Kategorie
Igor Bąkowski

Radca prawny

Od ponad 10 lat specjalizuje się w obsłudze podmiotów działających na rynku nieruchomości przy obsłudze procesów inwestycyjnych i deweloperskich, negocjowaniu umów najmu nieruchomości, obsłudze wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych, reprywatyzacji nieruchomości, doradztwie z zakresu prawa spółek, prawa gospodarczego, prawa konkurencji i prawa reklamy.     Prowadził szereg szkoleń z zakresu prawa nieruchomości, prawa spółek, prawa farmaceutycznego, prawa handlowego i prawa konkurencji.   Ukończył z wyróżnieniem Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Studiował także na Erasmus University w Rotterdamie oraz Cambridge University.   Był wieloletnim redaktorem Przeglądu Prawniczego Uniwersytetu Warszawskiego (w tym redaktorem naczelnym).   Założyciel i prawnik zarządzający kancelarii Bąkowski Kancelaria Radcowska.   Jest aktywnym członkiem Stowarzyszenia Prawa Konkurencji.   Posługuje się językiem angielskim, hiszpańskim i francuskim.   Kontakt: e-mail: igor.bakowski@bakowski.net.pl tel.: +48 600 202 205 www: Bąkowski Kancelaria Radcowska www.bakowski.net.pl

 

Spółka komandytowo-akcyjna była dotychczas najbardziej korzystną podatkowo formą prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, a co za tym idzie, najbardziej popularną. Ministerstwo Finansów ma pomysł jak zmienić tę tendencję wprowadzając niekorzystne zmiany w opodatkowaniu SKA, a NSA wydał wyrok dezorientujący wspólników, ale za to zgodny z polityką rządu.
Dyrektywy Unii Europejskiej są aktami prawa pochodnego, które nakładają na państwa członkowskie obowiązek implementacji określonych regulacji prawnych. Przepisy dyrektyw nie wiążą wprost, często pozostawiają państwom dużą swobodę wyboru rozwiązań. W efekcie państwa UE często nie wywiązują się ze swoich zobowiązań i wdrażają dyrektywy ze znacznym opóźnieniem.
Ustawa prawo budowlane wskazuje roboty budowlane, które nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, a dla ich podjęcia wystarczy zgłoszenie organom administracji architektoniczno-budowlanej. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót. Zgłoszenia należy dokonać przed zamierzonym terminem rozpoczęcia robót.
Działka budowlana powinna być przyłączona do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej. W tym celu, do pozwolenia na budowę często wymagane jest dostarczenie oświadczeń o warunkach przyłączenia do nieruchomości dostawców nośników energii takich jak prąd, gaz, ogrzewanie z sieci ciepłowniczej oraz wody i kanalizacji.
Urządzenia budowlane i tymczasowe obiekty budowlane charakteryzują się tym, że umożliwiają użytkowanie obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem (urządzenia budowlane), albo, odpowiednio, przeznaczeniem do czasowego użytkowania bez trwałego związania z gruntem (tymczasowe obiekty budowlane).
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego uchwalane przez radę gminy wyznacza politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Pomimo, iż nie jest aktem prawa miejscowego, stanowi ważną wskazówkę co do możliwości zagospodarowania terenów nim objętych.
Jeżeli w wyniku uchwalenia albo zmiany planu zagospodarowania przestrzennego wartość naszej nieruchomości wzrosła, a my planujemy ją sprzedać zanim minie 5 lat, gmina pobierze od nas opłatę zwaną rentą planistyczną. Jeżeli natomiast w wyniku uchwalenia albo zmiany planu nasza nieruchomość straci na wartości albo nie będzie możliwe jej dotychczasowe wykorzystanie, możemy dochodzić od gminy odpowiednich roszczeń.
Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga wydania pozwolenia na prowadzenia robót przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia na budowę.
Powierzchnia biologicznie czynna to powierzchnię działki na gruncie rodzimym możliwa do wykorzystania pod zagospodarowanie zielenią, niezabudowana, nieutwardzona, nie pokryta nieprzepuszczalnymi nawierzchniami dojazdów i dojść pieszych, pokrytą trwałą roślinnością lub użytkowana rolniczo, a także trawiaste powierzchnie urządzeń sportowych lub powierzchnie wody otwartej.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest podstawowym dokumentem określającym sposób możliwego wykorzystania nieruchomości na danym terenie i jego zabudowy czy rozmieszczenie inwestycji celu publicznego.
Zgodnie z Ustawą o gospodarce nieruchomościami właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy tzw. opłat adiacenckich. Przepis ten stosuje się także do użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych, którzy na podstawie odrębnych przepisów nie mają obowiązku wnoszenia opłat rocznych za użytkowanie wieczyste lub wnieśli, za zgodą właściwego organu, jednorazowo opłaty roczne za cały okres użytkowania wieczystego.
Obiektami małej architektury są drobniejsze, niewielkie obiekty budowlane nie będące jednakże tymczasowymi obiektami budowlanymi. W przypadku ich wznoszenia obowiązują znacznie uproszczone procedury w porównaniu z budynkami czy budowlami.
Nadzór nad budową realizowany jest z jednej strony na płaszczyźnie administracyjnej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej oraz organy nadzoru budowlanego. Z drugiej strony, inwestor ma obowiązek zapewnić nadzór nad wykonywaniem robót budowlanych przez inspektora nadzoru inwestorskiego w przypadkach uzasadnionych wysokim stopniem skomplikowania robót budowlanych lub warunkami gruntowymi.
Zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, miejsca postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również miejsca postojowe dla samochodów z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę i sposób urządzenia miejsc postojowych należy dostosować do wymagań ustalonych w planie miejscowym albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby miejsc, z których korzystają osoby niepełnosprawne.
Lokal użytkowy to część budynku składająca się z jednego lub więcej pomieszczeń, wydzielona stałymi przegrodami budowlanymi, albo cały budynek, nie będący mieszkaniem, pomieszczeniem technicznym czy gospodarczym. Lokalem użytkowym będzie więc na przykład pomieszczenie biurowe, gabinet lekarski, lokal sklepowy, lokal produkcyjny czy magazyn. Lokale użytkowe muszą spełniać szereg surowych wymogów, zależnie od prowadzonej w nich działalności.
Zgodnie z ustawą o własności lokali, lokal mieszkalny to wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Może on stanowić odrębny przedmiot własności jeżeli jest wyodrębniony z nieruchomości.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, a przy tym organem właściwym do rozstrzygania spraw indywidualnych, toczących się w drodze postępowania administracyjnego wynikających z przepisów prawa budowlanego.
Po raz pierwszy w polskim systemie prawnym proces budowlany został objęty kompletną regulacją w rozporządzeniu Prezydenta RP z 16 lutego 1928 roku o prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli. Obecnie prawo budowlane jest traktowane jako swoisty dział prawa a kluczowe regulacje rozsiane są po wielu ustawach i rozporządzeniach.
W ramach ogólnej kategorii obiektów budowlanych prawo budowlane wyróżnia budynki, budowle i obiekty małej architektury. Różnią się one przede wszystkim stopniem skomplikowania oraz formalnościami związanymi z ich konstruowaniem i użytkowaniem.
Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów.