REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2025 poz. 9

ZARZĄDZENIE NR 8
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)

z dnia 30 maja 2025 r.

w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1

Przepisy ogólne

§ 1.

Zarządzenie określa sposób:

1) postępowania w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, zwanym dalej „Ministerstwem”, w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Rozwoju i Technologii, zwanemu dalej „Ministrem”, lub przez niego nadzorowanych, zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji;

2) postępowania z informacjami o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, w tym sposób ich zgłaszania, gromadzenia i ewidencjonowania;

3) przeprowadzania identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenia wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenia profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie;

4) przeciwdziałania konfliktowi interesów;

5) wykonywania w Ministerstwie zadań:

a) w zakresie realizowania obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści prowadzonym przez Państwową Komisję Wyborczą,

b) związanych ze zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych;

6) prowadzenia w Ministerstwie działań związanych z osłoną antykorupcyjną;

7) koordynowania działań mających na celu przeciwdziałanie korupcji;

8) postępowania w Ministerstwie w sytuacji wystąpienia, w zakresie działania Ministerstwa lub organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych, podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego;

9) informowania o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, wystąpieniu podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych oraz wystąpieniu konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”.

§ 2.

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

1) członkach kierownictwa Ministerstwa - należy przez to rozumieć Ministra, sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu oraz dyrektora generalnego Ministerstwa;

2) konflikcie interesów - należy przez to rozumieć konflikt pomiędzy interesem publicznym a interesem prywatnym osoby zatrudnionej w Ministerstwie, wpływający negatywnie na bezstronne i bezinteresowne wykonywanie zadań lub obowiązków służbowych;

3) korupcji - należy przez to rozumieć obiecywanie, proponowanie, wręczanie, żądanie, przyjmowanie przez jakąkolwiek osobę bezpośrednio lub pośrednio, jakiejkolwiek nienależnej korzyści majątkowej, niemajątkowej lub innej, lub przyjmowanie propozycji lub obietnicy takich korzyści w zamian za działanie lub zaniechanie działania w wykonywaniu funkcji publicznej lub w toku działalności gospodarczej;

4) korzyści - należy przez to rozumieć każdy pożytek zaspokajający potrzeby materialne albo niematerialne, polepszający sytuację osoby, która go uzyskuje;

5) nadużyciu finansowym - należy przez to rozumieć każde działanie albo zaniechanie prowadzące albo mogące prowadzić do nieprawidłowości w zakresie gospodarowania środkami publicznymi w rozumieniu prawa krajowego oraz przepisów unijnych, przejawiające się w szczególności wykorzystaniem lub przedstawieniem fałszywych, nieścisłych lub niekompletnych oświadczeń lub dokumentów, które ma na celu sprzeniewierzenie lub bezprawne zatrzymanie środków budżetowych, nieujawnieniem informacji z naruszeniem szczególnego obowiązku, w tym samym celu, niewłaściwym wykorzystaniem takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane;

6) osłonie antykorupcyjnej - należy przez to rozumieć zespół działań podejmowanych przez właściwe organy i służby specjalne w związku z realizacją przedsięwzięć rządowych w celu rozpoznawania i przeciwdziałania korupcji w życiu publicznym i gospodarczym oraz działaniom wymierzonym w interesy ekonomiczne państwa, wskazane w wytycznych Prezesa Rady Ministrów w sprawie funkcjonowania osłony antykorupcyjnej oraz w innych aktach prawnych dotyczących tej problematyki;

7) osobach zatrudnionych w Ministerstwie - należy przez to rozumieć pracowników Ministerstwa oraz osoby wykonujące zadania na rzecz Ministra lub Ministerstwa na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy;

8) zachowaniu o znamionach korupcji - należy przez to rozumieć czyn, w stosunku do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że wypełnia znamiona korupcji;

9) zagrożeniu korupcyjnym - należy przez to rozumieć nieprawidłowość mogącą powodować lub zwiększać ryzyko wystąpienia korupcji.

