REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe - rok 2024 poz. 13

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI1)

z dnia 22 lutego 2024 r.

w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) i § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 2022 r. w sprawie sposobu wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony (Dz. U. poz. 875) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Zarządzenie określa sposób wykonywania zadań w ramach obowiązku obrony w dziale administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanych dalej „zadaniami obronnymi”, w:

1) Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zwanym dalej „Ministerstwem”;

2) jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, zwanego dalej „Ministrem”.

§ 2.

Zadania obronne wykonywane w Ministerstwie i w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych przez Ministra, zwanych dalej „jednostkami”, obejmują:

1) przygotowanie do wykonywania zadań obronnych, w tym:

a) tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych,

b) zapewnianie zasobów osobowych;

2) planowanie obronne, w tym:

a) planowanie operacyjne,

b) programowanie obronne,

c) przeglądy obronne;

3) planowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń obronnych;

4) planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych na rzecz obrony;

5) tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

6) przygotowanie systemu kierowania Ministra;

7) organizowanie współpracy cywilno-wojskowej (Civil-Military Cooperation);

8) realizację zadań w zakresie wsparcia przez państwo-gospodarza (Host Nation Support), zwanego dalej „HNS”;

9) planowanie, organizowanie i prowadzenie kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach.

§ 3.

Tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych obejmuje:

1) przygotowanie struktury organizacyjnej Ministerstwa i jednostek do:

a) planowania i realizacji zadań obronnych,

b) przekazywania informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych,

c) ochrony informacji niejawnych dotyczących wykonywania zadań obronnych;

2) zapewnienie warunków do przetwarzania informacji niejawnych odpowiednich do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;

3) zapewnienie systemu teleinformatycznego przeznaczonego do przetwarzania informacji niejawnych odpowiedniego do klauzuli tajności przetwarzanych informacji;

4) opracowanie i aktualizowanie:

a) aktów prawnych regulujących wykonywanie zadań obronnych,

b) dokumentacji w zakresie planowania i realizacji zadań obronnych;

5) koordynowanie procesu planowania i realizacji zadań obronnych;

6) inicjowanie współpracy z podmiotami uczestniczącymi w realizacji zadań obronnych.

§ 4.

1. Zapewnianie zasobów osobowych na potrzeby wykonywania zadań obronnych obejmuje:

1) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa pracowników zabezpieczających funkcjonowanie głównego stanowiska kierowania Ministra;

2) wyznaczenie w komórkach organizacyjnych Ministerstwa i w jednostkach:

a) pracowników realizujących zadania obronne,

b) pracowników zabezpieczających funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra;

3) opracowywanie i przekazywanie do właściwego szefa wojskowego centrum rekrutacji:

a) zawiadomień o wyłączeniu z urzędu pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny oraz zawiadomień o ustaniu przyczyn wyłączenia,

b) wniosków w sprawie wyłączenia pracowników Ministerstwa od obowiązku pełnienia służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.

2. Dyrektor Generalny Ministerstwa i kierownicy jednostek zapewniają zasoby osobowe niezbędne do wykonywania zadań obronnych.

§ 5.

Planowanie operacyjne obejmuje:

1) opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania działu administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, zwanego dalej „działem”, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

2) uzgadnianie zadań operacyjnych przyjmowanych do realizacji i ich zakresu;

3) zatwierdzanie planów operacyjnych jednostek.

§ 6.

1. Programowanie obronne obejmuje:

1) sporządzenie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;

2) planowanie wydatków w ramach pozamilitarnych przygotowań obronnych działu;

3) realizowanie przedsięwzięć wynikających z Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:

a) przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,

b) zaspokajania potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych,

c) organizowania szkoleń obronnych,

d) przeprowadzania kontroli realizacji zadań obronnych.

2. Program, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, jest sporządzany co cztery lata na piętnastoletni okres planistyczny rozpoczynający się w roku nieparzystym.

§ 7.

Realizacja przeglądów obronnych obejmuje analizę stanu przygotowań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach oraz sporządzenie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.

§ 8.

