REKLAMA
Dzienniki Urzędowe - rok 2021 poz. 39
ZARZĄDZENIE NR 39
GENERALNEGO DYREKTORA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD
z dnia 31 grudnia 2021 r.
w sprawie wytycznych bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych
Na podstawie § 5 ust. 2 pkt 1 załącznika do zarządzenia Nr 36 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 4 grudnia 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad1), zarządza się, co następuje:
§ 1.
§ 2.
1) Nr 11 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie dokonywania objazdów dróg krajowych;
2) Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 5 września 2017 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych zimowego utrzymania dróg”.
§ 3.
1) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia zawarto umowy na utrzymanie dróg, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone w tych umowach;
2) dla których przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia wszczęto i nie zakończono postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na ich utrzymanie, stosuje się wymagania, dotyczące utrzymania, określone specyfikacjami istotnych warunków zamówienia, określone w tym postępowaniu.
§ 4.
§ 5.
GENERALNY DYREKTOR |
|
|
1) Niniejsze zarządzenie zostało zmienione zarządzeniem Nr 13 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 6 maja 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 25 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 13 lipca 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zarządzeniem Nr 34 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 17 września 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz zarządzeniem Nr 39 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 października 2020 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Załącznik do zarządzenia Nr 39
Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad
z dnia 31 grudnia 2021 r.
WYTYCZNE BIEŻĄCEGO UTRZYMANIA ORAZ PROWADZENIA CZYNNOŚCI UTRZYMANIOWYCH NA DROGACH KRAJOWYCH, W TYM NA DROGOWYCH OBIEKTACH INŻYNIERSKICH
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Wytyczne bieżącego utrzymania oraz prowadzenia czynności utrzymaniowych na drogach krajowych, w tym na drogowych obiektach inżynierskich, stosuje się do działań mających na celu zapewnienie stanu technicznego drogi, zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4 oraz sprawności wszystkich jej elementów. Działania te polegają na wykonywaniu robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanego dalej „brd” i wygody ruchu użytkowników.
2. Do zadań zarządcy drogi w ramach bieżącego utrzymania należy w szczególności:
1) utrzymanie czytelnego w dzień i w nocy oznakowania pionowego i poziomego dróg oraz urządzeń brd;
2) utrzymanie nawierzchni jezdni, poboczy, ścieżek rowerowych i chodników;
3) zapewnienie widoczności na skrzyżowaniach i łukach poziomych;
4) utrzymanie elementów i urządzeń odwodnienia drogi oraz pasa drogowego;
5) utrzymanie zieleni przydrożnej;
6) utrzymanie drogowych obiektów inżynierskich;
7) systematyczne utrzymanie czystości pasa drogowego;
8) utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych;
9) utrzymanie miejsc obsługi podróżnych zwanych MOP będących w zarządzie GDDKIA;
10) utrzymanie inteligentnych systemów transportowych, zwanych dalej ITS.
3. Do działań, które należy wykonać w pierwszej kolejności należy:
1) reagowanie na wszelkie uszkodzenia infrastruktury drogowej oraz elementów wyposażenia drogi (zauważone nieprawidłowości);
2) likwidacja zdarzeń w trybie awaryjnym lub ich zabezpieczenie i oznakowanie;
3) uzupełnienie ubytków, likwidacja powstałych uszkodzeń i spękań nawierzchni w technologiach właściwych dla danego typu nawierzchni. W przypadku wystąpienia ubytków w nawierzchni przekraczających dopuszczalne głębokości, odcinki drogi z ubytkami należy niezwłocznie zabezpieczyć, oznakować a następnie dokonać ich naprawy;
4) zapewnienie kompletności, czytelności oraz widoczności oznakowania pionowego, poziomego i urządzeń brd – zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu;
5) wykonywanie prac porządkowych;
6) oczyszczenie i udrożnienie lub odtworzenie systemów odwodnienia.
4. Wszystkie prace utrzymaniowe powinny być realizowane zgodnie z wymaganiami określonymi w rozdziale 4.
Rozdział 2
Roboty budowlane w pasie drogowym
§ 2. 1 .W trakcie robót i prac budowlanych w pasie drogowym, zwanych dalej „robotami”, w szczególności:
1) dokonuje się kontroli zgodności oznakowania i zabezpieczenia robót prowadzonych w pasie drogowym zgodnie z opracowanym i zatwierdzonym przez Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, zwanej dalej „GDDKiA”, lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną – harmonogramem oraz z zatwierdzonymi projektami czasowej organizacji ruchu;
2) podejmuje się działania minimalizujące utrudnienia dla ruchu drogowego; roboty prowadzone w pasie drogowym są realizowane w możliwie najkrótszym czasie (wielozmianowo) i na możliwie najkrótszych odcinkach;
3) aktualizuje się oznakowania dla ruchu z tytułu prowadzonych robót – po wykonaniu robót w dniu roboczym lub przerw w ich wykonywaniu, w przypadku braku utrudnień należy każdorazowo usuwać lub zasłaniać ustawione na czas robót oznakowanie.
