REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO - podsumowanie 2019 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
RODO - podsumowanie 2019 roku. Dostosowanie do przepisów RODO w 2019 r. dotyczyło administratorów, podmiotów przetwarzających dane, ale także samego ustawodawcę. Ustawa wdrażająca RODO wprowadziła od 4 maja 2019 r. zmiany w 162 ustawach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie roku 2019 w kontekście RODO. Co będzie działo się w roku 2020? / fot. Shutterstock
RODO - podsumowanie 2019 roku. Dostosowanie do przepisów RODO w 2019 r. dotyczyło administratorów, podmiotów przetwarzających dane, ale także samego ustawodawcę. Ustawa wdrażająca RODO wprowadziła od 4 maja 2019 r. zmiany w 162 ustawach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie roku 2019 w kontekście RODO. Co będzie działo się w roku 2020? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dostosowanie do przepisów RODO w 2019 r. dotyczyło administratorów, podmiotów przetwarzających dane, ale także samego ustawodawcę. Ustawa wdrażająca RODO wprowadziła od 4 maja 2019 r. zmiany w 162 ustawach. Poniżej przedstawiamy podsumowanie roku 2019 w kontekście RODO. Co będzie działo się w roku 2020?

Pierwszy pełny rok z przepisami RODO - podsumowanie 2019 roku

Ciągła edukacja oraz samodoskonalenie – to stwierdzenie, które najlepiej obrazuje rok 2019 z perspektywy ochrony danych osobowych. W tym czasie wszelkie podmioty oraz osoby stosujące RODO w praktyce miały możliwość weryfikacji, czy interpretacje przyjęte na gruncie wdrożenia wymogów unijnego rozporządzenia były właściwe. Podmioty, które odłożyły prace nad dostosowaniem do przepisów na czas po tzw. „RODO gorączce”, przekonały się, że Prezes UODO nie jest bierny, a postępowania są prowadzone z wymiernymi efektami. Administratorzy musieli dostosować procesy przetwarzania danych osobowych do nowych przepisów przewidzianych w ustawach krajowych, będących pochodną RODO. Ponadto, dla części administratorów, miniony rok przyniósł również konieczność dostosowania do nowych wymagań stawianych przez przepisy tzw. ustawy DODO. Jakie wydarzenia w 2019 r. wywarły największy wpływ na ochronę danych osobowych w Polsce? Na co trzeba przygotować się w kolejnym roku?

REKLAMA

Polecamy: Zatrudnianie pracowników. Nowe zasady po dostosowaniu do RODO

Za nami rok ciężkiej pracy

Dostosowanie do przepisów RODO to nie tylko obowiązek administratorów czy podmiotów przetwarzających. Swoją pracę w tym zakresie musiał wykonać sam ustawodawca, a polegać ona miała na harmonizacji wewnętrznych przepisów krajowych z wymogami unijnego rozporządzenia. Efektem tych działań była ustawa z dnia 21 lutego 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania RODO (tzw. ustawa wdrażająca RODO). Akt prawny, obowiązujący od 4 maja 2019 r., wprowadził modyfikacje w 162 ustawach z różnych obszarów, m.in. prawa pracy, prawa oświatowego, oraz przepisach istotnych dla takich branż jak ubezpieczeniowa, bankowa czy telekomunikacyjna. Przywołane zmiany wymusiły na administratorach weryfikację oraz niejednokrotnie zmianę przyjętych po 25 maja 2018 r. rozwiązań w zakresie przetwarzania danych dotyczących w szczególności podstaw prawnych przetwarzania danych oraz ich zakresu.

REKLAMA

Dla części podmiotów zobowiązanych do przestrzegania przepisów z zakresu ochrony danych osobowych początek 2019 r. okazał się równie istotny jak maj 2018 r. Wszystko za sprawą wejścia w życie 6 lutego 2019 r. ustawy o ochronie danych osobowych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (tzw. ustawy DODO).

