REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Paweł Huczko

Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przez 10 lat (1994-2004) współpracował z jedną z warszawskich kancelarii prawniczych jako prawnik specjalizujący się w sprawach z zakresu prawa podatkowego, prawa handlowego, prawa pracy.

Pracował również w Biurze Zarządzania Funduszami Europejskimi Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego.

Od 2005 roku związany z INFOR PL SA. Utworzył i prowadził serwisy podatkowe portalu biznes.wieszjak.pl, które obecnie wchodzą w skład portalu infor.pl. Współtworzył portal rodzina-i-kariera.infor.pl. Aktualnie redaktor portalu infor.pl.

Autor kilkuset artykułów i porad z zakresu podatków i prawa gospodarczego opublikowanych w Monitorze Księgowego, Biuletynie VAT, Biuletynie Podatków Dochodowych i na portalu infor.pl.

Współautor książki „Jednolity Plik Kontrolny - Ewidencja VAT od 1 stycznia 2017”.

Odznaczony medalem „VIRTUS EST PERFECTA RATIO” im. Księcia Franciszka Ksawerego Druckiego‑Lubeckiego – Ministra Skarbu.

Od 1 października 2012 r. podatnicy (ale tylko osoby fizyczne) mogą składać przez internet (system e-Deklaracje) deklaracje VAT-7, VAT-7K, VAT-7D i PCC-3 bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Od 2013 roku zmalało do 20.000,- zł (do końca 2012 r. było 40.000,- zł) limit obrotów, powyżej którego trzeba prowadzić kasę rejestrującą (fiskalną). Nie będą już zwolnione z obowiązku prowadzenia kas szkoły nauki jazdy. Tak wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Rozporządzenie dotyczy 2013 i 2014 roku.

REKLAMA

W 2014 roku nie zmieni się wysokość maksymalnej kary porządkowej nakładanej w przewidzianych ordynacją podatkową sytuacjach na podatników i innych uczestników postępowania podatkowego. Tak jak w obecnym 2013 roku wynosić będzie 2800 zł.
2800, - zł to maksymalna kwota kary porządkowej nakładanej w określonych sytuacjach na podatników i innych uczestników postępowania podatkowego, która będzie obowiązywać w 2013 roku. Do końca 2012 r. obowiązuje limit 2700,- zł tej kary.