2. W przypadku etapowego wykonywania poszczególnych warstw nawierzchni z dopuszczeniem na nich ruchu, w okresie przejściowym, między ułożeniem poszczególnych warstw, zapewnia się tymczasowe oznakowanie pionowe. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych np. dużym natężeniem ruchu, pogorszone warunki widoczności, inne uzasadnione sytuacje, a także kiedy okres przejściowy jest dłuższy niż 7 dni, zapewnia się tymczasowe oznakowanie poziome.
Rozdział 3
Prace związane z utrzymaniem i prowadzeniem robót
§ 3. 1. Przy opracowaniu harmonogramu robót utrzymaniowych oraz opracowywaniu organizacji ruchu na czas ich prowadzenia uwzględnia się:
1) analizę ruchu w szczególności dobowy rozkład ruchu;
2) okresy, w których występuje zwiększony ruch sezonowy lub weekendowy.
2. Z uwagi na wzmożony ruch weekendowy i świąteczny zaleca się takie planowanie robót, aby w piątki od godziny 14 do godziny 23, w poniedziałki od godziny 5 do godziny 9 oraz w okresach świątecznych nie wykonywać prac utrzymaniowych. W uzasadnionych przypadkach, kiedy na drogach (lokalnie) natężenie ruchu w weekendy spada, prowadzenie prac jest dopuszczalne.
3. Zaleca się, aby prace, których wykonanie w sposób szczególny wpływa na utrudnienia w ruchu, a technologicznie nie ma ograniczeń do wykonywania ich w porach zmniejszonego natężenia, były wykonywane w tych porach, w szczególności w porze nocnej, z zastrzeżeniem, że roboty nie będą powodować uciążliwości dla mieszkańców przyległych terenów spowodowane przekroczeniem norm hałasu.
4. Zaleca się, aby w porze nocnej, w terenie oświetlonym, wykonywane były prace niepowodujące nadmiernego hałasu w obrębie istniejącej zabudowy, takie jak:
1) mechaniczne zamiatanie nawierzchni jezdni;
2) wymiana barier, w szczególności w pasach rozdziału dróg klasy A i S;
3) regulacje studzienek w jezdni i innych elementów dróg na jezdni dwupasowej;
4) wykonywanie oznakowania poziomego nawierzchni;
5) prace, których organizacja ruchu przewiduje zmniejszenie ilości pasów ruchu na drogach o SDR przekraczającym 20 000 pojazdów na dobę;
6) inne prace porządkowe nie powodujące nadmiernego hałasu.
5. Zdarzeniem awaryjnym jest w szczególności:
1) uszkodzenie drogi i jej elementów uniemożliwiające bezpieczne z niej korzystanie, w tym ubytki nawierzchni ≥ 5cm głębokości, uszkodzenia drogowych obiektów inżynierskich, uszkodzenia barier ochronnych i innych urządzeń mających zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego i korzystania z infrastruktury drogi, balustrad, poręczy, ekranów, znaków drogowych, urządzeń oświetlenia drogi, uszkodzenia ogrodzeń, rozmycia skarp i poboczy;
2) uszkodzenie infrastruktury zlokalizowanej w sąsiedztwie drogi, które zagraża bezpieczeństwu na samej drodze;
3) pozostawanie na drodze elementów obcych, w tym porzuconych przedmiotów, rozsypanych materiałów sypkich, rozlania cieczy bądź substancji mogących spowodować poślizg pojazdów, martwych zwierząt, połamanych gałęzi i pni powalonych drzew, uszkodzonych elementów drogi oraz innych elementów mogących stwarzać zagrożenie dla ruchu na drodze.
6. Prace wykonywane w trybie awaryjnym są realizowane w dwóch etapach:
1) etap I – zabezpieczenia miejsca zdarzenia, które rozpoczyna się w czasie nie dłuższym niż 30 minut dla klasy drogi A i S oraz w czasie nie dłuższym niż 60 minut dla klasy GP i G, od momentu otrzymania zgłoszenia; zabezpieczenie jest wykonane w sposób zapewniający bezpieczeństwo ruchu drogowego, bezpieczeństwo konstrukcji oraz bezpieczeństwo elementów pasa drogowego, do czasu, aż zagrożenie zostanie całkowicie usunięte;
2) etap II – likwidacja zagrożenia, które jest dokonywane w czasie niezbędnym do jego realizacji i adekwatnym do skali awarii, i które polega na fizycznym usunięciu zagrożenia, w tym w szczególności:
a) naprawie elementów drogi, które uległy zniszczeniu, uzupełnieniu ubytków lub usunięciu z jezdni, chodnika i innych części pasa drogi wszelkich elementów obcych mogących stworzyć zagrożenie dla użytkowników drogi, oraz ich utylizacji,
b) wymianie uszkodzonych elementów na elementy nowe.
7. Roboty konserwacyjne nawierzchni:
1) roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe, są wykonywane w ramach określonych przedmiarem zakresów i rodzajów robót, wskazanych w zakresie zaakceptowanym indywidualnie dla każdego Rejonu przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną przy czym roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe (po okresie zimowym) – należy zakończyć do 15 czerwca każdego roku, a roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe (przed okresem zimowym) należy zakończyć do 15 listopada każdego roku, przy czym:
a) terminy mogą ulec przesunięciu w uzasadnionych przypadkach,
b) roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe, z wyjątkiem sytuacji, w których jest to szczególnie uzasadnione nie są prowadzone w okresie wakacyjnym,
c) w każdym miesiącu poprzedzającym określony etap robót konserwacyjnych, w terminach ustalonych przez Dyrektora Oddziału GDDKiA lub Zastępcę Dyrektora Oddziału ds. Zarządzania Drogami i Mostami lub przez osobę upoważnioną, Oddział GDDKiA, wyspecyfikuje miejsca, w których powinny być wykonane roboty konserwacyjne – remonty cząstkowe oraz remonty doraźne;
2) roboty konserwacyjne – remonty doraźne, wykonuje się na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3 cm, a naprawy nawierzchni dokonuje się tak, aby ubytek został trwale uzupełniony, przy czym:
a) do niezbędnych prac zabezpieczających przystępuje się bezzwłocznie, poprzez oznakowanie i ewentualnie niezbędne zabezpieczenie, np. masą mineralno-asfaltową na zimno, wykonane w terminie nie dłuższym niż 12 godzin od momentu stwierdzenia lub przekazania informacji wykonawcy,
b) naprawy docelowe należy dokonywać masą na gorąco bezzwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych.
8. Prace związane z oznakowaniem poziomym realizuje się jako:
1) niezbędną odnowę oznakowania poziomego – realizowaną po zakończeniu robót konserwacyjnych – remontów cząstkowych (po okresie zimowym), ale nie później niż do 15 czerwca każdego roku;
2) całoroczne utrzymanie oznakowania poziomego, w tym naprawy gwarancyjne – realizowane w ciągu całego roku, w odniesieniu do widoczności oznakowania a także uzyskanych wyników badań luminescencji.
9. Wszystkie czynności wykonywane w ramach bieżącego utrzymania na drogach krajowych, w tym na obiektach inżynierskich, są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz zarządzeniami Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Rozdział 4
Wymagania dla czynności utrzymaniowych
§ 4. Warunki realizacji i efekty do osiągnięcia wykonanych czynności utrzymaniowych określa poniższa tabela:
Lp. | Nazwa czynności utrzymaniowej | Termin realizacji czynności utrzymaniowej | Standard utrzymania drogi |
I. ROBOTY KONSERWACYJNE | |||
1. | Roboty konserwacyjne nawierzchni – Remonty cząstkowe | 1) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 czerwca; 2) zgodnie z harmonogramem robót nie później niż do 15 listopada. | 1) nawierzchnia jezdni na całej powierzchni utwardzonych elementów drogi, oraz na drogowych obiektach inżynierskich jest pozbawiona ubytków, wykruszeń i spękań o głębokości ponad 3 cm; 2) spękania są szczelnie wypełnione, krawędź łaty przylega do krawędzi istniejącej nawierzchni i została uszczelniona. Łata tworzy jedną płaszczyznę z sąsiadującą powierzchnią jezdni. |
2. | Roboty konserwacyjne nawierzchni – Remonty doraźne. | 1) na bieżąco, w każdym przypadku, kiedy stwierdzony zostanie ubytek nawierzchni o głębokości większej niż 3 cm; 2) zabezpieczenie np. masą mineralno-asfaltową na zimno w ciągu 12 godzin od momentu stwierdzenia ubytku; 3) naprawa docelowa wykonana niezwłocznie w sprzyjających warunkach atmosferycznych w terminie do 7 dni od powzięcia informacji. | 1) ubytki trwale uzupełnione masą mineralno-asfaltową na zimno lub gorąco. |
3. | Roboty konserwacyjne nawierzchni chodników, ścieżek rowerowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) nawierzchnia chodnika, ścieżki rowerowej jest na całej powierzchni pozbawiona ubytków lub spękań zagrażających bezpieczeństwu użytkowników. Spękania są uszczelnione tak, aby uniemożliwić wnikanie wody w głąb konstrukcji; 2) Nawierzchnie z kostki równe, bez zaniżeń i ubytków. Braki uzupełnione. |