1. Szkolenie obronne jest organizowane i prowadzone w formie ćwiczeń obronnych zgodnie z:

1) wykazem ćwiczeń obronnych planowanych w danym roku kalendarzowym;

2) planem poszczególnych ćwiczeń obronnych, który określa w szczególności cele, temat, formę, termin, miejsce, uczestników oraz główne przedsięwzięcia ćwiczeń;

3) zaleceniami koordynatora ćwiczeń obronnych dotyczącymi tematyki i sposobu ich prowadzenia.

2. Organizatorem szkolenia obronnego jest Minister.

3. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są opracowywane przez dyrektora komórki organizacyjnej Ministerstwa właściwej do spraw obronności i bezpieczeństwa państwa, zwanej dalej „komórką do spraw obronnych”.

4. Pracownicy Ministerstwa i jednostek biorą udział w szkoleniu obronnym zgodnie z podziałem na grupy szkoleniowe określonym w planie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

5. W przypadku braku możliwości uczestniczenia Ministra albo kierownika jednostki w szkoleniu obronnym bierze w nim udział wyznaczona osoba.

§ 9.

1. Planowanie i organizowanie świadczeń rzeczowych i osobistych niezbędnych do realizacji zadań obronnych obejmuje:

1) określenie potrzeb materialnych, w szczególności w zakresie nieruchomości, urządzeń i sprzętu transportowego, oraz zasobów osobowych;

2) składanie wniosków do właściwych organów administracji publicznej o nałożenie obowiązku świadczeń rzeczowych lub osobistych;

3) przygotowanie warunków organizacyjnych do przyjmowania świadczeń rzeczowych lub osobistych.

2. Wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, składa Minister lub kierownik jednostki.

3. Zadania związane z przyjmowaniem świadczeń rzeczowych lub osobistych w Ministerstwie realizuje komórka organizacyjna właściwa do spraw obsługi administracyjno-logistycznej.

§ 10.

1. Tworzenie warunków do wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa obejmuje:

1) ustalenie procedur wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

2) przygotowanie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania Ministra w czasie trwania wyższych stanów gotowości obronnej państwa;

3) organizowanie funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra.

2. System stałych dyżurów Ministra tworzy się na potrzeby uruchamiania przedsięwzięć:

1) związanych z podwyższeniem gotowości obronnej państwa oraz przekazywaniem decyzji w sprawach dotyczących uruchamiania zadań operacyjnych;

2) wynikających z planu zarządzania kryzysowego dla działu oraz z wprowadzonych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP, o których mowa w ustawie z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 92), w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

§ 11.

1. Przygotowanie systemu kierowania Ministra obejmuje przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.

2. System kierowania Ministra powinien zapewniać Ministrowi możliwość kierowania działem w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej.

§ 12.

Organizowanie współpracy cywilno-wojskowej obejmuje w szczególności:

1) wymianę informacji z przedstawicielami Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

2) współpracę podczas wsparcia Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dla środowiska cywilnego i pozamilitarnego;

3) wsparcie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w realizacji celów Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) i zadań wynikających ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej realizowanych w ramach planowania obronnego tej organizacji.

§ 13.

1. Realizacja zadań w zakresie HNS obejmuje w szczególności:

1) tworzenie warunków organizacyjnych kierowania i funkcjonowania HNS;

2) zapewnienie właściwego działania Punktów Kontaktowych HNS w Ministerstwie i w jednostkach, w tym zabezpieczenie ciągłości obsady kadrowej oraz aktualizację instrukcji funkcjonowania HNS;

3) opracowanie dokumentacji umożliwiającej realizację zadań, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) wyznaczenie w Ministerstwie pełnomocnika Ministra do spraw HNS.

2. Koordynowanie realizacji zadań w zakresie HNS, o których mowa w ust. 1 pkt 1-3, w Ministerstwie i w jednostkach zapewnia pełnomocnik Ministra do spraw HNS.

§ 14.

1. Kontrola realizacji zadań obronnych w jednostkach obejmuje w szczególności weryfikację przygotowania jednostki do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.

2. Kontrolę realizacji zadań obronnych w jednostkach zarządza Minister.

3. Sprawy związane z planowaniem, organizowaniem i prowadzeniem kontroli realizacji zadań obronnych koordynuje dyrektor komórki do spraw obronnych.

§ 15.

