Kategorie

Samorządowy Serwis Prawny

Dołącz do grona ekspertów
Samorządowy Serwis Prawny

Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego

Serwis jest prowadzony przez ekspertów zZespołu Prawa Samorządowego Kancelarii Ślązak, Zapiór iWspólnicy. Ideą serwisu jest zapewnienie wiedzy orazrozwiązań zzakresu regulacji prawnych określających ich funkcjonowanie iorganizacji przydatnych zarządzaniu jednostkami samorządowymi.

Naszym celem jest dzielenie się aktualną wiedzą orazwskazywanie korzystnych rozwiązań wzakresie bieżącej działalności. Będziemy również komentować ioceniać jak przyszłe zmiany wregulacjach mogą wpływać naplanowanie iorganizowanie jednostek samorządu terytorialnego.
samorzadowyserwis.pl

Czy po upływie terminu związania ofertą, może dojść do wyboru najkorzystniejszej oferty i zawarcia umowy? Czy przepisy prawa tego zabraniają?
Czy zamawiający może domagać się od wykonawcy udzielenia informacji, których nie przewidział w SIWZ? Czy oferta na skutek braku odpowiedzi na wezwanie zamawiającego może zostać odrzucona?
Czy zawsze dokumenty zawierające datę późniejszą, niż data złożenia oferty, stanowią podstawę do odrzucenia samej oferty przez zamawiającego? Czy zamawiający powinien jednak takie dokumenty brać pod uwagę?
Co zamawiający powinien zrobić w sytuacji, gdy wskazana przez wykonawcę cena jest wyjątkowo niska? Czy możliwe jest zakwestionowanie zaproponowanego przez wykonawcę wynagrodzenia ryczałtowego?
Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego. W praktyce ustalenie takiego związku budzi wiele wątpliwości.
Czy zamawiający może samodzielnie zdecydować o odtajnieniu informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa? Odpowiedź na to pytanie ma niekiedy niebagatelne znaczenie, gdyż może zdecydować o utracie przez wykonawcę w wyniku jego niedbalstwa ważnej tajemnicy handlowej.
Czy wykonawca jest zobowiązany do przedłożenia opłaconej polisy ubezpieczeniowej? Czy wykonawca, który faktycznie zawarł umowę ubezpieczeniową, a nie posiada dokumentu potwierdzającego tą okoliczność powinien zostać wykluczony z postępowania?
Czy z zabezpieczenia należytego wykonania umowy zamawiający może dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi? Brak jest przepisu, który takie uprawnienie zamawiającego wprost by przewidywał.
Co powinna zawierać polisa ubezpieczeniowa, aby stanowiła dokument potwierdzający spełnianie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego sytuacji ekonomicznej i finansowej wykonawcy? Jakie konsekwencje ma przedłożenie przez wykonawcę polisy, która nie spełnia wszystkich wymogów SIWZ?
Chociaż problem wskazania nieprawidłowej stawki VAT w ofercie wykonawcy wydaje się mało prawdopodobny, to zdarza się w praktyce. W takim przypadku zamawiający ma dwa rozwiązania: od razu odrzucić ofertę wykonawcy lub potraktować błąd jako oczywistą omyłkę pisarską.
W jakim czasie zamawiający powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę? Czy może to zrobić w dowolnym dla siebie czasie?
Czy zamawiający, który wie, że wykonawca, który złożył ofertę, w sposób zawiniony poważnie naruszył swoje obowiązki zawodowe w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, musi wzywać wykonawcę do złożenia wyjaśnień? Wyjaśnienia te miałyby umożliwić wykonawcy udowodnienie, że podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, które mają zapobiec zawinionemu i poważnemu naruszaniu obowiązków zawodowych w przyszłości oraz naprawił szkody powstałe w wyniku naruszenia obowiązków zawodowych lub zobowiązał się do ich naprawienia.
Często zdarzają się SIWZ –y, zawierające postanowienia sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi. Czasami sprzeczność ta, jest widoczna już po pobieżnej lekturze samej specyfikacji, bez potrzeby zagłębiania się w przepisy prawa. Co w sytuacji, gdy postanowienia SIWZ są sprzeczne z przepisami bezwzględnie obowiązującymi?
Jaki jest cel składania przez wykonawcę wyjaśnień w toku postępowania o udzielenie zamówienia? Czy wyjaśnienia wykonawcy mają na celu jedynie wyjaśnienie treści złożonej oferty?
Przedmiot zamówienia musi zostać opisany w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Ponadto przedmiot zamówienia nie może zostać opisany w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Da skutecznego zastrzeżenia informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa niezbędne jest, aby informacje te zastrzec nie później, niż w terminie ich składania zamawiającemu. Jakim dokumentem wykonawca może zastrzec informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa?
Przyjmuje się, że interes prawny powinien być aktualny, osobisty (własny, indywidualny) i dotyczyć bezpośrednio sfery prawnej określonego podmiotu. Aktualność interesu prawnego oznacza, że po wejściu w życie takiego aktu interes ten w danej sytuacji faktycznej i prawnej obiektywnie istnieje. Kto ma interes prawny w zaskarżeniu uchwały rady gminy?
Zastosowanie trybu z wolnej ręki uwarunkowane jest szczególnym charakterem danego zamówienia, jego specyficznymi cechami technicznymi powodującymi, że na rynku nie występuje więcej niż jeden podmiot, który mógłby wykonać zamówienie.
Nie można postawić znaku równości pomiędzy interesem publicznym a brakiem środków na realizację przedsięwzięcia objętego postępowaniem o udzielenie zamówienia - twierdzi Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.
Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych dostawców lub wykonawców, przez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena.