REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sławomir Biliński

Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński

prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia

prawnik, autor licznych publikacji z prawa podatkowego

Nasza spółka wdraża program lojalnościowy dla pracowników. Jednym z elementów tego programu jest grupowe ubezpieczenie na życie z funduszem kapitałowym. Korzyści z funduszu są wypłacane pracownikom po upływie okresu lojalnościowego. Czy wydatki na tego rodzaju ubezpieczenie mogą być naszym kosztem? Czy opłacane za pracowników składki na ubezpieczenie są kosztem?
Obowiązujące od 20 września zmiany w Ordynacji podatkowej dotyczą m.in. wydawania pisemnych interpretacji prawa podatkowego i zasad przeprowadzania kontroli podatkowej przedsiębiorcy. Jakie są skutki tych zmian?

REKLAMA

Od 5 października 2008 r. spółka akcyjna będzie mogła nabywać własne akcje o wartości nominalnej nieprzekraczającej w sumie 20% kapitału zakładowego. W określonych przez Kodeks spółek handlowych przypadkach zarząd spółki akcyjnej będzie mógł odstąpić od badania przez biegłego rewidenta aportów. Takie zmiany zawiera najnowsza nowelizacja Kodeksu spółek handlowych.
Jeden z naszych pracowników przechodzi na emeryturę. Firma zamierza kupić mu zegarek oraz oddać do wygrawerowania. Czy koszt zegarka oraz usługi grawerowania będzie kosztem podatkowym? Czy wartość zegarka łącznie z grawerowaniem należy dodać do wynagrodzenia pracownika i odprowadzić składki ZUS i podatek dochodowy?

REKLAMA

Firma zorganizowała imprezę okolicznościową dla swoich kontrahentów. Wydatki poniesione na poczęstunek podczas imprezy zostały wyłączone z kosztów podatkowych. Czy mamy prawo zaliczyć do kosztów VAT naliczony?
Nasza spółka otrzymała dotację na zakup sieci informatycznej od regionalnej Agencji Rozwoju. Wskutek uchybień formalnych spółka została zobowiązana do jej zwrotu. Czy zwróconą dotację możemy potraktować jako koszt podatkowy?
Nasza spółka otrzymała dotację na zakup sieci informatycznej od regionalnej Agencji Rozwoju. Wskutek uchybień formalnych spółka została zobowiązana do jej zwrotu. Czy zwróconą dotację możemy potraktować jako koszt podatkowy?
Prowadzę działalność gospodarczą w domu. W ramach działalności gospodarczej korzystam z samochodu. Zmieniłem adres zamieszkania na inny dom znajdujący się w tej samej gminie. Czy powinienem w związku z tym dokonać jakichś zmian w dowodzie rejestracyjnym? Jeśli tak, to do kiedy?
Właściciel jednoosobowego przedsiębiorstwa posiada 51% udziałów w spółce, w której jest jednocześnie członkiem zarządu i prezesem. Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu spółce lokali, w których spółka prowadzi działalność, i gruntu. Spółka dzierżawi także od przedsiębiorstwa wzór użytkowy i logo. Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami transakcje, które są realizowane pomiędzy spółką z o.o. a przedsiębiorstwem jednoosobowym, są transakcjami powiązanymi? Jaką dokumentację należy w związku z tym prowadzić?
Czynsz inicjalny to opłata jednorazowa ponoszona przy zawieraniu umowy leasingowej, zazwyczaj jeszcze przed wydaniem przedmiotu leasingu. Jak ją prawidłowo rozliczyć?
W posiadanym służbowym samochodzie mam radio. Czy powinienem od niego płacić abonament RTV? Od znajomego usłyszałem także, że powinienem wnosić opłatę do ZAiKS. Czy to prawda?
Sp. z o.o. kupiła od gminy niezabudowaną działkę budowlaną. Czy powinna od niej płacić podatek od nieruchomości, skoro grunt nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej? Jeżeli jest konieczność płacenia podatku od nieruchomości, to czy w związku z zakupem omawianej działki w połowie miesiąca powinniśmy naliczyć podatek za połowę miesiąca, w którym działka została kupiona, czy tylko za pełne miesiące?
Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowa polska klasyfikacja działalności. Do 31 grudnia 2009 r. zarejestrowani, w oparciu o wcześniejsze PKD, mają obowiązek zaktualizować wszelkie wpisy w rejestrach urzędowych.
Płatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, powinni do końca marca złożyć informację IFT-2/IFT-2R. Obowiązek ten dotyczy tych podatników, którzy wypłacili należności podatnikom podatku dochodowego od osób prawnych niemającym na terytorium Polski siedziby lub zarządu. Należy ją przekazać zagranicznemu podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Od 1 stycznia 2008 r. obowiązuje nowa polska klasyfikacja działalności. Do 31 grudnia 2009 r. zarejestrowani, w oparciu o wcześniejsze PKD, mają obowiązek zaktualizować wszelkie wpisy w rejestrach urzędowych.
Spółka zawarła z Centrum Medycznym X umowę o świadczenie na rzecz jej pracowników usług medycznych. Specjalny pakiet tych usług dla członków kadry zarządczej spółki obejmuje także świadczenie tych usług dla członków ich rodzin.
Osoby prawne, dla których rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, powinni do końca marca złożyć informację IFT-2/IFT-2R. To nie jedyny warunek. Jakie są pozostałe?
Nasza spółka ufundowała studentowi informatyki stypendium. Na mocy umowy zawartej ze studentem będzie on otrzymywał stypendium przez dwa lata akademickie. Po tym okresie ma podjąć pracę w naszej firmie lub zwrócić otrzymane stypendium. Czy tego rodzaju wydatki możemy zaliczyć do kosztów?
Jestem namawiany do zakupu podpisu elektronicznego. Jaka jest jego przydatność? Jak wygląda procedura uzyskiwania podpisu elektronicznego?
Od 1 stycznia 2008 r. zmieniono sposób oznaczania cen wyrobów odzieżowych i włókienniczych, książek i czasopism oraz zapisanych nośników informacji. Z kolei do 31 grudnia 2010 r. przedłużono termin, do którego nie jest wymagane bezpośrednie oznaczanie ceną niektórych towarów.

REKLAMA