Prawie roczny okres obowiązywania ustawy DODO nie rozwiał wielu kontrowersji towarzyszących jej stosowaniu. Pomimo pojawiania się licznych głosów negatywnie oceniających m.in. nieprecyzyjne określenie kręgu podmiotów zobowiązanych do stosowania ustawy, zbyt szerokie wyłączenie w zakresie obowiązywania ustawy oraz podważających poprawność dokonania samej implementacji dyrektywy 2016/680, nie doczekaliśmy się jednoznacznego stanowiska Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (lub innych organów nadzorczych) w tym zakresie. Niezależnie od tego ustawa obowiązuje, organy i podmioty przetwarzające dane osobowe w celu rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania czynów zabronionych, w tym zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, oraz wykonywania tymczasowego aresztowania, kar, także porządkowych, i środków przymusu skutkujących pozbawieniem wolności stoją przed dylematem jak w praktyce stosować przepisy ustawy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych w ODO 24

Aktywność Prezesa UODO oraz organów nadzorczych z innych krajów europejskich

REKLAMA

Doczekaliśmy się demonstracji siły ze strony Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Tylko w 2019 r. organ wydał 94 decyzje (stan na grudzień 2019 r.). Jest to o tyle istotne, że przywołane decyzje stanowią cenne źródło informacji na temat interpretacji przepisów prawa z zakresu ochrony danych osobowych. W tym miejscu nie sposób pominąć pięciu nałożonych przez organ nadzorczy, w ramach wydanych decyzji, kar administracyjnych w przedziale od 40 000zł do 2 200 000zł. Co ważne, działania organu nadzorczego wskazują, że nakierowane są one nie tylko na sektor prywatny, ale również podmioty publiczne, których dotknęła jedna z ostatnich kar administracyjnych. 

Należy wskazać, że polski urząd ochrony danych nie wybija się w swej aktywności ponad standardy organów z pozostałych państw europejskich. Niewątpliwy prym w tym zakresie wiodą organy z Niemiec i Hiszpanii, nakładające najwięcej kar administracyjnych. Co istotne, nie omijają one również wielkich graczy takich jak GOOGLE Inc. - francuski organ nadzorczy nałożył na spółkę karę w wysokości 50 mln euro. Najbardziej dotkliwe były jednak kary będące efektem działań brytyjskiego organu nadzorczego, który w 2019 roku wydał dwie decyzje na łączną kwotę około 315 mln euro. Ogółem, według informacji z grudnia 2019 r., europejskie organy wydały około 110 decyzji nakładających kary finansowe za naruszenie przepisów RODO.

adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych w ODO 24

Warto pamiętać, że każda decyzja niesienie ze sobą dodatkowe informacje dotyczące rozumienia przepisów unijnego rozporządzenia w zakresie m.in. realizacji podstawowych zasad przetwarzania danych, stosowanych podstaw prawnych przetwarzania danych osobowych, realizacji praw osób, których dane dotyczą, oraz stosowanych technicznych i organizacyjnych środków zapewniających bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych.

Co przyniesie 2020 rok?

Najbliższy rok nie upłynie pod znakiem tak spektakularnych zmian w przepisach krajowych odnoszących się do ochrony danych osobowych, jak miało to miejsce w 2018 czy też 2019 r. W dalszym ciągu z zaciekaniem będziemy jednak spoglądać na prace nad Rozporządzeniem w sprawie poszanowania życia prywatnego oraz ochrony danych osobowych w łączności elektronicznej (ePrivacy). Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo prac legislacyjnych w tym zakresie trudno wskazać datę finalizacji tego projektu.

