Kategorie
ODO 24

ODO 24 – to firma, która od 2012 roku oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Stawia na merytorykę, praktyczne rozwiązania oraz trwałe relacje z klientami budowane w oparciu o partnerstwo, uczciwość i zaufanie. Swoim klientom pomaga chronić dane, minimalizując ryzyko związane z kontrolą, wyciekiem lub ich utratą.

Oferta firmy jest rozbudowana i obejmuje zarówno działalność consultingową:

-audyt zgodności,

-przejęcie funkcji IOD,

-DPIA i analiza ryzyka,

-wdrożenie RODO,

-wsparcie w ochronie danych osobowych,

-wsparcie prawne,

-system bezpieczeństwa informacji,

jak i szkoleniową (szkolenia wprowadzające jednodniowe, bardziej rozbudowane dwudniowe, czy eksperckie takie jak akredytowany przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty 4 dniowy kurs dla inspektorów ochrony danych).

Oferowane szkolenia:

Dla administratorów (otwarte)

-Akredytowany kurs IOD

-Warsztaty dla IOD

-Szkolenie dla IOD

-DPIA i analiza ryzyka

Dla pracowników (zamknięte)

-Ochrona danych osobowych

-Szkolenie z bezpieczeństwa informacji

Ponadto ODO 24 wypracowało własną platformę e-learningową zintegrowaną z webową aplikacją do zarządzania systemem ochrony danych osobowych. Dzięki tej integracji otrzymano mechanizm przydzielania szkoleń poszczególnym pracownikom, weryfikację zdawalności testu oraz automatyczne rozsyłanie zaświadczeń o ukończeniu szkolenia, a także nadawanie upoważnień do przetwarzania danych osobowych za pomocą przysłowiowego „jednego kliknięcia”.

Działalność firmy nie ogranicza się jedynie do działalności komercyjnej na swojej stronie udostępnia ona liczne materiały bezpłatnie, poradniki, RODO Nawigator – interaktywny tekst europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Na blogu zaś zawsze można znaleźć praktyczne teksty poradnikowe wraz z przykładami dokumentacji.

Dzięki doświadczonemu zespołowi ekspertów z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania firma jest licznie zapraszana do ogólnopolskich oraz regionalnych mediów. Eksperci brali wielokrotnie udział w programach radiowych i telewizyjnych. Tylko w pierwszym półroczu 2018 r. ODO 24 pojawiło się 64 w prasie, 843 na portalach internetowych, 9 w telewizji i 21 w radiu.

Więcej informacji o działalności firmy na stronie: https://odo24.pl/

RODO: 93% Polaków potwierdza, że ich pracodawca dba o kwestie ochrony danych osobowych. Czy według polskich pracowników, unijne rozporządzenie zwiększyło dbałość pracodawców o ochronę danych osobowych? Co jeszcze się zmieniło po wprowadzeniu nowych przepisów?
Nowe dowody osobiste zaczną być wydawane od 2 sierpnia 2021 roku. Czy są bezpieczniejsze? Czy rządowa aplikacja mObywatel ochroni nas przed kradzieżą danych osobowych?
UODO ma prawo przeprowadzić kontrolę w każdej organizacji – zarówno z sektora prywatnego, jak i publicznego. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że karze może podlegać zgubienie sprzętu służbowego czy utrudnianie kontroli.
PIT -11, czyli informacja o uzyskanych dochodach, przychodach, a także zaliczkach na podatek dochodowy za poprzedni rok powinna trafić do pracowników do końca lutego. W jaki sposób przekazać PIT-11? Jak zadbać o ochronę danych?
Służbowa poczta elektroniczna to najczęstszy sposób komunikacji biznesowej. Jest ona narażona na ataki hakerów. Jak zapewnić bezpieczeństwo skrzynki pocztowej? Jak bronić się przed cyberprzestępcami? Oto wskazówki.
Zgodnie z RODO naruszenie ochrony danych osobowych należy zgłosić do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, chyba że jest mało prawdopodobne, by naruszenie to skutkowało ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób fizycznych.
Jak stosować mechanizmy domyślnej ochrony danych i ochrony danych w fazie projektowania? Przedstawiamy wnioski z wytycznych Europejskiej Rady Ochrony Danych
Od 1 stycznia 2020 r. druga transza pracodawców dołączyła do programu PPK. Mimo że największe firmy musiały zmierzyć się z PPK już pół roku wcześniej, praktyka w dalszym ciągu nie wypracowała rozwiązań wyjaśniających wątpliwości, które powstają w związku z koniecznością pogodzenia nowych przepisów nie tylko z RODO, lecz także z Kodeksem pracy.