Rozdział 2

Zgłaszanie, gromadzenie i ewidencjonowanie informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji

§ 3.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która:

1) stwierdzi wystąpienie w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub

2) była świadkiem zachowania o znamionach korupcji w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych lub

3) otrzyma informację o wystąpieniu w Ministerstwie lub organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji

- niezwłocznie przekazuje informację o tym zagrożeniu lub zachowaniu dyrektorowi Departamentu Kontroli i Audytu, zwanego dalej „DKT”.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, do której w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych, jest kierowana propozycja popełnienia czynu będącego zachowaniem o znamionach korupcji, jest obowiązana:

1) stanowczo, niezwłocznie i w jednoznaczny sposób odmówić popełnienia takiego czynu, a następnie poinformować osobę składającą propozycję o niedopuszczalności i bezprawności jej zachowania oraz doprowadzić do zakończenia kontaktu z tą osobą, w szczególności zakończyć spotkanie z nią;

2) niezwłocznie przekazać informację o tej propozycji dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe oraz dyrektorowi DKT;

3) w miarę możliwości zabezpieczyć, w obecności innej osoby zatrudnionej w Ministerstwie, dowody potwierdzające złożenie propozycji.

3. W przypadku gdy informacja, o której mowa w ust. 1 lub 2, dotyczy:

1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - jest przekazywana bezpośrednio Ministrowi;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - jest przekazywana bezpośrednio dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.

4. Informację, o której mowa w ust. 1, można przekazać także anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś korupcję”.

5. Informacja, o której mowa w ust. 3, jest niezwłocznie przekazywana do dyrektora DKT celem jej zaewidencjonowania.

6. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy wszystkich informacji, bez względu na ich formę i źródło pochodzenia, w szczególności:

1) wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: antykorupcja@mrit.gov.pl lub operatora pocztowego lub w sposób, o którym mowa w ust. 4;

2) składanych w punkcie podawczym;

3) przekazanych ustnie - bezpośrednio lub telefonicznie.

7. Informacje dotyczące korupcji, kierowane do Ministerstwa na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), są rozpatrywane w trybie określonym w zarządzeniu Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 12 września 2024 r. w sprawie procedur zgłaszania informacji o naruszeniach prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 26).

§ 4.

1. DKT prowadzi ewidencję informacji o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, zwaną dalej „ewidencją”, w której są gromadzone informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3.

2. Ewidencja zawiera:

1) datę wpływu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji;

2) krótki opis zagrożenia korupcyjnego lub zachowania o znamionach korupcji, w szczególności informację czy zagrożenie korupcyjne lub zachowanie o znamionach korupcji dotyczy reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO;

3) informację o działaniach podjętych w Ministerstwie w związku z otrzymaną informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji.

3. Dane osobowe dotyczące osoby przekazującej informację o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji oraz informacje objęte zgłoszeniem, umożliwiające jej identyfikację, podlegają anonimizacji, której dokonuje, w przypadku, o którym mowa w § 3:

1) ust. 1 i 2 - dyrektor DKT;

2) ust. 3 pkt 1 - Minister;

3) ust. 3 pkt 2 - dyrektor generalny Ministerstwa.

Rozdział 3

Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji odnoszących się do Ministerstwa

§ 5.

1. Dyrektor DKT niezwłocznie powiadamia dyrektora generalnego Ministerstwa o otrzymaniu informacji o odnoszących się do Ministerstwa zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.

2. Osoby zatrudnione w Ministerstwie przekazują dyrektorowi DKT informacje niezbędne do dokonania wstępnej oceny okoliczności sprawy.

§ 6.

1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 5 ust. 1, dyrektor DKT przedstawia dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.

2. Dyrektor generalny Ministerstwa może w szczególności:

1) przekazać sprawę właściwemu organowi;

2) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;

3) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 2, przekazać sprawę do rzecznika dyscyplinarnego Ministerstwa lub rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

§ 7.