W 2020 r. oczy wszystkich osób zainteresowanych ochroną danych osobowych będą zwrócone na działania samego Prezesa UODO. Wynika to w szczególności z faktu reorganizacji struktury samego urzędu, w ramach której 1 grudnia 2019 r. powołany został odrębny Departament Skarg oraz Departament Kontroli i Naruszeń. Ich pracownicy mają skupić się na przypisanych im zadaniach - odpowiednio rozpatrywaniu skarg związanych z naruszeniami przepisów o ochronie danych osobowych i prowadzeniu kontroli w imieniu Prezesa UODO. Szczególnym zainteresowaniem praktyków może cieszyć się również Departament Orzecznictwa i Legislacji, odpowiedzialny m.in. za udzielanie odpowiedzi na pytania kierowane przez inspektorów ochrony danych.

adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych w ODO 24

2020 r. upłynie również na oczekiwaniu na orzeczenia sądów administracyjnych, które rozpatrywać będą skargi od decyzji wydanych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych. Największą popularnością cieszyć się będą postępowania dotyczące nałożonych przez organ nadzorczy kar administracyjnych. Nie należy jednak tracić z pola widzenia orzeczeń krajowych sądów powszechnych, mogących dotyczyć roszczeń bazujących na naruszeniu przepisów o ochronie danych osobowych. Obok decyzji samego organu nadzorczego, orzeczenia sądów stanowić będą kolejne cenne źródło interpretacji przepisów.

Należy pamiętać, że każda nowa decyzja lub orzeczenie oznaczać może zmianę w podejściu do przepisów z zakresu ochrony danych osobowych, a co za tym idzie możliwość lub konieczność wprowadzenia przez administratorów modyfikacji w poszczególnych procesach przetwarzania danych.

adw. Łukasz Pociecha, ekspert ds. ochrony danych w ODO 24

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mieszkanie Plus dla 9,9 mln seniorów - nowy rządowy program bez kryterium dochodowego oraz bez zmian w prawie dziedziczenia. Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać lokal mieszkalny?

Rząd przygotowuje nowe rozwiązanie mieszkaniowe dla 9,9 mln seniorów – tzw. najem senioralny. Dzięki niemu starsze osoby, nawet posiadające własne mieszkanie, będą mogły zamieszkać w lokalu gminnym dostosowanym do ich potrzeb - bez żadnych barier oraz bez konieczności spełniania kryterium dochodowego. Celem projektu jest zapewnienie seniorom większej niezależności i poprawa warunków życia bez konieczności przeprowadzki do domu opieki.

Ponad 500 zł dodatkowo za staż, co miesiąc. Jest ustawa, wypłaty w III kwartale 2025 r. [dla kogo, przez ile?]

Od 1 czerwca 2025 r. zaczęła obowiązywać ustawa z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620). Regulacja wprowadza szereg uprawnień dla pracowników, osób bezrobotnych, pracodawców, urzędów pracy oraz osób z niepełnosprawnościami. Nowa ustawa daje możliwość otrzymania ponad 500 zł za staż. Poniżej szczegóły, bo trzeba wiedzieć, że regulacja nie jest skierowana dla tak wielu, jakby się mogło wydawać i na tak długo, jakby chciano.

Obowiązkowe windy w każdym budynku mieszkalnym, który ma co najmniej dwie kondygnacje. To tylko jedna ze zmian, która nas czeka

Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało projekt zmian w przepisach technicznych dotyczących budynków. Chodzi o to, by były one lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb – zarówno jeśli chodzi o bezpieczeństwo, efektywność energetyczną, jak i dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Trwają konsultacje publiczne, a dokument jest już dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Od 1 do 30 tys. złotych kary grzywny dla pracodawcy za pracę w upał. Ale zasady będą jeszcze ostrzejsze. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Od 1 do 30 tys. złotych kary grzywny dla pracodawcy za pracę w upał przekraczający 32 lub 35 st. Ale zasady będą jeszcze ostrzejsze. Kiedy zmiany wejdą w życie? Miały zacząć obowiązywać od 1 czerwca 2025 r. Okazuje się, że wejdą ale najwcześniej po 1 stycznia 2027 r.

REKLAMA

ZUS: Kolejne prawomocne orzeczenie sądu II instancji. SA w Katowicach stanął po stronie emerytki [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20]

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach.

MRPiPS wprowadza bezwzględny zakaz pracy w czasie upałów. Kara do 3 lat pozbawienia wolności dla pracodawcy, który nie zwolni pracowników do domów

W związku ze zmianą klimatu i wynikającymi z niej coraz częstszymi falami upałów, w czasie których temperatury niejednokrotnie przekraczają 30 st. C – MRPiPS zdecydowało się na dookreślenie w przepisach o BHP maksymalnych progów temperatury (wynikającej z warunków atmosferycznych), których przekroczenie skutkować będzie zakazem wykonywania pracy przez pracowników. Projekt resortu pracy nie obejmuje jednak, na tych samych zasadach, wszystkich pracowników – ochroną przed pracą w upalnych warunkach, nie zostaną objęci m.in. pracownicy gastronomii, hoteli czy opiekunowie małych dzieci. Pracodawcę łamiącego nowe zakazy – czekać będą natomiast surowe konsekwencje.

200 tys. zł na remont, sprzęt, zakup nieruchomości itp.: premie finansowe dla osób ze wsi czy z małych miasteczek. Wnioski do 31 lipca 2025 r.

Do 31 lipca 2025 r. można się ubiegać o 200 tys. zł przypomina prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi o premie z Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Pieniądze można przeznaczyć na wiele celów.

O ile niższe raty kredytów hipotecznych po obniżce stóp procentowych NBP w lipcu 2025 r.?

W dniu 2 lipca 2025 r. (ze skutkiem od 3 lipca) Rada Polityki Pieniężnej obniżyła podstawową stopę procentową NBP (stopę referencyjną) do poziomu 5,00%. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że tylko w wyniku lipcowej obniżki rata kredytu na 500 000 zł na 30 lat spadnie o 85 zł. Połączony efekt dwóch tegorocznych obniżek stóp zmniejszy ratę o 257 zł – z 3 651 zł do 3 394 zł. Z kolei wraz z każdą obniżką rośnie zdolność kredytowa. W przyszłym roku część osób może liczyć na wzrost dostępnej kwoty o ponad 100 000 zł. Prezes Związku Banków Polskich Tadeusz Białek ocenił, że ok 70 zł mniej w miesięcznej racie kredytu zyskają kredytobiorcy z pożyczką 400 tys. zł na okres 20 lat dzięki decyzji Rady Polityki Pieniężnej o obniżeniu stóp procentowych w lipcu.

REKLAMA

Komisja Europejska: 90% redukcji gazów cieplarnianych w UE do 2040 r.; pełna neutralność klimatyczna netto do 2050 r. Jak ochronić gospodarkę?

W dniu 2 lipca 2025 r. Komisja Europejska zaproponowała wyznaczenie celu klimatycznego na 2040 r. Zgodnie z propozycją emisje gazów cieplarnianych powinny wówczas wynieść o 90 proc. mniej względem poziomu z 1990 r. Pomocą w dojściu do celu ma być możliwość wliczania projektów sfinansowanych w krajach trzecich.

Rewolucja w rozwodach: koniec z alimentami od eksmałżonka za jego winę i ocenianiem przez sądy intymnych aspektów życia małżeńskiego. „Co do zasady każdy z małżonków powinien utrzymywać się samodzielnie”

W dniu 23 czerwca 2025 r. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Rodzinnego, będąca organem działającym przy Ministrze Sprawiedliwości przyjęła projekt nowelizacji kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, który zakłada eliminację orzekania o winie rozkładu pożycia w sprawach o rozwód i separację. Z powyższym, ściśle związana jest również zmiana zasad alimentacji po rozwodzie i separacji – na przyznanie alimentów nie ma już mieć wpływu odpowiedzialność byłego współmałżonka za rozpad małżeństwa. Nadrzędnym celem wprowadzenia zmian, jest ochrona dzieci przed negatywnymi konsekwencjami spierania się ich rodziców.

REKLAMA