4. | Roboty konserwacyjne nawierzchni dodatkowych jezdni i pasów technologicznych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb; 2) zabezpieczone lub naprawione awaryjnie w terminie do 12h po uzyskaniu wiedzy o ich występowaniu a naprawy docelowe wykonane w terminie do 30 dni od momentu stwierdzenia nieprawidłowości w sprzyjających warunkach atmosferycznych. | 1) wszelkie stwierdzone nieprawidłowości zostały usunięte; 2) zagrożenia występujące na nawierzchni zostały zabezpieczone. |
II. UTRZYMANIE ELEMENTÓW PASA DROGOWEGO | |||
1. | Utrzymanie oznakowania poziomego. | 1) do 15 czerwca każdego roku; 2) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie czyste, czytelne, bez przetarć, dobrze widoczne w dzień i w nocy; 2) odnowione oznakowanie cienkowarstwowe oraz grubowarstwowe; 3) odnowione oznakowanie poziome w miejscach wytartych. |
2. | Utrzymanie punktowych elementów odblaskowych. | 1) Brakującą ilość należy uzupełnić na bieżąco przed okresem jesiennym i po okresie zimowym, w czasie nie dłuższym, niż 14 dni od stwierdzenia braków, przekraczających 10% stanu pierwotnego lub w przypadku braku więcej niż 3 elementów w ciągu pod rząd. | 1) Punktowe elementy odblaskowe na jezdni są kompletne, widoczne po zmroku, umiejscowione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu. |
3. | Utrzymanie istniejącego oznakowania pionowego: – znaki i tablice – urządzenia brd. | 1) na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie jest kompletne, tzn. znaki i urządzenia brd ustawione zgodnie z zatwierdzonym projektem stałej organizacji ruchu; 2) barwa i odblaskowość prawidłowa; 3) słupki znaków ustawione w pionie; 4) tarcze znaków na wymaganej wysokości; 5) od poziomu jezdni zachowana jest skrajnia pionowa i pozioma; 6) konstrukcje nośne zgodne z projektem wykonawczym, bez uszkodzeń, elementy mocujące nie są skorodowane; 7) w przypadku luster drogowych wolne od zabrudzeń i rosy. |
4. | Utrzymanie barier ochronnych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) bariery są ustawione zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu; 2) odcinki barier są ciągłe, nie dopuszcza się występowania przerw w ciągłości bariery spowodowanych uszkodzeniem mechanicznym; 3) nie występują uszkodzone elementy, w tym elementy odblaskowe kompletne, oraz elementy nie połączone ze sobą w sposób trwały; 4) bariery posiadają zachowany warunek równości geometrycznej, nie dopuszcza się odchylenia płaszczyzny barier; 5) bariery łatwo i szybko rozbieralne sprawne oraz zapewniające szybki demontaż; 6) Liny barier linowych są naciągnięte z siłą określoną w instrukcji ich stosowania. |
5. | Utrzymanie poduszek zderzeniowych i terminali zderzeniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie poduszki i terminale zderzeniowe są kompletne, bez śladów uszkodzeń mechanicznych; 2) elementy odblaskowe kompletne bez uszkodzeń, folia odblaskowa bez pęknięć, elementy metalowe bez śladów korozji, strefa mocowania urządzenia bez zabrudzeń utrzymujących wilgoć (piasek, sól drogowa). |
6. | Utrzymanie ekranów akustycznych i przeźroczystych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ekrany bez ubytków, uszkodzeń, nie wykazują prześwitów między elementami wypełnień oraz pod podwaliną, z wyłączeniem przypadków gdy podwalina jest poniżej jezdni. |
7. | Utrzymanie osłon przeciwchlapaniowych, przeciwporażeniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) osłony są kompletne, nieuszkodzone; 2) elementy osłon i ich mocowania bez widocznych śladów korozji. |
8. | Utrzymanie poręczy ochronnych i balustrad. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) poręcze i balustrady są kompletne i nie zdeformowane; 2) powłoki ochronne elementów stalowych są bez uszkodzeń i widocznych śladów korozji; 3) elementy mocujące kotwy kompletne, bez widocznych śladów korozji; 4) zabezpieczone ogniska korozji. |
9. | Utrzymanie wygrodzeń i ogrodzeń. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ciąg wygrodzeń nie wykazuje wad, usterek lub ubytków, tworzy ciągłą barierę, bez przerw. Elementy ogrodzenia bez odchyleń od pionu. |
10. | Utrzymanie osłon przeciwolśnieniowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) ciągi osłon są kompletne, osłony są stabilnie zamocowane, proste i łącznie tworzące jednolitą efektywną powierzchnię ochrony przeciwolśnieniowej. |
11. | Utrzymanie punktów referencyjnych na jezdni. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie punkty referencyjne są oznaczone w sposób prawidłowy. |
12. | Utrzymanie słupków referencyjnych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) wszystkie słupki referencyjne są prawidłowo oznaczone, system jest kompletny. |
13. | Utrzymanie punktów granicznych i świadków punktów granicznych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) punkty graniczne i świadki punktów granicznych pasa drogowego są kompletne (na odcinkach o wyznaczonej granicy pasa drogi); 2) punkty graniczne i świadki punktów granicznych są proste i trwale ustabilizowane w gruncie; 3) punkty graniczne nie są uszkodzone (uszkodzenia należy rozumieć jako: obicia, złamania, wykruszenia). |
14. | Utrzymanie osłon zabezpieczających U-15. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) osłony są kompletne i w pełni sprawne technicznie. |
15. | Utrzymanie oznakowania m.in. wysepek kanalizujących ruch i azyli w ciągu dróg. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) oznakowanie m.in. wysepek kanalizujących ruch, azyli jest kompletne i prawidłowo zamocowane w nawierzchni. |
16. | Mycie istniejącego oznakowania pionowego – znaki i tablice. | 1) kompleksowe mycie jeden raz w roku oraz w miarę potrzeb. | 1) znaki i tablice znaków są czyste, czytelne, dobrze widoczne w dzień i w nocy; 2) konstrukcje czyste, bez graffiti; 3) lica znaków i tablic w okresie zimowym są odśnieżone i wolne od lodu. |
17. | Mycie ekranów akustycznych, barier i osłon przeciwchlapaniowych, | 1) w miarę potrzeb. | 1) ekrany, bariery i osłony przeciwchlapaniowe są estetyczne, pozbawione zabrudzeń, graffiti i elementów reklam. |
18. | Utrzymanie poboczy i korpusu drogowego. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) pobocza równe pozbawione rozmyć, zniszczeń i śladów rozjechania; 2) skarpy nasypu i wykopu bez widocznych uszkodzeń, rozmyć, osunięć; 3) wykonane umocnienie skarp kompletne bez ubytków i uszkodzeń elementów zabezpieczających. |
19. | Mycie poręczy ochronnych i balustrad. | 1) w miarę potrzeb. | 1) poręcze ochronne i balustrady czyste, pozbawione zanieczyszczeń pogarszających ich wygląd i stan techniczny; 2) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali; 3) pozbawione błota, brudnych zacieków, przebarwień, soli, olejów, smarów oraz produktów korozji betonu i stali. |
20. | Mycie całej konstrukcji ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami. | 1) raz w roku, w terminie do 15 czerwca. | 1) konstrukcje ustrojów nośnych i podpór obiektów nad drogami, czyste, pozbawione zanieczyszczeń; 2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd w tym graffiti; 3) pozbawione zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali. |
21. | Mycie elementów konstrukcyjnych i wyposażenia drogowych obiektów inżynierskich. | 1) w miarę potrzeb. | 1) elementy konstrukcyjne i wyposażenie czyste, pozbawione szkodliwych zanieczyszczeń oraz korozji; 2) pozbawione zanieczyszczeń pogarszających wygląd oraz zanieczyszczeń szkodliwych dla betonu, zbrojenia lub stali; 3) pozbawione produktów korozji ługującej (zacieków i wykwitów soli) oraz czynników mogących wywoływać korozję biologiczną elementu; 4) obiekty niewyposażone w krawężniki czyste, bez zacieków z pomostu. |
22. | Utrzymanie odwodnienia liniowego. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) elementy odwodnienia linowego są kompletne, nie posiadają uszkodzeń, a system w pełni spełnia funkcję odwadniania korpusu drogi; 2) ciągi odwodnienia są czyste, pozbawione zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 3) elementy pokryw studni i wpustów ulicznych są kompletne i całe; 4) elementy rowów pozbawione namułu i innych zanieczyszczeń ograniczających spływ wody; 5) wszystkie przepusty są drożne. |
23. | Czyszczenie urządzeń dylatacyjnych. | 1) dwa razy do roku przed i po okresie zimowym oraz na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) w zależności od rodzaju urządzenia dylatacyjnego, brak zanieczyszczeń: a) w bruzdach i zagłębieniach urządzenia dylatacyjnego strefy przejazdowej oraz strefy chodnikowej i wyniesionego pobocza technicznego, b) we wszelkich szczelinach oraz wnękach dylatacyjnych, c) w fartuchach, rynnach i rurach spustowych odwodnienia otwartych urządzeń dylatacyjnych (palczastych); 2) czyste blachy maskujące; 3) elementy podpór oraz elementy ustrojów nośnych czyste, bez brudnych zacieków tj. ewentualnych skutków wywołanych przeciekami wody przez nieszczelne urządzenia dylatacyjne; 4) szczeliny dylatacyjne oczyszczone pod blachami maskującymi; 5) wolne przestrzenie między ściankami zaplecznymi przyczółków i tylnymi (pionowymi) ścianami elementów ustrojów nośnych (poprzecznie, dźwigarów, płyt pomostu) oczyszczone; 6 wkładki gumowe dylatacji modułowych) przepłukane wodą pod ciśnieniem, oczyszczone z zanieczyszczeń i zakonserwowane; 7) w przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta. |
24. | Utrzymanie separatorów i piaskowników wraz z utylizacją zanieczyszczeń. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) separatory są czyste, drożne pozbawione zanieczyszczeń ograniczających efektywność systemu odwodnienia. |
25. | Utrzymanie zbiorników retencyjnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) zbiorniki retencyjne są czyste, pozbawione zanieczyszczeń. |
26. | Czyszczenie elementów konstrukcyjnych obiektu. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) Elementy konstrukcyjne obiektu bez produktów korozji ługującej (bez zacieków i wykwitów), bez ptasich odchodów oraz bez czynników mogących wywołać korozję biologiczną elementu, bez graffiti. |
27. | Usuwanie skutków zdarzeń awaryjnych – rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków samochodów. | 1) czas na usunięcie zagrożeń z jezdni i poboczy – w ciągu 24 godzin a zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji. | 1) pas drogowy wolny od skutków zdarzeń losowych – rozsypanych ładunków z samochodów, porzuconych przedmiotów i rozlanych ładunków z samochodów; 2) pas drogowy wolny od przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla użytkowników ruchu. Powiadomione odpowiednie służby; 3) bezzwłocznie zabezpieczone i oznakowane do czasu przybycia odpowiednich służb lub sprzętu –przedmioty niemożliwe do natychmiastowego usunięcia; 4) usunięte przy użyciu odpowiednich środków, odpady i materiały ropopochodne (powstałe w wyniku zdarzeń drogowych i pozostawione przez służby ratownicze w pasie drogowym). |
28. | Zbieranie zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych z pasa drogowego wraz z utylizacją. | 1) niezwłocznie po zauważeniu lub otrzymaniu informacji, jednak nie później niż: – z jezdni i poboczy w ciągu 24 godzin od otrzymania informacji lub zauważenia zdarzenia, – z pozostałych elementów pasa drogowego bez zbędnej zwłoki; 2) Zabezpieczenie miejsca zdarzenia w ciągu 30 minut dla A i S i 60 min dla GP i G po zauważeniu lub otrzymaniu informacji. | 1) Pas drogowy na całej szerokości wolny od zanieczyszczeń. |
III. ZIELEŃ W PASIE DROGOWYM | |||
1. | Ręczne i mechaniczne koszenie roślinności niskiej, z wyłączeniem pnączy. | 1) jedno pełne koszenie całej szerokości pasa drogowego w ciągu roku oraz w miarę potrzeb. Terminy i zakresy koszenia uzależnione od tempa wegetacji roślin oraz określane pod kątem zachowania odpowiedniego poziomu BRD, funkcjonowania infrastruktury drogowej i towarzyszącej oraz minimalizacji zjawiska suszy hydrogeologicznej. | 1) zapewnione wymagane warunki widoczności, właściwe funkcjonowanie urządzeń odwadniających, zachowanie estetyki drogi i jej otoczenia, (z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierzyny strefa najść i migracji); 2) Skoszona trawa usunięta z jezdni, pobocza, chodników i ścieżek rowerowych; 3) skoszona trawa zebrana, wywieziona i zużytkowana albo odpowiednio zutylizowana: a) w obrębie systemów odwodnienia – dla zapewnienia sprawnego ich funkcjonowania, b) na terenie miast i miejscowości oznaczonych tablicami D-42/43 oraz gęstej zabudowy mieszkaniowej z wyłączeniem obwodnic przebiegających przez obszar zabudowy – dla zachowania odpowiedniej estetyki pasa drogowego; 4) nie wymaga się zbierania i wywożenia skoszonej trawy na pozostałych obszarach objętych koszeniem pod warunkiem jej zmulczowania poprzez odpowiednie rozdrobnienie pokosu i jego równomierne rozprowadzenie; 5) nie wykasza się roślinności niskiej w strefach najść i migracji na przejściach górnych i dolnych w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt; 6) nie wykasza się roślinności nadbrzeżnej wzdłuż cieków, rzek. |
2. | Usuwanie oraz chemiczne zwalczanie roślinności niepożądanej (chwasty, samosiejki, itp.) z obszarów nasadzeń zieleni pełniącej funkcje ozdobne i ochronne. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. 2) Stosowanie środków chemicznych tylko w przypadku takiej konieczności i w sposób oraz w ilościach zgodnych z instrukcją producenta. | 1) powierzchnie nasadzeń zieleni bez skupisk chwastów i samosiejek. |
3. | Formowanie żywopłotów, odchwaszczanie podłoża z uporządkowaniem terenu i odwiezieniem gałęzi. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) powierzchnie żywopłotów uformowane i oczyszczone. |
4. | Zwalczenie gatunków inwazyjnych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) brak gatunków inwazyjnych, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji). |
5. | Odmłodzenie lub formowanie korony drzew. | 1) czynności wykonuje się po zakończeniu sezonu wegetacyjnego i po zakończeniu sezonu lęgowego raz na 2–5 lat; 2) na bieżąco, w miarę potrzeb po uzyskaniu zgody właściwego organu. | 1) uformowane w okresie spoczynku, w określonym zakresie drzewa, z wyłączeniem funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji); 2) na przejściach dolnych – w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji): roślinność drzewiastą należy usuwać w miejscach, gdzie jej pozostawienie mogłoby doprowadzić do naruszenia lub zawilgocenia obiektu, np. w okolicach podpór, stożków, bezpośrednie sąsiedztwa konstrukcji; należy ją kształtować w sposób zachowujący odpowiednią odległość korony drzewa od znajdującego się w jego sąsiedztwie obiektu. W przypadku zadrzewień tworzących łącznie z konarami i liśćmi prześwit mniejszy niż 4–5 metrów od krawędzi gzymsu, należy wykonać zdecydowaną redukcję korony drzewa; 3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) dopuszcza się ogławianie, podcinanie, przycinanie oraz inne formy kształtowania wysokości i pokroju roślinności drzewiastej, tak aby ograniczyć jej wzrost – w zależności od miejscowych uwarunkowań i typu przejścia oraz ze względu na bezpieczeństwo użytkowników dróg; 4) nie usuwa się z terenu przejść (w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji), materiału pochodzącego z wykoszeń, ogławiania, itp. – dopuszcza się jego zrębkowanie, czy też rozrzucenie na powierzchni przejść lub układanie w niewielkie stosy. |
6. | Utrzymanie ciągów ogrodzeń ochronnych dla zwierząt. | 1) czynności wykonuje się w miarę zaistnienia potrzeby. | 1) utrzymane ciągi ogrodzeń ochronnych dla zwierząt; 2) ogrodzenia są ciągłe i doszczelnione; 3) w obrębie funkcjonalnego obszaru przejść dla zwierząt (strefy najść i migracji) wykasza się roślinność zielną w pasie o szerokości do 30 cm po obu stronach ogrodzenia. |
IV. UTRZYMANIE CZYSTOŚCI W PASIE DROGOWYM | |||
1. | Utrzymanie czystości oraz estetyki. | 1) do dnia 15 czerwca, oraz w miarę potrzeb. | 1) sprzątanie pozimowe: Czyste elementy wyposażenia drogi m.in. w strefie przykrawężnikowej, elementy odwodnienia, zatoki postojowe i autobusowe, nawierzchnie na chodnikach, ścieżkach rowerowych a) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń zabezpieczenia ruchu; 2) bieżące utrzymywanie czystości w pozostałym okresie; a) na całej powierzchni pasa drogowego brak znaczących ilości piasku i innych zanieczyszczeń organicznych i nieorganicznych mających wpływ na bezpieczeństwo; b) obiekty mostowe bez zanieczyszczeń nagromadzonych w załomach wystających elementów konstrukcji lub elementów wyposażenia mających wpływ na bezpieczeństwo. |
V. UTRZYMANIE ELEMENTÓW DROGOWYCH OBIEKTÓW INŻYNIERSKICH | |||
1. | Uzupełnienie lub naprawa uszczelnień styków między elementami. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) styki między krawężnikami oraz między krawężnikami a elementami chodnikowymi i nawierzchnią, szczelne bez ubytków; 2) styki między prefabrykatami chodnikowymi, prefabrykatami gzymsowymi, szczelne, bez ubytków. |
2. | Likwidacja lokalnych ubytków i wykruszeń w elementach betonowych drogowych obiektów inżynierskich. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) elementy betonowe monolitycznych konstrukcji mostowych, belek gzymsowych, elementów podpór i fundamentów bez wykruszeń i lokalnych ubytków. |
3. | Utrzymanie sprawności technicznej dylatacji mostowej. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) śruby mocujące elementy dylatacji kompletne, bez uszkodzeń, bez śladów korozji; 2) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne; 3) śruby w połączeniach dylatacji blokowych, modułowych i palczastych dokręcone, bez luzów; 4) elementy dylatacji blokowych, modułowych i palczastych są kompletne; 5) styki elementów pomostu z elementami urządzeń dylatacyjnych szczelne, bez ubytków; 6) elementy systemu odwodnienia dylatacji palczastych (fartuchów oraz ich zakotwień) bez uszkodzeń; 7) styki urządzeń dylatacyjnych z warstwami nawierzchniowymi uszczelnione; 8) bitumiczne przykrycia dylatacyjne bez spękań i rozszczelnień. W przypadku urządzeń dylatacyjnych wymagających smarowania w celu prawidłowej pracy, po każdorazowym czyszczeniu uzupełnione smary eksploatacyjne zgodnie z instrukcją producenta. |
4. | Utrzymanie sprawności technicznej łożysk. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) łożyska toczne lub ślizgowe posmarowane; 2) połączenia śrubowe w konstrukcjach łożysk dokręcone, bez zbędnych luzów; 3) konstrukcja łożyska kompletna bez skorodowanych łączników; 4) wskaźniki położenia (przemieszczeń), tabliczki znamionowe, libelle, fartuchy ochronne kompletne, bez uszkodzeń. |
5. | Utrzymanie elementów odwodnienia obiektu. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) połączenia rur odwodnienia szczelne; 2) wpusty wyposażone w kratki ściekowe, kompletne (bądź doraźnie zabezpieczone); 3) kanalizacja deszczowa kompletna i bez uszkodzeń; 4) elementy prefabrykowanych skarpowych ścieków odwadniających bez wzajemnych przemieszczeń, bez uszkodzeń oraz bez ubytków w uszczelnieniu pomiędzy nimi; 5) elementy odwodnienia na obiektach inżynierskich – wpusty, rurociągi, sączki itp. oczyszczone i udrożnione. |
6. | Utrzymanie skarp i stożków przy obiektowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) stożki i skarpy bez lokalnych wyrw, zapadlisk i ubytków ziemi; 2) elementy prefabrykowane umocnień stożków i skarp stanowią jedną płaszczyznę, bez uskoków i nierówności; 3) elementy pełne umocnień skarp i stożków bez wegetacji mchów i innej roślinności; 4) styki między prefabrykatami umocnień i skarp uszczelnione i bez pęknięć; 5) elementy umocnień skarp i stożków bez śladów podmycia; 6) schody skarpowe oraz prefabrykaty konstrukcji oporowych betonowych bez lokalnych ubytków i wykruszeń; 7) siatki koszy i materace gabionowe z kompletnym wypełnieniem, bez uszkodzeń. |
VI. INNE | |||
1. | Utrzymanie miejsc do ważenia pojazdów ciężarowych. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) stanowisko spełnia wszystkie wymagania dotyczące miejsc do ważenia pod kątem stanu nawierzchni, w tym równości nawierzchni, wnęk wagowych, malowania; 2) nawierzchnia parkingu pozbawiona jest ubytków, wykruszeń i spękań zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego i wyłączających miejsce do ważenia z użytkowania (z punktu widzenia zgodności z warunkami określonymi w przepisach szczególnych); 3) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są przepełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony. |
2. | Utrzymanie parkingów i MOP w zarządzie GDDKiA. | 1) na bieżąco, w miarę potrzeb. | 1) nawierzchnia parkingu, w części jezdni i elementów chodnikowych jest czysta; 2) w obrębie parkingu zachowana jest estetyka otoczenia, brak jest śmieci, kosze nie są wypełnione, nawierzchnia pozamiatana, pas drogowy w obrębie parkingu wykoszony; 3) toalety czyste, opróżnione; 4) elementy wyposażenia bez uszkodzeń sprawne, kompletne, zakonserwowane; 5) środki czystości w pomieszczeniach sanitarnych dostępne; 6) ściany zewnętrzne oraz wewnętrzne czyste; 7) place zabaw dla dzieci czyste. Wyposażenie placu zabaw sprawne, elementy metalowe nieskorodowane. |
3. | Utrzymanie systemów ITS. | 1) do dnia 15 czerwca, oraz na bieżąco w miarę potrzeb. | 1) sprzątanie pozimowe: a) czyste elementy wyposażenia systemów ITS, b) odnowione wszystkie powłoki malarskie urządzeń; 2) przeglądy i kalibracje urządzeń; 3) utrzymywanie w ciągłej sprawności urządzeń oraz ciągłości transmisji danych. |
- Data ogłoszenia: 2021-12-31
- Data wejścia w życie: 2021-12-31
- Data obowiązywania: 2022-04-12
REKLAMA
Dzienniki Urzędowe
REKLAMA
REKLAMA