DKT na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji odnoszących się do Ministerstwa oraz przekazuje je dyrektorowi generalnemu Ministerstwa, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział 4

Postępowanie z informacją o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych

§ 8.

Dyrektor DKT niezwłocznie powiadamia członka kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnego za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych o otrzymaniu informacji o zagrożeniu korupcyjnym lub zachowaniu o znamionach korupcji odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz dokonuje wstępnej oceny okoliczności sprawy.

§ 9.

1. Wstępną ocenę, o której mowa w § 8, dyrektor DKT przedstawia członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych.

2. Członek kierownictwa Ministerstwa, o którym mowa w ust. 1, może w szczególności:

1) przekazać sprawę właściwemu organowi;

2) przekazać sprawę dyrektorowi generalnemu Ministerstwa;

3) wyjaśnić sprawę osobiście lub zlecić jej wyjaśnienie dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa;

4) po uzyskaniu dodatkowych wyjaśnień, o których mowa w pkt 3, rekomendować przekazanie sprawy do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

§ 10.

DKT na podstawie informacji wprowadzonych do ewidencji sporządza roczne sprawozdanie o zagrożeniach korupcyjnych lub zachowaniach o znamionach korupcji, odnoszących się do organów oraz jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych oraz przekazuje je Ministrowi i członkowi kierownictwa Ministerstwa odpowiedzialnemu za nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego sprawozdanie dotyczy.

Rozdział 5

Sposób przeciwdziałania konfliktowi interesów

§ 11

. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać konflikt interesów w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie należą w szczególności:

1) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

2) proces legislacyjny;

3) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności: strategii, polityk i programów;

4) oceny prac konkursowych i wybór projektów do dofinansowania;

5) naliczanie i egzekwowanie należności;

6) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;

7) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

8) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

9) wyznaczanie przedstawicieli do organów kolegialnych;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań, opracowań, analiz i wycen;

13) organizowanie szkoleń i konferencji;

14) rekrutacja pracowników, zawieranie umów o pracę lub umów cywilnoprawnych;

15) rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji;

16) udzielanie odpowiedzi na pytania o interpretację przepisów;

17) udzielanie odpowiedzi na wnioski o udostępnienie informacji publicznej oraz na wnioski o ponowne wykorzystywanie informacji publicznej;

18) przetwarzanie i udostępnianie informacji uzyskiwanych w związku z wykonywaniem czynności służbowych;

19) realizacja reform i inwestycji w ramach KPO.

§ 12.

1. W celu minimalizowania ryzyka powstania konfliktu interesów oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

6) uzyskiwanie zgody na dodatkowe zatrudnienie lub podjęcie zajęć zarobkowych;

7) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

8) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

9) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i konfliktu interesów;

10) składanie przez kontrolerów oraz biegłych powołanych do udziału w czynnościach kontrolnych oświadczenia o braku lub istnieniu okoliczności wyłączających z udziału w kontroli, stanowiącego załącznik nr 1;

11) składanie przez członków komisji przetargowej oraz biegłych powołanych przez kierownika zamawiającego w przypadku, gdy dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych, oświadczenia o braku okoliczności wyłączających ich udział w postępowaniu;

12) składanie wniosku o wyłączenie z udziału w komisji przeprowadzającej w Ministerstwie nabór do korpusu służby cywilnej;

13) składanie oświadczenia o braku konfliktu interesów przy realizacji reformy i inwestycji w ramach KPO.

2. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w § 8, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko powstania konfliktu interesów w kierowanej komórce. DKT opiniuje projekt procedury.

§ 13.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie, która przed rozpoczęciem wykonywania zadań lub obowiązków służbowych albo podczas ich wykonywania stwierdzi, że istnieje albo może powstać konflikt interesów, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić dyrektora komórki organizacyjnej, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, o konieczności wyłączenia jej z udziału w wykonywaniu zadania lub obowiązku służbowego, z podaniem przyczyny wyłączenia. O wyłączeniu decyduje niezwłocznie dyrektor komórki organizacyjnej, w ramach której osoba ta wykonuje zadania lub obowiązki służbowe.

2. Jeżeli konflikt interesów istnieje albo może powstać w odniesieniu do:

1) sekretarza stanu, podsekretarza stanu, dyrektora generalnego Ministerstwa lub szefa Gabinetu Politycznego Ministra - o wyłączeniu decyduje Minister;

2) dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa - o wyłączeniu decyduje dyrektor generalny Ministerstwa.

§ 14.

1. Osoby zatrudnione w Ministerstwie mające kontakt z klientami zewnętrznymi, w szczególności podczas realizacji zadań w obszarach wymienionych w § 11, są obowiązane do:

1) traktowania wszystkich klientów zewnętrznych w sposób bezstronny;

2) unikania sytuacji, które mogłyby wywoływać u nich poczucie wdzięczności wobec klientów zewnętrznych.

2. W przypadku powstania u osoby zatrudnionej w Ministerstwie wątpliwości co do wymaganego od niej zachowania, w szczególności w przypadku zaistnienia sytuacji mogących wywoływać u niej poczucie wdzięczności wobec klienta zewnętrznego, zwraca się ona o pomoc w ich wyjaśnieniu do dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, lub do doradcy do spraw etyki jeśli został powołany.

3. Kontakt z doradcą do spraw etyki jest możliwy bezpośrednio, telefonicznie lub poprzez dedykowany dla Zespołu doradców etycznych adres: doradcy.etyczni@mrit.gov.pl.

Rozdział 6

Przeprowadzanie identyfikacji i analizy ryzyka korupcyjnego, prowadzenie wykazu stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym oraz prowadzenie profilaktyki antykorupcyjnej

§ 15.

W Ministerstwie jest przeprowadzana identyfikacja i analiza ryzyka korupcyjnego zgodnie z przepisami regulującymi funkcjonowanie kontroli zarządczej w Ministerstwie.

§ 16.

1. Biuro Dyrektora Generalnego, zwane dalej „BDG”, prowadzi wykaz stanowisk pracy objętych zagrożeniem korupcyjnym, zwany dalej „wykazem”.

2. Wykaz zawiera, odrębnie dla każdej komórki organizacyjnej Ministerstwa, następujące informacje:

1) nazwę stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

2) określenie podległości służbowej stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym;

3) opis przykładowego zagrożenia korupcyjnego dla stanowiska pracy objętego zagrożeniem korupcyjnym.

3. Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zgłaszają do dyrektora BDG informację o konieczności aktualizacji informacji zawartych w wykazie niezwłocznie po wystąpieniu okoliczności uzasadniających wprowadzenie zmiany.

4. Dyrektor BDG, nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy, przekazuje zestawienie informacji zawartych w wykazie dyrektorowi generalnemu Ministerstwa.

§ 17.

Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki antykorupcyjnej w Ministerstwie polegających na:

1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez BDG;

2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania korupcji - jest zadaniem wykonywanym przez DKT.

Rozdział 7

Zadania związane z realizowaniem obowiązków dotyczących Rejestru Korzyści prowadzonego przez Państwową Komisję Wyborczą oraz zgłaszaniem korzyści uzyskiwanych przez osoby zatrudnione w Ministerstwie

§ 18.

Biuro Ministra zapewnia obsługę Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w zakresie wykonywania przez nich obowiązków związanych z Rejestrem Korzyści, o którym mowa w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2025 r. poz. 499).

§ 19.

DKT wykonuje zadania w zakresie gromadzenia informacji o przyjęciu korzyści przez osoby zatrudnione w Ministerstwie w związku z wykonywaniem czynności służbowych, z wyjątkiem Ministra, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu.

§ 20.

1. Osoba zatrudniona w Ministerstwie nie może w związku z wykonywaniem zadań lub obowiązków służbowych przyjmować jakichkolwiek korzyści, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Osoba zatrudniona w Ministerstwie może przyjąć korzyść, jeżeli uzasadniają to szczególne okoliczności związane ze zwyczajem międzynarodowym, protokołem dyplomatycznym lub współpracą z innymi urzędami obsługującymi organy władzy publicznej.

3. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza do DKT informację o przyjęciu korzyści, o której mowa w ust. 2, którą jest:

1) przysporzenie materialne, którego wartość przekracza równowartość 50 euro, w szczególności środki pieniężne, przedmioty i świadczenia oferowane osobie zatrudnionej w Ministerstwie;

2) zwolnienie ze zobowiązania, którego wartość przekracza równowartość 50 euro.

4. Do ustalenia kwoty, o której mowa w ust. 3, stosuje się średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych określony w ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320).

5. Osoba zatrudniona w Ministerstwie zgłasza informację o przyjęciu korzyści w terminie 7 dni od dnia przyjęcia korzyści, a w przypadku jej przyjęcia w związku z zagraniczną podróżą służbową - w terminie 7 dni od zakończenia tej podróży.

6. Przepisów ust. 1-5 nie stosuje się do osób, które są obowiązane do zgłaszania korzyści do Rejestru Korzyści, o którym mowa w § 18.

7. Wzór zgłoszenia informacji o przyjęciu korzyści określa załącznik nr 2.

8. W przypadku przekazania osobie zatrudnionej w Ministerstwie korzyści w okolicznościach innych niż określone w ust. 2, za pośrednictwem operatora pocztowego lub kuriera lub w inny sposób uniemożliwiający odmówienie przyjęcia korzyści, osoba ta jest obowiązana niezwłocznie przekazać korzyść dyrektorowi komórki organizacyjnej Ministerstwa, w ramach której wykonuje zadania lub obowiązki służbowe, który informuje o tym fakcie dyrektora DKT. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa w porozumieniu z dyrektorem DKT podejmuje niezbędne czynności mające na celu zwrot przekazanej korzyści do nadawcy.

9. DKT prowadzi ewidencję informacji o korzyściach, o których mowa w ust. 8, zawierającą:

1) datę przekazania korzyści;

2) krótki opis korzyści oraz okoliczności związanych z jej przekazaniem;

3) opis podjętych działań związanych ze zwróceniem korzyści do nadawcy.

Rozdział 8

Sposób prowadzenia działań związanych z osłoną antykorupcyjną

§ 21.

1. DKT zapewnia koordynację działań związanych z objęciem osłoną antykorupcyjną przedsięwzięć realizowanych przez Ministerstwo i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane.

2. Komórki organizacyjne Ministerstwa i organy oraz jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane zgłaszają Ministrowi przedsięwzięcia rządowe, które są istotne dla bezpieczeństwa lub interesów ekonomicznych państwa i powinny zostać objęte osłoną antykorupcyjną.

3. Zgłoszenie niezwłocznie przekazuje się dyrektorowi DKT.

4. Zgłoszenie zawiera:

1) szczegółowe uzasadnienie obejmujące zwięzły opis przedsięwzięcia rządowego, zwanego dalej „przedsięwzięciem”;

2) przewidywany czas trwania i wartość przedsięwzięcia, dane podmiotu je realizującego;

3) określenie znaczenia przedsięwzięcia dla bezpieczeństwa, obronności lub podstawowych interesów ekonomicznych państwa;

4) opis zagrożeń korupcyjnych w formie analizy ryzyka wskazującej na potencjalne obszary występowania zagrożenia korupcyjnego;

5) czynności dotychczas podjęte lub zrealizowane w związku z realizacją przedsięwzięcia;

6) osoby odpowiedzialne za realizację przedsięwzięcia;

7) osoby wyznaczone do kontaktów roboczych z właściwymi służbami.

5. Zgłoszenie pochodzące od organu oraz jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi lub przez niego nadzorowanej dyrektor DKT przekazuje do zaopiniowania właściwej komórce organizacyjnej Ministerstwa. Opinia jest uwzględniana przy opracowywaniu przez DKT wniosku, o którym mowa w ust. 6.

6. Dyrektor DKT opracowuje wniosek w sprawie zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną i przedkłada go do podpisu Ministra.

