Kategorie

RSM Poland – Audit, Tax, Consulting

Dołącz do grona ekspertów
RSM Poland – Audit, Tax, Consulting

Dzięki nam z odwagą spojrzysz w biznesową przyszłość

RSM Poland jest członkiem RSM, wiodącej sieci niezależnych firm doradczych i audytorskich, która posiada ponad 820 biur w ponad 120 krajach i zatrudnia 48.000 specjalistów na świecie.

RSM Poland to więcej niż biuro rachunkowe, kancelaria doradztwa podatkowego i firma audytorska. Nasz Zespół złożony z ponad 200 doświadczonych specjalistów – doradców podatkowych, biegłych rewidentów, księgowych, specjalistów z zakresu kadr i płac, prawników oraz konsultantów – oferuje przedsiębiorcom z sektora małych, średnich i dużych firm kompleksowe doradztwo podatkowe i gospodarcze w językach: polskim, angielskim i niemieckim.

Działamy na rynku firm doradczych od 1991 roku. Przez ten czas zyskaliśmy ogromną wiedzę i doświadczenie. Relacje biznesowe opieramy na wzajemnym zrozumieniu, szacunku i współpracy, bo to właśnie chcemy dostarczać naszym Klientom – The Power of Being Understood.

Oferta:

- Audyt (badanie i przegląd sprawozdań finansowych, badanie planów przekształcenia, podziału, due diligence, badanie wykorzystania środków unijnych)

- Zarządzanie ryzkiem (risk advisory i audyt wewnętrzny)

- Outsourcing księgowości

- Outsourcing raportowania

- Obsługa kadrowo-płacowa

- Rozliczanie przychodów otrzymywanych przez cudzoziemców (tzw. expatów)

- IT consulting (doradztwo w zakresie informatyzacji rachunkowości i sprawozdawczości finansowej, wdrożenie, optymalizacja i lokalizacja programu NetSuite)

- Doradztwo podatkowe

- Ceny transferowe / Transfer pricing (przygotowujemy dokumentacje transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi)

- Doradztwo transakcyjne (doradzamy przy projektach zakupu, sprzedaży i połączeń przedsiębiorstw zarówno w Polsce, jak i za granicą)

- Due diligence (finansowe, podatkowe, prawne)

- Vendor due diligence

- Fuzje i przejęcia (transakcje typu M&A)

- Wyceny przedsiębiorstw

- Zakładanie i obsługa korporacyjna przedsiębiorstw

- German Desk

- Szkolenia

Kontakt:

www.rsmpoland.pl

RSM Poland

ul. Droga Dębińska 3b
61-555 Poznań
Tel.: +48 61 8515 766
e-mail: biuro@rsmpoland.pl

ul. Inflancka 4
00-189 Warszawa
tel.: +48 22 5600 666
e-mail: office@rsmpoland.pl

Al. Wojska Polskiego 8
70-471 Szczecin
Tel.: +48 91 4232 041
e-mail: office@rsmpoland.pl

ul. Uniwersytecka 18
40-007 Katowice
tel.: +48 32 2543 873
e-mail: office@rsmpoland.pl

