzyściach zawierającą:
1) datę przekazania korzyści;
2) krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;
3) opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.
8. Do rejestru korzyści nie wpisuje się materiałów reklamowych i promocyjnych wręczanych zwyczajowo przez podmioty zewnętrzne, które z uwagi na swoją wartość i charakter nie obligują do wzajemności, jak również upominków sygnowanych nazwą danej instytucji lub projektu realizowanego przez daną instytucję.
Rozdział 7
Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną
§ 22.
2. Komórki organizacyjne Ministerstwa oraz organy lub jednostki organizacyjne nadzorowane przez Ministra zgłaszają Ministrowi, za pośrednictwem pełnomocnika, przedsięwzięcia, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i które mają zostać objęte osłoną antykorupcyjną.
3. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
1) szczegółowe uzasadnienie obejmujące zwięzły opis przedsięwzięcia;
2) przewidywany czas trwania i wartość przedsięwzięcia, dane podmiotu je realizującego;
3) określenie znaczenia przedsięwzięcia dla bezpieczeństwa, obronności lub istotnych interesów ekonomicznych państwa;
4) opis zagrożeń korupcyjnych w formie analizy ryzyka wskazującej na potencjalne obszary występowania zagrożenia korupcyjnego;
5) czynności dotychczas podjęte lub zrealizowane w związku z realizacją przedsięwzięcia;
6) osoby odpowiedzialne za realizację przedsięwzięcia i osoby wyznaczone do kontaktów roboczych z właściwymi służbami.
4. Zgłoszenie pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej nadzorowanej przez Ministra pełnomocnik przekazuje komórce właściwej w sprawach zamówień publicznych do zaopiniowania.
5. Pełnomocnik opracowuje wniosek w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną wraz z uzasadnieniem, z uwzględnieniem opinii, o której mowa w ust. 4, i przedkłada go do podpisu Ministra.
6. W przypadku braku zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną pełnomocnik przekazuje do Ministra notatkę zawierającą szczegółowe uzasadnienie.
7. Decyzję co do zasadności objęcia osłoną antykorupcyjną przedsięwzięcia podejmuje Minister. O podjętej decyzji pełnomocnik informuje komórkę organizacyjną Ministerstwa, organ albo jednostkę organizacyjną nadzorowaną przez Ministra, która dokonała zgłoszenia.
8. Podpisany przez Ministra wniosek, o którym mowa w ust. 5, pełnomocnik przekazuje do Ministra - Koordynatora Służb Specjalnych.
Rozdział 8
Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego
§ 23.
1) informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, można przekazać za pomocą ścieżki udostępnionej w intranecie w zakładce „Antykorupcja”;
2) obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego, dotyczy także informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@me.gov.pl;
3) pełnomocnik gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3, w odniesieniu do podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego w formie ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego prowadzonej w formie elektronicznej, zawierającej elementy określone w § 5 ust. 2.
2. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:
1) realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem;
2) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;
3) proces legislacyjny;
4) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;
5) wybór projektów do dofinansowania;
6) naliczanie i egzekwowanie należności;
7) dysponowanie środkami publicznymi i majątkiem Skarbu Państwa;
8) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;
9) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;
10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;
11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;
12) sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;
13) zawieranie umów cywilnoprawnych;
14) wyznaczanie przedstawicieli do organów, zespołów i rad;
15) polityka kadrowa;
16) prowadzenie spraw z zakresu współpracy międzynarodowej.
3. W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:
1) identyfikacja i analiza ryzyk korupcyjnych;
2) funkcjonowanie zasad zarządzania konfliktem interesów;
3) uzyskiwanie przez pracowników Ministerstwa zgody dyrektora generalnego na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych na zasadach obowiązujących w służbie cywilnej;
4) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;
5) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;
6) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;
7) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;
8) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;
9) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;
10) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;
11) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.
4. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa mogą określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce.
5. Projekt procedury, o której mowa w ust. 4, opiniuje Departament Prawny.
§ 24.
Rozdział 9
Przepis przejściowy, przepisy dostosowujące i przepisy końcowe
§ 25.
§ 26.
§ 27.
2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia, składa oświadczenie o zapoznaniu się z zarządzeniem i przestrzeganiu jego przepisów. Oświadczenie składa się w postaci papierowej do komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw kadr.
3. Wzór oświadczenia określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
4. Oświadczenie włącza się do akt osobowych pracownika Ministerstwa.
§ 28.
§ 29.
Minister Energii: Miłosz Motyka
1) Minister Energii kieruje działami administracji rządowej - energia i gospodarka surowcami energetycznymi, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2025 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Energii (Dz. U. poz. 1206).
Załączniki do zarządzenia Ministra Energii
z dnia 31 października 2025 r. (Dz. Urz. Min. Ener. poz. 6)
Załącznik nr 1
WZÓR - ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI

Załącznik nr 2
WZÓR - OŚWIADCZENIE

- Data ogłoszenia: 2025-11-06
- Data wejścia w życie: 2025-11-07
- Data obowiązywania: 2025-11-07
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA
