Kategorie

Waldemar Żuchowski

Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Prawnik, autor wielu publikacji w zakresie podatków. Posiada doświadczenie i praktykę w zakresie podatków i prawa podatkowego zdobyte w organach podatkowych i w kancelarii podatkowej.

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT i podatkami dochodowymi.

Posiadamy w firmie 2 auta leasingowe. W związku z ciągłymi zmianami przepisów VAT nie jestem pewny czy prawidłowo odliczam VAT w 2011 roku. Proszę o wyjaśnienie prawidłowych zasad.
Prowadzimy spółkę z o.o. Spółka w najbliższym czasie zamierza zawrzeć umowę ubezpieczenia OC prezesa i pozostałych członków zarządu spółki. Czy w związku tym ubezpieczenie zarządu, spowoduje powstanie przychodu z tego tytułu po stronie każdego członka?
Miałem w tym roku w firmie już 2 kontrole, pierwszą w styczniu przeprowadzoną przez urząd skarbowy i drugą kontrolę skarbową przeprowadzoną przez urząd kontroli skarbowej. Obie kontrole dotyczyły innego zakresu. W związku z tym mam pytanie, czy nie dostarczenie przeze mnie wszystkich żądanych dokumentów przez organ skutkuje jakąś sankcją?
Prowadzę piekarnię. Wypiekamy rożnego rodzaju pieczywa oraz ciasta, w sumie ok. 50 rodzajów produktów. W związku z częstymi ostatnimi czasy zmianami w podatku VAT, mamy problem z prawidłowym zastosowaniem stawek VAT do naszych poszczególnych wyrobów. Jak należy opodatkowywać VAT pieczywo i pozostałe produkty ciastkarskie?
Jestem prezesem spółki z o.o. Stanąłem, wraz innymi członkami zarządu, przed koniecznością podwyższenia kapitału zakładowego spółki. W związku z tym pojawił się problem jak najkorzystniej podatkowo można dokonać takiego procesu. Istnieje wiele sposobów dokapitalizowania spółki. Który z nich byłby najkorzystniejszy dla naszej spółki?
Do stycznia 2011 r. pracowałem w Polsce. Od lutego do końca lipca tego roku pracuję w Hiszpanii. Od sierpnia zamierzam zarejestrować się jako bezrobotny i będę pobierał hiszpański zasiłek, bez transferowania środków pieniężnych z zasiłku do Polski. Czy powinienem z całości dochodów rozliczać się w Polsce czy może w Hiszpanii?Do stycznia 2011 r. pracowałem w Polsce. Od lutego do końca lipca tego roku pracuję w Hiszpanii. Od sierpnia zamierzam zarejestrować się jako bezrobotny i będę pobierał hiszpański zasiłek, bez transferowania środków pieniężnych z zasiłku do Polski. Czy powinienem z całości dochodów rozliczać się w Polsce czy może w Hiszpanii?
Od lutego do końca czerwca 2011 r. zamierzam pracować na terenie Holandii na podstawie umowy o dzieło. Po tym okresie, tj. od lipca będę rejestrował w Polsce własną firmę, która będzie świadczyła usługi w Holandii. Uzyskane z działalności przychody zamierzam opodatkować podatkiem w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Podatnicy mogą opodatkować ryczałtem przychody uzyskane z najmu prywatnego pomimo osiągania przychodów z działalności gospodarczej.
Zamierzam rozpocząć prowadzenie transportowej działalności gospodarczej. Zastanawiam się nad wyborem opodatkowania przychodów, zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Posiadam tabor samochodowy - 3 pojazdy transportowe o różnej ładowności. Na podstawie umowy będę świadczył usługi transportowe w firmie logistycznej. Świadcząc usługi nie będę ponosił kosztów związanych z eksploatacją pojazdów. Wkrótce będę dysponował kolejnymi pojazdami i najprawdopodobniej zwiążę się umową również z innym kontrahentem na podobnych zasadach jak z poprzednim. Jaką stawką ryczałtu powinienem opodatkować świadczenie usług transportowych pojazdami o różnej ładowności?
Nie prowadzę działalności gospodarczej. Jestem jednak podatnikiem VAT, z uwagi na obowiązek odprowadzania tego podatku przy sprzedaży moich prywatnych działek budowlanych. Posiadam budynek użytkowy, który zamierzam wynająć przedsiębiorcy. Uzyskane z tytułu wynajmu przychody chciałbym opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5%. Czy przychody z najmu nieruchomości będą mogły być potraktowane i opodatkowane jako odrębne źródło przychodów określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.