1. Komórka do spraw obronnych wspiera Ministra w realizacji zadań obronnych.

2. Do zadań komórki do spraw obronnych należy w szczególności:

1) planowanie zadań obronnych w dziale oraz określanie sposobu i priorytetów ich realizacji;

2) podział zadań obronnych między komórki organizacyjne Ministerstwa;

3) koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych przez komórki organizacyjne Ministerstwa oraz jednostki;

4) zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;

5) sporządzenie:

a) planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) programu pozamilitarnych przygotowań obronnych działu,

c) Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;

6) opracowywanie i opiniowanie projektów dokumentów związanych z wykonywaniem zadań obronnych;

7) przygotowanie Ministerstwa do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

8) planowanie realizacji przedsięwzięć organizacyjnych w Ministerstwie i w jednostkach w czasie funkcjonowania państwa w wyższych stanach gotowości obronnej;

9) koordynowanie przygotowania głównego stanowiska kierowania Ministra do funkcjonowania w wyższych stanach gotowości obronnej państwa;

10) współdziałanie z urzędami obsługującymi Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw wewnętrznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;

11) planowanie, organizowanie i prowadzenie:

a) szkoleń obronnych,

b) kontroli realizacji zadań obronnych w jednostkach;

12) sporządzanie i przekazywanie zawiadomień i wniosków, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 3;

13) prowadzenie rejestru pracowników Ministerstwa wyłączonych od obowiązku pełnienia służby wojskowej.

§ 16.

Komórki organizacyjne Ministerstwa uczestniczą, zgodnie z właściwością, w realizacji zadań obronnych, w szczególności:

1) analizują akty prawne i ich projekty, w tym opracowywane przez Ministra, dotyczące zagadnień związanych z zagrożeniami bezpieczeństwa państwa i obronnością oraz uwarunkowań funkcjonowania działu w czasie kryzysu i w czasie wojny;

2) uczestniczą w przygotowywaniu:

a) warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych,

b) warunków niezbędnych do organizacji i funkcjonowania systemu stałych dyżurów Ministra i głównego stanowiska kierowania Ministra,

c) struktury organizacyjnej oraz obsady personalnej głównego stanowiska kierowania Ministra;

3) uczestniczą w opracowaniu:

a) planu operacyjnego funkcjonowania działu, w tym jednostek, w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,

b) projektów dokumentów dotyczących wykonywania zadań obronnych w Ministerstwie i w jednostkach;

4) wspierają udział Ministra w kierowaniu bezpieczeństwem narodowym na stanowisku kierowania;

5) współpracują z komórką do spraw obronnych w zakresie realizacji powierzonych jej zadań;

6) biorą udział w realizacji zadań operacyjnych wskazanych w dokumentacji planistycznej zadań obronnych Ministra;

7) opracowują i aktualizują karty realizacji zadań operacyjnych;

8) przekazują dane liczbowe i opisowe oceny dotyczące stanu przygotowań obronnych na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu;

9) realizują inne zadania obronne zlecone przez Ministra.

§ 17.

Komórka do spraw obronnych i komórki organizacyjne Ministerstwa właściwe do spraw:

1) obsługi administracyjno-logistycznej,

2) budowy, rozwoju, utrzymania i zapewnienia bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych

- są odpowiedzialne za przygotowanie głównego stanowiska kierowania Ministra.

§ 18.

1. Kierownicy jednostek są odpowiedzialni za:

1) tworzenie warunków organizacyjnych i prawnych wykonywania zadań obronnych przez jednostki;

2) przygotowanie jednostek do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny;

3) planowanie i realizację zadań obronnych przez jednostki;

4) uzgadnianie z Ministrem zakresu zadań obronnych realizowanych przez jednostki;

5) przekazywanie danych liczbowych i opisowych ocen dotyczących stanu przygotowań obronnych jednostki na potrzeby sporządzenia Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych dla działu.

2. Kierownicy jednostek przekazują Ministrowi dane i oceny, o których mowa w ust. 1 pkt 5, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, których one dotyczą.

§ 19.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Minister Nauki: D. Wieczorek


1) Minister Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki (Dz. U. poz. 2716).

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2024-02-23
  • Data wejścia w życie: 2024-02-24
  • Data obowiązywania: 2024-02-24
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dzienniki Urzędowe

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA