Kategorie

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.

Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy Spółka Komandytowa istnieje na rynku usług prawnych od 1999 roku.

Zespół prawników Kancelarii to ponad 30 osób. Gwarantuje to Klientom profesjonalną i całościowa pomoc oraz kompleksowość doradztwa.

Rolą Kancelarii jest proponowanie Klientom praktycznych rozwiązań, optymalnych z biznesowego punktu widzenia, poza oczywistym zapewnianiem zgodności działań z prawem.

Kancelaria świadczy wszechstronne usługi, nie tylko dla biznesu, ale również dla samorządów różnych szczebli oraz jednostek administracji publicznej. Każdemu Klientowi zapewnione jest indywidualne traktowanie. Kancelaria należy do międzynarodowej sieci kancelarii prawnych Legal NetLink Alliance, co zapewnia Klientom uzyskanie solidnej i kompetentnej pomocy prawnej także zagranicą.

Świadczenie pomocy prawnej to praca, ale także pasja prawników Kancelarii.

Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy Spółka Komandytowa

ul. Towarowa 35
Budynek Delta
61-896 Poznań
tel. +48 (61) 859 44 44
fax +48 (61) 859 44 40
kancelaria@piszcz.pl
www.piszcz.pl

Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako „ustawa nowelizująca”) wprowadzająca ulgę termomodernizacyjną została opublikowana w Dzienniku Ustaw w dniu 30 listopada 2018 r., a przepisy w niej zawarte weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku. Od tej daty w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.  z2018r.  poz.1509, z późn. zm. – dalej jako „PodDochFizU”) dodano art. 26 h, który kompleksowo reguluje ulgę termomodernizacyjną.
16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.
W dniu 23 stycznia br. Ministerstwo Cyfryzacji wydało objaśnienie prawne dotyczące dalszego gromadzenia danych osobowych osób ubiegających się o zatrudnienie u pracodawcy po zakończeniu rekrutacji. Według Ministra Cyfryzacji wydanie oświadczenia było niezbędne z uwagi na skalę oraz znaczący wpływ na działalność gospodarczą przedsiębiorców, których dane zagadnienie dotyczy. Celem wydanego objaśnienia jest pozbawienie wątpliwości pracodawców, którzy gromadzą i przetwarzają dane osobowe osób uczestniczących w procesie rekrutacyjnym, a także po jego zakończeniu.
Od kilku miesięcy w Polsce jak i w całej Unii Europejskiej obowiązują nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych. W związku z wejściem w życie RODO, czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO), konieczne jest dostosowanie szeregu przepisów krajowych do ww. rozporządzenia.
Od dnia 25 maja 2018 r. w Polsce, jak i w całej Unii Europejskiej, podmioty przetwarzające dane osobowe są zobowiązane do bezpośredniego stosowania przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (tzw. RODO).
Inwestor może zgłosić się z roszczeniem regresowym wobec generalnego wykonawcy. Czy zasada ta obowiązuje również w zamówieniach publicznych?
Postanowienia regulujące wynagrodzenie to bardzo ważne elementy umowy łączącej strony transakcji. Odpowiedni dobór zasad rozliczania daje poczucie bezpieczeństwa zarówno wykonawcy, jak i inwestorowi, który nie chce być zaskakiwany dodatkowymi kosztami. Ogólnie w robotach budowlanych przyjmuje się dwa modele wynagrodzenia – kosztorysowe albo ryczałtowe. Wynagrodzenie ryczałtowe jest szczególnie pożądane i atrakcyjne z perspektywy inwestora, który w ten sposób może z góry przewidzieć koszty inwestycji. Nie zawsze jednak ryczałt chroni inwestora przed nieplanowanymi wydatkami.
Co do zasady, transakcja zbycia nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT (art. 43 ust. 1 pkt 9 – 10a ustawy o VAT). Odmienna sytuacja dotyczy tych transakcji, w których nieruchomość zostanie potraktowana jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Z tego powodu przedsiębiorcy powinni wnikliwie analizować każdą sprzedaż tego typu, aby wybrać najbardziej korzystną formę rozliczenia. Nie zawsze bowiem opodatkowanie nieruchomości podatkiem VAT będzie niekorzystne.
Planowane jest podniesienie limitu wartości samochodu osobowego, do którego odpisy amortyzacyjne są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Taka zmiana spowodowałaby, że rozliczanie kosztów leasingu stałoby się bardziej korzystne.
Istotnym zagadnieniem związanym z transakcjami zbycia nieruchomości jest kwestia prawidłowego zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Dotyczy to również sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Ministerstwo Finansów w wywiadach prasowych swoich przedstawicieli i poprzez wydany 13 czerwca 2018 r. komunikat „3xP w praktyce – kolejne uproszczenia podatkowe” zapowiedziało rozpoczęcie prac nad modyfikacją przepisów podatkowych szczególnie uciążliwych dla przedsiębiorców. Niemniej, nie wszystkie spośród proponowanych przez fiskusa pomysłów zmian w przepisach podatkowych wydają się korzystne dla podatników. W szczególności, Ministerstwo Finansów ma zamiar znowelizować przepisy ustaw o podatkach dochodowych odnośnie kosztów wykorzystania samochodów osobowych.
Dnia 26 czerwca 2018 roku do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych i inwestycji towarzyszących, zwanej „specustawą mieszkaniową”. Daje ona szerokie możliwości deweloperom w zakresie rozwijania budownictwa mieszkaniowego i to nawet wbrew treści obowiązujących planów miejscowych. Projekt specustawy mieszkaniowej w toku prac rządowych uległ znacznym zmianom, jednakże jego zapisy nadal mogą budzić kontrowersje.
Projekt ustawy, zaproponowany w styczniu 2017 roku przez Ministra Sprawiedliwości, wprowadzić ma daleko idące modyfikacje przepisów również w Kodeksie Spółek Handlowych (dalej: KSH). Oparty został przede wszystkim na założeniu, że nie ma powodu, aby system prawny dłużej chronił anonimowość akcjonariuszy spółki akcyjnej i komandytowo – akcyjnej. Służąca realizacji tego celu obowiązkowa dematerializacja akcji, zgodnie z pierwotnym planem, powinna pojawić się w polskim porządku prawnym z dniem 1 lipca 2018 roku.
Od 1 stycznia 2018 roku obowiązuje nowa regulacja w zakresie pozwoleń na pracę w Polsce dla cudzoziemców (obywateli państw nie należących do UE) – pozwolenie na pracę sezonową. Pozwolenie to wydane może być na maksymalnie 9 miesięcy w danym roku kalendarzowym, pod warunkiem zatrudnienia w ściśle określonych sektorach.
15 marca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, o których powinien wiedzieć każdy menadżer spółki. Nowe przepisy nakładają na zarządców spółek m.in. dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Jednocześnie zmieniają zasady wykonywania przez nich niektórych dotychczasowych zadań, jak składanie sprawozdań finansowych w sądzie – i to w sposób, który dla spółek z zagranicznym zarządem jest szczególnie problematyczny.
Jedną ze zmian wprowadzanych przez Prawo przedsiębiorców jest zainicjowanie tzw. ulgi na start dla rozpoczynających działalność przedsiębiorców, stanowiącej zachętę dla przedsiębiorców podejmujących działalność gospodarczą po raz pierwszy lub ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia.
Dochowanie należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach krajowych to temat, który od dawna budzi wiele wątpliwości. Firmy obawiają się, że błąd może je wiele kosztować, w przypadku gdy organy udowodnią, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć przy dochowaniu należytej staranności, że przez nabycie towaru weźmie udział w transakcji związanej z oszustwem w podatku VAT. W takiej sytuacji mogą mu one odmówić prawa do odliczenia podatku VAT.
Od kilu miesięcy ustawodawca pracuje nad projektem ustawy o jawności życia publicznego. Zdaniem ustawodawcy jest to regulacja, która powinna wzmocnić transparentność państwa polskiego, uporządkowanie obowiązujących przepisów prawnych, wprowadzenie nowych instytucji w ramach wzmocnienia przejrzystości zarządzania państwem i majątkiem Skarbu Państwa. Jednak projektowane zmiany już spotkały się ze sprzeciwem. Jego przeciwnicy uważają, że nowe przepisy stanowią zamach na demokrację, wolność i podstawowe prawa człowieka.
Monitoring w prawie pracy jest tematem kontrowersyjnym, bowiem nie istnieje żaden przepis, który regulowałby wprost możliwość oraz sposób monitorowania pracowników. Czy jednak brak bezpośredniej regulacji sprawia, że pracodawca nie może stosować monitoringu? Nowe przepisy, tzw. RODO, wejdą w życie już w maju 2018 roku.
Od 23 stycznia br. Sejm pracuje nad skróceniem ogólnego terminu przedawnienia. Przedmiotem obrad jest projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dla wierzycieli ważne jest to, że zgodnie z zapisami projektu nowe przepisy będą miały zastosowanie także do roszczeń powstałych przed dniem wejścia w życie nowelizacji.