RODO w BHP

Gdy analizujemy kwestie związane z przetwarzaniem danych osobowych pracowników, bardzo często skupiamy się na właściwym przeprowadzaniu rekrutacji (zwłaszcza w kontekście stosunkowo niedawnych zmian w Kodeksie pracy) i na pułapkach, w które można wpaść w trakcie procesu zatrudnienia. Poświęcamy więc czas i uwagę odpowiedniej konstrukcji klauzul informacyjnych, uregulowaniu monitoringu pracowników czy dostosowaniu regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych do wymagań ustawy. Możemy jednak przeoczyć z pozoru nieistotne, wąskie zagadnienia związane z zapewnieniem pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
W ferworze wszystkich działań związanych z przygotowaniem do kontroli nie można zapomnieć o tym, co jest głównym przedmiotem zainteresowania pracowników Urzędu Ochrony Danych Osobowych, czyli o procesach przetwarzania danych osobowych realizowanych przez administratorów. Kluczowymi zagadnieniami spośród najważniejszych procesów, które zazwyczaj występują w organizacjach są: rekrutacja, zatrudnienie, marketing, ofertowanie i przetwarzanie danych kontrahentów.
Tylko w 2018 roku przeprowadzono łącznie 72 kontrole przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych – wynika ze sprawozdania UODO. Do sierpnia 2019 r. ta liczba wzrosła do 113. Co więcej, Prezes UODO wydał ponad 130 decyzji administracyjnych, w tym trzy o nałożeniu administracyjnych kar pieniężnych na: spółkę Bisnode, za niespełnienie obowiązku informacyjnego z art. 14 RODO w sytuacji, w której zdaniem organu spółka nie mogła powołać się na wyłączenie z art. 14 ust. 5 lit. b (niewspółmiernie duży wysiłek), na Dolnośląski Związek Piłki Nożnej za upublicznienie imion, nazwisk, adresów zamieszkania i numerów PESEL sędziów na stronie WWW i w końcu na Morele.net za naruszenie zasady poufności danych (art. 5 ust. 1 lit. f RODO).
Dostosowanie do przepisów RODO w 2019 r. dotyczyło administratorów, podmiotów przetwarzających dane, ale także samego ustawodawcę. Ustawa wdrażająca RODO wprowadziła od 4 maja 2019 r. zmiany w 162 ustawach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie roku 2019 w kontekście RODO. Co będzie działo się w roku 2020?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwane „RODO”, zobowiązuje organizacje wykonujące operację lub zestaw operacji na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie (art. 4 pkt 2 RODO), do zarządzania ryzykiem ich przetwarzania.
Praktyka pokazuje, że zdarzają się sytuacje, gdy dostawca (kontrahent) – aby zapewnić prawidłowość świadczonych usług – musi korzystać z usług podwykonawców z krajów poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG). Jeżeli w związku ze świadczoną usługą będzie dochodzić do powierzenia danych osobowych w rozumieniu art. 28 RODO, należy uregulować transfer danych do państwa trzeciego.
Prowadzenie dokumentacji ochrony danych to obowiązek, który nie ogranicza się do posiadania wewnętrznych procedur na wypadek kontroli UODO. Funkcją dokumentacji jest przede wszystkim uświadamianie pracowników, w jaki sposób powinni postępować z danymi osobowymi. Poniżej udzielamy wskazówek, jak osiągnąć ten cel.
Nowe przepisy wdrażające RODO w aż 162 ustawach doprecyzowały, a niekiedy dodały nowe wymogi związane z ochroną danych osobowych. Dla działu kadr oznacza to konieczność weryfikacji zakresu przetwarzanych danych, podstaw prawnych i klauzul informacyjnych, kierowanych do kandydatów do pracy, pracowników i członków ich rodzin. Szczegóły omówiono poniżej.
Wychodząc naprzeciw najbardziej palącym, praktycznym problemom administracji publicznej, związanym ze stosowaniem ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych nr 679/2016 (RODO), a także innych przepisów dotyczących tej materii, Ministerstwo Cyfryzacji wydało przewodnik RODO dla administracji, mający za zadanie rozwiać wątpliwości urzędników. Czego możemy się z niego dowiedzieć?
15 marca 2019 r. – ta data może zapaść w pamięć każdemu administratorowi, inspektorowi ochrony danych, a także osobom zajmującym się ochroną danych osobowych. W tym dniu bowiem Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał pierwszą w historii obowiązywania przepisów RODO karę administracyjną. Jak się okazało, podstawowym przewinieniem, za które nałożono blisko milionową karę, był brak realizacji obowiązku informacyjnego. Przypomnijmy zatem najważniejsze kwestie w zakresie jego spełniania przez administratora.
Przed wejściem w życie RODO pojęcie współadministrowania nie funkcjonowało. Wszelkie wspólne przedsięwzięcia i udostępnianie danych rozważano pod kątem powierzenia przetwarzania. Wiele organizacji wciąż nie jest pewnych, w jakich okolicznościach zawarcie danego rodzaju umowy będzie właściwe, a w jakich – błędne. W tym artykule wskazujemy kryteria, które warto znać i stosować.
Organizacje oswoiły się już z koniecznością stosowania nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych. Czas pokazał, z czym borykają się poszczególne branże. W przypadku sektora ubezpieczeń jednym z powracających tematów jest kwestia identyfikacji i obowiązku zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.