REKLAMA

Coroczną tradycją podatkową jest wzrost od nowego roku maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych w tym i podatku od nieruchomości. Również od początku 2014 roku stawki te nieznacznie wzrosną.
Od 1 stycznia 2013 r. wzrastają maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Jak co roku będziemy mieli zatem wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów). Stawki te wzrastają bowiem o wskaźnik inflacji (4%).
Przedstawiamy maksymalne i minimalne stawki podatku od środków transportowych obowiązujące w 2014 roku określone przez Ministra Finansów.
Od 2014 roku rosną maksymalne stawki opłat lokalnych. Stawki te wzrastają proporcjonalnie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. w porównaniu do I półrocza 2012 r. (wzrost cen o 0,9%). Tam gdzie gminy przed końcem 2013 roku podejmą uchwały o podniesieniu faktycznych stawek - w 2014 roku będą obowiązywać wyższe stawki opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów).
Od 1 stycznia 2014 r. nieznacznie rosną maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Stawki te wzrastają analogicznie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. w stosunku do I półrocza 2012 r. (wzrost cen o 0,9%). Tam gdzie gminy przed końcem 2013 roku podejmą uchwały o podniesieniu faktycznych stawek - w 2014 roku będą wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów).
Taką datę wskazał 13 sierpnia 2012 r. minister rolnictwa Stanisław Kalemba w wywiadzie dla "Gazety Wyborczej". Projekt ustawy wprowadzającej podatek dochodowy dla rolników od dochodów z działalności rolniczej i jednocześnie likwidującej podatek rolny jest już podobno uzgodniony z ministrem finansów.
Od 1 stycznia 2013 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.300,- zł. W 2012 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 11.900,- zł.
Minister Finansów zwaloryzował w rozporządzeniu z 19 września 2013 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2014 rok. Osoby osiągające dochody z tych działów specjalnych zapłacą podatek o prawie 16% większy niż w 2012 roku. Ale nie wszyscy. Z uwagi na podatkowe zasady zaokrąglania osoby prowadzące wylęgarnie kurcząt, kaczek, gęsi, indyków oraz hodowlę białych myszek laboratoryjnych będą mieli w 2013 r. takie same normy szacunkowe dochodu jak do tej pory.
Minister Finansów zwaloryzował w rozporządzeniu z 13 listopada 2012 r. normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2013 rok. Osoby osiągające dochody z tych działów specjalnych zapłacą podatek o prawie 16% większy niż w 2012 roku. Ale nie wszyscy. Z uwagi na podatkowe zasady zaokrąglania osoby prowadzące wylęgarnie kurcząt i kaczek oraz hodowlę białych myszek laboratoryjnych będą mieli w 2013 r. takie same normy szacunkowe dochodu jak do tej pory.
Do niedawna wydawało się, że absolutnie nie. Zarówno organy podatkowe jak i sądy zgodnie twierdziły, że wydatki na napoje alkoholowe podawane zarówno na spotkaniach z kontrahentami, jak i na szkoleniach, czy imprezach integracyjnych nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych. Jednak ostatnio inną wykładnię przepisów zaprezentował odnośnie spotkań integracyjnych Naczelny Sąd Administracyjny. Trudno jeszcze obecnie zgadywać, czy tą wykładnię podzielą inne składy orzekające sądów administracyjnych.
7 sierpnia rząd przyjął założenia nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn. Założenia te mają na celu przywrócenie prawa do skorzystania z ulgi mieszkaniowej w podatku od spadków i darowizn spadkobiercom, zaliczonym do trzeciej grupy podatkowej (dalekim krewnym lub niespokrewnionym ze spadkodawcą).
Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć opłaty za prowadzenie rachunku bankowego, a także za wszystkie ewentualne usługi dodatkowe (przykładowo: obsługa księgowa i podatkowa, concierge urzędowe, czy pakiet ubezpieczeń majątkowych związanych z ryzykami występującymi przy prowadzonej działalności gospodarczej). Jednak nie można uznać za koszt uzyskania przychodów wydatków na inwestowanie przez bank ustalonych kwot w wybrany produkt inwestycyjny.
Jeżeli podatnik kwotę należności wynikającą z danej transakcji zaliczył do przychodów należnych w momencie wystawienia faktury (i jednocześnie nie zaliczył do kosztów podatkowych tej - jak się potem okazało - nieściągalnej wierzytelności) - uregulowanie części tej należności przez ubezpieczyciela zgodnie z warunkami umowy ubezpieczenia od ryzyka kupieckiego nie spowoduje powstania przychodu u tego podatnika.
Zdaniem organów podatkowych ani zapłata odszkodowania pracownikowi (np. za naruszenie przepisów o rozwiązywaniu umów o pracę), ani koszty sądowe związane ze sporem z byłym pracownikiem nie są kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy. Na szczęście sądy administracyjne są nieco innego zdania.
Zdaniem organów podatkowych paragony, bilety, bądź inne wydruki bez danych podatnika, nie spełniają definicji dowodów księgowych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nie można więc na ich podstawie ująć wydatków (nawet racjonalnych i gospodarczo uzasadnionych) jako kosztów podatkowych w prowadzonej przez przedsiębiorcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wystawianych paragonach, w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) nie ujmuje się korekt poszczególnych paragonów, a wartości wynikające z raportów dobowych, bądź ich zestawień, pomniejszone, bądź powiększone o sumę wartości korekt poszczególnych paragonów, wynikającą z odrębnej ewidencji, prowadzonej dla celów podatku od towarów i usług. Jeżeli część z błędnie zarejestrowanych na kasie rejestrującej wpłat dotyczy środków pieniężnych nie stanowiących przychodu podatkowego (zaliczek na poczet wykonania przyszłych usług), ww. korekty będą miały również wpływ na kwoty wykazane uprzednio w kolumnie 16 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

REKLAMA