Trwająca epidemia koronawirusa kreuje zupełnie nowe podejście do sposobu zarządzania organizacją i jej zasobami. Powodzenie tych zmian, a tym samym przetrwanie organizacji jest mocno uzależnione od tego, jak zwinnie poukładamy procesy biznesowe i jak szybko przestawimy pracowników na nowy sposób pracy. W związku z ciągłymi zmianami i brakiem możliwości dokładnego zaplanowania tego procesu, organizacje naraziły się na „cyber-ryzyko” w znacznie większym stopniu, niż było to możliwe do tej pory.
Każda jednostka gospodarcza posiada chociaż jeden składnik rzeczowych aktywów trwałych – samochód, telefon komórkowy lub nieruchomość. W związku z tym, że jest to bardzo częsta pozycja w bilansie, aktywa te wymuszały powstanie odrębnego standardu, który regulowałby sposób ich ewidencjonowania w sprawozdaniu finansowym w taki sposób, by użytkownicy raportu rocznego mogli łatwo zapoznać się z inwestycjami jednostki w rzeczowe aktywa trwałe. Z tego powodu powstał Międzynarodowy Standard Rachunkowości 16, czyli MSR 16, według którego raportować muszą w większości spółki giełdowe, będące jednostkami zainteresowania publicznego.
W następstwie stosowania zasady ostrożnej wyceny oraz współmierności przychodów i kosztów tworzone są rezerwy oraz ujawniane są zobowiązania warunkowe. Obszary te – ze względu na niebezpieczeństwo subiektywizmu, charakterystycznego dla decyzji podejmowanych w warunkach niepewności – budzą kontrowersje. Aby przybliżyć temat, omówię te najbardziej problematyczne kwestie.
Czy Minister Finansów przekroczył uprawnienia przyznane mu w art. 26 ust. 9 ustawy o CIT wydając rozporządzenie w sprawie wyłączenia stosowania ustawy o CIT? Wszystko na to wskazuje – pisze Maciej Górski, Manager w RSM Poland.
Pomimo, że w dniu 14 listopada 2018 r. zakończone zostały prace nad tekstem umowy o wyjściu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej, do dzisiaj umowa ta nie została przegłosowana przez brytyjski parlament. W związku z tym, bardzo realne jest tak zwane „bezumowne wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej” i to już pod koniec października tego roku. Skutkiem czego będzie, przede wszystkim, przywróceniem kontroli na granicy pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Z punktu widzenia polskiego przedsiębiorcy istotne jest by przygotować się na podatkowe skutki takiego wydarzenia.
6 sierpnia 2019 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która, w intencji autorów projektu, ma na celu wzmocnić płynność finansową przedsiębiorstw poprzez zredukowanie występowania zatorów płatniczych. W zakresie podatków dochodowych (zarówno PIT, jaki i CIT) nowelizacja wprowadza nowe regulacje w zakresie nieregulowanych w terminie należności, czyli tzw. ulgi na złe długi, na wzór mechanizmu funkcjonującego w VAT.
Ustawodawca, z wprowadzeniem od 1 stycznia 2019 r. całego pakietu nowych regulacji dotyczących tematyki cen transferowych, dał jednocześnie możliwość stosowania ich również w odniesieniu do zakończonego już roku podatkowego 2018. Możliwość taka w przypadku niektórych podmiotów wiązać się może ze znacznym zmniejszeniem obowiązków dokumentacyjnych. Nie wszystkie jednak aspekty wynikające z zastosowania nowych przepisów mogą okazać się korzystne. Dlatego też, przed dokonaniem takiego wyboru należy dokładnie przeanalizować skutki podatkowe zastosowania każdego z możliwych wariantów.
Na skutek zmian wprowadzonych w zakresie podatku u źródła, polskie firmy, które wypłacają zagranicznemu kontrahentowi odsetki, dywidendy lub należności licencyjne przekraczające rocznie sumę 2.000.000 zł są objęte nowymi zasadami poboru podatku u źródła według stawki przewidzianej w ustawie o PIT albo o CIT.
Ponad rok temu wprowadzone zostały rewolucyjne zmiany dotyczące składania i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych. Od 15 marca 2018 roku dokumenty te składane są za pośrednictwem systemu informatycznego udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Dodatkowo, od 1 października 2018 roku także same roczne sprawozdania finansowe sporządza się elektronicznie. Nowe rozwiązania nie tylko zaskoczyły wielu przedsiębiorców, ale również wprowadziły niemałe zamieszanie w tym usystematyzowanym dotychczas obszarze. Wobec tego, że wiele spółek wpisanych do KRS posiada zaległości w składaniu rocznych sprawozdań finansowych, warto przyjrzeć się bliżej orężowi stosowanemu przez sądy rejestrowe w celu egzekwowania obowiązków sprawozdawczych.
24 czerwca 2019 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług ustawy – Kodeks karny skarbowy (UC158). Projekt stanowi implementację postanowień dyrektywy Rady UE 2018/1910 z 4 grudnia 2018 r. Projektowane regulacje w sposób znaczący wpłyną na opodatkowanie VAT obrotu towarowego wewnątrz Unii Europejskiej.
Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 8 maja 2019 r. (sygn. C-127/18) w sprawie A–PACK i jego wpływ na prawo do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT przez polskich podatników omawia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.
Polski przedsiębiorca (zarówno osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, jak też spółka) wypłacający na rzecz podmiotu zagranicznego dywidendy, odsetki jak też wynagrodzenie z tytułu m.in. należności licencyjnych oraz niektórych rodzajów usług niematerialnych, jest obowiązany do poboru podatku u źródła oraz wpłacenia go w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty.
Na mocy ustawy z 9 listopada 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej, z początkiem 2018 r. wprowadzono kolejne modyfikacje w funkcjonowaniu ulgi na działalność badawczo-rozwojową (dalej: B+R).
Na gruncie VAT opodatkowaniu podlegają tylko takie czynności, które wykonywane są w zamian za wynagrodzenie. Przepisy przewidują jednak od tej zasady dwa istotne wyjątki. Po pierwsze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów uważa się także nieodpłatne przekazanie lub zużycie towarów, po spełnieniu określonych warunków. Z kolei w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT określono przypadki, w których nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z czynnością odpłatną. Zastosowanie tych przepisów w praktyce rodzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule zostało omówione jedno z takich zagadnień problemowych, tj. wymogi dokumentacyjne związane z takim czynnościami.
Wejście w życie z początkiem 2018 r. ustawy z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie skutkować wprowadzeniem do ustawy o CIT oraz ustawy o PIT daleko idących zmian. Jedną z ciekawszych aspektów nowelizacji jest wprowadzenie specyficznego opodatkowania przychodów, osiąganych w następstwie samego posiadania określonych nieruchomości - tzw. „minimalny podatek”.
Od początku 2018 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy, które nakładają na podatników CIT limity kosztów uzyskania przychodów odnośnie wydatków na usługi niematerialne, z tytułu opłat za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości oraz odnośnie kosztów dotyczących przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek.
Z początkiem 2018 roku podatników CIT czekają duże zmiany. Wprowadzi je ustawa z 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pakiet zmian wprowadzanych przez ten akt jest szeroki i w znaczniej mierze służy dalszemu zacieśnianiu polityki fiskalnej oraz uszczelnianiu systemu podatkowego (m.in. poprzez wyodrębnienia w ustawie o CIT dwóch źródeł przychodów, ograniczenia możliwości zaliczenia do kosztów wydatków na niektóre usługi niematerialne, czy też wprowadzenie minimalnego podatku od nieruchomości komercyjnych).
Podatnicy CIT są zobowiązani do samodzielnego obliczenia wysokości podatku oraz jego uiszczenia bez wezwania organu w określonym terminie. Ustawa o CIT nakazuje wpłatę podatku już w trakcie trwającego roku podatkowego poprzez zapłatę zaliczek. W tym zakresie przewidziano dwa okresy za które możliwa jest ich wpłata: miesiące lub kwartały.
Z początkiem maja 2017 roku rozpoczęto prace nad wprowadzeniem kompleksowych zmian w zakresie tzw. ulgi na działalność badawczo-rozwojową (dalej: ulga B+R). Do chwili obecnej, projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego działalności innowacyjnej (dalej: Projekt) nie został jeszcze oficjalnie przekazany pod obrady Sejmu. Niemniej, jego ostatnia wersja pozwala na przedstawienie najważniejszych założeń planowanych zmian, które mają zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2018 r.
W praktyce zdarza się, że podatnicy identyfikują w swoim majątku aktywa, które – pomimo formalnej możliwości uznania za środki trwałe (ŚT) / wartości niematerialne i prawne (WNiP) – nie zostały przez nich wprowadzone do ewidencji. Taka sytuacja może być w szczególności następstwem przeprowadzenia inwentaryzacji majątku podatnika. Możliwe są również inne nietypowe sytuacje, związane np. z „odnalezieniem” przez podatnika na swojej nieruchomości elementów infrastruktury czy też budynków, o których istnieniu dotychczas nie wiedział.