7. W przypadku braku zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną dyrektor DKT przekazuje do Ministra notatkę zawierającą szczegółowe uzasadnienie.

8. Decyzję co do zasadności objęcia przedsięwzięcia osłoną antykorupcyjną podejmuje Minister. O podjętej decyzji dyrektor DKT informuje komórkę organizacyjną Ministerstwa albo organ bądź jednostkę organizacyjną podległą Ministrowi lub przez niego nadzorowaną, która dokonała zgłoszenia.

9. Podpisany przez Ministra wniosek, o którym mowa w ust. 6, dyrektor DKT przekazuje do Ministra Koordynatora Służb Specjalnych.

Rozdział 9

Koordynacja działań mających na celu przeciwdziałanie korupcji

§ 22.

1. Koordynatorem działań mających na celu przeciwdziałanie korupcji w:

1) organach oraz jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi lub przez niego nadzorowanych - jest członek kierownictwa Ministerstwa sprawujący nadzór nad Departamentem Jednostek Nadzorowanych i Podległych;

2) Ministerstwie - jest dyrektor DKT.

2. W zakresie realizacji działań związanych z realizacją przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie korupcji:

1) komórki organizacyjne Ministerstwa współpracują z koordynatorami, o których mowa w ust. 1;

2) koordynatorzy, o których mowa w ust. 1, współpracują z organami oraz jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi lub przez niego nadzorowanymi.

Rozdział 10

Sposób postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego

§ 23

. 1. Do postępowania w sytuacji wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużycia finansowego stosuje się odpowiednio przepisy rozdziałów 2 i 3, z tym że:

1) informację, o której mowa w § 3 ust. 1 i 2, można przekazać anonimowo za pomocą dedykowanej ścieżki udostępnionej w Intranecie w zakładce „Zgłoś nadużycie finansowe”;

2) obowiązek, o którym mowa w § 3 ust. 1, dotyczy informacji wpływających za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: naduzyciafinansowe@mrit.gov.pl;

3) DKT gromadzi informacje, o których mowa w § 3 ust. 1-3, w formie ewidencji informacji o podejrzeniu popełnienia nadużycia finansowego, zwanej dalej „ewidencją o nadużyciach”, zawierającej elementy określone w § 4 ust. 2.

2. Do obszarów lub czynności, w odniesieniu do których może powstać ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w związku z realizowaniem zadań w Ministerstwie, należą w szczególności:

1) realizacja procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem;

2) udzielanie zamówień publicznych i dokonywanie zakupów oraz nadzór nad ich prawidłową realizacją, w szczególności odbiory dostaw, usług, robót budowlanych i zleceń;

3) proces legislacyjny;

4) opracowywanie projektów dokumentów rządowych, w szczególności strategii, polityk i programów;

5) wybór projektów do dofinansowania;

6) naliczanie i egzekwowanie należności;

7) zbywanie aktywów Skarbu Państwa;

8) udzielanie lub rozliczanie dotacji ze środków publicznych oraz środków Unii Europejskiej;

9) wydawanie decyzji, postanowień lub zaświadczeń;

10) sprawowanie nadzoru w imieniu Ministra;

11) kontrola oraz audyt wewnętrzny;

12) sporządzanie sprawozdań finansowych, analiz i wycen;

13) zawieranie umów cywilnoprawnych;

14) realizacja reform i inwestycji w ramach KPO.

3. W celu minimalizowania ryzyka popełnienia nadużycia finansowego oraz w celu podnoszenia świadomości osób zatrudnionych w Ministerstwie w tym zakresie, w Ministerstwie są realizowane w szczególności następujące działania:

1) monitorowanie i nadzorowanie realizacji czynności służbowych z zachowaniem zasad przejrzystości, bezstronności i obiektywizmu;

2) rejestracja wejść i wyjść klientów zewnętrznych;

3) dokumentowanie spotkań z klientami zewnętrznymi;

4) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Ministerstwa;

5) wykorzystywanie w kontaktach e-mailowych wyłącznie poczty służbowej;

6) monitorowanie i analiza danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym;

7) zapewnianie funkcjonalnego, przejrzystego i bezstronnego procesu decyzyjnego;

8) organizacja i prowadzenie szkoleń obejmujących zagadnienia etyki i przeciwdziałania nadużyciom finansowym.