Prowadzę firmę. Od około 2 lat, od czasu do czasu korzystam z pomocy radcy prawnego w bieżących sprawach firmy, a w szczególności w kwestiach podatkowych. Zastanawiam się jednak nad rozwiązaniem współpracy z dotychczasowym prawnikiem i chciałbym nawiązać współpracę z doradcą podatkowym. Czy o ewentualnej zmianie powinienem powiadomić urząd skarbowy i w jakim czasie powinienem to zrobić?
Zawarłem ostatnio umowę pożyczki w kwocie 20 tys. zł. Niestety do zawarcia umowy doszło na skutek wprowadzenia mnie w błąd. W moim przekonaniu taka czynność jest w związku z tym nieważna. Czy urząd skarbowy może kwestionować ważność tej czynności? Gdyby urząd stwierdził, że ta czynność jest nadal ważna musiałbym zapłacić 2 % podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jesteśmy firmą zatrudniającą obecnie średnio ok. 18 pracowników. Wkrótce, z uwagi na pozyskanie nowych zleceń zamierzamy zatrudnić kolejne 10 osób. Nie prowadziliśmy do tej pory zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla pracowników. Czy w związku z podwyższeniem liczby zatrudnienia będziemy musieli taki fundusz utworzyć? Czy ewentualne odpisy na zfśs będziemy mogli zliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy?
Spółka zajmuje się produkcją i przetwórstwem produktów rolnych w tym również uprawą zbóż i hodowlą zwierząt. Spółka jest właścicielem wysokoobszarowego gospodarstwa rolnego ale zamierza też powiększyć swoje możliwości produkcyjne poprzez wydzierżawienie od Agencji Nieruchomości Rolnych Skarbu Państwa gruntów rolnych. Spółka będzie zobowiązana do zapłaty za dzierżawę w określonej wysokości czynszu dzierżawnego. Jest jeszcze kwestia zapłaty podatku rolnego od przedmiotowych gruntów. Czy to spółka winna taki podatek opłacać czy Skarb Państwa?
Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?
Jestem właścicielem spółki z o.o. Zamierzam kupić od innej spółki częściowo zabudowaną nieruchomość. Na tej nieruchomości o pow. 4 ha znajdują się: stróżówka, droga dojazdowa, suwnica z utwardzonym placem, hala produkcyjna i budynek biurowy. Nabytą nieruchomość będę wykorzystywał dopiero po kilku miesiącach po zakupie, z uwagi na przeniesienie całej firmy i działalności z dotychczasowej siedziby. Czy w związku z tym będę miał obowiązek zapłaty podatku od nowo nabytej nieruchomości już od momentu jej zakupu czy też może od chwili przeniesienia i rozpoczęcia tam działalności? Ponadto po przeniesieniu działalności do nowej siedziby spółka i tak nie będzie wykorzystywała całej nieruchomości bowiem zakup ten realizuję z myślą o przyszłości i powiększeniu produkcji w trakcie najbliższych lat.
W związku z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów wobec naszej firmy, prowadzimy działania windykacyjne w celu ściągnięcia należności. Poniesione koszty windykacyjne dotyczą: korespondencji z dłużnikami, opłat firm windykacyjnych, honorariów prawników, opłat sądowych itp. Powstaje pytanie, czy takie wydatki windykacyjne można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w PIT?
Sprowadzamy towary na polski rynek głównie od kontrahentów z Azji. Zakupujemy różne towary handlowe w różnych ilościach i w różnym czasie. W fakturach zawsze jest kwota w walucie obcej, zazwyczaj w USD. Jaki kurs waluty powinniśmy zastosować dla celów VAT przy przeliczaniu kwot z faktur importowych? Czy stosować kurs z dnia poprzedzającego dzień wystawienia faktur, czy też z dnia poprzedzającego odprawę celną? Jesteśmy firmą zarejestrowaną w Polsce i podatnikiem VAT.
Jestem księgową w spółce z o.o. Działamy w branży tekstylnej. W tym roku Prezes podpisał umowę z bankiem na korzystanie przez naszą spółkę z 2 pochodnych instrumentów finansowych. Powstała więc wątpliwość czy uzyskany w ten sposób obrót powinniśmy opodatkować VAT-em i ofakturować.
Od 2010 roku moja firm zmieniła sposób opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na rozliczenia wg skali podatkowej (prowadzę książkę przychodów i rozchodów). Przed okresem zmiany formy opodatkowania, tj. przed 2010 r. otrzymałem z sądu okręgowego nakaz zapłaty należności wobec niewypłacalnego dłużnika oraz dokument komornika stwierdzający nieściągalność długu. Czy mogę w związku z powyższym zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w 2010 roku nieściągalną wierzytelność powstałą przed 2010 r., kiedy to wówczas rozliczałem się z urzędem w formie ryczałtu?