REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł


Funkcjonariusz Służby Celnej, czynny wykładowca w Służbie Celnej z zakresu zagadnień podatkowych.

Absolwent Akademii Ekonomicznej w Poznaniu: kierunek Finanse i bankowość, specjalność Finanse i polityka pieniężna.

Prowadził zajęcia z zakresu Wspólnotowego kodeksu celnego w Podyplomowym Studium Podatków i Skarbowości na Wydziale Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Autor i współautor publikacji z zakresu podatków i postępowania podatkowego.

Możliwość sprowadzania z terenu UE (w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego) samochodów osobowych a następnie rejestrowanie ich jako samochody ciężarowe, bez uiszczania należnej akcyzy, wynika z braku spójności przepisów akcyzowych i prawa drogowego.
Z dniem 1 września 2010 r., na mocy nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, opublikowanej w Dzienniku Ustaw nr 151 pod pozycją 1013, likwidacji ulega jeden z uciążliwych obowiązków nałożonych dotychczas na przedsiębiorców, tj. obowiązek składania kwartalnych informacji podsumowujących.

REKLAMA

Od 1 września 2010 r. polscy przedsiębiorcy posiadający  Wiążące Informacje Taryfowe (WIT) będą mogli z nich korzystać także w obrocie krajowym i wewnątrzwspólnotowym.
Jeżeli faktyczne koszty dojazdów do pracy są wyższe od ustawowo ustalonych „standardowych” kosztów uzyskania przychodów, to w rozliczeniu rocznym można wpisać te wyższe koszty, co spowoduje zmniejszenie wysokości należnego podatku (art. 22 ust. 11 ustawy o PIT).

REKLAMA

Osoby, które są zatrudnione u więcej niż jednego pracodawcy otrzymują częstokroć od każdego z nich świadczenia finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Ci pracownicy uważają czasami, iż zwolnione z PIT są takie świadczenia otrzymane od danego pracodawcy w wysokości 380 zł i limit ten określany jest odrębnie dla każdego z nich.
Jest kategoria pośredników w handlu zagranicznym samochodami osobowymi, którzy najpierw zakupują samochody wyprodukowane w kraju lub przywożą samochody z innych krajów unijnych (nabywają je wewnątrzwspólnotowo), a następnie odsprzedają je nabywcom zagranicznym (zarówno w Unii jak i poza nią).
Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o podatku akcyzowym, stawka podatku akcyzowego od samochodów osobowych uzależniona jest od pojemności skokowej silnika danego pojazdu. W przypadku samochodów o pojemności silnika powyżej 2.000 cm3, stawka akcyzy wynosi 18,6%, natomiast w przypadku pozostałych samochodów płaci się akcyzę w wysokości tylko 3,1%.
Wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania tzw. „dużego” urzędu skarbowego może dotyczyć w szczególności osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez NBP na koniec roku podatkowego (art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.),.
Zaczął się właśnie sezon urlopowy i wiele zakładów pracy wypłaca swoim pracownikom tzw. „wczasowe” lub dofinansowuje ich wyjazdy wakacyjne. Pojawiają się czasami wątpliwości, czy te dodatkowe pieniążki są przychodem z tytułu pracy i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Złodzieje prądu, w momencie ujawnienia faktu zajmowania się tym procederem, poza koniecznością uiszczenia opłaty za nielegalnie pobraną energię, muszą także zapłacić podatek akcyzowy z tego tytułu.
Podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, rozliczający się z tego podatku na zasadach ogólnych, prowadząc podatkową książkę przychodów i rozchodów nie ma możliwości obniżenia wartości początkowej nowego samochodu o wartość pozostawionego w rozliczeniu starego samochodu, wykorzystywanego w działalności gospodarczej. Tak wynika z indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (nr IBPB1/415-1020/09/WRz z dnia 17 lutego 2010 r.).
Nie do 30 czerwca, a do końca 2010 roku można stosować dotychczasowe deklaracje VAT-owskie.
Z uwagi na różne przepisy oraz aktualną sytuację firmy, musimy sobie czasami pozornie utrudniać życie, aby je faktycznie sobie ułatwić. Jednym z takich karkołomnych przypadków jest, często spotykane w życiu, clenie w innych krajach UE towarów importowanych przez nas spoza Unii. Przykładowo clenie w Hamburgu towarów przywożonych z USA czy Chin, co dokonywane jest bądź z powodów finansowych, bądź administracyjnych.
Dla niektórych osób wygrana w konkursie lub loterii jest początkowo wielką radością, a później bywa kłopotem. Wygrana niepieniężna, np. samochód lub mieszkanie zaczyna być obciążeniem dla domowego budżetu, który nie jest niestety z gumy i nie może unieść ciężaru utrzymania tej nagrody. 
Wiele podmiotów, w ramach działań wizerunkowych lub promocyjnych, organizuje różnorodne konkursy, których zwycięzcy otrzymują nagrody. Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, gdy wartość takiej nagrody przekracza 760 zł, podlega ona opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10% (nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł korzystają ze zwolnienia z podatku).
Dokonywanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest bardzo korzystne dla podatników podatku VAT. Nie tylko dlatego, że oczywiście uzyskują z tego tytułu przychody, ale również dlatego, że do takich dostaw stosują stawkę VAT 0% i jednocześnie zachowują prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi, co do zasady, obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje zaś całość świadczenia należnego od nabywcy, przy czym niestety obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone jednak o kwotę należnego podatku.
Z kontrahentami jak z sąsiadami – czasami się pokłócimy. Niektóre kłótnie prowadzą nas również do sądów, co związane jest z ponoszeniem różnych kosztów. Koszty te mogą mieć nie tylko wymiar bezpośredni, ale czasami mogą wpływać na wysokość podstawy opodatkowania w podatku dochodowym, a więc mogą nas „boleć” dwukrotnie.
Prowadzenie udanej wymiany wewnątrzwspólnotowej wymaga częstokroć szybkości i elastyczności w dostawach towarów, co czasami stwarza problemy interpretacyjne przepisów podatkowych, które wydają się być zbyt „sztywne” w stosunku do rozwiązań występujących w życiu.
Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

REKLAMA