4. Dyrektor komórki organizacyjnej Ministerstwa może określić i wdrożyć, w szczególności w zakresie obszarów i czynności, o których mowa w ust. 2, szczegółową procedurę określającą działania zaradcze minimalizujące ryzyko popełnienia nadużycia finansowego w kierowanej komórce. DKT opiniuje projekt procedury.

§ 24.

Prowadzenie działań w zakresie profilaktyki przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie polegających na:

1) organizowaniu dla pracowników Ministerstwa szkoleń dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez BDG;

2) opracowywaniu i upowszechnianiu w Ministerstwie informacji dotyczących przeciwdziałania nadużyciom finansowym - jest zadaniem wykonywanym przez DKT.

Rozdział 11

Informowanie o zagrożeniach korupcyjnych i zachowaniach o znamionach korupcji, wystąpieniu podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych oraz wystąpieniu konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO

§ 25.

1. DKT na podstawie danych wprowadzonych do ewidencji, o których mowa w § 4 ust. 1 oraz w § 23 ust. 1 pkt 3, sporządza wykaz przypadków zagrożeń korupcyjnych i zachowań o znamionach korupcji oraz wystąpienia podejrzenia popełnienia nadużyć finansowych w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO, w szczególności o sposobie wyjaśnienia sprawy oraz podjętych działaniach naprawczych. DKT przekazuje sporządzony wykaz niezwłocznie do komórki organizacyjnej odpowiedzialnej w Ministerstwie za informowanie organu koordynującego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 oraz z 2024 r. poz. 1717).

2. Komórki organizacyjne Ministerstwa przekazują niezwłocznie informacje o przypadkach wystąpienia konfliktu interesów w sprawach dotyczących reform i inwestycji realizowanych w ramach KPO do komórki organizacyjnej Ministerstwa koordynującej wdrażanie planu rozwojowego w Ministerstwie, o którym mowa w Systemie Wdrażania Planu Rozwojowego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, stanowiącym załącznik nr 3 do decyzji Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 9 maja 2024 r. zmieniającej decyzję w sprawie ustanowienia Systemu Wdrażania Planu Rozwojowego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Rozdział 12

Przepis dostosowujący i przepisy końcowe

§ 26.

Dyrektorzy komórek organizacyjnych Ministerstwa zapewniają zapoznanie się z zarządzeniem przez osoby zatrudnione w Ministerstwie, wykonujące zadania lub obowiązki służbowe w kierowanych przez nich komórkach organizacyjnych.

§ 27.

Traci moc zarządzenie nr 18 Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 lipca 2024 r. w sprawie polityki antykorupcyjnej oraz przeciwdziałania nadużyciom finansowym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. z 2024 r. poz. 20).

§ 28.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

MINISTER ROZWOJU I TECHNOLOGII
KRZYSZTOF PASZYK


1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działami administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo i gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).

Załącznik 1. [OŚWIADCZENIE O BRAKU LUB ISTNIENIU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH Z UDZIAŁU W KONTROLI]

Załączniki do zarządzenia nr 8 Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 30 maja 2025 r. (Dz. Urz. Min. Roz. i Tech. poz. 9).

Załącznik nr 1

OŚWIADCZENIE O BRAKU LUB ISTNIENIU OKOLICZNOŚCI WYŁĄCZAJĄCYCH Z UDZIAŁU W KONTROLI

Załącznik 2. [ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI]

Załącznik nr 2

ZGŁOSZENIE INFORMACJI O PRZYJĘCIU KORZYŚCI

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-06-02
  • Data wejścia w życie: 2025-06-03
  • Data obowiązywania: 2025-06-03
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA